Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit
Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren
Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad
og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad,
byggjer si innstilling i hovudsak på same kapittelinndeling
som i St.meld. nr. 24 (2003-2004).
Komiteen er nøgd med
at Nasjonal transportplan for 2006-2015 (NTP) er lagt fram. Komiteen ser
det som positivt at ein med NTP har fått ein reiskap til å trekkja
opp hovudtrekka i transportpolitikken, til å tenkja langsiktig
og strategisk, og til å sjå dei ulike transportformene
i samanheng.
Komiteen har merka seg at det
i planarbeidet har vore eit tett samarbeid med dei underliggjande
etatane, og at etatane sitt framlegg til plan har vore ute på ein omfattande
høyring. Komiteen ser positivt på denne prosessen.
Komiteen har merka seg dei fire
hovudmåla som Regjeringa legg til grunn for transportpolitikken:
Færre drepne og hardt skada, meir miljøvenleg
transport, betre framkomst i og mellom regionar og eit meir effektivt
transportsystem.
Komiteen ser at desse fire hovudmåla
til tider kan vera motstridande, og vil understreka at omsynet til trafikktryggleik
må vega svært tungt i avveging mellom dei ulike
omsyna. Komiteen har merka seg at tilgjenge for menneske
med ulike former for funksjonshemming har fått ein sentral
plass i meldinga. Komiteen meiner at dette er så sentralt
at dette bør koma til uttrykk i eit hovudmål om
eit transportsystem som er tilgjengeleg for alle og eit transporttilbod
som gjer det mogleg for alle å leva eit aktivt liv.
Komiteen vil difor gå inn
for at eit femte hovudmål i transportpolitikken skal vere:
– Eit transportsystem som
er tilgjengeleg for alle og eit transporttilbod som gjer det mogleg
for alle å leva eit aktivt liv.
Komiteen vil særleg
vise til TT-ordninga som skal gje funksjonshemma moglegheit til
deltaking i samfunnet på line med funksjonsfriske. Komiteen meiner det
er viktig at denne ordninga vert gjeven gode vilkår slik
at flest mogleg av potensielle brukarar kan nyttiggjere seg dette,
og på den måten kunne få eit meir deltakande
og aktivt liv.
Komiteen har på omfattande
komitéreiser i Noreg i stortingsperioden, i møte
og konferansar og i ein omfattande høyringsrunde på NTP
i vår, fått god kjennskap til dei utfordringane
vi står overfor på transportsektoren. Alle høyringsinstansane
har peika på behovet for større løyvingar
framover for å berga liv og helse, ta vare på miljøet
og for å leggja til rette for sysselsetting og busetnad
over heile landet.
Komiteen vil peika på at
det er i dei årlege budsjetta at rammene vert vedtekne
og erkjenner at budsjetta i inneverande NTP-periode ikkje har fylgt
opp planane. Komiteen meiner at dette ikkje må gjenta seg,
og ser det difor som viktig å finna ei god balanse mellom
behov for midlar og moglegheit til å fylgja opp slik at
tilliten til NTP som instrument, for så vel prioriteringar
som framdrift, vert gjenoppretta. Etter komiteen si
vurdering er det spesielt viktig at staten er ein påliteleg
samarbeidspartnar i ulike former for samarbeidsprosjekt/spleiselag.
Komiteen har merka seg at Regjeringa
understrekar at planen først og fremst er ein prioriteringsplan,
og at oppfylging vil skje i det einskilde budsjett. Komiteen vil
understreka at planen òg i framtida skal vera ein plan
for framdrift av prosjekt, og at planen på den måten
legg sterke føringar for dei årlege budsjetta.
Fleirtalet i komiten,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, meiner Noreg
bør vera eit føregangsland innan miljøvenleg
samferdsel, og at det er nødvendig å føra
ein offensiv miljøpolitikk for samferdselssektoren.
Fleirtalet støttar difor
Regjeringa sitt arbeid for å redusera skadelege utslepp
frå transportsektoren gjennom skjerpa miljøkrav,
satsing på nullutsleppsteknologi og overgang til meir kollektivtransport,
som skissert i Nasjonal transportplan. Det er nødvendig å redusera
utsleppa av klimagassar frå samferdselssektoren og redusera
dei lokale miljøproblema som trafikken fører med
seg.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil peika på at løyvingar
til samferdselsføremål har vorte reduserte dei
siste åra frå 8,6 pst. av statsbudsjettet i 1980
til 3,2 pst. av statsbudsjettet i 2002. Det er nå over
100 000 arbeidslause, av desse i underkant av 9 000 i bygg- og i
anleggssektoren. Fleirtalet ser difor grunn til å gjera
framlegg om auka rammer for den komande 10-års perioden.
Fleirtalet vil peike på at
ved neste rullering av transportplanen bør brukast same
oppsett for rammer, tabellar mv. slik at det blir mogeleg med samanlikningar.
Fleirtalet meiner at det i samanheng
med behovet for meir heilskapleg tenking på tvers av dei
ulike transportformene, kan det vera viktig å få utvikla
eit nyttekostsystem som gjer det mogleg å samanlikna dei
ulike transportformene på dei ulike strekningane.
Fleirtalet vil peike på at
etterslepet på investeringar og vedlikehald til samferdselsføremål
er stort, og at behovet for auka innsats i samferdselssektoren er
stort.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
trur det er meir å henta i høve til å sjå på dei
ulike transportformene i samanheng, og meiner det bør vurderast
ei anna organisering av underliggjande etatar som i større
grad stimulerer til samarbeid og tverrsektoriell tenking. Fleirtalet har
merka seg at maritim sektor ynskjer ei overføring av ansvar
for sjøtransport/hamn til Samferdselsdepartementet,
og ber om ei nærare utgreiing av dette.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merka seg
at det i meldinga er teke til orde for at dei ulike transportformene
skal ha like vilkår. Desse medlemene er
usikker på kva dette tyder, men vil peika på at
det er viktig at verkemiddelbruken også støttar
opp under dei måla ein har for transportpolitikken. Til
dette høyrer også avgiftsregimet.
Desse medlemene meiner at når
det er eit mål å overføra gods frå veg
til bane, bør kjørevegsavgifta og og el-avgifta
avviklast for å stimulera til dette. Samstundes må momsregelverket
for jernbane og veg likestillast. Desse medlemene viser
til sine forslag.
Desse medlemene vil koma tilbake
med framlegg om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener denne transportplanen fremstår
som mer helhetlig og bedre gjennomarbeidet enn den forrige transportplanen
som ble lagt frem av regjeringen Stoltenberg.
Disse medlemmer legger til grunn
at departementene også ved neste rullering av NTP vil fokusere på mulighetene
for ytterligere forbedringer av planen.
Når det gjelder den departementale
plasseringen av sjøtransporten, vil disse medlemmer peke
på at det er regjeringens, og ikke Stortingets, oppgave å organisere
regjeringens arbeid, herunder arbeidsfordelingen mellom departementene.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag om at følgende fire hovedmål
skal ligge til grunn for transportpolitikken:
– Færre
drepte og hardt skadede
– Et mer effektivt transportsystem
– Bedre fremkommelighet i og mellom
regioner
– Mer miljøvennlig transport
Disse medlemmer mener også at
tilgang til transportsystemene for alle er et viktig mål
for transportpolitikken og mener derfor tilgjengelighet bør
være et femte hovedmål for samferdselssektoren.
Disse medlemmer har merket seg
at en teknisk sammenligning av samferdselsbudsjettets andel av statsbudsjettet
viser en nedgang fra 1980 til 2002. Disse medlemmer vil
peke på at en slik sammenligning har svært begrenset
informasjonsverdi, og ikke gir noe dekkende og reelt bilde av utviklingen.
Det som først og fremst fanges opp med en slik sammenligning, er
budsjettekniske virkninger av en rekke store organisatoriske endringer
som er gjennomført på samferdselsområdet.
Eksempel på slike endringer er:
– Omdannelser
fra forvaltningsorgan til forvaltningsbedrift
– Omdannelser fra forvaltningsorgan
til BA og AS
– Egenkapitaltilførsel
– Gjeldssanering
– Større enkeltsatsinger
som Gardermoen og Gardermobanen
– Budsjettekniske endringer som
fjerning av øremerkede tilskudd til fylkene til fordel
for rammefinansiering.
Disse medlemmer vil vise til
"ECON Rapport 66/02 Planrammer, bevilgninger og trafikktall
i veg- og jernbanetransport" som gir et mer korrekt bilde av utviklingen.
Rapporten viser at bevilgningene til jernbaneinfrastruktur har økt
med 80 pst. i faste priser i perioden 1982-2003. For veg er nivået
om lag det samme i 2003 i faste priser som i 1982.
Disse medlemmer vil vise til
at en oversikt over endringer fra år til år i
samferdselsbudsjettene, viser at det innenfor både jernbane
og veg har vært en betydelig vekst i bevilgningene i denne
stortingsperioden. Årsaken til dette er at Samarbeidsregjeringen
i budsjettsammenheng har prioritert samferdsel betydelig høyere
enn Arbeiderpartiet gjorde i regjeringsposisjon i forrige stortingsperiode. Disse
medlemmer merker seg at Arbeiderpartiet i sine merknader
så sterkt framhever det uheldige i egne regjeringers nedprioritering
av samferdsel i tidligere budsjettår, en nedprioritering
som først under denne regjeringen er snudd til ny vekst
i budsjettene.
Disse medlemmer vil vise til
at det gjennomføres prøveordninger med alternativ
organisering av samferdselsoppgaver i to regioner og flere storbyer.
Disse medlemmer vil avvente erfaringene
fra disse prøveprosjektene før det tas initiativ
til nye prøveordninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er nødvendig med
en sterk satsing på samferdsel ut fra hensynet til miljø,
verdiskaping, behovet for å redusere distriktenes avstandsulemper
og bedre framkommelighet og sikkerhet. Gode kommunikasjoner er viktig
for å gjøre hverdagen enklere og tryggere for
folk.
