I ovennevnte grunnlovsforslag legges det frem
forslag til endring av Grunnloven § 2 og av de paragrafer
i Grunnloven som berøres av endringen, nemlig §§ 4,
5, 9, 12 annet ledd, 16, 21, 22 første ledd, 27 annet ledd, 44
og 106 første punktum.
Forslaget går ut på å
Forslaget må sees i sammenheng med
de to grunnlovsforslagene om å overføre ansettelsesmyndighet
for geistlige embetsmenn (biskoper og proster) fra Kongen i statsråd
til kirkens organer, jf. Dokument nr. 12:4 og 12:5 (1999-2000) om
endringer i Grunnloven §§ 21 og 22. Det vises
til Innst. S. nr. 57 (2003-2004).
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Overskriften til kapittel A skal lyde:
Om Statsformen
I § 2 gjøres følgende
endringer:
Første ledd skal lyde:
Alle Indvaanere af Riget have paa lige Vilkaar
Frihed til Udøvelse af Religion og Livsanskuelse.
Andre ledd oppheves.
§ 4 oppheves.
§ 5 skal lyde:
Kongen kan ikke lastes, eller anklages. Ansvarligheden
paaligger hans Raad.
§ 9 skal lyde:
Saasnart Kongen, som myndig, tiltræder
Regjeringen, aflægger han for Storthinget følgende
Forsikring: "Jeg lover og forsikrer, at ville regjere Kongeriget Norge
i Overensstemmelse med dets Konstitution og Love!"
Er intet Storthing paa den Tid, samlet, nedlægges Forsikringen
skriftlig i Statsraadet og gjentages høitideligen af Kongen
paa første Storthing.
§ 12 andre ledd oppheves.
§ 16 oppheves.
§ 21 skal lyde:
Kongen vælger og beskikker, efter at
have hørt sit Statsraad, alle civile og militære
Embedsmænd. Disse skulle, før Beskikkelse finder
Sted, høitideligen tilsige Konstitutionen og Kongen Lydighed
og Troskab; dog kunne de Embedsmænd der ei ere norske Borgere,
ved lov fritages for denne Pligt. De kongelige Prinser maa ei beklæde
civile Embeder.
§ 22 første ledd skal lyde:
Statsministeren og de øvrige Statsraadets
Medlemmer samt Statssekretærene kunne, uden foregaaende Dom,
afskediges af Kongen, efterat han derom har hørt Statsraadets
Betænkning. Det samme gjælder for de Embedsmænd,
som ere ansatte ved Statsraadets Kontorer eller ved Diplomatiet
eller Konsulatvæsenet, civile Overøvrigheds-Personer,
Regimenters og andre militære Korpsers Chefer, Kommandanter
i Fæstninger og Høistbefalende paa Krigsskibe.
Hvorvidt Pension bør tilstaaes de saaledes afskedigede
Embedsmænd, afgjøres af det næste Storthing.
Imidlertid nyde de to Trediedele af deres forhen havte Gage.
§ 27 andre ledd oppheves.
§ 44 skal lyde:
Den Prinsesse eller Prins, som i de udi § 41
anførte Tilfælde forestaar Regjeringen, skal for
Storthinget skriftlig aflægge følgende Forsikring:
"Jeg lover og forsikrer at ville forestaa Regjeringen i Overensstemmelse
med Konstitutionen og Lovene!"
Holdes ei Storthinget paa den Tid, nedlægges
Forsikringen i Statsraadet, og tilstilles siden næste Storthing.
Den Prinsesse eller Prins, som een Gang har
aflagt Forsikringen, gjentager den ikke senere.
