5.8.1 Nasjonal jazzscene

Sammendrag

I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) uttalte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen følgende:

"Komiteen viser til at norsk jazz fortsatt er i en meget god utvikling. En bevisst satsing på utdanning, samt utvikling av festivaler, scener og regionale jazzsentra har bidratt til dette. Komiteen viser til at et flertall i innstillingen for budsjettet i 2003 sa at de seneste årenes utvikling av norsk jazz har avstedkommet et betydelig behov for et godt synlig nasjonalt jazzsted - et sted som kan samle publikummere, utøvere og politiske myndigheter i en felles og framtidsrettet satsing på den videre utviklingen av norsk kvalitetsjazz. Komiteen viser til at det foreligger konkrete planer om en slik jazzscene. Komiteen vil komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med behandlingen av kulturmeldingen.

Komiteen ber departementet komme tilbake til nasjonal jazzscene i Revidert nasjonalbudsjett for 2004."

Tiltaket er omtalt St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014. I Innst. S. nr. 155 (2003-2004) uttaler komiteen:

"Komiteen ser positivt på den organisatoriske utviklingen som har vært innenfor jazzfeltet og støtter tanken om en nasjonal konsertscene i Oslo. Komiteen mener det er naturlig at denne legges inn mot det eksisterende jazzmiljøet og dertil egnede spillesteder."

I 2003 ga Norsk kulturråd et tilskudd på 0,5 mill. kroner til videreutvikling av Norsk Jazzforums prosjekt for en nasjonal jazzscene. Prosjektet omfatter to scener med ulik profil, Blå og Smuget, som til sammen skal danne en nasjonal scene i Oslo. Prosjektet har bred støtte i det norske jazzmiljøet og vil gi en kontinuerlig presentasjon av norsk og internasjonal jazz, og være et viktig møtested for publikum og utøvere. De ovennevnte scenene startet i 2003 arbeidet med å koordinere driften og Norsk Jazzforum arbeidet videre med å utvikle egne styringsorganer for en nasjonal scene. Norsk kulturråd har gitt et tilskudd 0,75 mill. kroner til videreføring av prosjektet i 2004.

Kultur- og kirkedepartementet vil komme tilbake til saken.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

5.8.2 Det Åpne Teater

Sammendrag

I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2002-2003) uttalte et flertall av familie-, kultur- og administrasjonskomiteen følgende:

"Flertallet viser til at Stiklestadkvartalet der Det Åpne Teater holder til, er under utbygging og har merket seg teatrets utbyggingsplaner i den forbindelse. Dette kan gi en unik mulighet til å skape en viktig teaterscene og til å gi samtidsdramatikken større muligheter. Flertallet ber departementet i samarbeid med Norsk kulturråd bidra til at disse planene kan realiseres."

Det Åpne Teater mottar tilskudd over kap. 320 post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd. Kultur- og kirkedepartementet har på denne bakgrunn innhentet en vurdering av teatrets planer om påbygg fra Norsk kulturråd. Norsk kulturråds vurdering er at Det Åpne Teater gir et viktig bidrag i arbeidet for ny norsk dramatikk, men at de aktuelle planene om påbygg/utvidet virksomhet ikke gir fullgodt grunnlag for å imøtekomme teatrets søknad om økt driftstilskudd.

Kultur- og kirkedepartementet vil poengtere viktigheten av arbeid med ny norsk dramatikk og Det Åpne Teaters virksomhet på området. Departementet viser også til kulturmeldingens omtale av behovet for styrking på området. Departementet finner etter en samlet vurdering likevel ikke å kunne medvirke til realisering av de foreliggende planer om påbygg.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

5.8.3 Tiltak mot svartebørshandel med billetter

Sammendrag

I forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:124 (2002-2003), jf. Innst. S. nr. 98 (2003-2004), fattet Stortinget følgende vedtak:

"Stortinget ber Regjeringen vurdere ulike tiltak mot svartebørshandel, herunder en vurdering av et lovforbud, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en sak om dette."

I samsvar med kultur- og kirkeministerens innlegg i Stortinget nedsatte Kultur- og kirkedepartementet en egen arbeidsgruppe på administrativt nivå bestående av representanter fra Justisdepartementet, Barne- og familiedepartementet og Kultur- og kirkedepartementet til å utrede saken. Det ble i den forbindelse også forutsatt at Kultur- og kirkedepartementet skulle komme tilbake med en omtale av saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett i år.