Disse medlemmer mener Regjeringens
fire hovedmål for transportpolitikken, slik de beskrives
i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015,
er gode målsettinger for arbeidet med å skape
en sikker og miljøvennlig samferdselssektor med bedre framkommelighet
for innbyggere og næringsliv i hele landet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen de siste årene har styrket satsingen på samferdsel
og forslaget til Nasjonal transportplan 2006-2015 innebærer en
ytterligere økning i rammene til samferdselsformål. Disse
medlemmer støtter Regjeringens forslag til økonomiske
rammer.
Disse medlemmer vil understreke
at gode og hensiktsmessige transportløsninger er nødvendig
for å sikre bosetting over hele landet samt nyskaping og vekst
i næringslivet. Bedret framkommelighet i og mellom regioner
må derfor være et svært viktig mål
for transportpolitikken. Norsk eksportbedrifter har høye kostnader
knyttet til transport sett i forhold til næringsliv i land
vi konkurrerer med.
Disse medlemmer støtter
visjonen om at ingen skal bli alvorlig skadet eller drept i trafikken.
Tragiske trafikkulykker rammer enkeltmennesker og pårørende hardt,
og innebærer også store samfunnsøkonomiske kostnader.
Det er særlig et behov for å styrke sikkerheten
i vegtrafikken, mens den høye sikkerheten i andre transportformer
må opprettholdes.
Disse medlemmer mener Norge bør
være et foregangsland innen miljøvennlig samferdsel,
og at det er nødvendig å føre en offensiv
miljøpolitikk for samferdselssektoren. Disse medlemmer støtter
derfor Regjeringens arbeid for å redusere skadelige utslipp
fra transport gjennom skjerpede miljøkrav, satsing på nullutslippsteknologi
og overgang til mer kollektivtrafikk, som skissert i Nasjonal transportplan.
Det er nødvendig å redusere utslippene av klimagasser
fra samferdselssektoren og redusere de lokale miljøproblemene som
trafikken medfører. Disse medlemmer er tilfreds
med Regjeringens strategi for en mer miljøvennlig bytransport,
med redusert bilavhengighet og økt kollektivtrafikk.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å få mer igjen for de ressursene
som stilles til disposisjon for samferdselsformål. Økt
bruk av konkurranse og gjennomgående bruk av anbud når
det gjelder offentlige kjøp av varer eller tjenester innen
samferdselssektoren er viktige virkemidler for å sikre
en effektiv ressursutnyttelse, enten det gjelder infrastruktur eller
transporttjenester.
Disse
medlemmer mener at ressurser som frigjøres
gjennom konkurranseeksponering og omlegging av samferdselens forvaltningssystemer,
i hovedsak må tilbakeføres samme sektor.
Disse
medlemmer vil peke på at en slik politikk har
som mål å gjøre hverdagen lettere for
passasjerer og transportbrukere. Det vil også bidra til å sikre
norske arbeidsplasser og næringsliv.
Disse
medlemmer vil understreke at transportsystemet skal
være for alle og støtter Regjeringens arbeid for å styrke
funksjonshemmedes tilgang til alle transportformer. Personer med
nedsatt funksjonsevne må i størst mulig grad kunne
betjenes av det vanlige transportnettet. Disse medlemmer mener gode grunner
tilsier at tilgjengelighet bør være et av hovedmålene
for samferdselssektoren og viser til merknader under kap. 1.2.
Disse medlemmer mener et godt
utbygd vegnett er selve livsnerven i transportsystemet. I distriktene
er vegtransport ofte eneste alternativ og bedre vegløsninger
er helt sentralt for å sikre framkommelighet, sikkerhet
og miljø i mer befolkningstette strøk. Disse medlemmer er
glade for at rammene til vegformål er økt i Nasjonal
transportplan 2006-2015 og mener midlene er fordelt på en
fornuftig måte mellom stamveger og øvrige riksveger.
Det er også riktig å styrke vegvedlikeholdet slik
at vegkapitalen opprettholdes.
Disse medlemmer ønsker økt
transport med jernbane, både av personer og gods. Jernbanen
er det mest sikre og miljøvennlige transportmiddelet. Særlig rundt
de store byene burde jernbanen ha store vekstpotensialer og bli
et mer aktuelt alternativ til privatbilen for flere. Disse
medlemmer registrerer med tilfredshet at bevilgningene til
jernbaneformål økes i NTP 2006-2015 og støtter
Regjeringens forslag til kanalisering av jernbanesatsingen mot lokaltrafikken rundt
de store byene, intercitytrianglet og godstransport mellom de store
landsdelene og til utlandet.
Disse medlemmer vil legge til
rette for at sjøtransporten kan øke sine markedsandeler.
I Norge går en relativt stor andel av godstransporten på kjøl, men
andelen er synkende. Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i NTP prioriterer beredskapsarbeidet mot akutt forurensing
og tiltak som bedrer sikkerhet og framkommelighet langs kysten,
og mener dette er en riktig prioritering. Disse medlemmer er enig
i at dagens havnestruktur skal videreføres og at denne
skal deles inn i to nivåer.
Disse medlemmer mener luftfarten
må sikres rammevilkår som gjør det mulig å opprettholde
et godt rutetilbud over hele landet. Samferdselsdepartementets kjøp
av lufthavntjenester har økt betydelig de siste årene.
Nye krav til sikkerhet vil føre til ytterligere kostnader. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen foreslår
mindre endringer i lufthavnstrukturen og flyrutetilbudet for å sikre
det økonomiske grunnlaget for å opprettholde et
samlet sett godt flyrutetilbud i distriktene og mener dette er riktige
prioriteringer.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet vil
auka rammene med 22 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Dei auka rammene
skal i hovudsak gå til investeringar.
Dei auka rammene vert å fordela slik:
| 2006-2015 | pr. år |
Veg: | | |
Stamvegar | 4 mrd. kroner | 0,4 mrd. kroner |
Øvrige riksvegar
| 5 mrd. kroner | 0,5 mrd. kroner |
Rassikring | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
| | |
Jernbane: | | |
Investeringar i lina | 10 mrd. kroner | 1 mrd. kroner |
| | |
Andre kollektivtiltak: | | |
Insentivordninga | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Alt. bruk av riksvegmidlar
til koll.føremål | 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd. kroner |
| | |
Kystverket
| 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd.
kroner |
Totalt
| 22 mrd.
kroner | 2,2 mrd.
kroner |
Desse medlemene vil peike på at
løyingar av den auka ramma til investering i jernbane bør
skje først i perioden ut frå kva som er mest lønsamt
i høve til å få mest att for desse investeringane.
Dei auka rammene gjer det mogleg å forsera prosjekt som
alt er inne i ramma, samt å ta inn nye prosjekt i tråd
med Jernbaneverket sitt satsingsalternativ 2B.
Desse medlemene meiner at rekkefylgje
kan fråvikast dersom det er naudsynt ut frå dei
einskilde prosjekt sin planstatus e.l.
Det er desse medlemene sin føresetnad
at den auka ramma til jernbaneføremål skal kunna
finansierast med lån og at ekstrasatsinga kan løyvast
over statsbudsjettet over ein lengre periode etter nærare
vurdering.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"1. Ramme
Stortinget ber Regjeringa auke ramma til samferdselsformål
med 22 mrd. kroner i perioden 2006-2015 i høve til St.meld.
nr. 24 (2003-2004). Stortinget ber Regjeringa nytte dei auka løyvingane
med slik fordeling:
| 2006-2015 | pr. år |
Veg: | | |
Stamvegar | 4 mrd. kroner | 0,4 mrd. kroner |
Øvrige riksvegar
| 5 mrd. kroner | 0,5 mrd. kroner |
Rassikring | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
| | |
Jernbane: | | |
Investeringar i lina | 10 mrd. kroner | 1 mrd. kroner |
| | |
Andre kollektivtiltak: | | |
Insentivordninga | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Alt. bruk av riksvegmidlar
til koll.føremål | 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd. kroner |
| | |
Kystverket
| 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd.
kroner |
Totalt
| 22 mrd.
kroner | 2,2 mrd.
kroner |
2. Vegar
Stortinget ber Regjeringa om å nytta
den auka ramma til stamvegar med 4 mrd. kroner i NTP perioden 2006-2015
til fylgjande forsering av og ekstra løyving til stamvegsprosjekt
i perioden 2006-2015:
Korridor 1.
Oslo-Svinesund | |
Forsering
av E6 | |
| |
Korridor 2.
Oslo-Ørje/Magnor | |
Forsering
av E18 | |
Forsering
av rv 2 | |
Rv 2, auka
løyving | 300 mill. kr |
Rv 35 Jevnaker-Olimb,
auka løyving | 100 mill. kr |
| |
Korridor 3.
Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger | |
E18 Kristiansand-Grimstad;
auka standard og ekstra parsell, ev. E39
vest for Kristiansand | 250 mill. kr |
E39 Vigeland-Osestad,
forsering | |
Rv 23 Måna-Lier,
statleg løyving | 150 mill. kr |
Rv 150 Ulvensplitten,
auka løyving | 150 mill. kr |
| |
Korridor 4.
Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim | |
E39 Stavanger-Ålesund,
auka løyving | 1 000 mill. kr |
E39 Ålesund-Trondheim/Høgkjølen,
løyving | 100 mill. kr |
| |
Korridor 5.
Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Førde | |
E134 Århus-Gvammen,
statleg løyving | 300 mill. kr |
E16 Hamang-Wøyen
| 100 mill. kr |
E16 Steinsfjordbrua,
statleg løyving | 50 mill. kr |
Rv 7/rv
52 Sokna-Ørgenvika, forsering, auka løyving | 150 mill. kr |
E16 Øye-Borlaug
| 100 mill. kr |
| |
Korridor 6.
Oslo-Trondheim med armar til Ålesund og Trondheim | |
Rv 4 Oppland,
forsering | |
Fossumdiagonalen,
auka løyving | 200 mill. kr |
E6 Oppland,
auka løyving | 200 mill. kr |
Soknedalen,
forsering, auka løyving | 100 mill. kr |
Oppdal sentrum,
statleg løyving | 50 mill. kr |
| |
Korridor 7.
