9.20.1 Post 70 Legemidler

9.20.1.1 Anslagsendringer

Sammendrag

Det vises til innledningen under programområde 30. Bevilgningen foreslås økt med 120 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen viser til pkt. 9.20.1.7 nedenfor.

9.20.1.2 Avandia og Actos

Sammendrag

Avandia og Actos er aktuelle legemidler ved behandling av diabetes II. Ved behandling av St.prp. nr. 1 (2002-2003) fattet Stortinget følgende vedtak:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at medisinene Actos og Avandia kan refunderes på blå resept etter forskriften § 9 til de pasienter og etter de kriterier som Legemiddelverket har foreslått. Regjeringen bes fremlegge om nødvendig hjemmel til dette gjennom refusjonskontrakt."

Stortinget har vedtatt nødvendige lovendringer, jf. Innst. O. nr. 29 (2003-2004) som gir hjemmel til bruk av refusjonskontrakt ved refusjon av legemidler.

Statens legemiddelverk har, etter oppdrag fra Helsedepartementet, startet forhandlingene med produsentene med sikte på at det kan inngås en kontrakt innenfor de rammene som er gitt i Ot.prp. nr. 88 (2002-2003), jf. Innst. O. nr. 29 (2003-2004).

Forhandlingene om refusjonskontrakt var ikke avsluttet ved framleggingen av denne proposisjonen. Helsedepartementet vil så snart et forslag til refusjonskontrakt foreligger, vurdere grunnlaget for å gi refusjon etter blåreseptforskriftens § 9. I så fall vil de aktuelle legemidlene bli gitt refusjon etter § 9 så raskt som mulig. Eventuelle budsjettmessige implikasjoner vil en komme tilbake til i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen til høsten.

Legemiddelverket har tidligere foreslått at Avandia og Actos refunderes etter blåreseptforskriftens § 9 til en gruppe pasienter der alternativet er overgang til insulin. For de pasientene som ikke er aktuelle for insulin, er det ikke dokumentert bedre effekt av Avandia og Actos enn de legemidler som i dag er tilgjengelig for refusjon etter blåreseptforskriftens § 9. Avandia og Actos er imidlertid vesentlig dyrere. Dersom refusjon ikke avgrenses til de pasientene som tilfredsstiller de kriteriene som er gitt for refusjon, vil utgiftene for trygden kunne bli vesentlig høyere enn i dag uten at dette gir noe bedre tilbud til pasientene. Det er i overkant av 100 000 pasienter med diabetes II. Dersom 30 pst. av disse gis refusjon på et feilaktig grunnlag, vil dette gi en potensiell merutgift for folketrygden på om lag 150 mill. kroner.

Dersom forhandlingene ikke skulle gi et resultat som gir grunnlag for refusjon etter § 9, anser Helsedepartementet at en videreføring av dagens ordning med søknad på individuelt grunnlag (§ 10 a) som best egnet til å sikre forskrivning til de pasienter og etter de kriterier som Legemiddelverket har foreslått.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet viser til de pågående forhandlinger om refusjonsavtaler for legemidlene Actos og Avandia. Disse medlemmer kan ikke akseptere en videreføring med søknad på individuelt grunnlag (§ 10 a) dersom forhandlingene ikke fører frem. Disse medlemmer mener dette er i strid med tidligere vedtak i Stortinget.

9.20.1.3 Plavix

Sammendrag

Plavix er et legemiddel som hemmer blodets evne til å levre seg og som reduserer risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag. Det er om lag 240 000 personer som behandles med antitrombotiske midler i Norge. Det viktigste legemiddelet er Albyl- E (ASA med årlig behandlingskostnad 300-400 kroner). Plavix har en årlig kostnad på anslagsvis 6 700 kroner. Det foreslås at legemiddelet Plavix gis refusjon etter blåreseptforskriftens § 9 til to grupper av pasienter:

  • – Pasienter som har fått innlagt stent (utblokking av blodårer).

