Forsvaret har siden medio 2001 gjennomført en av de mest omfattende omlegginger i norsk offentlig sektors historie. Omleggingen har så langt vært vellykket, og i hovedtrekk gått etter planen. Forsvaret er på vei ut av den alvorlige krisen som utgjorde bakgrunnen for forrige langtidsplan. Det er foretatt en betydelig vridning av ressursstrømmen fra støttevirksomhet til operativ virksomhet. Den operative nasjonale beredskap er styrket.
Forsvaret er ett av norske politiske myndigheters viktigste instrumenter for å sikre og fremme nasjonale interesser, suverenitet og territoriell integritet. Norsk sikkerhet er uløselig knyttet til internasjonal sikkerhet. For Norge er derfor stabilitet, en internasjonal rettsorden basert på prinsippene i FN-pakten og det forpliktende alliansesamarbeidet i NATO av overordnet betydning. En aktiv internasjonal rolle bidrar til å ivareta grunnleggende nasjonale interesser. Samtidig må vi kunne ivareta våre interesser og forpliktelser i egne nærområder, ikke minst i nordområdene.
Det har i de senere år vært en bred enighet i Stortinget om de sikkerhets- og forsvarspolitiske rammer for Forsvarets virksomhet. St.prp. nr. 42 (2003-2004) bygger videre på denne enigheten. I tillegg baserer den seg i stor grad på anbefalingene i Forsvarssjefens Militærfaglige Utredning 2003 (FSJ MFU 03). På denne bakgrunn anbefales konkrete rammer og forslag for den videre omlegging av Forsvaret i perioden 2005-2008. Moderniseringen vil således bli videreført i perioden 2005-2008.
Målene for omleggingen i perioden 2002-2005
ligger fast. De vedtatte endringene i Forsvarets organisasjon skal
gjennomføres snarest mulig og senest innen 31. desember
2005. All virksomhet skal innen denne dato ha opphørt ved
de enheter som er vedtatt nedlagt, og nye enheter skal være
fullt operative. De økonomisk-administrative hovedmål
for pågående omlegging er at:
– Forsvarets
driftsutgifter skal reduseres med minimum 2 mrd. kroner pr. år,
sammenlignet med et alternativ uten den vedtatte omlegging
– antall årsverk i Forsvaret
skal være redusert med minimum 5 000 i forhold til antallet
pr. 1. september 2000
– omfanget av bygningsmassen skal
være redusert med minimum 2 mill. kvadratmeter. Eiendommer, bygg
og anlegg samt materiell som ikke skal benyttes i den nye strukturen,
skal være utfaset og i størst mulig grad avhendet,
basert på markedsverdi iht. avhendingsinstruksen.
Proposisjonens forslag til nye endringer i operativ struktur
og i logistikk- og støttestrukturen, er gitt i proposisjonens
kapittel 5 og 7, og etablerer nye omleggingsmål for perioden
frem mot 2008. Disse er nærmere beskrevet i proposisjonens
kapittel 8. Stortinget har gitt sin tilslutning til at Regjeringen
fremmer denne langtidsplanen i 2004, selv om gjeldende langtidsplan
har gyldighet til 2005.
De mest sentrale økonomiske-administrative
målene for omleggingen i perioden 2002-2005, ser ut til å kunne
bli nådd. I store trekk er delmålet for 2003 innenfor
driftsområdet oppnådd, med en reduksjon på 1
235 mill. kroner i forhold til et alternativ uten omlegging. I 2004
er det planlagt en driftsinnsparing på ca. 1,9 mrd. kroner
i forhold til et alternativ uten omlegging. Hovedmålsettingen
for 2005 ligger fast, en driftsinnsparing på minimum 2
mrd. kroner i forhold til et alternativ uten omlegging. Planen for
reduksjon av bygningsmassen med 2 mill. m2 i
perioden blir fulgt. Pr. januar 2004 er bygningsmassen redusert
med nærmere 1,3 millioner m2.
De resterende 700 000 m2 vil bli tatt
ut i 2004 og 2005. Det gjenstår imidlertid utfordringer
knyttet til bemanningsreduksjoner, som er et viktig virkemiddel
for å nå målene for omleggingen. Dette
området vil derfor bli prioritert både i 2004
og i perioden 2005-2008. Forsvaret har pr. januar 2004 oppnådd
en netto reduksjon på om lag 2 000 årsverk. Det
arbeides aktivt med å iverksette nye tiltak, og den resterende
delen av reduksjonen på 5 000 årsverk skal tas
ut i 2004 og 2005. Omorganiseringen av Forsvarets Logistikkorganisasjon
(FLO) er et viktig virkemiddel for å redusere antall årsverk,
jf. Innst. S. nr. 93 (2003-2004) og St.prp. nr. 12 (2003-2004).
Den vedtatte omleggingen er i rute med hensyn
til gjennomføring av vedtatte endringer i Forsvarets struktur
og organisasjon. Unntaket er de justeringer i gjennomføringen
av materiellinvesteringer som Regjeringen redegjorde for i St.prp.
nr. 1 (2003-2004).
Det integrerte Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben
er etablert, og erfaringene fra denne prosessen er så langt
positive. I tillegg er ny nasjonal kommandostruktur etablert gjennom
opprettelsen av fellesoperativt hovedkvarter (FOHK) i Stavanger,
med Landsdelskommando Sør-Norge (LDKS) i Trondheim og Landsdelskommando
Nord-Norge (LDKN) i Bodø. NATOs nye Joint
Warfare Centre (JWC) er etablert ved Stavanger.
For å nå effektiviseringsmålene
for Forsvarets omlegging vil de organisasjonsmessige endringer som gjøres
i FLO fra og med 2004, være avgjørende. Også en
effektivisering av virksomheten ved Forsvarsbygg vil være
av sentral betydning med sikte på å redusere både
drifts- og investeringskostnader i tilknytning til eiendom, bygg
og anlegg.
Mye er oppnådd, men det gjenstår
fortsatt utfordringer knyttet til å ta ut full effekt av
omleggingen. Arbeidet med å konkretisere og realisere de
gjenstående deler av driftsinnsparingsmålet på 2
mrd. kroner i 2005, er fremfor alt rettet mot effektivisering av virksomheten
i logistikk- og støttestrukturen. Dette følges
opp i lys av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 93 (2003-2004),
jf. St.prp. nr. 12 (2003-2004), og forsterkes gjennom en rekke ytterligere
tiltak som foreslås i denne proposisjonen. Særlig
gjelder dette FLO, og gjennomføringen av program Golf med
et felles integrert forvaltningssystem for styring og kontroll av
personell-, materiell- og økonomifunksjoner.