Trondheim-Bodø med armar til svenskegrensa | |
E6 strekningvise
utbetringar i Nord-Trøndelag, herunder
Nes bru, statleg løyving | 150
mill. kr |
Helgelandspakka,
statleg løyving | 150 mill. kr |
Rv 80 Fauske-Bodø,
statleg løyving | 100 mill. kr |
| |
Korridor 8.
Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes med arm til Lofoten
mv. | |
E6 Narvik-Bjerkvik
| 100 mill. kr |
E6 Vest for
Alta, auka løyvingar | 200 mill. kr |
Stortinget ber Regjeringa om å nytta
den auka ramma til øvrige riksvegar med 5 mrd. kroner etter
same fordelingsnøkkel som i sitt forslag i St.meld. nr.
24. (2003-2004). jf tabell:
Forslag til fordeling av
ramma til øvrige riksvegar
Fylke | Regjeringa 2006-2009 mill.
2004-kr. | Regjeringa 2010-2015 mill.
2004-kr. | NTP totalt | Ap 2006-2009 | Ap 2010-2015 | Ap samla påplussing | Totalt Aps
alternativ |
Østfold | 200 | 610 | 810 | 60 | 210 | 270 | 1 080 |
Akershus | 490 | 760 | 1 250 | 160 | 240 | 400 | 1 650 |
Oslo | 550 | 770 | 1 320 | 180 | 240 | 420 | 1 740 |
Hedmark | 150 | 340 | 490 | 40 | 120 | 160 | 650 |
Oppland | 140 | 300 | 440 | 40 | 90 | 130 | 570 |
Buskerud | 430 | 470 | 900 | 140 | 150 | 290 | 1 190 |
Vestfold | 170 | 470 | 640 | 60 | 150 | 210 | 850 |
Telemark | 310 | 400 | 710 | 100 | 120 | 220 | 930 |
Aust-gder | 150 | 330 | 480 | 40 | 120 | 160 | 640 |
Vest-Agder | 220 | 360 | 580 | 80 | 120 | 200 | 780 |
Rogaland | 530 | 660 | 1 190 | 180 | 210 | 390 | 1 580 |
Hordaland | 850 | 1 030 | 1 880 | 280 | 330 | 610 | 2 490 |
Sogn og Fjordane | 330 | 630 | 960 | 120 | 210 | 330 | 1 290 |
Møre og Romsdal | 570 | 490 | 1060 | 180 | 150 | 330 | 1 390 |
Sør-Trøndelag | 190 | 430 | 620 | 60 | 150 | 200 | 830 |
Nord-Trøndelag | 210 | 240 | 450 | 60 | 90 | 150 | 600 |
Nordland | 300 | 400 | 700 | 100 | 120 | 220 | 920 |
Troms | 200 | 420 | 620 | 60 | 150 | 210 | 830 |
Finnmark | 180 | 120 | 300 | 60 | 30 | 90 | 390 |
Sum | 6 170 | 9 230 | 15 400 | 2 000 | 3 000 | 5 000 | 20 400 |
Fordelinga av dei auka rammene må kunna
vurderast nærare i samband med handlingsplanane og budsjettet for
det einskilde år, slik at det vert god framdrift i dei einskilde
prosjekt og at prosjekt vert gjennomførte ganske løpande.
3. Jernbane
Stortinget ber Regjeringa auke ramma til jernbaneføremål
med 10 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Stortinget ber Regjeringa
sørge for at dei auka rammene gjer det mogleg å forsera
prosjekt som alt er inne i ramma, samt å ta inn nye prosjekt
i tråd med Jernbaneverket sitt satsingsalternativ 2B.
Rekkefylgje kan fråvikast dersom det
er naudsynt ut frå dei einskilde prosjekt sin planstatus
e.l.
Det er ein føresetnad at den auka ramma
til jernbaneføremål skal kunna finansierast med
lån og at ekstrasatsinga kan løyvast over statsbudsjettet
over ein lengre periode etter nærare vurdering.
4. Kystverket
Stortinget ber Regjeringa auke ramma til Kystverket med
0,5 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Stortinget ber Regjeringa
sørge for at den auka ramma prioriterast til fiskerihamner
og farleier."
Disse medlemmer har
som hovedmål i transportpolitikken å få et
trygt, effektivt og samordnet transportsystem som sikrer næringslivets
og befolkningens behov i hele landet, og som i minst mulig grad bidrar
til forurensing av miljøet. Disse medlemmer vil
framheve betydningen av sikkerhet innenfor trafikksektoren, og legger
til grunn visjonen om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte
eller alvorlige skadde i trafikken.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag til Nasjonal transportplan 2006-2015 er for lite ambisiøs
og framtidsrettet. Forslaget tar ikke innover seg samferdselssektorens
utfordringer. Regjeringens forslag til NTP tar ikke igjen det store
etterslepet hittil i planperioden.
Disse medlemmer vil føre
en mer aktiv transportpolitikk enn Regjeringens forslag legger opp
til. Økte økonomiske rammer er nødvendig
for å løse de store utfordringene landet står
overfor på denne sektoren. Disse medlemmer mener
at det er viktigere å sikre næringsliv og enkeltmennesker
et godt transporttilbud enn å gi skattelette til de som
har mest fra før.
Disse medlemmer vil vise til
at Arbeiderpartiet er et parti som satser både på veg
og jernbane og derfor øker rammene til veg og jernbanebygging
med 22 mrd. kroner i planperioden. Disse medlemmer mener
at økt framkommelighet vil bedre næringslivets
vilkår og være et viktig bidrag for å hindre
at norske bedrifter flagger ut.
Disse medlemmer legger i tillegg
stor vekt på at folk settes i arbeid som følge
av økt satsing på samferdselssektoren. Investering
i samferdselsprosjekter har høy sysselsettingseffekt, både
direkte og indirekte.
Disse medlemmer viser til at
1 mill. kroner investert i veg gir i gjennomsnitt 2 årsverk,
1 direkte og 1 indirekte. I tillegg til å skape direkte
sysselsetting innen bygg og anleggssektoren skaper investeringer
i samferdselsprosjekter økt framkommelighet. Dette er en
forutsetning for å opprettholde og videreutvikle arbeidsplasser
i hele landet.
Disse medlemmer vil
satse på økte investeringer i veger i sitt forslag
til økonomiske rammer utover Regjeringens forslag. Etterslepet
på veginvesteringer ligger etter tre år inne i
NTP på 1,3 mrd. kroner i forhold til handlingsplanen. Regjeringens
framlagte forslag vil på ingen måte ta igjen dette
etterslepet. I tillegg er noen prosjekter som lå inne i
forrige NTP blitt tatt ut i Regjeringens framlagte forslag. Dette
skyldes det økonomiske etterslepet og dels at mange prosjekter har
blitt dyrere enn antatt.
Disse medlemmer viser til at
de under behandlingen av NTP har møtt et massivt krav om økte
bevilgninger til veger ute i landet. Mange er bekymret for det store
etterslepet og fordi store deler av stamvegnettet ikke fyller fastsatte
krav til standard. Disse medlemmer vil først
og fremst prioritere investeringer i vegprosjekt i sitt forslag.
En slik økning vil gå til utbygging av av nye
prosjekter og ferdigstilling av igangsatte. Slik vil disse
medlemmer nå sine mål om økt
framkommelighet, økt trafikksikkerhet og bedre tilrettelegging
for spredt bosetting og næringsvirksomhet.
Disse medlemmer mener at mer
penger til veg samt rassikring er nødvendig for å ivareta
folks krav til trygg framkommelighet. Økt satsing på rassikring
er nødvendig for å trygge folks trafikkårer
mange steder i landet. Rasfare gir utrygghet for trafikanter som
ferdes på utsatte strekninger; og skaper uforutsigbarhet
for næringslivet. Disse medlemmer vil derfor
bruke 1 mrd. kroner utover Regjeringens forslag til rassikring i planperioden.
Disse medlemmer mener
jernbanen, med unntak av Flytoget, i hovedsak ble bygget fra 1854
til 1910 og under siste verdenskrig og trenger en opprusting dersom
Norge skal ha ambisjoner om å flytte persontransport og
godstransport over fra veg til bane.
Disse medlemmer mener at jernbanen
i dag står ved et sporskifte. Brukes det ikke mer penger
til investeringer i infrastruktur nå, vil jernbanen tape
ytterligere i forhold til vegtrafikken. Jernbanenettet trenger en storstilt
modernisering skal vi kunne opprettholde jernbanen som miljøvennlig
og konkurransedyktig transportmiddel i fremtiden.
Disse medlemmer peker på at
med dagens gamle og dårlige infrastruktur blir utnyttelseseffekten av
ny togteknologi minimal. Etterslepet på jernbaneløyvingane
tre år inne i Nasjonal transportplans periode er på 1,6
mrd. kroner i forhold til handlingsplanen. Et dårlig banenett
gir både store vedlikeholdsutgifter og et dårlig
togtilbud. Et moderne nett med høy kapasitet vil derimot
redusere vedlikeholdsutgiftene betraktelig, samtidig som at mulighetene
for flere avganger og raskere tog vil gi et mer tilfredsstillende
og attraktivt tilbud.
Disse medlemmer legger stor vekt
på at jernbanen har fortrinn når det gjelder arealeffektivitet, miljø,
trafikksikkerhet og effektiv transport.
Disse medlemmer mener Regjeringens
framlagte forslag til investeringsramme for jernbanen ikke ivaretar
behovet for opprusting og nysatsing på jernbanen i Norge. Disse
medlemmer viser til at etatens ramme på 13,5 mrd.
kroner var et forvitringsalternativ, og at Regjeringens alternativ
på 16,4 mrd. kroner er langt unna en satsing på jernbanen.
Disse medlemmer mener det er
helt nødvendig med et kraftig løft på investeringssiden
for jernbanen nå, og legger derfor inn 10 mrd. kroner utover
Regjeringens forslag for fortsatt i framtiden å kunne opprettholde
jernbanen som miljøvennlig transportmiddel for personer
og gods.
