Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at Samferdselsdepartementet i proposisjonen legger fram en del saker under programkategoriene 21.20 Luftfartsformål, 21.30 Vegformål, 21.50 Jernbaneformål og 22.10 Post og telekommunikasjoner, samt under Andre saker.
Departementet foreslår at løyvinga
på kap. 5690 post 80 Renter, blir redusert med 29,1 mill.
kroner, frå 463 mill. kroner til 433,9 mill. kroner. Endringar
i renta i seinare tid gjer at rentene på den del av selskapet
sitt statslån som er knytt opp mot NIBOR-renta, blir lågare.
Komiteen har ingen merknader.
I samband med avsluttinga av kap. 1320 post
24 Statens vegvesens produksjon pr. 31. desember 2002, orienterer
departementet om Vegvesenets underskot for arbeid utført
for fylkeskommunane og vidare oppfølging av saka.
Hovudårsaka til meirutgifta kr 241
740 742 på post 24 er rekneskapsmessige forhold knytte
til etableringa av Mesta AS. Noko gjeld også underskot
i arbeid utført for fylkeskommunane for 2002. Departementet
vil be dei 12 fylkeskommunane å betale underskotet på til saman
40 mill. kroner til Statens vegvesen. Departementet vil utarbeide
ein tilbakebetalingsplan.
Departementet orienterer om at 4,75 mill. kroner
av midlar løyvd i 2003 til kollektivtrafikk på kap.
1320 post 30 Riksveginvesteringar i Hordaland vil bli nytta til
driftstilskot for utvida ruteproduksjon på stamvegnettet.
Bruk av desse midlane til vidareføring av utvida ruteproduksjon
må sjåast på som eit ekstraordinært tiltak
i eit enkeltståande år.
Det blir foreslått å auke
løyvinga på kap. 4321 post 70 Overdraging av eigedelar
til selskapet med 67 mill. kroner fordi skattetrekk for november
og desember 2002 for Mesta AS blei betalt av Statens vegvesen.
Stikkordet "kan overførast" blir foreslått
tilføydd kap. 1322 post 91.
Departementet foreslår å redusere
løyvinga på kap. 1322 post 92 Kapitaliserte renter
med 4 mill. kroner og å tilføye stikkordet "overslagsløyving"
på posten.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at riksvegmidlene som bevilges over post 30 skal gå til
riksveginvesteringer og ikke til kollektivtiltak. Disse medlemmer viser
til at vegvesenet i Hordaland ønsker at 4,75 mill. kroner skal
gå til investeringer i blant annet bussholdeplass på rv
555 og støtter dette.
Departementet foreslår å redusere
løyvinga på kap. 1350 post 23 Drift og vedlikehald
med 20 mill. kroner. Forslaget skuldast budsjettmessige omsyn og
behov for å auke løyvinga til drift og vedlikehald
av Gardermobanen, jf. omtale under post 25.
Det blir foreslått å auke
løyvinga på kap. 1350 post 25 Drift og vedlikehald
av Gardermobanen med 10 mill. kroner da løyvinga på kap.
1350 post 25 er for lita til å oppretthalde eit nødvendig
nivå på drift og vedlikehald av Gardermobanen
i 2003.
Regjeringa legg opp til at selskapet får
tilført ny eigenkapital frå staten med 300 mill.
kroner. Auka eigenkapital gjer det mogleg for Flytoget å kunne
forlengje/refinansiere låna sine. Departementet
foreslår såleis å løyve 300
mill. kroner på nytt kap. 1352 Flytoget AS post 96 Eigenkapital.
Jernbaneverket har organisert det tyngre vedlikehaldet
og anleggsverksemda knytt til sporarbeid i den interne forretningsverksemda
BaneSvervice.
Det blir i proposisjonen foreslått
endring i løyvingar som følgje av forslag om oppretting
av eit interimselskap i samband med arbeidet med å omdanne
eininga BaneService i Jernbaneverket til eit statleg eigd aksjeselskap
frå 1. juli 2004.
Det vil også bli arbeidd med sikte
på å selje verksemda på eit seinare tidspunkt.