Arbeidsgruppen har i samsvar med Stortingets vedtak vurdert ulike andre tiltak enn lovregulering som kan gjøre billettene mindre omsettelige. Dette er i første rekke tiltak som arrangøren selv kan iverksette som utsteding av billetter på navn, kombinert med navnekontroll ved arrangementene, mer bruk av direktesalg av adgang til arrangementer uten forhåndsutstedelse av billetter, forhåndbestillinger registrert med ulike referansenummer kombinert med henting av billetter kort tid før arrangementet (kinomodellen), større bruk av elektronisk distribusjon og kontroll mv.

Organisasjonene som arbeidsgruppen har vært i kontakt med (Norges Fotballforbund og Norsk Rockforbund) har ikke avvist at disse mulighetene finnes. Men det blir bl.a. vist til at disse alternative måtene for distribusjon av adgangstegn vil svekke arrangørenes økonomi, både ved at færre vil kjøpe billett tidlig i salgsfasen og ved at flere av metodene krever store investeringer (elektroniske adgangstegn) eller et stort kontrollapparat (navnkontroll). Ingen av organisasjonene har ansett disse løsningene som realistiske, noe arbeidsgruppen tar til etterretning.

Arbeidsgruppen skisserer tre forslag til lovregulering:

Forslag 1

Det nedfelles i lov klare krav om at den som selger billetter eller andre adgangsbevis til kultur- og idrettsarrangementer på en utvetydig måte i all annonsering skal opplyse om differansen mellom arrangørenes utsalgspris og eget prisforlangende. Bestemmelsen forbyr ikke annenhåndsomsetning til høyere pris enn pålydende, men kunden gis ved dette informasjon om at selgeren ikke opptrer på vegne av arrangøren, samt hvilket "svartebørstillegg" som selgere tar ut av markedet.

Forslag 2

Det nedfelles i lov at det ved videresalg av billetter til offentlige kultur- og idrettsarrangementer er forbudt å kreve mer enn billettens pålydende. I all annonsering av billetter i et annenhåndsmarked skal det derfor opplyses om billettens pålydende og at selgeren ikke kan kreve høyere pris. Bestemmelsen forbyr ikke svartebørssalg som sådan, men kan sies å være innrettet mot svartebørssalg på selgerens initiativ. Forbrukerombudet vil etter forslaget håndheve lovbestemmelsen.

Forslag 3

Det nedfelles i lov at videresalg i næringsvirksomhet av billetter eller andre adgangstegn til offentlige kultur- og idrettsarrangementer til pris over pålydende forbys som sådan, slik en har gjort i Danmark. Politiet blir håndhevingsinstans i henhold til dette forslaget. Forbrukerombudet vil også kunne ta markedsføringen av svartebørsbillettene.

Arbeidsgruppen har innhentet synspunkter fra Norsk Rockforbund, Norges Fotballforbund, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet som tilrår et forbud mot virksomheten, dvs. forslag 3.

Kultur- og kirkedepartementet vil med det første sende arbeidsgruppens rapport på høring. Regjeringen vil etter dette komme tilbake til Stortinget med saken på egnet måte.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

5.8.4 Etablering av spillrelatert virksomhet på Fagernes

Sammendrag

I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) ba familie-, kultur- og administrasjonskomiteen Kultur- og kirkedepartementet komme tilbake til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett med en redegjørelse for oppfølgingen av arbeidet med å etablere spillrelatert virksomhet på Fagernes gjennom Norsk Tipping AS.

Arbeidet med å etablere spillrelatert virksomhet på Fagernes ble omtalt i Kultur- og kirkedepartementets brev til Stortinget 12. januar 2004 som svar på spørsmål til skriftlig besvarelse - spørsmål 252. Norsk Tipping AS har nå startet ansettelsesprosessen knyttet til den nye kundeserviceavdelingen på Fagernes, som skal behandle spillrelaterte henvendelser om spilleautomater. Avdelingen skal håndtere og besvare henvendelser fra lokalinnehavere og spillere som ønsker å henvende seg direkte til Norsk Tipping AS. De kanaler som vil være tilgjengelige ved oppstart av avdelingen, vil være telefon, brev og telefaks. Avdelingen skal være i operativ drift i løpet av høsten 2004 med en bemanning på anslagsvis en avdelingsleder og 10-12 kundebehandlere. Antall ansatte forventes å øke i løpet av 2005 og 2006 med ytterligere 10-12 kundebehandlere.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.