Riksrevisjonen er gjennom lov og instrukser pålagt en rekke revisjons- og kontrolloppgaver. Oppgavene inndeles i regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroll. En overordnet målsetning er at disse skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Utviklingen i forvaltningen med bl.a. endrede tilknytningsformer for statlige virksomheter medfører også endringer i Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen. Når statlige virksomheter fristilles innebærer det at omfanget av regnskapsrevisjonen reduseres, samtidig som behovet for andre kontrollformer som selskapskontroll og forvaltningsrevisjon øker.
Riksrevisorkollegiet vedtok i 2002 ny strategisk plan for perioden 2003-2006. Denne skal bidra til en ytterligere profesjonalisering av Riksrevisjonens revisjon og kontroll. Fra 1. juli 2002 er Riksrevisjonen organisert med fire regnskapsrevisjonsavdelinger, to forvaltningsrevisjonsavdelinger og en administrasjonsavdeling.
En orientering om INTOSAI Development Initiative (IDI)s virksomhet følger som vedlegg til dokumentet.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjon og veiledning kontrollere
at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens
midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk
forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og
forutsetninger.
Riksrevisjonens oppgaver følger av
Grunnloven § 75k, lov om statens revisionsvæsen
av 8. februar 1918 og Stortingets instrukser og vedtak.
Riksrevisjonen har bl.a. som oppgave å:
– revidere
statsregnskapet og alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter
og andre myndigheter som er regnskapspliktige til staten, herunder
forvaltningsbedrifter, forvaltningsorganer med særskilte
fullmakter, statlige fond og andre organer eller virksomheter der
dette er fastsatt i særlig lov (regnskapsrevisjon).
– gjennomføre systematiske
undersøkelser av økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon).
– kontrollere forvaltningen av
statens interesser i selskaper, banker m.m. (selskapskontroll).
– veilede forvaltningen i spørsmål
vedrørende regnskap og økonomi.
Riksrevisjonen kan også etter avtale
påta seg revisjons-, kontroll- eller bistandsoppdrag internasjonalt.
Stortinget kan pålegge Riksrevisjonen å sette
i gang særlige undersøkelser.
Riksrevisjonen skal være objektiv og
nøytral ved utførelsen av sine oppgaver. Revisjonen
skal planlegges, gjennomføres og rapporteres slik lov,
instruks og god revisjonsskikk i Riksrevisjonen krever.
Betydelige endringer i forvaltningen med bl.a. endrede
organisasjonsformer for statlige oppgaver medfører også endringer
i Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen. Utviklingen går
i retning av et klarere skille mellom politikk, forvaltning og tjenesteyting.
Når statlige virksomheter fristilles innebærer
det at omfanget av regnskapsrevisjonen reduseres, samtidig som behovet
for andre kontrollformer som selskapskontroll og forvaltningsrevisjon øker.
Det redegjøres spesielt for endinger
i forbindelse med: de fem statlige regionale foretak med ansvaret
for spesialisthelsetjenesten, omdannelsen av Luftfartsverket og
produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen til statsaksjeselskaper,
Avinor AS og Mesta AS, nyetablering av Domstoladministrasjonen i
Trondheim, kvalitetsreformen for høyere utdanning som innebærer
at utdanningsinstitusjonene generelt gis større frihet, administrativ
oppgaveløsning i regjeringskvartalet, jf. St.prp. nr. 1
(2002-2003) hvor også organiseringen av Statens forvaltningstjeneste,
Statskonsult, Statens Pensjonskasse og Statsbygg vil bli vurdert
samt omfattende omlegging av Forsvarets organisering og struktur.
I tillegg viser Riksrevisjonen til at Regjeringen i St.meld. nr.
17 (2002-2003) har foretatt en gjennomgang av organiseringen av
statlige tilsynsmyndigheter.
Videre redegjøres det nærmere
for konkurranseutsetting av kommunal revisjon - kontroll med skatteregnskapene,
jf. St.prp. nr. 64 (2001-2002) (kommuneproposisjonen for 2003).