Disse medlemmer vil peke på at
Jernbaneverket i utredningen "Utfordringer og valg for jernbanesektoren"
har analysert ulike scenarier med økte rammer til investering
i jernbane, henholdsvis 28 og 46,5 mrd, kroner i planperioden, i
tillegg til etatens ramme på 13,5 mrd. kroner.
I utredningen legger Jernbaneverket til grunn
den standard og det omfang av jernbanenettet som etaten mener gir
best utnyttelse av jernbanens fortrinn i det samlede transportsystemet
i Norge. I dag har jernbanenettet ikke kapasitet til å ta
mer trafikk omkring de store byene. Dette setter begrensninger for
jernbanens konkurranseevne.
Jernbaneverket foreslår en begrenset
modernisering av jernbanenettet slik at kapasitet og kvalitet tilfredsstiller
dagens og framtiden krav. Ca. 10 pst. av nettet på i overkant
av 4 000 km bør moderniseres enten med ny trasé eller
utbedring av eksisterende. Investeringsomfanget for en slik modernisering
er på rundt 28 mrd. kroner. Dette vil etter Jernbaneverkets vurderinger
gi en moderne og effektiv jernbanetransport der jernbanen er et
viktig alternativ eller supplement til vegtrafikk.
Disse medlemmer er enige i disse
vurderinger og valg og vil derfor legge inn økningen i
jernbaneinvesteringer slik at Jernbaneverkets såkalte scenario
2B kan fullføres. Disse medlemmer vil foreslå at
de økte rammene på 10 mrd. kroner gis i de første
4-6 årene. Dette gir bedre effektivitet, sparte kostnader
og mer jernbane for pengene.
Dette er en satsing rettet inn mot storbyer
og InterCity, og innebærer en sterkere satsing og finansiering slik
at tiltak blir tidligere ferdig. Disse medlemmer forutsetter
at dette vil redusere kostnadene slik at scenario 2B kan oppfylles
med 26,4 mrd. kroner. Disse medlemmer mener at en
lånefinansiering som kan utlignes over flere år
må vurderes for å få dette til.
Disse medlemmer viser til at
satsingen vil gi rom for følgende prosjekter:
Rundt storbyene
Regjeringens ramme:
– Dobbeltspor
Stavanger - Sandnes
– Lysaker stasjon
– Utvidelse til fire spor Lysaker
- Sandvika
– Ski stasjon
– Utvidelse til fire spor Kolbotn
- Ski
– Gevingsåsen tunnel
(Trondheim - Hell)
– To spor Bergen - Fløen
– Kolbotn - Oslo S (delfinansiering)
– Arna - Bergen dobbeltspor
Med Arbeiderpartiets økning:
InterCityområdet og regional trafikk
Regjeringens ramme:
– Dobbeltspor
Barkåker - Tønsberg
– Kryssingskapasitet Eidsvoll
- Hamar
– Barkåker - Tønsberg
– Gevingåsen tunnel fullføres
– Økt omfang Intercityområdet
Med Arbeiderpartiets økning:
– Strømforsyning
Gjøvikbanen
– Dobbeltspor Sandbukta - Moss
– Dobbeltspor Haug - Onsøy
– Dobbeltspor Holm - Holmestrand
– Dobbeltspor Holmestrand - Nykirke
– Ny trasé og tunnel
Farriseidet - Porsgrunn
– Ringeriksbanen
Godstrafikk
Regjeringens ramme:
– Fjernstyring
Mosjøen - Bodø, inkl. kryssingsspor
– Ny godsterminal på Ganddal
– Ombygging og utvidelse av godsterminalen
på Alnabru
– Strømforsyning (forbedret
kapasitet)
– Kryssingsspor Hamar - Trondheim
– Utvidet profil til UIC-GC på Østfoldbanen
og Ofotbanen
Stasjoner-/knutepunkt mv.
Regjeringens rammer:
– Radiokommunikasjon
GSM-R (sluttfinansiering)
– Ulike stasjons-/knutepunkt,
generell kapasitetsøkning, sikkerhets- og miljøtiltak
mv. (ref. Jernbaneverkets reviderte handlingsprogram for 2002-2005)
Med Arbeiderpartiets økning:
Disse medlemmer vil
påpeke viktigheten av å satse på en mer
miljøvennlig transportpolitikk. Samferdselssektoren står
for 25 pst. av de nasjonale klimautslipp. Disse medlemmer mener
det skal være et mål å tilrettelegge
for mer miljøvennlig trafikk. Disse medlemmer legger
derfor stor vekt på å overføre mer godstransport
fra veg over til bane og kjøl. Disse medlemmer legger
også vekt på større satsing på kollektivtransport.
Disse medlemmer mener tilrettelegging
for økt bruk av kollektivtransport først og fremst
er tjenelig i og rundt storbyene. Disse medlemmer har
som mål at kollektivtransporten skal utvikles til et reelt alternativ
til bilen i byer og bynære områder, slik at veksten
i biltrafikken i disse områdene kan flate ut. Disse
medlemmer mener at kollektivtilbudene skal være
lett tilgjengelige for alle. Det må være et mål at
det skal være rimeligere og raskere å reise kollektivt enn å kjøre
bil. Disse medlemmer vil styrke kollektivtransporten
i de største byene med 1 mrd. kroner i perioden. Dette
skal gå til insentivordningen. I tillegg vil disse
medlemmer øke bevilgningene til alternativ bruk
av riksvegsmidler til kollektivtiltak med 500 mill. kroner. Disse
medlemmer viser også til at Arbeiderpartiets satsing
på jernbane er en del av målet om mer miljøvennlig
trafikk.
Disse medlemmer viser til at
det sentrale Østlandsområdet er landets mest folkerike
og tettest befolkede område. Økende biltrafikk
vil bidra til både båndlegging og forringing av
natur- og jordbruksareal som elles kunne bli brukt til byutvikling
eller friområder. Allerede i dag er 200 000 personer i
Oslo ramma av helseskadelig luftforurensing. De viktigste flaskehalsene
ligger rundt de store byene, og særlig i Osloområdet. Disse
medlemmer viser derfor til egen merknad der det bes om at
det i forbindelse med arbeidet med hovedstadsmeldingen (jf. Innst.
S. nr. 117 (2003-2004)) også legges inn et eget program
for å løse de transportproblemene på veg
og bane som er nødvendige i Osloområdet for å sikre
en god og effektiv framkomst for både befolkning og næringsliv.
Disse medlemmer vil videre vise
til at ordninger som lav momssats for persontransport, belønningsordningen,
studentrabatter og statlige kjøp har vært viktige bidrag
til å styrke kollektivtransporten. Men fortsatt er mangelen
på friske penger akutt mange steder i landet. Det gjelder
først og fremst de større byene. Derfor er det
viktig med en mer offensiv satsing i planperioden.
Disse medlemmer viser til egen
merknad der det fremmes forslag om en betydelig økning
i rammene for denne ordningen. Det vil være behov for en
større satsing som kan rettes direkte inn mot driften av
kollektivtransporten i de større byene. Disse medlemmer ber
også om en vurdering av en egen budsjettpost for tilskudd
til drift av kollektivtransporten i de større byene.
Disse medlemmer vil også peke
på at hydrogen kan bli en av framtidens viktigste energibærere,
og at det ligger godt til rette for å ta i bruk denne energiformen
i Norge. Spesielt aktuelt mener disse medlemmer det
er å ta i bruk hydrogen i transportsektoren i tillegg til
energisektoren.
Disse medlemmer legger
stor vekt på verdien av en godt tilgjengelig og brukervennlig
regional lufthavnstruktur. Disse medlemmer peker
på at mange steder i landet fungerer flytransport som et kollektivtilbud.
Lufthavnstrukturen er derfor en viktig faktor i distriktspolitikken:
For bosettingsmønsteret og framkommeligheten mange steder
i landet.
Disse medlemmer har merket seg
at en i årene som kommer vil møte økonomiske
utfordringer knyttet til strengere krav om sikkerhet ved de nasjonale lufthavnene. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen vil komme tilbake til
Stortinget med egen sak i forbindelse med lufthavnstrukturen. Innenfor
luftfarten vil disse medlemmer prioritere et godt utbygd
nett av stamflyplasser og regionale flyplasser. Disse medlemmer mener
det er viktig at staten må bidra til å sikre ulønnsomme
flytilbud i distriktene. Lufthavnstrukturen må ses i sammenheng
med det øvrige transporttilbudet i distriktene.
Disse medlemmer mener
havnene er en viktig del av det samlede transportnettet, og peker
på at størstedelen av utenrikstransporten av varer
foregår med skip. Havne- og sjøtransportpolitikken
er derfor en helt sentral del av vår samlede samferdselspolitikk.
Disse medlemmer peker på at
det er mye ugjort langs kysten, herunder utbygging og utbedring
av fiskerihavner, farleder og økt utbygging og vedlikehold av
fyr og merker. Statens investeringer i havnesektoren er i all hovedsak
rettet inn mot utbygging av fiskerihavner og farleder. Disse
medlemmer mener fiskerihavneutbygging er et sentralt element
i arbeidet for å legge til rette for lønnsom næringsaktivitet
i alle ledd i fiskerinæringen som igjen er viktig for å bevare hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret.