Departementet foreslår at departementet
får fullmakt til å utgiftsføre driftsutgifter
for interimselskapet på nytt kap. 1355 BaneService post
70 Tilskot til drift, mot tilsvarande innsparing under kap. 1350
post 23 Drift og vedlikehald. Departementet foreslår også å løyve
100 000 kroner i eigenkapital til interimselskapet på kap.
1355 post 96 Eigenkapital.
Eventuell innbetaling i 2003 av utbyte frå BaneTele AS
vil bli inntektsført på kap. 5656 Aksjer i selskap under
Nærings- og handelsdepartementets forvaltning. Samferdselsdepartementet
foreslår derfor å redusere løyvinga på kap.
5671 post 81 Utbyte med 16 mill. kroner, frå 16 mill. kroner
til kr 0.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
til behandlingen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2002-2003) hvor
det ble foreslått endringer i organisasjonsform og eierskap
til Flytoget. Et bredt flertall i komiteen understreket at Flytoget
har vært en suksess, ikke mist på grunn av den
høye andel reisende over Gardermoen som velger flytoget;
34,6 pst. i 2001.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, støtter
forslaget om økt bevilgning på 300 mill. kroner
og en satsing på Flytoget på bakgrunn av samfunnsøkonomiske
og miljømessige forhold.
Flertallet forutsetter at departementet
kommer tilbake til Stortinget på en dertil egnet måte
om eventuelle endringer i Flytogets eierskap og organisering skulle
bli aktuelt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til følgende merknader fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 13 Tillegg
nr. 3 (2002-2003) om Flytoget AS:
"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen vil flytte
eierskapet til Flytoget fra NSB AS og til Samferdselsdepartementet.
Disse medlemmer mener dette er feil og er imot å flytte
eierskapet til Flytoget.
Disse medlemmer mener at
Regjeringen med forslaget om å flytte eierskapet vil sette
denne suksessen i fare. Flytoget har hatt suksess både
som merkevare og som transportmiddel for reisende over Oslo Lufthavn, Gardermoen
(OSL).
Disse medlemmer foreslår følgende:
"Det
gjøres ingen endringer i forhold til eierskapet av Flytoget
AS."
Disse medlemmer viser til at Flytoget har hatt
prioritet på flytogbanen og på jernbanestrekningen
mellom Asker og Oslo. Disse medlemmer har merket seg at denne prioriteringen
ikke vil bli videreført som følge av Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer mener det er nødvendig
at reisende over OSL blir prioritert på flytogbanen fordi dette
både vil sikre rask og miljøvennlig transport
og dermed legge til rette for at en stadig større del av
de reisende velger Flytoget.
Disse medlemmer har
merket seg at antallet passasjerer varierer sterkt i løpet
av uka, og særlig på strekninger vest for Oslo
er det ledig kapasitet. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen vurdere å åpne
enkelte avganger også for andre passasjerer.
Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i sitt forslag peker på at
det er grunn til å anta at Flytogets markedsverdi er lavere
enn bokført aksjeverdi i NSB-konsernet som følge
av at Flytoget ikke selv har vesentlige støttefunksjoner
som for eksempel egen vedlikeholdsenhet. Disse medlemmer mener at
det kan ligge betydelige økonomiske gevinster i å samordne
drift, vedlikehold, rutemateriell osv. mellom Flytoget og NSB AS."
Disse medlemmer står
fortsatt på merknadene i Budsjett-innst. S. nr. 13 Tillegg
nr. 3 (2002-2003).
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen foreslår å legge inn 300 mill. kroner
i økt egenkapital til Flytoget AS i St.prp. nr. 29 (2002-2003). Disse medlemmer peker
på at dette skjer samtidig med at jernbanen generelt underprioriteres. Disse
medlemmer minner om at forslag om økt egenkapital
til Flytoget AS nå skjer etter at staten har ettergitt
7 mrd. kroner i lån til selskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at en viktig begrunnelse
for Stortinget for å skille ut Flytoget fra NSB var ønsket
om å etablere et alternativt jernbanemiljø som
kan utvikle seg til en konkurrent til NSB.
Disse medlemmer støtter
en slik begrunnelse. For at Flytoget skal kunne utvikle seg i slik
retning er det viktig at selskapet får tilført
kapital. En annen viktig forutsetning er at selskapet har den nødvendige jernbaneindustrielle
kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil understreke at det fortsatt skal satses
på Flytoget, ikke minst ut fra samfunnsøkonomiske
og miljømessige forhold.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2002-2003) la til grunn
at Flytoget skal være 100 pst. eid av staten for å ivareta
de samfunnsmessige hensyn.