Kontrollen av skatteregnskapene er etter dagens ordning delt mellom kommunerevisjonene
og Riksrevisjonen. Det er under vurdering om Riksrevisjonen skal
overta revisjonen av skatteregnskapet.
Økt brukerorientering har lenge vært
et sentralt mål i forvaltningspolitikken. Det vises her
bl.a. til samordning av Aetat, trygdeetaten og sosialetaten, jf.
St.meld. nr. 14 (2002-2003). En slik omorganisering vil innebære
en av de største organisasjonsendringer i offentlig sektor
i nyere tid.
Endringer i barnevernloven og familievernloven,
jf. Ot.prp. nr. 9 (2002-2003), jf. Innst. O. nr. 64 (2002-2003),
innebærer en samlet overføring av det fylkeskommunale
sektoransvaret på barnvern- og familievernområdet
til staten. Dette vil medføre at Riksrevisjonen overtar
revisjonsansvaret for disse institusjo-nene.
Det ble i 2002 besluttet å desentralisere
ansvaret for statlige innkjøp, og en rekke sentrale statlige
rammeavtaler ble avviklet pr. 31. desember 2002. Statskjøp og
Innkjøpsordningen under Forvaltningsnettsamarbeidet (FNS)
ble samtidig lagt ned. Den enkelte statlige virksomhet er derfor
nå mer direkte ansvarlig for egen innkjøpsvirksomhet,
noe som vil ha betydning for revisjonen av anskaffelsesområdet.
Informasjonsteknologi blir i stadig større
utstrekning tatt i bruk i planlegging og gjennomføring
av offentlige tiltak og programmer. IT-systemene har også blitt
mer komplekse, og offentlige virksomheter er i dag tilknyttet nasjonale
og globale nettverk. Økt bruk av IKT i forvaltningen skaper
også utfordringer for revisjonen.
Det regjeringsoppnevnte utvalget for vurdering
av flerårige statsbudsjetter og alternative prinsipp for
budsjettering og regnskapsføring har anbefalt at periodiseringsprinsippet
innføres for statsbudsjettet og statsregnskapet, herunder
for statlige virksomheter. Det skal videre foretas en samlet revisjon
av økonomiregelverket. Det tas sikte på å samordne
ressursene innenfor statlig økonomistyring i en virksomhet
underlagt Finansdepartementet.
Økt samhandling over landegrenser og
utviklingen av informasjons- og kommunikasjonsteknologiløsninger
tilknyttet globale nettverk medfører større fare
for økonomisk kriminalitet. Mer konkurranse og stadige omstillingsprosesser
kan også bidra til økt risiko for misligheter
og korrupsjon. Riksrevisjonen er innstilt på å få en
mer aktiv rolle i kampen mot misligheter herunder en mulighet til å melde
sine funn eller mistanker til politiet eller andre kontrollinstanser.
De har i brev av 30. september 2002 til Stortingets presidentskap
foreslått enkelte tillegg til tidligere forslag til ny lov
og instruks for Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen baserer sitt revisjonsarbeid
på lov og instrukser, egne standarder og retningslinjer
for revisjonsarbeidet som er utviklet på bakgrunn av INTOSAIs (International
Supreme Audit Institutions) standarder.
Riksrevisjonen redegjør nærmere
for metodikken og omfanget når det gjelder regnskapsrevisjon,
selskapskontroll og forvaltningsrevisjon.
I 2002 ble det avgitt 276 avsluttende revisjonsbrev uten
merknader, 90 med enkelte merknader, 36 med betydelige merknader
og 2 med så vesentlige merknader at regnskapet ikke kunne
godkjennes. Resultatet av kontrollen ble rapportert til Stortinget
i Dokument nr. 1 (2002-2003) hvor det ble tatt opp i alt 22 saker,
16 antegnelser og 6 saker til orientering. Riksrevisjonen har hatt
en god dialog med departementene og reviderte virksomheter om de
sakene som har vært behandlet.
Selskapskontrollen i 2002 omfattet 30 heleide
aksjeselskaper, 33 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak, 5 regionale
helseforetak, 8 virksomheter organisert ved særskilt lov
og 26 studentsamskipnader. Resultatet av kontrollen for regnskapsåret
2001 ble rapportert til Stortinget i Dokument nr. 3:2 (2002- 2003).