Disse medlemmer vil peke på at
de statlige investeringene til havneformål er små i
forhold til investeringene i veg og jernbane, og vil øke
investeringene til havneformål med 0,5 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
med dette frem forslag til følgende ramme for Nasjonal
transportplan 2006-2015:
Tabell, rammeforslag statlige
midler. Årlig gjennomsnitt. Mill. 2004-kroner
| Regjeringens
forslag til NTP
2006-2015 | Fremskrittspartiets
forslag
til NTP 2006-2015 |
Jernbaneverket | 4 700 | 2 980 |
Statens vegvesen | 12 250 | 19 750 |
Kystverket | 600 | 500 |
Statlige kjøp
av regionale lufthavntjenester | 300 | 310 |
Kjøp
av persontransport med tog | 1 400 | 750 |
Sum | 19 250 | 24 290 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag til rammer for Nasjonal transportplan 2006-2015:
"Tabell, rammeforslag statlige
midler. Mill. 2004-kroner
| Regjeringens
forslag til NTP 2006-2015 | Fremskrittspartiets
forslag til NTP 2006-2015 |
Jernbaneverket | 47 000 | 29 800 |
Statens vegvesen | 122 500 | 197 500 |
Kystverket | 6 000 | 5 000 |
Statlige kjøp
av regionale lufthavntjenester | 3 000 | 3 100 |
Kjøp
av persontransport med tog | 14 000 | 7 500 |
Sum | 192 500 | 242 900" |
Disse medlemmer viser til at
et godt utbygd samferdselstilbud er en av de viktigste faktorene
for at samfunnet skal kunne fungere. Uten et godt utbygd infrastrukturnett
vil det være umulig for bedrifter og enkeltpersoner å etablere
seg og bo rundt omkring i landet.
Disse medlemmer vil peke på at
Nasjonal transportplan 2006-2015 (NTP) skal være et instrument
for å nå dette målet. Hvis NTP skal være
det verktøyet NTP var ment å være, må de
forskjellige partiene på Stortinget følge opp
sine lovnader og vedtak gjennom de årlige bevilgningene
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet. Dette har ikke
vært gjort i inneværende periode hvor en ser stor
forskjell mellom hva de enkelte parti lovet i forbindelse med behandlingen
av NTP 2002-2006, og hva som er foreslått i forbindelse
med de årlige behandlingene av Statsbudsjettet.
Disse medlemmer vil vise til
at i et land som Norge med lange avstander og spredt bosetning,
vil et godt utbygd veinett med høy standard være
avgjørende for at næringsliv skal kunne fungere
på en effektiv måte. Derfor ønsker Fremskrittspartiet å prioritere investeringer
og vedlikehold av veinettet høyest. Fremskrittspartiet
ser på mulighetene som det enkelte individ har til bruk
av bil, både til arbeidsformål og rekreasjon,
som positivt, og noe som bedrer den enkeltes livskvalitet. I konkurranse
med jernbane har bilen overlegne konkurransefortrinn, det kan her
nevnes hurtighet, fleksibilitet, og ikke minst, økonomi.
Disse medlemmer mener en omorganisering
av Samferdselsdepartementet til et Transportdepartement som har
ansvaret for land-, vann- og lufttransport, inkludert havner, flyplasser
og transportterminaler vil gjøre prioriteringene mellom
de forskjellige sektorene enklere og mer oversiktlig. En slik omorganisering
vil også gjøre det lettere å se helheten
mellom bil-, bane-, båt- og lufttransport og derved legge
til rette for at disse transportformene utfyller hverandre.
Disse medlemmer vil vise til
at det er opprettet flere tilsyn, blant annet Jernbanetilsynet og
Luftfartstilsynet. Disse tilsynene bør etter disse
medlemmers mening slås sammen i ett tilsyn for
lettere å utnytte den totale informasjonsflyten. Dette
transporttilsynet bør ikke ligge under Samferdselsdepartementet,
men overflyttes til et annet departement.
Disse medlemmer vil peke på at
selv om det er kostbart å fly, gjør de lange avstandene
i Norge fly til en nødvendighet. Det må derfor
legges til rette for konkurranse slik at flyprisene kan reduseres.
Norge har en lang kyst med mange og lange fjorder, derfor
vil bruk av båt for å frakte både mennesker
og varer være en effektiv løsning.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge som et land med lange avstander og spredt bebyggelse burde, for å utligne
ulempene med å ligge langt fra markedene, ha et bedre utbygd
veinett enn andre land. Dessverre er det motsatte tilfelle. Norge
ligger langt etter de fleste europeiske land. Bevilgningene til
veiformål har gjennom flere år gått reelt
ned, samtidig har trafikkveksten vært sterk, og ulykkesfrekvensen
negativ. For disse medlemmer er det en klar sammenheng
mellom økt trafikk og flere ulykker på den ene siden,
og mindre penger til veiformål på den andre siden.
Disse medlemmer ønsker
derfor å forsere utbyggingen av veinettet i Norge, samt
forbedre vedlikeholdet, dette vil føre til færre
ulykker og et mer lønnsomt næringsliv. Spesielt
vil dette virke positivt for næringsliv og befolkning i
distriktsnorge.
Disse medlemmer mener det raskest
mulig må bygges ut firefelts motorvei med midtdeler på alle
veier som har en årsdøgntrafikk på over
10 000 biler. Derfor foreslår disse medlemmer at
E18 fra Kristiansand til svenskegrensen og E6 mellom Svinesund til
Trondheim fortløpende bygges ut til firefelts vei med midtdeler.
Dette vil fjerne mange av dødsulykkene og de mange ulykkene
hvor personer blir hardt skadd. Disse medlemmer vil
videre bygge ut E6 mellom Trondheim og Kirkenes til tofelts motorvei,
med unntak av de strekningene hvor årsdøgntrafikken
tilsier firefelts vei. Disse medlemmer vil vise til
at for Vestlandet er både trafikken som går nord-sør
fra Trondheim via Bergen til Kristiansand på E39 viktig, men
også trafikken øst-vest fra Bergen til Oslo er viktig. Disse
medlemmer vil derfor satse på en rask utbygging
av E39 uten bruk av bompenger, samtidig som Haukeliveien kortes
kraftig ned. Dette vil gi næringslivet og privatpersoner
på Vestlandet et kraftig løft, og styrke deres
konkurransekraft.
Disse medlemmer er bekymret over
at en stadig større del av investeringsmidlene innen veisektoren bompengefinansieres. Disse
medlemmer viser til at staten tar inn langt over 40 mrd.
kroner i forskjellige bilrelaterte avgifter inkludert merverdiavgift
på avgiftene. Disse medlemmer ser med bekymring
på den stadig økende bruk av bompenger. Dette
er en ekstra skatt/avgift på bilisten, noe Fremskrittspartiet
på det sterkeste er imot.
Disse medlemmer vil i NTP 2006-2015
bruke 75 mrd. kroner mer på veibygging, rassikring og veivedlikehold
enn det som ligger inne i Regjeringens forslag til NTP for samme
periode. Uten en slik satsing er etter disse medlemmers syn
0-visjonene uoppnåelig, og en vil se at ulykkesstatistikkene
fortsatt vil holde seg høye i fremtiden. En slik satsing
er også nødvendig for at næringslivet
skal kunne omdanne sine lokale konkurransefortrinn til overskudd
i bedriften gjennom at de kan frakte sine produkter til markedene for
en akseptabel pris.
Rammefordeling for perioden 2006-2015 - Statens vegvesen:
Regjeringens forslag på 12,25 mrd.
kroner mot Fremskrittspartiets forslag på 19,75 mrd. kroner
pr. år.
[Figur:]
Disse medlemmer viser til at
jernbane kan være en effektiv løsning i områder
med stor befolkningstetthet og begrenset tilgang på areal. Disse
medlemmer konstaterer at det er få slike områder
i Norge. Derfor ønsker disse medlemmer i
langt større utstrekning å satse på bygging
og vedlikehold av veinettet, fremfor investeringer i jernbanenettet
og kjøp av tjenester fra NSB og andre aktører
på linjen. Disse medlemmer viser til at
passasjertallene fra de forskjellige jernbanestrekningene har gått
kraftig ned i 2003. Dette viser etter disse medlemmers syn
at jernbane ikke dekker de krav passasjerene stiller til befordringsmiddel. Disse
medlemmer viser til at ekspressbusselskaper som tidligere
har blitt nektet å gi et tilbud til passasjerene, med bakgrunn
i at ruten gikk parallelt med jernbanelinjen, nå går
med godt belegg. Dette viser at buss fullt ut konkurrer med jernbane.
Disse medlemmer viser videre
til at jernbanedrift går med store underskudd for operatøren
og for Jernbaneverket, et underskudd som må dekkes av skattebetalerne.
Bussdriften derimot mottar ikke tilskudd fra skattebetalerne, men
er tvert imot en bidragsyter til veinettet gjennom skyhøye
avgifter. Disse medlemmer er derfor fornøyd
med at det i dag er langt lettere å få tillatelse
til å opprette bussruter i konkurranse med toget, noe som
ble tillatt etter press fra Fremskrittspartiet. Disse medlemmer viser
til at selv om det er lettere å få slik tillatelse
i dag, bør ikke bussselskaper som ønsker å kjøre
uten tilskudd behovsvurderes. Disse medlemmer mener
at hvis passasjerene velger buss fremfor tog bør stasjonene nedlegges.
Buss gir etter Fremskrittspartiets syn en langt mer fleksibel ruteløsninger
for passasjerene til en langt lavere pris.
Disse medlemmer viser til at
enkelte deler av godstransporten på jernbane betaler "kjøreveisavgift", denne
avgiften gjelder ikke for all type transport og dekker ikke investerings-,
drifts- og vedlikeholdskostnadene på linjen. Disse
medlemmer mener at det ikke bør være forskjell
på betalingen for bruk av infrastrukturen mellom veinettet
og banenettet og vil foreslå at betalingen for infrastrukturen
likebehandles.
Rammefordeling 2006-2015 - Jernbaneverket:
Regjeringens forslag 4,7 mrd. kroner og Fremskrittspartiets
forslag på 2,98 mrd. kroner pr. år.
[Figur:]
Disse medlemmer mener at behovet
for konkurranse i lufttrafikken har vist sin berettigelse. Gjennom at
lavprisselskaper har kommet til og presset på SAS/Braathens
har økt, har også prisene blitt kraftig redusert.
Det er nå mulig å fly mellom landsdeler til fornuftige
priser.
