4.8 Kap. 248 Spesielle IKT-tiltak i utdanningen

4.8.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 20 mill. kroner.

I forbindelse med omorganiseringen av den statlige utdanningsadministrasjonen foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 455 000 kroner mot en tilsvarende økning under kap. 202 post 1, jf. omtale under denne posten.

Samlet foreslås bevilgningen på posten redusert med 20,455 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 248 post 21 med 20,455 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet går imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningene til spesielle IKT-tiltak i utdanningen med 20 mill. kroner. Disse medlemmer mener at IKT i skolen er et satsingsområde vi ikke har råd til å kutte i, og opprettholder bevilgningen slik den ble vedtatt i budsjettet for inneværende år. Disse medlemmer er ikke kjent med at det har forekommet endringer etter at Stortinget vedtok budsjettet i fjor som skulle tilsi en reduksjon i bevilgningen. Innenfor rammen øremerkes 2 mill. kroner til sluttføring av IKT-prosjekt om digital læring ved Lunde ungdomsskole i Skien. Disse medlemmer går i mot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet gir sin tilslutning til Regjeringens foreslåtte kutt på denne post. Disse medlemmer viser dog til at denne tilslutning ikke har noen sammenheng med Regjeringens påberopte behov for omprioriteringer. Disse medlemmer mener imidlertid at kuttet er forsvarlig og tilpasset virksomhetens bevilgningsbehov.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til behovet for å styrke lærernes kompetanse i det å benytte IKT som en integrert del av undervisningen. Det er derfor viktig med en videreføring av arbeidet med Handlingsplanen for IKT i utdanninga gjennom Program for digital kompetanse, slik Stortinget har gitt sin tilslutning til i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004). Behovet for økt IKT-kompetanse, både hos lærere og elever, er også understreket i St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring som et viktig ledd i kvalitetsutviklingen i skolen. Dette medlem finner det derfor inkonsekvent av Regjeringen å redusere bevilgningen til dette formålet uten annen begrunnelse enn behovet for omprioritering av midler.

Dette medlem går imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen på kap. 248 post 21 med 20,455 mill. kroner.