I 2002 ble det oversendt syv forvaltningsrevisjoner som
Dokument nr. 3 saker til Stortinget. 2 administrative rapporter
er oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen til orientering.
Av påbegynte forvaltningsrevisjoner i 2002 er 31 videreført
i 2003, jf. vedlegg til Riksevisjonens dokument. Oppfølgingen
av ni forvaltningsrevisjoner som ble behandlet av Stortinget i 1999
ble omtalt i Dokument nr. 3:1 (2002-2003). 3 forvaltningsrevisjoner
ble avsluttet etter foranalyse eller under hovedanalyse i 2002.
Fremdeles var det betydelige feil og mangler
knyttet til anskaffelsesvirksomheten i staten. Manglene syntes dels å skyldes
for lite kompetanse på området og dels at det
ikke var etablert tilfredsstillende rutiner for oppfølging
av gjeldende regelverk. Mangelfull styring og oppfølging
av store utviklingsprosjekter på IKT-området var
fortsatt et problem. Resultatet var ofte forsinkelser og merkostnader
for staten, og det tok lengre tid enn forutsatt å realisere
effektiviseringsgevinstene.
Det har i 2003 vært arbeidet bl.a.
med følgende utviklingsprosjekter; eget utviklet
prosessorientert IT-revisjonsverktøy for regnskapsrevisjon
(PROSIT), metodeutvikling, kvalitetssikring, IT-revisjon m.m., undervisning
samt veiledningsoppgaver/observatøroppgaver. Arbeidet
med å utvikle validitetsrevisjoner ble påbegynt.
Formålet med validitetsrevisjoner er å kontrollere
om forvaltningens systemer for resultat og virksomhetsrapportering
til bl.a. Stortinget innholder pålitelige og gyldige data.
I juli 2002 ble det etablert egne støtteenheter
for henholdsvis regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon/selskapskontroll.
Disse er tillagt ansvaret for det løpende metodeutviklingsarbeidet
i Riksrevisjonen.
Revisjonsoppdrag i internasjonale organisasjoner
gir økt revisjonskompetanse og nyttig kunnskap om hvordan
slike organisasjoner forvalter de midler medlemslandene har bevilget.
Riksrevisjonen hadde i 2002 revisjonsoppdrag
i følgende organisasjoner: International Organization for Migration
(IOM), European Center for Medium Range Weather Forecasts (ECMWF)
(avsluttet mai 2002) og EFTA/ESA/EFTA Court.
Riksrevisjonen har bistått den latviske
riksrevisjonen i form av rådgivning i forbindelse med et
forvaltningsrevisjonsprosjekt. Denne videreføres i 2003.
Det har vært arbeidet med å etablere
en ny avtale om bistand til utvikling av riksrevisjonen i Zambia. Avtaleinngåelse
vil først skje våren 2003.
Riksrevisjonen er medlem av: INTOSAI (The International
Organisation of Supreme Audit Institutions) og dens regionale organisasjon
for Europa, EUROSAI (The European Organisation of Supreme Audit
Institutions), den er medlem i INTOSAI Governing Board, medlem av
INTOSAI Finance Committee, og møter som observatør
til EUROSAI Governing Board samt deltatt i INTOSAI Strategic Planning
Task Force som skal komme med innspill til INTOSAIs framtidige oppgaver,
organisering og funksjon.
Riksrevisjonen er videre medlem av INTOSAI Working
Group on Environmental Auditing (miljørevisjon), INTOSAI
Working Group on the Audit of Privatisation (privatisering), INTOSAI
Auditing Standards Committee (revisjonsstandarder), INTOSAI Standing
Committee on EDP Audit (IT-revisjon). Riksrevisjonen er leder for
INTOSAI Working group on auditing International Institutions (revisjon
av internasjonale organisasjoner). Riksrevisjonen har i tillegg deltatt
på møter i de øvrige komiteer.