Disse medlemmer vil understreke
at dette fortsatt skal ligge til grunn når egenkapitalen
utvides med 300 mill. kroner. Disse medlemmer slutter
seg med dette til forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Flytoget AS har behov for minimum 250 mill. kroner i egenkapital. Disse medlemmer mener
det er klargjort at behovet for at egenkapitalen er til stede. Disse
medlemmer vil hevde at det ikke bør være
en kjerneoppgave for staten å eie og drive transportfirmaer.
Flytoget er et slikt transportfirma og bør følgelig
avhendes.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at Flytoget AS kan hente inntil 500 mill. kroner gjennom børsnotering."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å arbeide for å omdanne
BaneService til et statlig eid aksjeselskap, og at det vil bli arbeidet
med sikte på å selge selskapet.
Flertallet slutter seg også til
at en i første omgang etablerer et interimsselskap som
skal forberede omdanningen. Flertallet vil videre
understreke at en avgjørende forutsetning for effektiv
produksjonsvirksomhet er at den er konkurranseutsatt, og at Sem-erklæringen
forutsetter at Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet skal konkurranseutsettes. Flertallet vil på bakgrunn
av dette be Regjeringen arbeide for at større deler av
Jernbaneverkets produksjon, herunder oppgaver i BanePartner og BaneProduksjon,
blir omdannet og konkurranseutsatt.
Flertallet understreker at Jernbaneverket
må sikres tilstrekkelig bestillerkompetanse og at en eventuell
omdanning ikke må gjøres slik at sikkerheten på jernbanen
blir svekket.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen tar sikte på å omdanne BaneService
til aksjeselskap fra 1. juli 2004 og at det vil være behov
for midler til å dekke utgifter til godtgjørelser
og konsulentutgifter, bl.a. i forbindelse med styrets utarbeidelse
av en strategiplan for omdanningen. Disse utgiftene vil bli postert
på nytt kap. 1355 BaneService post 70 Tilskudd til drift,
mot tilsvarende innsparing under kap. 1350 Jernbaneverket post 23
Drift og vedlikehold, jf. forslag til vedtak for 2003. Flertallet er
innforstått med at mesteparten av utgiftene vil påløpe
i 2004, og legger til grunn at departementet kommer tilbake med
et liknende forslag til vedtak for 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietviser
til at ECON har utført en markedsvurdering av BaneService
i forbindelse med eventuell omdanning til aksjeselskap. Konklusjonen
var at markedssituasjonen var svært usikker, markedet er redusert
og etterspørselen etter BarneServices produkter og tjenester
vil på kort sikt bli redusert.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av sikkerhetsaspektet ved bygging, drift og vedlikehold
av jernbaneanlegg. Disse medlemmer viser til at store
jernbanenasjoner som Tyskland og Frankrike ikke legger ut arbeid
med signal og høyspenning på det åpne
markedet av sikkerhetshensyn. Erfaringene fra Storbritannia peker
i samme retning. Disse medlemmer vil understreke
at det er Jernbaneverket som i framtiden skal ivareta sikkerheten
ved bygging, drift og vedlikehold av jernbanen. Den kompetanse, kunnskap
og erfaring om jernbanesikkerhet som finnes i BaneService er viktig å beholde
i Jernbaneverket.
Disse medlemmer mener derfor
etter en helhetsvurdering at forholdene ikke ligger til rette for
en fristilling av BaneService.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn avvise forslaget om å opprette et interimsselskap
for å forberede omdanning av BaneService til aksjeselskap.
Disse medlemmer vil stemme imot
forslag til bevilgning under kap. 1355 og II pkt. 3.
Departementet foreslår å redusere
kap. 5618 post 80 Utbyte med 54 mill. kroner da det ikkje er grunnlag
for å krevje utbyte frå Posten i 2003. Rekneskapen
for Posten Norge AS for 2002 viste eit underskot på 43 mill.
kroner.
Komiteen har ingen merknader.
Det blir gjort greie for omfanget og bruk av
gebyrer til å finansiere lov- og forskriftsarbeid på Samferdselsdepartementets
område.
