Regjeringen har som mål at tiltakssonen
skal være en attraktiv region å bo, arbeide og
drive næringsvirksomhet i. Regjeringen mener utfordringene
er store i tiltakssonen også framover og vil derfor fortsette å bidra
med en ekstraordinær innsats i tiltakssonen, i tillegg
til ordinære distriktspolitiske virkemidler og annen innsats
på ulike politikkområder. Målet med den samlede
innsatsen er å stimulere fram positive og å motvirke
negative utviklingstrekk i nærings- og arbeidslivet.
I forbindelse med etableringen av tiltakssonen
i 1990 ble det pekt på følgende hovedutfordringer
i området: Å utnytte fortrinnene med naturressursene,
rekruttere personer med kompetanse til regionen og utvikle næringslivet.
De samme utfordringene er i stor grad aktuelle også i dag,
særlig når det gjelder utvikling i næringslivet.
Finnmark og Nord-Troms står overfor
permanente ulemper knyttet til perifer beliggenhet, lav befolkningskonsentrasjon
og små næringsmiljø. Det er fortsatt behov
for ekstraordinær innsats både overfor personer og
næringsliv i tiltakssonen. Regjeringens innsats i tiltakssonen
vil følge disse hovedlinjene:
– Regjeringen
vil videreføre dagens innretning av innsatsen i tiltakssonen
med virkemidler som er generelle og automatisk virkende. Det gir
forutsigbare og stabile rammevilkår for næringsliv
og befolkning, og legger til rette for å drive lønnsom næringsvirksomhet
som grunnlag for sysselsetting og bosetting i regionen. Justeringer
av de enkelte tiltakene vurderes i forbindelse med de årlige
statsbudsjettene. Den samlede innsatsen bør vurderes på ny
etter en viss tid. Regjeringen vil bistå i å gjøre
virkemidlene kjent utenfor tiltakssonen.
– Regjeringen legger opp til å videreføre
fritaket for arbeidsgiveravgift i tiltakssonen for Nord-Troms og
Finnmark. Dette er en relativ styrking av innsatsen i tiltakssonen
sett i forhold til resten av landet, særlig innenfor arbeidsintensive
næringer.
– Regjeringen vil videreføre
innsatsen for personrettede tiltak. Tiltakene skal bl.a. kompensere
for kostnader til personer og familier som følger av lange
avstander og hardt klima, og stimulere til rekruttering av personer
med kompetanse det er behov for i tiltakssonen. Regjeringen vil
vurdere å forbedre dagens ordning med nedskriving av studielån,
for eksempel ved å øke ettergivelsesbeløpet
og inkludere deltidsarbeidende i ordningen.
– Regjeringen legger vekt på at
de regional- og distriktspolitiske virkemidlene for regional utvikling
og nyskaping i tiltakssonen benyttes til å stimulere til
nyetablering og kompetanseutvikling i næringslivet bl.a.
med basis i naturressursene og nærheten til Nordvest-Russland.
De små miljøene og store avstandene i tiltakssonen
gir store utfordringer i å fremme samarbeid om utvikling
og markedsorientering i næringslivet, gjennom nettverksbygging,
oppbygging av logistikk-kunnskap og utnytting av infrastruktur.
– Regjeringen legger vekt på at
innsats gjennom mange statlige politikkområder, som for
eksempel fiskeri, havbruk og infrastruktur, bidrar til en positiv
utvikling i tiltakssonen.
– Også steder med befolkningsnedgang
og arbeidsledighet skal være trygge og gode samfunn å bo
i. Befolkningen skal føle trygghet for grunnleggende tjenester
innen utdanning, helse, omsorg osv. Regjeringen vil sikre grunnlaget
for likeverdige levekår først og fremst gjennom
det kommunale inntektssystemet.
Komiteen mener at målet
må være at tiltakssonen skal være en
attraktiv region å bo, arbeide og drive næringsvirksomhet
i. Finnmark og Nord-Troms er et område med store ressurser
og mange muligheter for både personer og næringsliv.
Samtidig er det store utfordringer i tiltakssonen knyttet til befolknings-
og næringsutviklingen. Komiteen mener utfordringene er
store i tiltakssonen også framover.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at Finnmark og Nord-Troms står overfor permanente ulemper
knyttet til beliggenhet og store avstander, liten befolkningskonsentrasjon
og små næringsmiljøer. Komiteen mener
derfor at det fortsatt er behov for ekstraordinær innsats
i tiltakssonen, i tillegg til ordinære distriktspolitiske
virkemidler og annen innsats på ulike politikkområder.