Riksrevisjonen har mottatt besøk fra
den østerrikske riksrevisor og av delegasjoner fra riksrevisjonene
i Japan, Finland og Kina. Riksrevisor har besøkt riksrevisjonen
i Portugal.
Det nordiske samarbeid er videreført
og en nordisk arbeidsgruppe for selskapskontroll er etablert. Bl.a
er det arrangert nordisk seminar i forvaltningsrevisjon i Oslo.
Representanter fra Riksrevisjonen deltok også på det årlige
nordisk-baltiske møte i Riga.
Det etablerte samarbeidet mellom riksrevisjonene
i England, Tyskland, Nederland, Belgia, Sverige, Finland, Danmark
og Norge (Utsteinsamarbeidet) er videreført. Det har vært
arbeidet med å samle inn de ulike lands rapporterings-/revisjonskrav
i bistandsprosjekter. Arbeidet videreføres i 2003.
Riksrevisjonen deltok på det årlige
møte mellom NATO Board of Auditors og NATO-landenes riksrevisjoner
om revisjonen av NATO-regnskapet. Riksrevisjonen har for perioden
2002-2005 ett medlem i NATO Board of Audtitors.
Når det gjelder samarbeid mellom revisjonsorganene i
de land som har F-16 jagerfly er dette videreført og det
er besluttet at Norge skal lede det videre arbeidet for en toårsperiode.
Norge skal også lede en arbeidsgruppe som skal foreta en
undersøkelse vedrørende drifts- og vedlikeholdskostnader
for F-16-flyene basert på regnskapsundersøkelser.
Representanter fra Riksrevisjonen har deltatt
på en work-shop om korrupsjon for de baltiske land i regi
av OECD i Vilnius, Litauen.
Kollegiet, Riksrevisjonens øverste
ledelse bestående av fem riksrevisorer valgt av Stortinget
for en periode av fire år.
I perioden 1. juli 1998 til 30. juni 2002 hadde
kollegiet følgende sammensetning:
Leder: Bjarne Mørk-Eidem
Varamedlem: Åse Klundelien
Nestleder: Eivind Eckbo
Varamedlem: Arve Lønnum
Medlem: Tore Haugen
Varamedlem: Eilef A. Mæland
Medlem: Helga Haugen
Varamedlem: Johan Buttedal
Medlem: Brit Hoel
Varamedlem: Nils Totland
Det nåværende kollegium er
valgt for perioden 1. juli 2002 til 30. juni 2006 og har følgende
sammensetning:
Leder: Bjarne Mørk-Eidem
Varamedlem: Brit Hoel
Nestleder: Annelise Høegh
Varamedlem: Siri Frost Sterri
Medlem: Jan L. Stub
Varamedlem: Arve Lønnum
Medlem: Wenche Lyngholm
Varamedlem: Nils Totland
Medlem: Helga Haugen
Varamedlem: Johan Buttedal
Det er avholdt 10 kollegiemøter i 2002.
I juni besøkte kollegiet Riksrevisjonens samlokalisering
på Hamar og Norsk Tipping, samt Forsvarets anlegg på Rena.
Med utgangspunkt i arbeidet med strategisk plan
for perioden 2003-2006, forslag til ny lov og instruks, signaler
fra Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapporter og utvalget
som utredet Stortingets kontrollfunksjon, ble det foretatt en total
gjennomgang av Riksrevisjonens oppgaveløsning og organisering.
Konklusjonen var bl.a. at det var ønskelig å øke
omfanget av forvaltningsrevisjon og organisere selskapskontrollen
sammen med forvaltningsrevisjonen. Omorganiseringen pr. 1. juli
2002 innebar at antallet regnskapsrevisjonsavdelinger ble redusert
fra fem til fire og antallet forvaltningsrevisjonsavdelinger økte
fra en til to. Samtidig ble det etablert revisjonsstøttefunksjoner for
regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon/selskapskontroll.
Støttefunksjonene skal bl.a. arbeide med metodeutvikling
og kvalitetskontroll.