Brukeravgiftene i Norge for å finansiere
flyplassene er blant de høyeste i verden. For å redusere
disse brukeravgiftene ønsker Fremskrittspartiet å fortsette
effektiviseringen av Avinor AS. Omdanningen av Luftfartsverket til
aksjeselskapet Avinor AS har etter disse medlemmers syn
vært vellykket.
Driften av flyplasser i Norge skal i utgangspunktet være
selvfinansiert. Avinor AS som driver de fleste flyplassene pålegger
flyselskapene forskjellige typer brukeravgifter for å finansiere
driften. Disse medlemmer mener at selv om det har
kommet en del nye sikkerhetsavgifter etter angrepene på USA
vil omdanningen av Luftfartsverket til aksjeselskap presse prisene
ned, noe som vil muliggjøre et lavere avgiftsnivå sammenlignet
med andre land.
Disse medlemmer mener kjøp
av ulønnsomme ruter også må innbefatte
kostnadene for bruk av kortbaneflyplassene. Disse medlemmer mener
at flypassasjerer som flyr på stamflyplassene ikke bør
betale for et rutenett Stortinget har vedtatt å opprette. Disse medlemmer mener
at investeringer og drift av kortbanenettet bør finansieres
over bevilgninger fra Stortinget. Disse medlemmer mener
at etablering av private flyplasser er positivt og vil utgjøre
et positivt korrektiv til Avinor AS.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge er et langstrakt land med mange og lange fjorder, båt
som transportkilde er derfor en viktig del av norsk samferdsel.
Fremskrittspartiet ønsker å sikre sjøtransport
gode betingelser. Fremskrittspartiet vil fortsette å kjempe
for at Norge skal ha et skattesystem som legger til rette for at
redere kan ansette norske sjøfolk, blant annet gjennom
en nettolønnsordning.
Disse medlemmer setter sikkerhet
på sjøen høyt, derfor foreslås
det økt satsing på etablering av farleder og vedlikehold
av disse. Gjennom konkurranse vil det etter disse medlemmers syn
frigjøres ekstra midler til dette.
Ferjedrift er en naturlig del av det offentlige
veinettet og er følgelig et offentlig ansvar, men private
ferjeselskaper bør stå for selve driften etter
anbudsprinsippet. Disse medlemmer viser til at alt
for få ferjestrekninger er anbudsutsatt. Ved konkurranse
på alle ferjestrekninger vil samfunnet spare store summer
som kan brukes til reduserte ferjetakster, og derved komme befolkningen
til gode og spare næringsliv for store utgifter.
For disse medlemmer er konkurranse
et middel for å få et best mulig produkt ut av
minst mulig penger. Konkurranse egner seg meget godt innenfor området samferdsel,
derfor ønsker Fremskrittspartiet å bruke konkurranse
i størst mulig utstrekning.
Disse medlemmer mener kollektiv
transporttilbud skal utføres av private bedrifter etter
markedsøkonomiske prinsipper, med reelle priser og med
sunn konkurranse mellom transportselskapene. Der det ut fra samfunnsmessige årsaker
er viktig å opprettholde markedsulønnsomme ruter,
skal disse alltid legges ut på anbud.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å overføre
Luftfartstilsynet, Post- og teletilsynet, samt Jernbanetilsynet fra
Samferdselsdepartementet til et annet departement."
"Stortinget ber Regjeringen om å opprette
en felles ulykkeskommisjon for alle større ulykker innen
transportsektoren, og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med alternative løsninger når det gjelder organisering
og arbeidsområder."
"Alt statlig kjøp av vedlikeholds-
og utbyggingstjenester i samferdselssektoren skal som hovedregel konkurranseutsettes."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at fartsgrensen på motorveger
klasse A kan økes fra 90/100 km/t til
110 km/t."
"Stortinget ber Regjeringen skille
all produksjon av transporttjenester og samferdselsrelatert vare-
og tjenesteproduksjon fra offentlig myndighetsutøvelse."
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en modernisering og fornyelse av dagens regelverk slik at man kan
etablere et fullstendig markedsstyrt transportmarked."
"Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere
det nåværende Samferdselsdepartementet til et
Transportdepartement med ansvar for alt innenfor transport til lands,
vanns og i luften, samt all virksomhet som er en naturlig del av
transportvirksomheten, herunder havnevirksomhet."
"Stortinget ber Regjeringen etablere
et Statens transporttilsyn som får til oppgave å drive
kontroll av all transport til lands (veg og jernbane), vanns og
luft og havnevirksomhet for å påse at alle regler,
særlig sikkerhetsbestemmelser, følges."
"Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere dagens
havner til aksjeselskaper."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om ettergivelse av bompengeselskapenes gjeld, slik at bomstasjonene
kan fjernes. Eventuelle midler som er innkrevd, men ikke brukt,
skal til de prosjekter de er innkrevd til."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
følgende seks mål må ligge til grunn
for samferdselssektoren:
Disse medlemmer mener
at all transport i Norge skal være trygg, og støtter
arbeidet med nullvisjonen om at det ikke skal forekomme ulykker
med drepte eller livsvarig skadde i trafikken. Disse medlemmer viser
til at det er veitrafikken som har flest alvorlige ulykker, selv
om antallet drepte i trafikken er halvert siden 1970,
på tross av at trafikken i samme periode er tredoblet. Disse
medlemmer viser til at Norge er blant verdens beste når
det gjelder trafikksikkerhetsarbeid, og vil at Norge skal befeste
denne stillingen. For at antallet ulykker på veiene skal
gå ned må trafikksikkerhet prioriteres høyere.
Disse medlemmer mener det er
galt å ha som hovedmål å få mer
vei igjen for pengene. Hovedmålet for veisektoren må være
hvordan vi kan få mest mulig trafikksikkerhet igjen for
pengene som investeres. Tiltak for sikring av gående og
syklende, samt utbedring av trafikkfarlige strekninger, bygging
av midtdelere, og overgang fra bil til kollektive transportformer
er kostnadseffektive tiltak.
Disse medlemmer mener
at miljømål må være styrende
for prioriteringene innenfor samferdselssektoren, og planer og prioriteringer
må utformes slik at nasjonale og internasjonale miljømål
kan oppfylles. Utslippene av klimagasser fra transportsektoren øker og
er ved siden av petroleumssektoren den største bidragsyteren
til utslipp av klimagasser i Norge.
Disse medlemmer mener at samferdselssektoren
må ta sin pliktmessige andel av klimaforpliktelsene. Dette
innebærer en nedprioritering av bygging av nye firefelts
motorveier, og en storsatsing på miljøvennlig
jernbane og kollektivtrafikk. Dette innebærer også en økt
satsing på miljøvennlig drivstoff som bioetanol,
biodiesel og hydrogen. Disse medlemmer viser til
forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
i Dokument nr. 8:11 (2002-2003) om tiltak for å legge til
rette for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge.
Disse medlemmer viser til at
veitrafikk er den dominerende kilden til lokal luftforurensning
(NO2 og svevestøv) ut i fra årlige
utslippsmengder, både gjennom piggdekkbruk og eksosutslipp.
Høsten 2002 ble det vedtatt en forskrift om lokal luftkvalitet.
Den inneholder juridisk bindende grenseverdier for svevestøv, NO2, SO2, benzen,
CO2 og bly. Grenseverdiene for de ulike
stoffene skal ikke overskrides etter 2005 og 2010. Forskriften er
basert på EUs direktiver for lokal luftkvalitet. Tiltakene
som er beskrevet i Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan
vil ikke føre til at målsetningene for redusert
luftforurensning nås. Disse medlemmer understreker
at skal helsefarlig luftforurensning unngås, krever det
at kollektivtransporten blir ryggraden i transportsystemet i byene,
og at det satses systematisk på sykkel som framkomstmiddel.
Disse medlemmer viser til at
veitrafikk er den desidert viktigste kilden til støyplager
i Norge. Reviderte tall fra Statistisk sentralbyrå viser
at veitrafikken stod for nesten 80 pst. av plagene i 2002. Industri,
jernbane, luftfart og bygg og anlegg bidro alle med 4 pst., mens
næringsvirksomhet sto for 3 pst. Disse medlemmer mener
innsatsen mot støyplager fra veitrafikk må økes
når det gjelder avbøtende tiltak, men enda viktigere
er det å planlegge samferdselsinfrastrukturen slik at støyproblemer
unngås.
Disse medlemmer vil understreke
at urørt natur og det biologiske mangfoldet er verdifulle
ressurser vi må verne om. I Norge er vel 3 000 arter oppført
på rødlisten over arter som er truede eller sårbare.
Skal vi hindre at disse artene utryddes, må artenes leveområder sikres.
Våtmarksområder er eksempel på verdifulle leveområder
som er sårbare for inngrep. Vei- og jernbaneutbygginger
må skje på en slik måte at verdifull natur
skånes. Disse medlemmer vil også understreke
at vurderinger av redusert arealbruk bør veie tyngre i
planlegging av samferdselsinfrastrukturen.
Disse medlemmer viser
til samferdselssektorens spesielle betydning for å skape
levende distrikter, regional utvikling, bedre vilkår for
verdiskaping, sysselsetting og bosetting i Norge. Dagens bosettingsmønster
er i stor grad er basert på utnyttelse av de lokale ressursene,
som fisk, energi, utmark, skog og jordbruk, men også friluftsaktiviteter
og turisme. En desentralisert bosetting er en forutsetning for å skape
en bærekraftig forvaltning av naturressursene, både
fordi arbeidet krever nærhet og fordi en bærekraftig
forvaltning krever erfaringsbasert kunnskap om lokale naturforhold.
For å kunne opprettholde strukturen i bosettingen og næringslivet,
er godt utbygde kommunikasjoner en nødvendig rammebetingelse.
Dette er utfordringer som krever at samferdselen i distriktene må prioriteres
høyere. Disse medlemmer vil derfor understreke
betydningen av en samferdselspolitikk som legger til rette for at
bosettingsmønsteret kan holdes oppe og at lokalsamfunn
over hele landet kan utvikles.