Målet for den samlede innsatsen er å stimulere positive
og å motvirke negative utviklingstrekk i nærings-
og arbeidslivet der innsatsen rettes inn mot:
– økt
vekstkraft og verdiskaping i det private næringslivet
– styrket kompetanse
– gode oppvekstvilkår,
levekår og tjenestetilbud.
Komiteen viser til at årsakene
til befolkningsnedgangen er samspill mellom demografiske, teknologiske
og økonomiske utviklingstrekk. Disse utviklingstrekkene
gjelder imidlertid ikke bare for tiltakssonen. Mange deler av landet
med avstand til større sentra opplever befolkningsnedgang. Komiteen viser
til at både i Norge og store deler av Europa har fødselsoverskuddet
blitt sterkt redusert de siste tiårene. Det gjør
at selv med svært lav flytting, vil mange områder
oppleve nedgang i folketall. Komiteen mener dette
er en situasjon vi må forholde oss til på generelt
grunnlag. Komiteen mener likevel at det er behov
for å fortsette med en spesiell innsats i tiltakssonen,
da den har et lavt befolkningsgrunnlag og et særlig sårbart
bosettingsmønster.
Komiteen er opptatt av at tiltakssonens
fortrinn innenfor fiskeri- og havbruksnæringen, energinæringen,
reiselivsnæringen og reindriftsnæringen må utnyttes
til økt lokal foredling og markedsrettet produktutvikling.
Regionen har store områder som kan brukes til utprøving
av nye arter innen havbruk og uttesting av alternative energiformer
som vind- og bølgekraft. Olje- og gassvirksomheten på norsk
og russisk side innebærer store muligheter for næringsutvikling.
Regionen har også storslagen natur og rik og mangfoldig
kultur som er en ressurs i forbindelse med utvikling av både
sommer og vinterturisme. Komiteen mener at utfordringene
med små miljø og store avstander må kompenseres
så langt som mulig gjennom utvikling av nettverk både
lokalt og ut av regionen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader under punkt 6.2 om oljevirksomheten. Disse
medlemmer vil også påpeke at det er store
utfordringer knyttet til miljø og kapitalintensitet i havbruksnæringen
som gjør at etablering må skje innenfor økologisk
og økonomisk bærekraftige rammer.
Komiteen er enig i
at den store utfordringen i tiltakssonen er å utvikle vekstkraften
i næringslivet. Tiltakssonens fortrinn med nærhet
til og utnyttelse av naturressursene, samt nærhet til Russland,
gir store muligheter. Komiteen mener at det i første
rekke er næringslivet som må ta disse utfordringene. Komiteen legger
imidlertid til grunn at det offentlige bør legge til rette
for utviklingen med ekstra innsats i områder der rammene
for næringsutvikling er svakere enn i landet for øvrig,
som i tiltakssonen. Komiteen mener derfor det fortsatt
må utvikles gode rammebetingelser også i tiden
framover, både gjennom skatte- og avgiftspolitikken og
sektorpolitikken.
Komiteen viser til de store markedene
og mulighetene som ligger i handel og samarbeid østover mot
Russland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
i budsjettforliket for 2004 ble bevilgningen til Barentssekretariatet
kuttet. Det må være en prioritert oppgave for
staten å sikre finansiering til Barentssekretariatet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at disse partier
foreslo en økning på 30 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet foreslo 56 mill. kroner til styrket samarbeid
med Russland.
Komiteen er av den
oppfatning at bosettingsmønsteret i tiltakssonen gjør
det lite realistisk å utvikle vekstkraftige regioner med
stort omland og varierte regioner med felles bolig-, arbeids- og
servicemarked.
I et slikt landskap vil videreutvikling av samarbeid og
nettverk være en sentral alternativ strategi, både
for næringslivet og det offentlige. Kontakt og samarbeid med
andre aktører i og utenfor regionene vil være
svært viktige faktorer for muligheter for utvikling, både
når det gjelder markeder, utnyttelse av teknologi og kompetanse.
På denne bakgrunn er komiteen enig med Regjeringen
i at det parallelt med at vekstkraften i større sentra
og miljø i Finnmark og Nord-Troms blir utnyttet og underbygd,
må det bidras til utvikling og nyskaping også på mindre
steder i små, spesialiserte næringsmiljø og
vekstkraftige bedrifter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil påpeke
fylkeskommunens rolle som regional utviklingsaktør gjennom å utvikle
en felles forståelse av utfordringene næringslivet
står overfor, og konkretisere, prioritere og målrette
innsatsen i forhold til de spesielle utfordringene i sonen både på kort
og lang sikt. Næringslivets deltakelse i partnerskapet
er en viktig forutsetning for å nå målene
om økt vekstkraft og verdiskaping. Flertallet vil
videre minne om at det også er viktig å utnytte
kunnskap og kompetanse som er utviklet hos nasjonale virkemiddelaktører
som Norges Forskningsråd, SIVA og Innovasjon Norge.
