Storbyer i denne sammenheng er de seks store landsdelssentrene
Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Tromsø.
Disse byene er særlig vurdert i NTP. Over halvparten av
landets befolkning bor i disse seks storbyregionene. Storbyregionenes betydning
for nasjonal verdiskaping og regional utvikling har økt
i takt med en betydelig befolkningsvekst i disse områdene.
Et godt fungerende transportsystem er nødvendig
for å sikre funksjonelle og miljøvennlige storbyer
og storbyregioner. Det er behov for å dempe veksten i bilbruk
og øke andelen kollektivtransport i byene. En slik strategi
vil ha best mulighet for å lykkes dersom det er lokal vilje
til både å satse mer på kollektivtransport
og å innføre restriktive tiltak på bilbruk.
Regjeringen foreslår i tillegg følgende tiltak
for å utforme et effektivt og miljøvennlig transportsystem
i storbyene:
– Økt
satsing på miljøvennlig transport i storbyene
i planperioden ved en betydelig økning av bevilgningene
til kollektivtiltak på vegbudsjettet, høyere tempo
i utbygging av jernbanen i storbyene og høyere rammer til
utbygging av sammenhengende gang- og sykkelvegnett.
– Statlig belønningsordning
for å styrke den lokale kollektivtransportens konkurranseevne
overfor personbilen.
– Innføre en samlet statlig
finansieringsordning for infrastruktur for lokal kollektivtransport.
– Videreføre bruk av
trafikantbetaling i by, med mulighet for tidsdifferensierte takster
og bruk av inntekter også til å bygge ut bedre
infrastruktur for kollektivtransport, for mer effektiv bruk av vegnettet
og for å styrke finansieringen av et bedre samlet transportsystem.
– Innføre gjensidig forpliktende
avtaler basert på samordnede areal- og transportplaner
for å oppnå en langsiktig, bærekraftig
areal- og transportutvikling.
– Utvikle nye samarbeids- og samordningsformer for å sikre
effektiv, sikker og miljøvennlig bytransport.
Regjeringen legger opp til at transportsystemet
må utformes med balanse mellom kapasiteten på innfartsvegene
og trafikkbelastningen som det sentrale byområdet tåler.
Det er verken miljømessig eller samfunnsøkonomisk
riktig, i mange tilfeller heller ikke praktisk mulig, å bygge
ut et hovedvegnett som fjerner bilkøene i rushtiden.
Regjeringen vil styrke samarbeidet med andre myndighetsnivåer
om bruk av tiltak som bidrar til å gjøre det mer
attraktivt å velge andre transportformer enn personbil.
Staten bruker store ressurser på infrastruktur i og rundt
byområdene, og vil i større grad enn tidligere
stille krav til lokale og regionale myndigheter om å ta
i bruk sine virkemidler i utformingen av en samordnet areal- og
transportpolitikk. Byforsøk der lokale myndigheter i større
grad kan prioritere mellom ulike formål i transportsektoren,
videre bruk av bompenger, belønningsordning og ny statlig
finansieringsordning for bedre kollektivtransport samt avtaler mellom
forvaltningsnivåene om virkemiddelbruk, vil være viktige
bidrag i transportpolitikken i byene i planperioden.
Regjeringen vil i utformingen av den overordnede politikken
bidra til å videreutvikle lokale virkemidler og belønne
lokale myndigheter som oppnår overgang fra personbil til
kollektivtransport, sykkel og gange.
Det er bred enighet om behovet for å redusere
veksten i biltrafikken inn mot bysentrene og å tilby et
godt kollektivtilbud til befolkningen. Det er også enighet om
den overordnede politikken for å nå disse målene.
Stat, fylkeskommuner og kommuner har sammen med
andre aktører ansvar for virkemidler i areal- og transportplanleggingen.
Ingen av aktørene har alene tilstrekkelige virkemidler
til å møte utfordringene i byområdene.