  • – Pasienter med akutt koronart syndrom (ustabil angina, hjerteinfarkt etc.).

Innlegging av stent er et operativt inngrep og Plavix er nødvendig for å sikre et godt behandlingsresultat. For pasienter med akutt koronart syndrom er det dokumentert at bruk av Plavix forhindrer i størrelsesorden 1 av 5 slag, infarkt eller kardiovaskulær død sammenlignet med ASA. Bivirkninger forekommer i form av blødningskomplikasjoner i 3,5 pst. flere tilfeller enn ved bruk av ASA. Helsedepartementet mener at refusjon over § 10a (etter søknad) ikke er en tilfredsstillende løsning for disse pasientgruppene da de ovenfor nevnte tilstandene ofte er akutte.

Legemiddelmiddelverket foreslår refusjon av legemiddelet begrenset oppad til 9 måneders behandling. For å bedre etterlevelse av forskrivningsvilkårene, foreslår Helsedepartementet at kun sykehusleger skal kunne forskrive Plavix på blåresept etter § 9. Dette er en ordning som sikrer bedre kontroll over forskrivningen og at pasientene ikke fortsetter behandlingen utover forutsatt tidsperiode. Helsedepartementet anslår den årlige merkostnaden til 24 mill. kroner, økende til 30 mill. kroner.

Det foreslås på denne bakgrunn en tilleggsbevilgning på 12 mill. kroner over kap. 2751 post 70 til å dekke kostnader i 2004 for refusjon av Plavix.

Komiteens merknader

Komiteen viser til pkt. 9.20.1.7 nedenfor.

9.20.1.4 Retningslinjer for behandling av KOLS og trygderefusjon av Spiriva

Sammendrag

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 65 (2002-2003) fattet Stortinget 20. juni 2003 følgende vedtak:

"Stortinget ber Regjeringen vurdere trygderefusjon for de medisinene som er anbefalt i de nye retningslinjene fra Den norske Lægeforening for behandling av KOLS (kronisk obstruktiv lungesykdom)."

I St.meld. nr. 4 (2003-2004) om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2002-2003 vedtak nr. 665, 20. juni 2003 ble Stortinget meddelt følgende:

"Legemiddelverket er i brev av 12. august i år gitt i oppdrag å vurdere refusjonsadgangen for de omtalte medisinene. Helsedepartementet vil i RNB 2004 komme tilbake til saken overfor Stortinget."

I St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble Stortinget informert om at Helsedepartementet har bedt Statens legemiddelverk, som et ledd i oppfølgingen av dette vedtaket, om å vurdere refusjonsadgangen for legemidler som i "veiledning til diagnose, behandling og forebygging av kronisk lungesykdom (KOLS)" er anbefalt brukt mot KOLS.

En rekke legemidler som har hatt godkjent medisinsk indikasjon kun for behandling av astma, har også blitt benyttet og refundert i behandlingen av KOLS, men ikke tilfredsstilt reglene for refusjon etter denne indikasjonen. Med henvisning til Stortingets vedtak foretar Legemiddelverket nå en gjennomgang av refusjonsadgangen for legemidlene som faktisk benyttes i behandlingen av KOLS. I sin refusjonsanbefaling for Spiriva, som er et nytt legemiddel i behandling av KOLS, fant Legemiddelverket det riktig å sammenligne effekten av dette legemiddelet med de legemidlene som hadde godkjent medisinsk indikasjon og refusjon for KOLS ved vurderingstidspunktet. Dette var relativt få legemidler og ikke representativt for den faktiske bruken av legemidler i behandlingen. Den anbefalingen som ble gitt for Spiriva må vurderes ut fra dette.

Arbeidet med å gjennomgå legemidlene som faktisk benyttes i behandlingen av KOLS og vurdering av refusjon for disse er omfattende, og det har av flere grunner ikke vært mulig å sluttføre dette til revidert nasjonalbudsjett:

Flere eldre legemidler har søkt om, og fått godkjent, at den medisinske indikasjonen også utvides til å omfatte KOLS. For noen av disse legemidlene er det også søkt refusjon etter forskriftens § 9 for denne indikasjonen. Legemiddelverket behandler nå disse søknadene.

