Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten
Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti,
Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, viser til Dokument nr. 8:54 (2003-2004).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser det som en avgjørende
samfunnsoppgave å sikre trygghet og sikkerhet for den enkelte
innbygger. Flertallet har i sine merknader til justisbudsjettet
for 2004 vektlagt en helhetlig tilnærming til justispolitikken.
Etter flertallets vurdering kan dagens kriminalpolitiske
utfordringer ikke løses med enkle grep og ensidig vektlegging
av straff. Flertallet vil understreke at man må ha
en dybdeforståelse av årsakene til kriminalitet,
og utforme effektive virkemidler i tråd med dette. Etter flertallets vurdering
er det i en slik helhetstenkning også nødvendig å ha
fokus på forebyggende arbeid og ettervern. Slike tiltak
gjør noe med årsakene til kriminalitet, og bidrar
dermed til et tryggere samfunn for alle. Politiet skal forebygge
og bekjempe kriminalitet, noe som er avgjørende for folks
trygghetsfølelse. Effektive domstoler skal sikre rask og
riktig reaksjon overfor dem som bryter loven. Balanse i kjeden mellom
politi, påtalemyndighet, domstol og kriminalomsorg øker etter flertallets syn
straffens preventive virkning, samt at den letter situasjonen for
tiltalte og ofre som venter på en avklaring. Flertallet understreker
at kriminalpolitikken må settes inn både ved forebygging og
ved håndhevelsen av samfunnets regler.
Flertallet synes ikke de 18 forslag
fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, André Kvakkestad,
Carl. I Hagen og Siv Jensen fremmer en slik helhetlig kriminalitetsbekjempelse. Flertallet viser også til
at begrunnelsen for forslaget og de enkelte forslag delvis er i
samsvar med Fremskrittspartiets særmerknader i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2003-2004).
Flertallet viser også til
brevet til justiskomiteen fra justisministeren av 19. april 2004.
Brevet er vedlagt denne innstilling. I brevet gjøres det
blant annet rede for at Regjeringen allerede har iverksatt en rekke
tiltak de siste årene for å forebygge kriminalitet,
utvikle etterforskning og iretteføring, samt styrke kompetansen
til politiet og annet personell som skal bekjempe kriminalitet. Flertallet viser
også til at Regjeringen på flere av forslagspunktene
allerede har et arbeid i gang. Flertallet viser videre
til forslaget til Revidert nasjonalbudsjett 2004, der politiet er
prioritert med ressurser, slik at det blant annet gis mulighet for å ansette
nyutdannede politistudenter i ledige stillinger tilsvarende 180 årsverk.
Flertallet har for øvrig
ingen ytterligere merknader, og foreslår at Dokument nr.
8:54 (2003-2004) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det fremlagte private forslaget og stiller seg bak de synspunkter
og forslag som fremkommer der. I tillegg vil disse medlemmer likevel
komme med noen bemerkninger i forhold til forslaget.
Disse medlemmer har merket seg
at flertallet ikke ønsker å følge opp
noen av forslagene som er fremlagt i dette private forslaget. Dette
står i sterk kontrast til hva flere partier og medlemmer
av komiteen tidligere har gitt uttrykk for. Det blir rettet kritikk
mot at dette forslaget ikke gir noen helhetlig innsats mot kriminalitet.
Her mener disse medlemmer at komiteens flertall tar
feil. Skal en komme kriminaliteten til livs med de stramme rammer
politiet har, så må politi og rettsvesen få signaler
om hva en ønsker å prioritere. Det vil si at en
må målrette innsatsen til de områder
hvor en får mest igjen. I dag er det slik at alle ønsker
at alt skal være prioritert av politiet, men det politiske
flertallet har ikke fulgt opp med de midler som er nødvendig
for å nå de fastsatte ambisjoner. Politiet har
fått stadig flere oppgaver uten at de ressursmessig settes
i stand til å følge opp. Et eksempel på dette
er ordningen med familievoldskoordinator. I tillegg har man enda
ikke fått dekket inn ekstrakostnadene ved to-instans-reformen,
prikkbelastningen og en rekke andre oppgaver. Disse medlemmer mener
det er beklagelig at flertallet ikke ønsker å finansiere
de kostnader en påfører justissektoren. Disse medlemmer vil
her vise til at Fremskrittspartiet i sine alternative budsjetter
har vært villig til å tilføre justissektoren
mer midler for å sette politiet, rettsvesenet og kriminalomsorgen
i stand til å følge opp de politiske ambisjoner
man legger opp til.
