Posten foreslås redusert med 1,5 mill.
kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen under kap.
1465 Statens kartverk post 21 Betaling for statsoppdraget jf. nærmere
omtale under denne posten.
Komiteen viser til
merknad under pkt. 15.6.1 nedenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 1441 post 1 med 1,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å øke
aktiviteten og kompetansen i forbindelse med implementeringen av
EUs vanndirektiv og EE-forskriften, samt delta i nasjonal kjemikaliegruppe.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
2,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn
(jf. kap. 4441) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 500 000 |
| | fra kr 190 282 000 til
kr 192 782 000" | |
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger reduseres posten med 5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 1441 post 39 med 5,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
regjeringspartienes budsjettprioriteringer signaliserer manglende
reell vilje til å fastholde progresjonen i opprydningstiltak. Disse medlemmer vil
videre understreke viktigheten av forutsigbarhet rundt slike disposisjoner. Disse
medlemmer mener kutt begrunnet med generelle vendinger om å finne
rom for nødvendige tilleggsbevilgninger ikke er spesielt
fremmende for troverdigheten til å ta forurensningsproblematikken
alvorlig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet går imot Regjeringens forslag til
kutt på 5 mill. kroner på denne posten. Disse
medlemmer viser til at opprydding av forurensa grunn og
havbunn går tregt i Norge. Økt tempo på opprydding
av forurensa grunn og havbunn gjennom statlige bidrag og forurensningslovens
tvangsmidler, krever arbeidsinnsats. Oppfylling av målet
om å rydde de 100 verste tomtene i Norge innen 2005 krever økt
innsats i år.
Disse medlemmer viser til forslag
under kapittel 20.2 nedenfor.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn
(jf. kap. 4441) | |
| 39 | Opprydningstiltak, kan
overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 50 880 000 til kr
60 880 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er uheldig å redusere denne posten og viser til at
det vil føre til forsinkelser i arbeidet med å rydde opp
i forurensede sedimenter og forurenset grunn.
Dette medlem går derfor
imot Regjeringens forslag.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 27 (2003-2004),
jf. Innst. S. nr. 70 (2003-2004), samtykket Stortinget i at stikkordet
"overslagsbevilgning" ble knyttet til kap. 1441 post 76. Stikkortet
foreslås videreført i statsbudsjettet for 2004,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII pkt. 5 under
kapittel 22 Komiteens tilråding.
Avgiften på sluttbehandling av avfall
ble innført 1. januar 1999. Avgiften skal prise miljøkostnadene
ved sluttbehandling av avfall og stimulere til økt gjenvinning
og reduserte avfallsmengder. I Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001)
ba Stortingets finanskomité Regjeringen vurdere hvordan
sluttbehandlingsavgiften kunne endres for i større grad å stimulere
til energigjenvinning og for bedre å samsvare med miljøkostnadene
for sluttbehandling av avfall for alle anlegg. Som oppfølging
av dette la Regjeringen frem forslag til endret avgiftsregime i
forbindelse med Statsbudsjettet for 2003. For nærmere omtale
av dette vises det til proposisjonen (s. 293-295).
Regjeringen vurderer nå at grunnlaget
og behovet for en særskilt tilskuddsordning ikke lenger
er til stede, og foreslår at utslippsavgiften innføres
1. juli 2004, i tråd med forslaget i årets budsjett,
uten en tilskuddsordning for energiutnyttelse. Dette innebærer
samtidig at notifiseringen av tilskuddsordningen trekkes. Bevilgningen
foreslås på dette grunnlag redusert med 37,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 1441 post 78 med 37,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2002-2003). For ikke å forsinke omleggingen av
avgiften ytterligere, sluttet disse medlemmer seg
subsidiært til Regjeringens modell med avgift på utslipp
og tilskudd til energiutnyttelse. Regjeringens forslag om å fjerne
tilskuddet til energiutnyttelse endrer forutsetningene for avgiftsmodellen idet
incentivet til størst mulig energiutnyttelse fra avfallsforbrenning
fjernes.
Disse medlemmer viser til at
utslippene fra forbrenningsanlegg er gått ned fordi anleggene
oppgraderes for å tilfredsstille kravene i EUs forbrenningsdirektiv.
Dette bekrefter disse medlemmers syn om at lavest
mulig utslipp best reguleres gjennom disse kravene.
Disse medlemmer mener det vil
være en alvorlig svakhet ved avgiftsmodellen at den ikke
inneholder noe incentiv til størst mulig energigjenvinning.
Dette tilsier at utviklingen med hensyn til energiutnyttelsesgraden
ved avfallsforbrenning må følges nøye
og at avgiftsmodellen må vurderes i lys av utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke Regjeringens forslag til å innføre en utslippsavgift
på avfallsforbrenning uten å inkludere en tilskuddsordning
for energiutnyttelse. Disse medlemmer viser til at
Regjeringen en rekke ganger har forsøkt å legge
om avgiftssystemet i retning av utslippsavgift og energitilskudd,
men at Regjeringen nå bare gjennomfører halve
omleggingen siden ESA ikke har gitt sin godkjenning til tilskuddsordningen.
Dette er ikke en tilfredsstillende løsning.
Disse medlemmer viser til at
det i Sverige ikke er innført avgift på energiproduksjon
basert på forbrenning av avfall. Dette medfører
ifølge NHO/PIL at det eksporteres mellom 100 000
og 200 000 tonn avfallsbrensel fra Norge til Sverige årlig. Disse
medlemmer viser samtidig til at Regjeringens forslag ikke skiller
mellom forbrenning av avfall med og uten energiutnyttelse. Regjeringens
forslag stimulerer således ikke til økt utnyttelse
av energien som produseres i forbrenningsanlegg. Disse medlemmer viser
også til at norske avfallsanlegg allerede bruker moderne renseteknologi
pga. SFTs tillatelsessystem som krever BAT, og at en utslippsavgift
derfor ikke vil gi noen ytterligere utslippsreduksjoner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2003-2004):
"Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med forslag
om en avgiftsmodell for energianlegg som oppfyller EUs krav til
utslipp, og med en avgift som nedtrappes i takt med energigjenvinningsgraden
til et nivå ved 100 % energiutnyttelse som tilsvarer
fossil andel i avfallet."
Disse medlemmer mener forslaget
fortsatt er relevant. I valg mellom å beholde dagens system
eller innføre Regjeringens forslag, vil disse medlemmer beholde
dagens system. Samtidig bør Regjeringen foreslå å fjerne
avgiften slik at konkurransevilkårene i forhold til svenske
anlegg blir bedret, eventuelt i først omgang å fjerne
grunnavgiften fra sluttbehandlingsavgiften, slik at i alle fall
de norske anlegg med høy gjenvinningsgrad blir mer konkurransedyktige
sammenlignet med Sverige.