Derfor må stat og fylkeskommune, bykommunen og områdene
rundt byen samles om en felles strategi for arealbruk og utviklingen
av transportsystemet.
Regjeringen vil øke statlig satsing
på miljøvennlig transport i storbyene i planperioden
- ved en betydelig økning av bevilgningene til kollektivtiltak
over vegbudsjettet, høyere tempo i utbygging av jernbanen
i storbyene og høyere rammer til utbygging av sammenhengende
gang- og sykkelvegnett.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
byer som legger til rette for lavere andeler bilbruk og økte andeler
kollektivtrafikk, sykkel og gange skal belønnes, blant
annet gjennom økte bevilgninger til belønningsordningen
for kollektivtransport. Disse midlene skal kunne brukes fritt av
lokale myndigheter, også til drift av kollektivtransport.
Regjeringen ønsker derfor å prioritere
storbyområdene gjennom ordningen. I 2004 er byområdene Oslo,
Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand invitert til å søke
midler fra belønningsordningen.
Samferdselsdepartementet legger opp til at bevilgningen
til belønningsordningen kan økes i planperioden
hvis byene lykkes i å nå målene med ordningen.
Regjeringen legger til grunn at dagens regelverk
og ordninger for bomringer videreføres. Lovhjemmelen for
innføring av vegprising opprettholdes. Det er ingen byer
som hittil har tatt initiativ til å innføre vegprising.
Kommunene har ansvaret for parkeringspolitikken. Regjeringen
vil vurdere å utrede en hjemmel for regional parkeringspolitikk
i oppfølgingen av forslagene i Planlovutvalgets innstilling.
Både takstdifferensiering av bompengesatser
og mer samordnet parkeringsregulering vil være aktuelle virkemidler
i strategier i tilknytning til belønningsordningen for
bedre kollektivtransport og avtaler om utvidede bypakker. Innfartsparkering
ved kollektivknutepunkt vil være et viktig kompenserende
tiltak for parkeringsregulering.
For å styrke samarbeidet mellom stat,
fylkeskommune og kommune og samordningen av virkemiddelbruken, har
Regjeringen tatt initiativ til forsøk med alternativ forvaltningsorganisering
av transportsystemet i byområdene, delvis som en oppfølging
av St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport.
Hovedformålet med forsøkene
er å oppnå mer samordnet areal- og transportpolitikk
i byområdene og en mer effektiv og målrettet bruk
av de samlede offentlige ressursene i transportsektoren. Forsøkene
vil gi et bedre grunnlag for reelle prioriteringer mellom vegutbygging
og satsing på kollektivtransport. Regjeringen antar at
endringer i dagens ansvarsdeling kan bidra til bedre samordning
og helhet. Kombinasjonen av den nye belønningsordningen
og "byforsøkene" vil gi storbyene mulighet til økt
satsing på kollektivtransport og større frihet
til selv å bestemme over bruken av penger og virkemidler
i transportsektoren.
I utgangspunktet skal forsøkene vare
i fire år, men med mulighet for ett års forlengelse.
Forsøkene vil danne grunnlag for valg av framtidige løsninger
for organiseringen av transportforvaltningen i større byområder.
Regjeringen ønsker å ta i
bruk gjensidig forpliktende avtaler mellom staten og byene basert
på samordnede areal- og transportplaner, for å oppnå en
langsiktig, bærekraftig areal- og transportutvikling.
Departementet mener avtaler bør knyttes
til oppfølging og videreutvikling av lokale areal- og transportplaner
i byene i form av utvidede pakker som inneholder infrastrukturtiltak
og lokale virkemidler. De tradisjonelle bompengepakkene fungerer
godt i forhold til hovedintensjonen om å framskynde veg-
og kollektivtiltak. En gradvis innføring av avtaler knyttet
til elementer i bompengepakkene vil etter departementets vurdering øke
sannsynligheten for å lykkes og for å vinne nødvendig
erfaring.