Flertallet viser til behovet
for en nærings og distriktspolitikk med tilgang
på kvalitet i rådgiving, risikovillig kapital
og tilskudd.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til behovet for å forsterke fylkeskommunenes rolle
som regional utviklingsaktør og behovet for å styrke
kommunale næringsfond. Dette flertallet viser
til egne merknader og forslag i budsjettinnstillingene og Innst. S.
nr. 283 (2002-2003) Virkemidler for innovativt og nyskapende næringsliv
og Innst. S. nr. 133 (2003-2004) Bredbåndmeldinga.
Komiteen viser til
at regional- og distriktspolitikken omfatter både generelle
og selektive virkemidler. De spesielle virkemidlene i tiltakssonen
er alle generelle virkemidler der hensikten er å vri lokaliserings-
eller bosettingsbetingelsene i favør av visse geografiske
områder. Komiteen støtter at det
samtidig kanaliseres selektive virkemidler til ulike aktører
i tiltakssonen, særlig gjennom fylkeskommunen.
Komiteen viser til at noen av
fortrinnene ved å bo i sonen er korte avstander mellom
bosted og jobb, og gode oppvekstvilkår for barn og ungdom
når det gjelder barnehage, skole og kultur- og fritidstilbud.
Komiteen mener at ved å bo,
arbeide og drive næringsvirksomhet i tiltakssonen, kan
enkeltindividet realisere verdier knyttet til karriere og livsstil
i små samfunn med gode bokvaliteter og nærhet
til naturen.
Komiteen ser med uro på den
høye andelen av arbeidsledige i tiltakssonen. Det kan være
kilde til levekårsproblemer og lave inntekter i deler av
sonen. Komiteen vil i den forbindelse vise til Innst.
S. nr. 110 (2002-2003) der en samlet komité ba Regjeringen redegjøre
for tiltak for å styrke levekårssituasjonen i Indre
Finnmark i forbindelse med gjennomgangen av tiltakssonen og i den
varslede stortingsmeldingen om regional- og distriktspolitikken.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
i den forbindelse viser til Sosialdepartementets arbeid i forhold
til samiske kommuner om tjenesteutvikling gjennom prosjektet Kommunenettverk
for fornyelse og effektivisering.
Komiteen legger vekt på at
den generelle innsatsen for styrking av næringslivet, og
dermed arbeidsmarkedet i tiltakssonen, er viktig for å bedre
levekårssituasjonen i indre Finnmark.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, påpeker
den viktige rollen Sametinget har og viser til merknader i Innst.
S nr. 110 (2002-2003) Om samepolitikken og Innst. S. nr. 12 (2002-2003)
Om høyere samisk utdanning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil også framheve betydningen av en mer aktiv arbeidsmarkedspolitikk med
vekt på tidlig intervensjon og kompetanseheving for å få flere
i arbeid enn det Regjeringen legger opp til.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Dokument nr. 8:51 (2003-2004) fra stortingsrepresentantene Øystein
Djupedal, Heidi Grande Røys og Audun Lysbakken om tiltak
mot arbeidsledighet.
Komiteen erkjenner
at Finnmark og Nord-Troms står overfor permanente ulemper
knyttet til perifer beliggenhet i forhold til store markeder, lav
befolkningskonsentrasjon og små næringsmiljø. Komiteen mener
derfor det fortsatt er behov for ekstraordinær innsats
både overfor personer og næringsliv i tiltakssonen.
Komiteen vil understreke at den
generelle økonomiske politikken er avgjørende
for en positiv uvikling i hele landet. Den generelle økonomiske
politikken påvirker i stor grad rentenivået og
kronekursen, som er av stor betydning både for næringsliv,
kommuner, enkeltpersoner og familier. Ikke minst for eksportrettede
og konkurranseutsatte næringer er dette viktig. Dette gjelder
også for tiltakssonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, legger til grunn at
innsatsen i tiltakssonen bør følge disse hovedlinjene
framover:
– Videreføre
dagens virkemidler i tiltakssonen som er generelle og automatisk
virkende.
– Videreføre fritaket
for arbeidsgiveravgift i tiltakssonen.
– Videreføre innsatsen
med personrettede tiltak.
– Legge vekt på at de
regional- og distriktspolitiske virkemidlene for regional utvikling
og nyskaping i tiltakssonen benyttes til å stimulere til
nyetablering, nyskaping og kompetanseutvikling i næringslivet.
– Legge vekt på at innsats
innenfor mange statlige politikkområder bidrar til en positiv
utvikling i tiltakssonen.