§ 106 første punktum oppheves."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til det fremlagte grunnlovsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er av den oppfatning at reformarbeidet
med å overføre større ansvar til kirken
må fortsette slik at et skille mellom stat og kirke på sikt
kan realiseres. Disse medlemmer er av den oppfatning at
det først og fremst er hensynet til kirkens mulighet til fullt
indre selvstyre i åndelige spørsmål og
hensynet til maktfordeling som tilsier at stat og kirke bør
skille lag, og viser i denne sammenheng blant annet til sine merknader
til Dokument nr. 12:4 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 57 (2003-2004). Disse
medlemmer viser til at det er behov for å utrede
konsekvensene av et eventuelt fullt skille med sikte på å etablere
overgangsordninger av hensyn til kirken selv. Disse medlemmer mener
derfor at det er nødvendig å avvente konklusjonene
til det offentlig nedsatte stat/kirke-utvalget slik at
avviklingen av statskirkeordningen kan skje på en hensiktsmessig
måte. På denne bakgrunn støtter disse
medlemmerikke det fremlagte grunnlovsforslag
på det nåværende tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker
en åpen og samlende statskirke og folkekirke som bidrar
til å styrke fellesskapsverdier som nestekjærlighet,
menneskeverd, omsorg for vanskeligstilte og internasjonal solidaritet. Disse
medlemmer viser til at kirken er en kulturinstitusjon og en
viktig del av en felles kulturhistorisk arv. Kirken som møteplass
og samlingspunkt for folk forutsetter en åpen og inkluderende
holdning og praksis overfor alle deler av befolkningen.
Disse medlemmer viser til det
offentlig nedsatte stat/kirke-utvalget og vil avvente utvalgets
konklusjoner.
På denne bakgrunn støtter
ikke disse medlemmer det fremsatte forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at debatten rundt statskirkens stilling i Norge har pågått
i flere tiår, og at Sivertsen-utvalget alt i 1975 foreslo
skille mellom stat og kirke. Etter disse medlemmers syn
er tiden overmoden for å vedta et skille mellom stat og
kirke i Norge. Det er ikke riktig at staten skal være knyttet
til en bestemt religion/konfesjon i et samfunn der innbyggerne
er knyttet til en rekke ulike religions- og livssynssamfunn. Staten
bør fremholde allmenngyldige verdier som alle innbyggere
i vårt samfunn bør kunne stå sammen om,
slik de er uttrykt i FNs Menneskerettighetserklæring. Valget
om å knytte seg til et bestemt tros- eller livssynssamfunn
bør den enkelte få gjøre på fritt grunnlag
ut fra personlig overbevisning. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer anbefale at forslaget bifalles.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til det offentlig nedsatte stat/kirke-utvalget og
ser frem til den offentlige debatt om utvalgets utredning.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg Folkeparti viser
til at Regjeringa har sett ned eit offentleg stat/kyrkje-utval
og meiner det er klokt å vente til dette utvalet har kome
med utgreiinga si før Stortinget tar stilling til om det
bør skje eit fullt skilje mellom Den norske kyrkja og staten.
Ut frå dette vil denne medlemen ikkje no
gå inn for det aktuelle framlegget til endringar i Grunnlova.
Denne medlemen viser elles til
eigne merknader i innstillinga om grunnlovsforslag nr. 4 og 5, jf.
Innst. S. nr. 57 (2003-2004), om å gje Den norske kyrkja
ansvaret for å velje sine eigne leiarar.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Dokument nr. 12:2 (1999-2000) - forslag fra Øystein Djupedal
og Hallgeir H. Langeland om endringer av Grunnloven §§ 2,
5, 9, 12, 21, 22, 27, 44 og 106, opphevelse av Grunnloven §§ 4
og 16 og endring av overskriften til kapittel A. (Statskirkeordningen
og religions- og livssynsfrihet) - bifalles.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 12:2 (1999-2000) - forslag fra Øystein Djupedal
og Hallgeir H. Langeland om endringer av Grunnloven §§ 2,
5, 9, 12, 21, 22, 27, 44 og 106, opphevelse av Grunnloven §§ 4
og 16 og endring av overskriften til kapittel A. (Statskirkeordningen
og religions- og livssynsfrihet) - bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 25. november 2003
Ågot Valle
leder |
André Dahl
ordfører |