Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer i statsbudsjettet for 2003.
Det foreslås å dekke oppståtte
og utgiftsførte tap under garantiordningen i perioden 1.
oktober 2002 til 30. september 2003, som samlet utgjør
19,7 mill. kroner.
Det foreslås å øke
tilsagnsfullmakten på posten med 4,3 mill. kroner, for å opprettholde
planlagt tempo i vernearbeidet.
Kap. 1429 post 74 Fartøyvern ble opprettet
av Stortinget ved behandlingen av statsbudsjettet for 2003 og ble
vedtatt med en bevilgning på 10,0 mill. kroner. I forbindelse
med Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer 2003, bevilget Stortinget ytterligere 10,0 mill. kroner
på posten. Det foreslås at stikkordet "kan overføres"
tilknyttes denne posten i budsjettet for 2003.
Bevilgningen under posten foreslås
redusert med 3,788 mill. kroner for å dekke inn inntektsreduksjonen under
kap. 4441 post 1.
Posten foreslås styrket med 4,0 mill.
kroner for å dekke merutgifter i forbindelse med utbetaling
av driftsstøtte til biloppsamlerne.
Bevilgning på posten foreslås økt
med 15,0 mill. kroner, som følge av merutgifter i forbindelse
med utbetaling av pant for flere bilvrak enn budsjettert.
Posten omfatter tre innsamlingsordninger; innsamling
av spillolje, innsamling av trikloreten (TRI) og innsamling av hydrofluorkarboner
(HFK) og perfluorkarboner (PFK).
Bevilgningsforslaget bygger på en fastsatt
refusjonssats og er et anslag på omfanget av innlevering
av de aktuelle miljøgiftene. Anslaget over innlevering
har vist seg å være for høyt. Det foreslås å redusere
bevilgningen med 3,0 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås økt
med 2,0 mill. kroner i forbindelse med skade på og tap
av materiell.
Det foreslås å bevilge 35,0
mill. kroner på tapsfondet.
Posten foreslås redusert med kr 3 788
000 som følge av at ordningen legges om.
Inntekten på posten foreslås økt
med 6,0 mill. kroner på grunn av flere innleverte vrak
enn forventet samt en økt skrapjernspris.
Det vises til at det ikke vil bli inntektsført
noen salgssum i 2003, og bevilgningen foreslås sløyfet. Departementet
kommer tilbake til saken i forbindelse med RNB-2004.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve
Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri
A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland og Jørund Leknes, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, viser til de foreslåtte endringene
på bevilgningene på Miljøverndepartementets
budsjettkapittel 1400, 1427, 1429, 1441, 1471, 2422, 4441 og 5465,
som er beskrevet i St.prp. nr. 27 (2003-2004).
Komiteen støtter de
endringene som er foreslått.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
disse partiene gikk imot salg av Statens kartverks konkurranseutsatte
virksomhet ved behandling av St.prp. nr. 65 (2002-2003) og St.meld. nr.
30 (2002-2003). Disse medlemmer ønsker at enheten
som produserer turkart mv. ikke må selges, men kan gjøres
om til en statlig eid enhet som fortsatt ligger på Hønefoss.
Disse medlemmer viser til merknad
i Innst. S. nr. 275 (2002-2003):
"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at formidlingen primært
fortsatt bør være en del av Kartverket. Dette
vil være det minst byråkratiske og vil sikre arbeidsplasser
på Ringerike."
Disse medlemmer viser også til
forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet som ble fremmet i Innst.
S. nr. 275 (2002-2003):
"Stortinget ber Regjeringen utrede modeller for offentlig
eierskap av den konkurranseutsatte virksomheten i Statens kartverk,
herunder datterselskap med eget styre og statlig AS. En utredning
må også ha med vurderinger av opphavsrettlovgivningen
og sikring av landsdekkende turkart."
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
1400 |
|
Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400) |
|
|
|
Oppfyllelse av garantiansvar for miljøvernlån, bevilges med |
19 700 000 |
1441 |
|
Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441) |
|
|
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
3 788 000 |
|
|
fra kr 181 835 000 til kr 178 047 000 |
|
|
73 |
Tilskudd til biloppsamlingssystemet, forhøyes med |
4 000 000 |
|
|
fra kr 118 900 000 til kr 122 900 000 |
|
|
75 |
Utbetaling av pant for bilvrak, overslagsbevilgning,forhøyes med |
15 000 000 |
|
|
fra kr 151 252 000 til kr 166 252 000 |
|
|
76 |
Refusjonsordninger, reduseres med |
3 000 000 |
|
|
fra kr 50 000 000 til kr 47 000 000 |
|
1471 |
|
Norsk polarinstitutt (jf. kap. 4471) |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
2 000 000 |
|
|
fra kr 102 505 000 til kr 104 505 000 |
|
2422 |
|
Statens miljøfond |
|
|
50 |
Tapsfond, bevilges med |
35 000 000 |
|
|
Inntekter: |
|
4441 |
|
Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 1441) |
|
|
1 |
Refusjon av kontrollutgifter, reduseres med |
3 788 000 |
|
|
fra kr 6 788 000 til kr 3 000 000 |
|
|
8 |
Inntekter fra salg av bilvrak, forhøyes med |
6 000 000 |
|
|
fra kr 30 595 000 til kr 36 595 000 |
|
5465 |
|
Statens kartverk (jf. kap. 2465, 5491 og 5603) |
|
|
1 |
Salg av anleggsmidler, reduseres med |
15 000 000 |
|
|
fra kr 15 000 000 til kr 0 |
|
II
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at rammen for tilsagn utover bevilgning for 2003 blir økt med 4,3 mill. kroner fra 51,0 mill. kroner til 55,3 mill. kroner under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 32 Statlig erverv, fylkesvise verneplaner, kan overføres.
III
Endring av stikkord
Stortinget samtykker i stikkordet "kan overføres" tilføyes bevilgningen under kap. 1429 Riksantikvaren post 74 Fartøyvern i statsbudsjettet for 2003.
Stortinget samtykker i stikkordet "overslagsbevilgning" tilføyes bevilgningen under kap. 1441 Statens forurensningstilsyn post 76 Refusjonsordninger i statsbudsjettet for 2003.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 2. desember 2003
Bror Yngve Rahm
leder og ordfører |