Eventuell inngåelse av avtaler må ta
utgangspunkt i planprosessen tilknyttet Nasjonal transportplan.
Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan vil legge overordnede
føringer både for nasjonal og lokal transportplanlegging.
Det vil også bli utprøvd og
utviklet nye samarbeids- og samordningsformer for å sikre
effektiv, sikker og miljøvennlig bytransport, blant annet
gjennom Samordningsorgan for kollektivtransport i det sentrale Østlandsområdet
og byforsøk i øvrige storbyer. Departementet vil
også legge til rette for at byene kan ta i bruk "lavutslippssoner".
Bompengepakkene i byene er en form for avtaler som
gjelder finansiering av forsert utbygging av veg- og kollektivtiltak.
Til grunn for disse pakkene ligger bl.a. lokale areal- og transportplaner
der både statlige, fylkeskommunale og kommunale tiltak
som oftest inngår. En svakhet i dagens pakker er at lokale myndigheter
ikke er forpliktet til å følge opp med virkemidler
som skal øke nytten av investeringene i transportsystemet.
Samferdselsdepartementet vil innføre
en ny, samlet statlig finansieringsordning for infrastruktur for
lokal kollektivtransport, med reduserte krav til lokale egenandeler
og mulighet for bruk av bompenger som egenandel.
Størrelsen på den lokale egenandelen
foreslås satt til minimum 25 pst., det vil si en halvering
i forhold til dagens ordning med storbymidler.
Det er videre viktig at minimumsnivået
på den lokale egenandelen ligger fast fra prosjekt til
prosjekt, slik at lokale myndigheter har et forutsigbart system å forholde
seg til.
Det skal fortsatt legges til grunn bruk av trafikantbetaling
i by, med mulighet for tidsdifferensierte satser og bruk av inntekter
også til å bygge ut bedre infrastruktur for kollektivtrafikk.
Dette vil bidra til mer effektiv bruk av vegnettet og styrke finansieringen
av et bedre samlet transportsystem.
Det er viktig å løse framkommelighetsproblemene for
godstransport til og fra omlastingspunkter og i varedistribusjon.
Mer effektive omlastningspunkter er grunnleggende for videre utvikling
av logistikkjedene. Viktige omlastningspunkter ligger i de fleste
tilfeller i tilknytning til større byområder og
bør planlegges som en del av helhetlige løsninger
der godstransport for veg, sjø og bane ses samlet. Planleggingen
for godstransport må inngå som en del av den samlede
arealplanleggingen i byområdene.
Interkommunalt samarbeid kan bidra til mer effektiv arealutnyttelse
og gode transportløsninger. Eksempler på dette
er havnesamarbeid i henholdsvis Stavanger og Bergen. Regjeringen
vil bidra til en mer effektiv havnevirksomhet, og en bedre utnyttelse
av areal, ved å bygge opp om utviklingen av de nasjonale
havnene.
Samferdselsdepartementet og Fiskeridepartementet legger
til grunn at næringslivets behov for effektive havner ses
i sammenheng med trafikkavviklingen i storbyene. Kommunale arealbrukshensyn
og lokale miljøforhold vil legge rammer for utviklingen
av havnene, havnemønsteret og tilknytningen til det overordnede
veg- og banenettet.
Studier fra andre land og nasjonal statistikk
tyder på at vi er inne i en utviklingsfase der industrivirksomhet avvikles
eller flyttes, samtidig som tjenesteytende næringsvirksomhet øker.
En dypere innsikt og forståelse av
viktige nasjonale og internasjonale utviklingstrekk for godstransport
i byer er viktig, ikke minst for å kunne ta hensyn til
dem i det langsiktige planarbeidet. Særlig gjelder dette utviklingstrekk
som kan representere et trendbrudd. Departementet har som en del
av det langsiktige FoU-arbeidet igangsatt et prosjekt som skal analysere
godstransport i byer.