Den totale ressursbruk på ulike aktiviteter
i 2002 er omtrent den samme som i 2001. Revisjonsinnsatsen fordelt
på de ulike revisjonstyper viser en svak økning av
forvaltningsrevisjon i forhold til 2001.
Riksrevisjonen hadde i 2002 en ramme på 460 årsverk.
Ved årsskiftet var 467 personer tilsatt, i totalt 457 årsverk.
90 personer er lokalisert utenfor Oslo.
Kjønnsfordelingen i Riksrevisjonen
viste i 2002 en kvinneandel totalt på 50,5 pst. Kvinneandelen
varierer noe mellom de ulike avdelingene. I tråd med målsetningen
i Riksrevisjonens handlingsplan for likestilling var det i 2002
en kvinneandel på minst 40 pst. i alle stillingsgrupper
inkludert topp- og mellomledere.
Riksrevisjonen satser bevisst på å rekruttere
medarbeidere med god formalkompetanse, og andelen medarbeidere med
høyere utdanning har økt i de senere årene.
Det satses på ytterligere kompetanseutvikling
og spesialisering på ulike fagområder - spesielt
innen IT-revisjon. Medarbeiderne tilbys interne og eksterne kurs samt
stipend til videreutdanning.
Under punktet om personalpolitiske tiltak er
det bl.a. nærmere redegjort for hospiteringsordninger,
praksisordning for å bli registrert revisor, fleksible arbeidsordninger/hjemmekontor
samt seniorpolitikk.
43 nye medarbeidere ble ansatt. Den totale turnoveren
var på 5,5 pst. mot 10,2 pst. i 2001.
Sykefraværet i Riksrevisjonen i 2002
var på 6,0 pst. mot 6,2 pst. i 2001. En prøveordning
med utvidet adgang til egenmelding samt nye fraværsstatistikker ble
innført.
Riksrevisjonen redegjør her nærmere
for: Administrative driftsoppgaver og støttefunksjoner
samt mobile kommunikasjonsløsninger.
Sikkerhetsprosjektet som ble igangsatt i 2001
ble sluttført ved at Kollegiet i juni 2002 vedtok ny instruks for
informasjonssikkerhet.
I løpet av 2002 kom det 705 skriftlige
begjæringer om innsyn i enkeltdokumenter fra Riksrevisjonens offentlige
journal, mot 380 i 2001.
Arbeidet med å etablere en informasjons-
og kommunikasjonsstrategi for Riksrevisjonen videreføres
i 2003.
Riksrevisjonen har i brev til Stortinget høsten
2002 foreslått enkelte justeringer/presiseringer
og tillegg til forslag til ny lov og instruks som ble oversendt
Stortingets presidentskap i januar 2001.
Det har i 2002 vært arrangert 8 "Faglig
forum" hvor aktuelle temaer tas opp.
Strategisk plan for perioden 2003-2006 ble vedtatt. Planen
er bygget opp rundt en overordnet visjon om at Riksrevisjonen bidrar
til fornuftig ressursbruk og god forvaltning. Det er satt fokus
på enkelte utviklingstrekk som påvirker Riksrevisjonens
rolle og oppgaver, og en del særlige utfordringer. Strategien
skal bidra til en ytterligere profesjonalisering av Riksrevisjonens
revisjon og kontroll. Som et resultat av arbeidet med ny strategisk
plan ble det 1. juli 2002 gjennomført organisasjonsendringer.
Regnskapet er revidert av statsautorisert revisor
Ole Kjelstrup, som Stortingets presidentskap har oppnevnt som revisor.
Revisjonsberetning er sendt Stortinget.
I årsmeldingens punkt
6 Administrasjon og interne aktiviteter - Offentlighetsloven uttaler
Riksrevisjonen blant annet at det i 2002 kom 705 skriftlige begjæringer om
innsyn i enkeltdokumenter fra Riksrevisjonens offentlige journal
mot 380 i 2001. I denne forbindelse rettet komiteen 14. oktober
2003 en henvendelse til Riksrevisjonen hvor man ba om å få opplyst
hvor mange av de 705 registrerte begjæringene om innsyn som
ble innvilget og avslått. Riksrevisjonens svar ligger vedlagt.