For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 20 mill. kroner.
I forbindelse med omorganiseringen av den statlige utdanningsadministrasjonen
foreslås det å redusere bevilgningen på posten
med 455 000 kroner mot en tilsvarende økning under kap.
202 post 1, jf. omtale under denne posten.
Samlet foreslås bevilgningen på posten
redusert med 20,455 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 248 post 21 med 20,455 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet går imot Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningene til spesielle IKT-tiltak i utdanningen med 20 mill.
kroner. Disse medlemmer mener at IKT i skolen er
et satsingsområde vi ikke har råd til å kutte
i, og opprettholder bevilgningen slik den ble vedtatt i budsjettet
for inneværende år. Disse medlemmer er
ikke kjent med at det har forekommet endringer etter at Stortinget vedtok
budsjettet i fjor som skulle tilsi en reduksjon i bevilgningen.
Innenfor rammen øremerkes 2 mill. kroner til sluttføring
av IKT-prosjekt om digital læring ved Lunde ungdomsskole
i Skien. Disse medlemmer går i mot Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet gir
sin tilslutning til Regjeringens foreslåtte kutt på denne
post. Disse medlemmer viser dog til at denne tilslutning
ikke har noen sammenheng med Regjeringens påberopte behov
for omprioriteringer. Disse medlemmer mener imidlertid
at kuttet er forsvarlig og tilpasset virksomhetens bevilgningsbehov.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til behovet for å styrke lærernes kompetanse i
det å benytte IKT som en integrert del av undervisningen. Det
er derfor viktig med en videreføring av arbeidet med Handlingsplanen
for IKT i utdanninga gjennom Program for digital kompetanse, slik
Stortinget har gitt sin tilslutning til i Budsjett-innst. S. nr.
12 (2003-2004). Behovet for økt IKT-kompetanse, både
hos lærere og elever, er også understreket i St.meld.
nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring som et viktig ledd
i kvalitetsutviklingen i skolen. Dette medlem finner
det derfor inkonsekvent av Regjeringen å redusere bevilgningen til
dette formålet uten annen begrunnelse enn behovet for omprioritering
av midler.
Dette medlem går imot
Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen på kap.
248 post 21 med 20,455 mill. kroner.