I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om presisering av gratisprinsippet knyttet til de refererte
problemstillingene."
Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen, Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula
Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen
og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen,
viser til dokumentet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Jan Simonsen, viser til at departementet i brev datert 30. oktober
2003 til fylkesmennene anmodet om at man derfra ytterligere bidrar
til å informere og veilede om hvordan bestemmelsen om gratisprinsippet
kan praktiseres på en hensiktsmessig måte. Kommuner/skoler
som er i tvil kan henvende seg til utdanningsdirektøren
for å få hjelp til hvordan bestemmelsen er å forstå. Flertallet viser
videre til Innst. O. nr. 43 (2002-2003) og rundskriv F14-03 der
elevenes rett til gratis offentlig grunnskoleopplæring
nærmere presiseres.
Flertalletser
det ikke som nødvendig med ytterligere presiseringer av
bestemmelsen.
Flertallet viser til at kommunene
mottar midler gjennom rammetilskuddet for å dekke inn den
tidligere foreldrebetalingen til leirskoleopphold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets forslag, jf. Innst. O. nr. 43 (2002-2003) om
gratisprinsippet i grunnskolen, om å lovfeste elevers rett
til leirskoleopphold. Disse medlemmer mener at leirskole
er en god tradisjon, og at det har en svært god virkning
for det sosiale miljøet i klassen. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen har fjernet øremerkingen av midler til
leirskole, og at Arbeiderpartiet foreslo å bevilge mer penger
til leirskole (kommuneøkonomiproposisjonen for 2004) for å sikre
alle barn leirskoletilbud. Disse medlemmer har merket
seg at det fra 1. oktober 2003 til mars 2004 har vært en
nedgang i antall leirskoleelever.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til Innst. O. nr. 43 (2002-2003)
og Ot.prp. nr. 94 (2001-2002) om gratisprinsippet i grunnskolen.
Disse medlemmer viser til at
en samlet komité sto bak innholdet i ny § 2-15
med følgende tekst:
"Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring.
Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter
i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes
utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald,
ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunn-skoleopplæringa."
Disse medlemmer viser videre
til budsjettavtale mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene
om statsbudsjettet for 2003 der det heter:
"Leirskoler - Statlige bevilgninger til leirskoler øremerkes
på UFDs budsjett f.o.m. 2003."
Disse medlemmer viser videre
til behandlingen av kommuneøkonomiproposisjonen for 2004,
St.prp. nr. 66 (2002-2003) med tilhørende Innst. S. nr.
259 (2002-2003), der regjeringspartiene gjennom samarbeid med Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet la inn i rammetilskuddet til kommunene
den del av øremerket leirskoletilskudd som skal dekke betaling
av leirskoleopphold for alle elever.
Disse medlemmer peker på at
vanskelig økonomi i mange kommuner har ført til
bortfall av tilbud om leirskoleopphold eller til kommunal bevilgning
som ikke dekker de faktiske kostnader. Opplæringslovens
nye bestemmelse har også medført usikkerhet blant
foresatte og elever om det kan samles inn penger til å betale
leirskoleopphold helt eller delvis. Forsøkene på oppklaring
fra departementets side har etter disse medlemmers mening
ikke vært avklarende, men skapt usikkerhet og ulikhet i
fortolkning og praksis.
Disse medlemmer peker på at
opplæringslovens utvidelse i § 2-15 bl.a. peker
på leirskoleopphold som gjelder elever i 7. klassetrinn. Disse
medlemmer er også kjent med at det for elever i
10. klasser er etablert en praksis på mange skoler der
elevene gjennomfører en studietur til utlandet, og der
dette skjer med betydelig egenbetaling. Disse medlemmer viser til
spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 289 (2003-2004) fra
representanten Arne Sortevik om slike turer, der det i statsrådens
svar her heter:
"Det vil være i strid med retten til gratis
grunnskoleopplæring dersom elevene blir pålagt å betale
egenandeler for å delta på studieturer som er
en del av grunnskoleopplæringen og som foregår
i skolens regi. Det er uten betydning at studieturen er frivillig
og at det gis et undervisningstilbud på skolen for de elevene
som ikke deltar på turen. Poenget med opplæringslovens § 2-15
var nettopp å understreke at alle skal ha like muligheter
til å delta i skolens aktiviteter."
Disse medlemmer peker på at
det åpenbart er behov for klargjøring også når
det gjelder 10. klassingers studieturer. Forespørsel til
tilsynsmyndighet i et fylke tyder på at problemstillingen
ikke er registrert og følgelig heller ikke vil bli fulgt
opp gjennom tilsynsvirksomheten.
Disse medlemmer understreker
at hensikten med dokument 8-forslaget ikke er å stoppe
den etablerte praksis med turer for 7.-klassinger og 10.-klassinger,
men tvert imot legge bedre til rette for at slik virksomhet kan
foregå innenfor rammen av bestemmelsene om gratisprinsippet,
og sikre lik praktisering av lov- og regelverk på alle
skoler.
Disse medlemmer anbefaler imidlertid øremerking
som den beste løsningen. Disse medlemmer anbefaler
at øremerking av statlige midler til leirskoleopphold for
elever i grunnskolens 7. klasse gjeninnføres fra og med
2005 med kr 1 000 pr. elev. Disse medlemmer anbefaler
også at elever i 10. klasse som en viktig del av undervisning
i fremmedspråk gjennomfører studietur til utlandet,
og at det fra og med 2005 også innføres øremerket
statlig bevilgning til dette formål med kr 1 500 pr. elev.
I forbindelse med denne aktiviteten forutsettes at de til enhver
tid gjeldende muligheter for finansiering gjennom stipend, legat
eller nasjonale og internasjonale programmer blir benyttet.
Disse medlemmer forutsetter at
det også vurderes klargjørende regler for bruk
av klassekasser herunder disponering og kontroll.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om presisering av gratisprinsippet knyttet til de problemstillinger som
er referert i Dokument nr. 8:38 (2003-2004)."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) om leirskoleopphold.
Disse medlemmer foreslo å øke
tilskuddet til kommunene til 90 mill. kroner for å dekke
tidligere foreldrebetaling.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 259 (2002-2003) Kommuneproposisjonen hvor Senterpartiet
foreslo en opptrappingsplan for kommuneøkonomien som gjør
kommunene i stand til å løse de oppgaver de er
pålagt og til å ivareta gratisprinsippet i grunnskolen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Jan Simonsen:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om presisering av gratisprinsippet knyttet til de problemstillinger som er referert i Dokument nr. 8:38 (2003-2004).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:38 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Arne Sortevik og Ursula Evje om presisering
av gratisprinsippet i grunnskolen - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 25. mai 2004
Rolf Reikvam
leder |
Elsa Skarbøvik
ordfører |