Spiriva er dyrere enn mange av legemidlene det er naturlig å sammenligne med. Det er derfor viktig å vurdere den kliniske merverdien av dette legemiddelet opp mot eldre og billigere legemidler som nå har fått indikasjonen KOLS, men som ikke ble vurdert da legemiddeleverket gav sin anbefaling om refusjon.

Helsedepartementet vil i St.prp. nr. 1 (2004-2005) komme tilbake til spørsmålet om refusjonsadgang for legemidler til diagnosen kronisk lungesykdom (KOLS) og refusjon av legemiddelet Spiriva etter forskriftens § 9.

Helsedepartementet vil understreke at pasientene har, og fortsatt vil få, tilgang til nødvendige legemidler i behandlingen av KOLS slik det fremkommer i punktene nedenfor:

Spiriva er tilgjengelig på refusjon etter § 10a.

De legemidlene som ikke er godkjent for refusjon i behandling av KOLS, men der det over tid har utviklet seg en praksis med å yte refusjon til legemidlene for denne indikasjonen, blir inntil videre fremdeles refundert etter den praksis som er etablert for refusjon for disse legemidlene.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

9.20.1.5 Oppfølging av tiltak på legemiddel­området, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004)

Sammendrag

Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2004 å innføre en forsøksordning med anbud på såkalte gråsonepreparater. Tiltaket skulle etter planen implementeres 1. juli 2004, men gjennomføringen av tiltaket er nå noe forsinket.

Endring av refusjonsvilkårene for blodtrykksmedisiner og tilsyn med disse er implementert med virkning fra 1. mars 2004.

Virkestoffet simvastatin inkluderes i indeksprissystemet fra 1. juni. Innsparingene ved å inkludere dette virkestoffet synes nå å kunne bli noe høyere enn tidligere lagt til grunn.

Stortinget vedtok også å knytte prisen på legemiddel Cipralex til indeksprisen på citalopram og prisen på Nexium til indeksprisen på omeprazol. Videre ble det vedtatt å innføre egenbetaling, utover tak 1- ordningen for pasienter som motsetter seg bytte til et billigere, men likeverdig legemiddel. Arbeidet med å gjennomføre disse tiltakene pågår.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, tar dette til etterretning.

Indeksprissystemet er ment å omfatte de mest omsatte byttbare legemidler på blå resept. Komiteen er kjent med at man ved budsjetteringen av dette tiltaket ikke har beregnet innsparing inneværende år knyttet til virkestoffet terbinafin. Komiteen er i tillegg gjort oppmerksom på at terbinafin i de klart fleste tilfeller ikke forskrives på blå resept, men på hvit resept. Komiteen foreslår derfor i forståelse med departementet at det ikke er hensiktsmessig å inkludere terbinafin i indeksprissystemet, og foreslår at terbinafin utelates fra den foreslåtte utvidelsen av indekspris­systemet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at disse medlemmer var imot innføring av et indeksprissystem og også var imot de endringer som ble gjort vedrørende refusjonsvilkårene for blodtrykksmedisin.

9.20.1.6 Utvidelse av indeksprissystemet

Sammendrag

Virkestoffene amlodipine, ramipril, felodipine og terbinafine har mistet sin patentbeskyttelse, og vil bli inkludert i indeksprissystemet fra 1. september 2004. Samlet omsatte disse legemidlene for om lag 350 mill. kroner og det legges til grunn en innsparing på 15 mill. kroner i 2004.

Komiteens merknader

Komiteen viser til pkt. 9.20.1.7 nedenfor.

9.20.1.7 Samlet bevilgningsforslag

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens merknader

9.20.2 Post 72 Sykepleieartikler

Sammendrag

Det vises til innledningen under programområde 30. Bevilgningen foreslås økt med 50 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 2751 post 72 med 50,0 mill. kroner.