Departementet har ingen gebyrordning for å finansiere
sitt lov- og forskriftsarbeid. Innafor veg og jernbane blir det
heller ikkje nytta gebyr for å finansiere lov- og forskriftsabeid.
Post- og teletilsynet sitt arbeid med lover
og forskrifter, under dette lover og forskrifter fastsette av departementet
og tekniske forskrifter fastsette av Post- og teletilsynet, inngår
i sjølvfinansieringa av tilsynet. Denne aktiviteten reknar
ein for å vere ein del av, og grunnlag for, verksemda i
Post- og teletilsynet.
Det er lagt opp til at Luftfartstilsynet i prinsippet
skal bli sjølvfinansierande. Etter endringa i luftfartslova,
jf. Ot.prp. nr. 40 (2002-2003), har Samferdselsdepartementet fått
heimel til å gi forskrifter om at flyselskap eller andre
operatørar skal betale gebyr for å finansiere luftfartsstyresmakta
sitt arbeid med tryggleik innan luftfarten. Det er ikkje nærare
avgrensa kva slags arbeid knytte til dei oppgåvene Luftfartstilsynet
har som styresmakt som kan inngå i gebyra som skal finansiere
arbeidet med tryggleik som tilsynet utfører.
For gebyrinntektene er det for 2004 foreslått å løyve 87,6
mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Komiteen har ingen merknader
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at Flytoget AS kan hente inntil 500 mill. kroner gjennom børsnotering.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2003 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
|
|
|
|
|
Utgifter: |
|
1322 |
|
Svinesundsforbindelsen AS |
|
|
92 |
Kapitaliserte renter, overslagsløyving, blir redusert med |
4 000 000 |
|
|
frå kr 12 000 000 til kr 8 000 000 |
|
1350 |
|
Jernbaneverket (jf. kap. 4350) |
|
|
23 |
Drift og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 30,blir redusert med |
20 000 000 |
|
|
frå kr 2 969 603 000 til kr 2 949 603 000 |
|
|
25 |
Drift og vedlikehald av Gardermobanen, kan overførast, blir auka med |
10 000 000 |
|
|
frå kr 70 700 000 til kr 80 700 000 |
|
1352 |
(nytt) |
Flytoget AS |
|
|
96 |
Eigenkapital, blir løyvd med |
300 000 000 |
1355 |
(nytt) |
BaneService |
|
|
70 |
Tilskot til drift |
0 |
|
96 |
Eigenkapital, blir løyvd med |
100 000 |
|
|
|
|
|
|
Inntekter: |
|
4321 |
|
Avslutting av produksjonsverksemda i Statens vegvesen |
|
|
70 |
Overdraging av eigedelar til selskapet, blir auka med |
67 000 000 |
|
|
frå kr 300 000 000 til kr 367 000 000 |
|
5618 |
|
Innskotskapital i Posten Norge AS |
|
|
80 |
Utbyte, blir redusert med |
54 000 000 |
|
|
frå kr 54 000 000 til kr 0 |
|
5619 |
|
Oslo Lufthavn AS |
|
|
80 |
Renter, blir redusert med |
29 100 000 |
|
|
frå kr 463 000 000 til kr 433 900 000 |
|
5671 |
|
Renter og utbyte frå BaneTele AS |
|
|
81 |
Utbyte, blir redusert med |
16 000 000 |
|
|
frå kr 16 000 000 til kr 0 |
|
II
Stortinget samtykkjer i at:
-
1. stikkordet kan overførast blir tilføydd løyvinga under kap. 1322 Svinesundsforbindelsen AS post 91 Lån, i statsbudsjettet for 2003.
-
2. stikkordet overslagsløyving blir tilføydd løyvinga under kap. 1322 Svinesundsforbindelsen AS post 92 Kapitaliserte renter, i statsbudsjettet for 2003.
-
3. Samferdselsdepartementet i 2003 kan utgiftsføre utan løyving driftsutgifter som gjeld interimsselskapet for BaneSevice på kap. 1355 BaneService post 70 Tilskot til drift, mot tilsvarande innsparing under kap. 1350 Jernbaneverket post 23 Drift og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 30.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 11. desember 2003
Petter Løvik
leder |
Geir-Ketil Hansen
ordfører |