Disse medlemmer mener det er
viktig å redusere avstandsulempene for distriktene. Dårlig standard
og vedlikehold av veier skaper store ulemper for distriktene. For
store deler av vegnettet i distriktene er preget av dårlig
standard, flaskehalser og aksellastbegrensninger. Disse medlemmer mener
at en rekke ferjestrekninger har for dårlig tilbud. Flere
steder er kapasiteten for liten, og det er for få avganger.
Disse medlemmer peker på at
barns sikkerhet, framkommelighet og fysiske aktivitetsnivå i
veldig mange bygder og lokalsamfunn er begrenset av den eksisterende
samferdselsinfrastrukturen. Et endret fokus på dette er
nødvendig, blant annet gjennom krav til gang- og sykkelinfrastruktur
i tilknytning til alle skoler og sentrumsområder.
Disse medlemmer vil peke på at
rasfaren er stor langs mange norske veier. Rasfarlige strekninger
skaper stor utrygghet for de som reiser og ikke minst for de som
må sende unger av gårde på en rasfarlig skolevei. Disse
medlemmerunderstreker at Regjeringens
forslag til Nasjonal transportplan ikke løser problemene
med rassikring i distriktene. Disse medlemmer viser
til Sosialistisk Venstrepartis forslag i Dokument nr. 8:87 (2002-2003)
om bedre kartlegging av rasfaren i Norge, samfunnsmessige konsekvenser
og konkrete tiltak for å forhindre at menneskeliv og verdier
går tapt.
Disse medlemmer vil
understreke at godstransporten i Norge i større grad bør
skje med jernbane og båt. Blir mer gods fraktet med båt
og jernbane fører det til langt mindre miljøbelastning.
Store trailere på veiene skaper ofte farlige situasjoner
i trafikken. Av hensyn til trafikksikkerheten er det også en
fordel om mer av godstrafikken flyttes vekk fra veien. Det er også tryggere å frakte
farlig gods på tog og båt, enn det er å frakte
det på veien. Disse medlemmer vil peke på at
det å frakte mer gods på kjøl og bane
er viktig av hensyn til trafikksikkerheten, miljøet og
en god samfunnsøkonomi. Dette vil også bidra til
bedret fremkommelighet og en god og bærekraftig næringspolitikk som
kan styrke norsk bosettingsmønster og norske bedrifter.
Disse medlemmer viser til at
summen av virkemidler i Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan
tvert om vil gi økt vegtrafikk, flere vogntog og svekking
av jernbanen og sjøtransporten. Dette vil være
negativt for både trafikksikkerhet og miljøet,
og gi en dårlig samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer mener at et sentralt virkemiddel
for en omlegging til en mer bærekraftig samferdselspolitikk
er riktig prising av de totale samfunnskostnadene ved bruk av infrastruktur.
Det er lovhjemmel for veiprising i Norge, og disse medlemmer ønsker
at myndighetene aktivt skal bidra til at dette virkemiddelet blir
brukt.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag til Nasjonal transportplan ikke danner et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag
for en omlegging av gods- og havnepolitikken i en offensiv og miljøvennlig
retning. Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen sak om godstransport og havnestruktur
i løpet av 2005.
Disse medlemmer vil
peke på at transport skal være tilgjengelig for
alle. Dagens tilbud til funksjonshemmede er ikke godt nok tilrettelagt.
Funksjonshemmedes tilgang til alle transportformer må styrkes. Disse
medlemmer støtter prinsippet om universell utforming
av et tilgjengelig transportsystem, som innebærer at personer
med nedsatt funksjonsevne i størst mulig grad skal kunne
betjenes av det vanlige transportnettet.
Disse medlemmer vil vise til
det svenske prosjektet "Hela resan", som tar for seg hele reisekjeden
fra dør til dør. De ulike transportetatene er
i prosjektet blitt presset til å jobbe sammen for å se
på utfordringer og løsninger for hele reisen under
ett. En reise kan inneholde en bussreise, overgang til tog via en
togterminal, samt en ny bussreise eller kanskje flyreise. Det er
derfor mange ledd i reisekjeden som må fungere for at reisen
skal være forutsigbar og trygg. Noen av utfordringene kan
kun løses gjennom samarbeid mellom etatene, og mellom etatene
og transportaktørene.
Disse medlemmer mener tilgjengelighet
må løftes til å bli et av hovedmålene
for samferdselssektoren.
Disse medlemmer viser
til at langsiktig og helhetlig planlegging av samfunnet vårt
danner grunnlaget for transportbehov og -form. Denne planleggingen
må inneholde perspektiver basert på kjønn,
alder, førlighet og miljø for at ikke enkeltgruppers
behov skal dominere.
Det er betydelige forskjeller i kvinner og menns reisemønster.
Gjennomsnittlig reiser kvinner og menn i Norge 36,9 km hver dag,
og bruker ca. 1 time på disse reisene. Kvinner reiser kortere
enn menn, men bruker nesten like lang tid. Kvinner reiser mer kollektivt,
og har mer kompliserte reisemønster. Kvinners reisemønster
preges av mange korte reiser med barn, og innkjøp på vei
hjem fra jobb. Menn gjennomfører tre ganger så mange
lange arbeidsreiser i løpet av et år som kvinner.
Kvinner kjører mindre bil enn menn.
Menn står for 60 pst. av all bilkjøring i Norge.
Kvinner reiser oftere kollektivt, og står for 60 pst. av
alle reisene med T-bane, og 58 pst. av alle rutebussreisene. Menn
flyr oftere enn kvinner. 63 pst. av alle flyreiser foretas av menn.
Disse medlemmer mener at målet
skal være et likestilt transportsystem, der transportsystemet
er utformet etter både kvinners og menns transportbehov, og
barn og voksnes transportbehov. Kvinner og menn skal gis samme mulighet
til å påvirke transportsystemets utvikling, utforming
og forvaltning og deres vurderinger skal veie like tungt. Barn skal
ha samme rett på framkommelighet og trygg bevegelse som
voksne.
Disse medlemmer mener
at disse samferdselspolitiske målene ikke kan nås
med de økonomiske rammene som Regjeringen legger opp til
i sitt forslag til Nasjonal transportplan. Disse medlemmer vil fremme
forslag om å øke rammen til samferdselsformål
med 43,5 mrd. kroner i 10-årsperioden.
Disse medlemmer vil fordele disse
midlene slik:
Formål | Økning | Årseffekt |
Jernbane | + 30,1 mrd. kroner | + 3,01 mrd. kroner |
Veier | | |
Veier
i sentrale strøk | -
7 mrd. kroner | |
Veier
i distriktene | + 5
mrd. kroner | |
Rassikring
| + 2
mrd. kroner | |
Sykkel- og gangvei | +3,4 mrd. kroner | 0,34 mrd. kroner |
Kystverket | +2 mrd. kroner | 0,2 mrd. kroner |
Kjøp av riksveiferjetjenester
| 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Kjøp av lufthavntjenester
| 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd. kroner |
Kollektivtransport | 6,5 mrd. kroner | 0,65 mrd. kroner |
Disse medlemmer mener at en slik
fordeling på en god måte reflekterer de samferdselspolitiske
mål de har skissert. Satsing på jernbane-, sjø-,
sykkel og kollektivtransport bidrar til å nå mål
om mer miljøvern, trafikksikkerhet, mer gods over på bane
og sjø, likestilling og tilgjengelighet. Satsing på rassikring
og veier i distriktene bidrar til målsetningene om en aktiv
distrikts- og regionalpolitikk, mens trafikksikkerhetstiltak og
midtdelere gjør trafikken tryggere på stamveinettet.
Sammenlikning av Regjeringens
og Sosialistisk Venstrepartis hovedsatsing på infrastrukturinvesteringer
i perioden:
[Figur:]
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
Midlene fordeles på følgende
måte:
Formål | Økning | Årseffekt |
Jernbane | + 30,1 mrd. kroner | + 3,01 mrd. kroner |
Stamveier | - 5,47 mrd. kroner | - 0,574 mrd. kroner |
Øvrige riksveier
| + 3,47 mrd. kroner | + 0,347 mrd. kroner |
Rassikring | + 2,0 mrd. kroner | + 0,2 mrd. kroner |
Sykkel- og gangvei | + 3,4 mrd. kroner | + 0,34 mrd. kroner |
Kystverket | + 2,0 mrd. kroner | + 0,2 mrd. kroner |
Kjøp av riksveiferjetjenester
| + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kjøp av lufthavntjenester
| + 0,5 mrd. kroner | + 0,05 mrd. kroner |
Kollektivtransport | + 6,5 mrd. kroner | + 0,65 mrd. kroner" |
2. Midlene innenfor disse hovedrammene fordeles
i tråd med Sosialistisk Venstrepartis merknader i denne innstilling."
Disse medlemmer vil
vise til den satsingen på infrastruktur og spesielt jernbane
som skjer i Sverige. Hvis Norge satser tilsvarende Sverige, vil
det kunne etableres et spennende regionalt togtilbud i Norden både
for gods- og persontrafikk. En slik satsing i Norden vil gjøre
det enklere å nå målet om mer gods på jernbane
og sjø framfor vei. Strekningene Oslo - København,
Oslo - Stockholm, Trondheim - Stockholm og Narvik - Kiruna er eksempler
på jernbanestrekninger med spennende potensialer i et nordisk
perspektiv.
Disse medlemmer viser til at
utgangspunktet for den svenske samferdselspolitikken har vært
forliket mellom Sosialdemokratene, Vänsterpartiet og Miljöpartiet
som tar utgangspunkt i at for hver krone som skal investeres på veien,
skal det investeres to kroner på jernbanen. Sverige er
nå i gang med sin storstilte jernbanesatsing, og et større
låneopptak er gjort slik at det svenske Baneverket ikke
er avhengig av årlige investeringer, og dermed kan ha maksimal
framdrift i sin utbygging.
Disse medlemmer vil vise til
at Sverige fra 1990 til 2003 har satset betydelig mer på bygging
av jernbane enn Norge.