Det er altså i denne situasjonen disse
medlemmer ser behovet for å målrette innsatsen.
Ved å fokusere på en helhetlig innsats mot gjengangerkriminelle
og barne- og ungdomskriminelle gjennom hele straffesakskjeden, mener disse
medlemmer at en vil få en vesentlig reduksjon av
kriminaliteten. Dette vil igjen gjøre politiet i stand
til å komme på offensiven og få frigjort
tid, til for eksempel å jobbe mer forebyggende.
Disse medlemmer viser til at
flere partier har uttalt at dersom straff skal virke preventivt,
så må man ha kortere tid mellom oppdagelse og
pådømmelse. Likevel ønsker tydeligvis
ikke flertallet å støtte effektiviserende tiltak
slik som for eksempel forslag 15 overfor. En ønsker heller
ikke å foreta en klarere prioritering av barne- og ungdomskriminelle
og gjengangere, gjennom straffesakskjeden.
Disse medlemmer registrerer med
stor skuffelse at flertallet heller ikke ønsker å støtte
de forslag som går på å kunne styrke
den enkelte tjenestemanns sikkerhet. Disse medlemmer registrerer
videre at man ikke sterkere ønsker å fokusere
på å ha et moderne politi siden man ikke ønsker
at man utarbeider en rullerende plan for opprustning av politiets
IKT-utstyr og politiets bilpark i et femårsperspektiv. Disse
medlemmer registrerer også at man ikke ønsker å følge opp
deler av innstillingen fra metodeutvalget om i større grad å bruke
overvåkning og såkalt utradisjonelle etterforskningsmetoder,
for å bekjempe mer alvorlig kriminalitet og gjengangerkriminalitet. Disse
medlemmer registrerer at flertallet sier at departementet
jobber med en del av disse forslagene. Disse medlemmer mener
imidlertid at å jobbe med dette ikke er nok. Det må komme
resultater av arbeidet som munner ut i vedtak som deretter iverksettes.
I så måte har Regjeringen vært altfor
passive.
Disse medlemmer har registrert
de problemer som knytter seg til DNA-registrering og rettmedisinske oppgaver
som obduksjon med videre. På grunn av for stram budsjettmessig
situasjon i politidistriktene, har disse i stor grad latt være å ta
opp og registrere DNA-profiler og begrenset bruken av obduksjon
ved mistenkelige dødsfall. Disse medlemmer viser
til at bruken av rettsmedisin og DNA-profiler har blitt et viktig
verktøy for å oppklare kriminalsaker. Det vises spesielt
til forsøksordninger i England hvor man bruker DNA-profiler
også i mindre straffesaker, som vinningsforbrytelser. Oppklaringsprosenten
har her gått betraktelig opp. En vesentlig del av forsøket
i England, er at man får svært raske svar på de
enkle DNA-prøver. Mens man i Norge til tider bruker år
på DNA-prøver, får man i England svar
i løpet av få døgn. Disse medlemmer finner
det svært uheldig at man ikke i tilstrekkelig grad klarer å benytte
seg av DNA-profiler og obduksjon i Norge.
Disse medlemmer har registrert
at flere politiske partier har ønsket å finne
løsninger på dette problemet. Dette kan gjøres
ved at man får en egen post på budsjettet for å dekke
kostnadene ved rettsmedisinske oppgaver som DNA-prøver
og obduksjoner.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
“1. Stortinget
ber Regjeringen målrette innsatsen mot kriminalitet ved å prioritere
en helhetlig og massiv innsats, samt oppfølging, overfor
ungdoms- og gjengangerkriminelle gjennom alle ledd i straffesakskjeden.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme de
nødvendige lovendringer for å kunne benytte såkalte
utradisjonelle etterforskningsmetoder, som avlytting, provokasjon
mv., samt tillate provokasjon, overfor gjengangerkriminelle som
er dømt etter straffeloven for tre straffbare handlinger
eller mer, innenfor en ti års periode.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme de
nødvendige lovendringsforslag slik at politiet kan benytte
rom- og kommunikasjonsavlytting i saker som gjelder rikets sikkerhet
og terror.