– Legge til rette for at også steder
med befolkningsnedgang og arbeidsledighet skal være trygge, gode
samfunn å bo i.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at de generelle
rammebetingelsene er styrket de siste årene gjennom lavere
rente og svekket kronekurs, noe som også kommer næringslivet
i tiltakssonen til gode.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at Regjeringens finanspolitikk
og mangel på vilje til å vektlegge hensynet til
arbeidsledighet og kronekurs i Norges Banks mandat i pengepolitikken,
har vært en medvirkende årsak både til
sterkt forverrede konkurranseforhold for eksportrettet industri
og til at en så stor del av arbeidskraften går
uvirksom mens oppgaver ligger ugjort. Dette har også rammet
virksomheter i tiltakssonen.
Disse medlemmer viser til at
tiltakssonen har hatt betydelig effekt. Tiltakssonen bør
derfor beholdes.
Disse medlemmer vil påpeke
viktigheten av at staten har en bevisst politikk på å lokalisere
egen virksomhet til andre områder enn store byer og områder
i naturlig vekst. Erfaring fra UNIREG, museumsprosjektet og dokumentasjonsprosjektet
viser at dette sikrer svært god kvalitet på arbeidet
med en slik lokalisering, stabil arbeidskraft og lavere kostnader. Disse
medlemmer viser til flertallsmerknaden fra kirke, utdannings-
og forskningskomiteen i Budsjett-innst. nr. 8 (2003-2004) vedrørende
kap. 281 om å sikre nasjonal oppfølging og koordinering
av arbeidet med UNIREG. Staten må arbeide systematisk med
slike etableringer.
Disse medlemmer vil påpeke
at slik lokalisering ikke kan regnes som distriktsstøtte,
men som en lokalisering basert på effektivitet og kvalitet
i løsning av en oppgave.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
rette økte virkemidler inn for å sikre næringsutvikling
og rekruttering i sonen, framfor økninger i rene personrettede
tiltak.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av en økning i FoU-satsingen, med vinkling
mot kompetansearbeidsplasser, næringer og næringsstruktur
i nord og viser til eget forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjettopplegg for 2004 om en storsatsing med 1,2 mrd. kroner mer
på forskning enn det Regjeringen la opp til. Sosialistisk
Venstreparti foreslo også å øke forskningsfondet
med 2 mrd. kroner, som med 5 pst. avkastning gir en økning
på 100 mill. kroner i året. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av å satse på marin forskning
da dette er en av de næringer der Norge har et stort utviklingspotensial. Disse medlemmer viser
til at dette er vedtatt i Stortinget som ett av de fem satsingsområdene. Disse
medlemmer understreker at de direkte næringsrettede
og brukerstyrte programmene er viktige for å supplere næringslivet
der næringslivet selv ikke satser og oppmuntrer bedrifter
med liten eller ingen erfaring med FoU til å bygge opp
nødvendig kompetanse.
Disse medlemmer vil påpeke
at ordningen med Skatte-FUNN ikke ser ut til å være
godt nok tilpasset utfordringene i Finnmark. Disse medlemmer viser
til de gode erfaringene en hadde med statlige tilskott til virksomheter øremerket
forskning og utvikling. Tilskuddet kunne gå direkte til
bedrift eller til forskningsinstitusjoner og nettverkssamarbeid.
Ordningen satte som vilkår at statlige tilskott skulle
løse ut bevilgninger fra næringslivet. En ordning
med tilskott treffer langt bedre virksomheter som ikke er i skatteposisjon. Disse
medlemmer viser til egne forslag om en tilskuddsordning
med samme volum som dagens Skatte-FUNN.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
innsatsen i tiltakssonen må forsterkes betraktelig. Ikke
minst bør det legges vekt på:
– Sikre
behovet for risikovillig kapital i forbindelse med næringsutvikling.
– Prisregulering og styrking av
de personrettede virkemidlene. Dette gjelder barnetrygdens Finnmarkstillegg,
utvide ordningen med nedskriving av studiegjeld, indeksregulere
bunnfradraget for Finnmarksskatten, gjeninnføre stipend
for borteboende elever.
– Videreføre lønnstilskuddet
til førskolelærere.
– Gjenoppta ordningen med lønnstillegg
for lærere.
– Gjenoppta ordningen med faglig
og pedagogiske styrkingstiltak.
– Ny fiskeripolitikk, økt
lokal ressursutnyttelse.
– Momsfritak for samisk doudji.
I tillegg mener dette medlem at
en positiv utvikling i tiltakssonen avhenger av en ny politisk kurs for
Norge. Ikke minst bør følgende områder
prioriteres:
– En styrket
kommuneøkonomi
– Styrket infrastrukturutbygging,
vei, fly, havner, bredbånd.
– Forsterket næringspolitisk
innsats
– Styrket og samordnet regionalpolitikk.