Disse medlemmer viser til at
Norge og Sverige har forskjellig geografi, og Sverige har ikke ført
en like aktiv distriktspolitikk som Norge. Svensk geografi og topografi
er heller ikke like krevende som den norske. Likevel er sammenlikningen
interessant.
Søylediagrammet nedenfor viser en sammenlikning av
svensk og norsk (Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan)
infrastruktursatsing de neste 10 årene.
[Figur:]
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
at satsing på samferdsle er ein viktig føresetnad for
busetjing, næringsutvikling og ressursutnytting både
i distrikta og i byane. Denne medlemen ser på utbygging
av eit godt samferdsletilbod som viktig for å ta heile
landet i bruk.
Denne medlemen meiner det er
det offentlege sitt ansvar å sørgje for at alle
deler av landet har eit godt og moderne kommunikasjonsnett. Dette
stiller krav til ei variert satsing og ein differensiert samferdslepolitikk.
I distrikta må det prioriterast utbygging og betring av
vegnettet, oppretthalding av eit godt riksvegferjetilbod og utbetring
av hamner og farleier. For byar og bynære område
må ein satse på ei styrking av kollektivtrafikken
inklusiv jernbane, for å kunne løyse både utfordringar
knytt til trafikkavvikling og miljøproblem.
Denne medlemen viser til at Regjeringa
i framlegg til Nasjonal transportplan i stor grad kanaliserer midlar
til sentrale strok og til stamvegnettet. Ut frå den prioriteringa
Regjeringa legg til grunn, vil denne medlemen hevde
at dette ikkje er ein plan for hele landet og at framlegget legg
opp til konfliktar mellom sentrale strok og distrikta.
Denne medlemen vil peike på at
store deler av verdiskapinga og mykje av råvareressursane
er å finne i distrikta. Det same gjeld og for store delar
av eksportretta næringsliv. For at ein skal kunne
utløyse det store potensialet for næringsskaping
som ein finn i distrikta, må det satsast meir offensivt
på det sekundære riksvegnettet. Dette gjeld og
for det eksportretta næringslivet som er avhengig av gode
kommunikasjonar. Denne medlemen er oppteken av at
ein må sjå samanhengen mellom eit godt og lønsamt
næringsliv og behovet for ein velfungerande infrastruktur.
Det er difor viktig å sjå den samfunnøkonomiske
lønsemda av mellom anna eit betra riksvegnett. Ei auka
satsing på samferdsle vil og skape grunnlag for auka verdiskaping
og lønsemd i deler av landet som pr. dags dato slit med avstand
som ein negativ faktor i næringsutviklinga.
Denne medlemen vil og rette søkelyset
på tryggleik for dei som bur og ferdast i distrikta og
meiner ein må ta på alvor at mellom anna rasutsette
vegar gir ei forverring av tryggleiken og livskvaliteten for dei
som er avhengig av desse vegane. Denne medlemen meiner
difor at det må tilførast meir øyremerka
midlar til rassikring.
Denne medlemenviser
til at det dei seinare åra har vore svært knappe
ressursar til samferdslesektoren, noko som mellom anna har ført
til eit skrikande behov for oppjustering av vegstandarden og realisering
av planlagde vegprosjekt. Samstundes er det mellom 8 000 og 10 000
personar som står utan arbeid i bygg- og anleggsbransjen.
Her bør det vera mykje å hente ved å nytte
ledig arbeidskapasitet.
Denne medlemen viser til at for
mange deler av landet er riksvegferjene ein del av vegen, og det
bør difor vera eit mål riksvegferjene vert gratis.
Ei utvikling med større konkurranseutsetjing, vil kunne føre
til eit dårlegare tilbod. Denne medlemen er uroleg
for at regjeringa mellom anna vil vurdere tryggleikssertifikata
slik at mannskapsmengda kan reduserast og kapasiteten på ferjene
reduserast.
Denne medlemen vil peike på at
det er naudsynt å leggje vekt på sjøtransport
og hamner som viktig del av transportpolitikken. Kyst-Noreg er ein
viktig del av verdiskapinga i landet. Denne medlemen meiner difor
at det må bli auka vekt på tryggleiken, mellom anna
ved merking og vedlikehald av farleiene og oppretthalding av gode
rammevilkår til Kystvakta. Eit vidare arbeid med Stad skipstunnel
vil og vere ein viktig del av dette arbeidet. Denne medlemen ser det
som vesentleg at Stad skipstunnel vert sett på som eit
nasjonalt prosjekt og handsama i høve til dette.
Denne medlemen vil peike på dei
ulike utfordringane innan samferdselssektoren og er oppteken av
at Nasjonal transportplan ikkje skal setje by og land opp mot kvarandre.
For store deler av landet, er det eit stort behov for auka midlar
til vegutbygging og vedlikehald. Dette gjeld særskilt det
sekundære riksvegnettet som dei seinare åra har
vore taparane i tildelinga av midlar. Denne medlemen vil
hevde at dette er ei uheldig utvikling der det er distrikta som tapar.
Denne medlemen er oppteken av
at ei styrking av rammene til det sekundære riksvegnettet
ikkje er ei nedprioritering av mellom anna jernbanen i dei strok
av landet der dette er eit godt alternativ. Denne medlemen meiner
det er særleg er viktig å styrkje jernbanen som
transportmiddel i dei bynære områda, og vil særleg
leggje vekt på behovet for opprusting av skinnegangen og
moglegheit for dobbeltspor på enkelte strekningar.
Denne medlemen viser til at nullvisjonen
om ingen drepne eller livsvarig skadde i trafikken, skal liggje
til grunn for alle prioriteringar. I denne samanheng er det viktig å vurdere
ulike tryggingstiltak som ikkje treng å vere kostnadskrevjande,
men som kan gi stor effekt i forhold til å hindre ulykker. Denne
medlemen er oppteken av å understreke behovet for
ei god og styrka trafikkopplæring. Trafikkopplæring
er grunnlaget for all åtferd i trafikken og for trafikkoppfattinga,
og det er difor viktig at ei god opplæringa ikkje einsidig
er knytt til ein god privatøkonomi. Denne medlemen meiner
det vil være mykje å hente med ei betre koordinering
og samarbeide mellom vegvesenet, Politiet og Trygg Trafikk i denne
samanheng.
Denne medlemen ser positivt på ei
satsing som kan gi større moglegheit til å komme
seg godt fram og gi auka tryggleik for gåande og syklande,
og vil særleg leggje vekt på trygging av skulevegar.
Sjølve utforminga av vegen er og ein
viktig del av trafikktryggleiken. Denne medlemen vil
difor vise til at ein mellom anna ved auka bruk av midtdelar og større
fokus på vegens sideterreng, kan få god effekt utan
at dette er svært kostnadskrevjande.
Denne medlemen er oppteken av
ein samferdslepolitikk som er tilpassa heile landet. I dette må ein og
inkludere flytrafikk. Kortbanenettet er ei vesentleg brikke i eit
godt kommunikasjonsnett og det må i samband med dette leggjast
opp til rammer som kan gjere det mogleg å oppretthalde
også flyplassar som ikkje kan gjerast lønsame
ut frå bedriftsøkonomiske standarar.
Denne medlemen meiner det er
viktig med ei særleg satsing på kollektivtransport
i byar og bynære område. Desse delane av landet
har særskilte utfordringar knytt til miljø og
trafikkavvikling, og denne medlemen er oppteken av
at det skal tilretteleggjast for ei betra utbygging av kollektive
løysingar og ei styrking av eksisterande kollektivnett. Denne
medlemener glad for den insentivordninga
som det no er lagt opp til, men vil peike på at ein ikkje
må konsentrere alle midlane om hovudstaden då det
er behov for slike midlar i fleire byar og bynære område
i landet.
Denne medlemen ser det som viktig
at dei som velgjer kollektive løysingar der det er mogleg
for til dømes jobbreiser, skal kunne ha fordel av dette.
Denne medlemen vil gå inn
for ein auke i ramma til samferdslesektoren. Dette er ei satsing
som mellom anna vil kunne utløyse auka verdiskaping, betring
av miljø og moglegheit til å oppretthalde busetnad
og næringsliv i alle deler av landet.
Denne medlemen vil auke rammene
med 30 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Denne medlemen vil fordele
dei auka rammene slik:
| Påplussing
frå Senterpartiet | Årseffekt |
Kap. 1062 Kystverket | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1320 Statens vegvesen
| + 19 mrd. kroner | + 1,9 mrd. kroner |
fordelt slik: | | |
- Post 23 Drift og vedlikehald
| + 4 mrd. kroner | 0,4 mrd. kroner |
- Post 30 Riksveginvesteringar
| + 10 mrd. kroner | 1 mrd. kroner |
- Post 31 Rassikring | + 3 mrd. kroner | 0,3 mrd. kroner |
Kap. 1320 Post 72 Kjøp
av riksvegferjetenester | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1350
Jernbaneverket | + 9
mrd. kroner | + 0,9
mrd. kroner |
Sum | + 30
mrd. kroner | + 3
mrd. kroner |
Denne medlemen vil fremme følgjande
forslag:
"Ramma til samferdselsformål
vert auka med 30 mrd. kroner i perioden 2006-2015.
Den auka ramma vert å fordela
slik:
| Påplussing
frå Senterpartiet | Årseffekt |
Kap. 1062 Kystverket | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1320 Statens vegvesen
| + 19 mrd. kroner | + 1,9 mrd. kroner |
fordelt slik: | | |
- Post 23 Drift og vedlikehald
| + 4 mrd. kroner | 0,4 mrd. kroner |
- Post 30 Riksveginvesteringar
| + 10 mrd. kroner | 1,0 mrd. kroner |
- Post 31 Rassikring | + 3 mrd. kroner | 0,3 mrd. kroner |
Kap. 1320 post 72 Kjøp
av riksvegferjetenester | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1350
Jernbaneverket | + 9
mrd. kroner | + 0,9
mrd. kroner |
Sum | + 30
mrd. kroner | + 3
mrd. kroner |
Midlane innafor kapitla vert fordelt
i tråd med Senterpartiet sine merknader i Innst. S. nr.
240 (2003-2004)."