4. Stortinget ber Regjeringen overføre
det økonomiske ansvaret for ambassadevaktholdet ved de utenlandske
ambassadene i Norge til Utenriksdepartementet og fremme de nødvendige
lovforslag herom for Stortinget.
5. Stortinget ber Regjeringen legge frem
en helhetlig opptrappingsplan for politipersonell sett i et fireårsperspektiv.
Som en del av planen skal det inngå en opptrappingsplan
for bruken av sivilt tilsatte i politiet for å frigjøre
politiutdannet personell til politifaglig arbeid.
6. Stortinget ber Regjeringen oppheve ordningen
om at politimestre ansettes som embetsmenn, og fremme de nødvendige
forslag herom.
7. Stortinget ber Regjeringen sikre jobbtilbud
i politiet til politihøyskolestudentene som uteksamineres
i år.
8. Stortinget ber Regjeringen legge frem
forslag om en vesentlig skjerping av straff for vold mot offentlig
tjenestemann.
9. Stortinget ber Regjeringen intensivere
arbeidet med et fellesnordisk vitnebeskyttelsesprogram, og om nødvendig
fremme forslag for Stortinget om dette.
10. Stortinget ber Regjeringen legge frem
en plan for rullerende utskifting av politiets kjøretøy
i et femårsperspektiv, samt opprustning av politiets IKT-utstyr
med blant annet bærbart/mobilt IKT-utstyr i tjenestekjøretøy.
11. Stortinget ber Regjeringen innføre
avgiftsfritak på politiets tjenestekjøretøy,
og fremme de nødvendige lovforslag om dette for Stortinget.
12. Stortinget ber Regjeringen sikre fremskutt
lagring av våpen i politikjøretøy, og
en plan for opprustning av våpenutstyr. Stortinget ber
Regjeringen videre om at det i større grad må legges
opp til at den enkelte tjenestemann selv kan velge om han vil benytte
maskinpistol/automatvåpen dersom væpningsordre
først blir gitt.
13. Stortinget ber Regjeringen utrede og
igangsette forsøk med å la utenlandske statsborgere
sone i sitt hjemland ved at kriminalomsorgen leier fengselsplasser
i vedkommendes hjemland, og fremme de nødvendige lovendringsforslag
om dette.
14. Stortinget ber Regjeringen igangsette
tiltak for at gjengangerkriminelle prioriteres inn til soning.
15. Stortinget ber Regjeringen fremme de
nødvendige lovendringsforslag slik at tingretten settes
med kun en fagdommer, som i forhørsretten, i saker hvor strafferammen
kun er fengsel i inntil to år.
16. Stortinget ber Regjeringen igangsette
arbeidet med å opprette egne institusjoner for barne- og
ungdomskriminelle for særskilt oppfølging, og
fremme forslag til Stortinget om dette.
17. Stortinget ber Regjeringen fremme de
nødvendige lovendringsforslag slik at man i større
grad skal kunne benytte tvang kombinert med avrusing/behandling
overfor kriminelle med store rusproblemer, samt at man
oppretter egne avdelinger med egnet oppfølging for sterkt
rusavhengige som soner fengselsstraffer.
18. Stortinget ber Regjeringen om umiddelbart å stanse særordningen
med fremskutt prøveløslatelse på henholdsvis
fem dager for de med dommer lavere enn 90 dager og ti dager for
de med lengre dommer.
19. Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med neste års budsjett, om å opprette en ordning
med sentral betaling av rettsmedisinske oppgaver som opptak av DNA-profiler
og DNA-registrering, samt obduksjoner."