For 2004 planlegges det investert for til sammen
om lag 800 mill. kroner i konsernet, inkl. tiltak mot terror og
sabotasje. Uten disse beredskapstiltakene utgjør investeringene
om lag 250 mill. kroner. Selskapet prioriterer også for
planperioden 2004-2006 sikkerhetsrelaterte investeringer og tiltak
mot terror og sabotasje.
Innføringen av en ny sikkerhetsavgift
fra 1. juni 2004 knyttet til tiltak mot terror og sabotasje, fører
til at gjennomsnittlig avgiftsnivå over året øker
med om lag 7 pst. De andre luftfartsavgiftene er i utgangspunktet tilnærmet
uendret fra 2003 til 2004.
En viktig utfordring for selskapet er gjennomføringen
av omstillingsprogrammet "Take-off-05". Programmet har som målsetting å redusere
permanent de årlige driftskostnadene med om lag 400 mill.
kroner fra og med 2006, i forhold til kostnadsnivået i
2002. Selskapet etableres med fire divisjoner for henholdsvis flysikring,
store lufthavner, mellomstore lufthavner og regionale lufthavner.
Hovedkontorets størrelse blir vesentlig redusert. Omstillingen
innebærer en overtallighet som tilsvarer om lag 700 årsverk,
som blant annet vil bli tatt ut ved ulike virkemiddelpakker. De ansatte
i Avinor som ble med over i selskapet da det ble opprettet, er som
en overgangsordning fram til 1. januar 2006 omfattet av tjenestemannslovens § 13
nr. 2-6 om fortrinnsrett til statlige stillinger og ventelønnsrettigheter.
Selskapet har foreslått at egenkapitalen økes på bakgrunn
av ventelønnskostnadene, som er beregnet til 475 mill.
kroner. Selskapet benytter også andre personalpolitiske
virkemidler i forbindelse med overtalligheten.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at
utviklingen av Avinors virksomhet og gjennomføring av omstillingstiltak
er forenlig med samfunnsøkonomiske mål om mest
mulig effektiv ressursbruk. Departementet forutsetter at selskapets
ledelse samarbeider med de ansattes organisasjoner i arbeidet med
utforming og gjennomføring av omstillingstiltak.
Samferdselsdepartementet har vurdert omstillingsprogrammet
og kommet til at tiltakene for kostnadsbesparelser ligger innenfor
styrets ansvarsområde. Departementet har særlig
merket seg at Avinor har benyttet ekstern ekspertise til å vurdere
konsekvenser for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø.
Departementet er særlig opptatt av
at Avinors styre vurderer nøye eventuelle konsekvenser
for flysikkerheten av omorganiseringen av flysikringstjenesten. Departementet
har merket seg at Avinors styre forutsetter at sikkerheten minimum
opprettholdes gjennom den pågående omstillingen.
Departementet legger videre til grunn at omstillingene
skal ta vare på eller styrke regulariteten og punktligheten
i flytrafikken.
Videre legger departementet til grunn at tiltak
som krever godkjenning av Luftfartstilsynet, ikke blir iverksatt
før Luftfartstilsynet har gitt slike godkjenninger. Departementet
vil følge nøye den pågående omstillingen.
Blant annet på bakgrunn av selskapets økonomiske stilling
og den positive trafikkutviklingen, har departementet kommet til
at det ikke er grunnlag for å tilføre ytterligere
kapital på bakgrunn av ventelønnskostnadene. Samferdselsdepartementet
viser til at selskapet dekker ventelønnskostnader, jf.
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003).
Avinor viser i sin strategiredegjørelse
til at planprosesser knyttet til Gardermoen må ivareta
behovet for framtidig kapasitet. Departementet finner det naturlig at
Oslo Lufthavn AS vurderer behovet for framtidig kapasitet og konsekvenser
av alternative tiltak, herunder eventuelt avlastende rullebanekapasitet,
uten at det nå tas stilling til realisering av et slikt
prosjekt.
Samferdselsdepartementet stiller seg positivt
til Avinors samarbeid med danske og svenske institusjoner og myndigheter
med sikte på å etablere en felles nordisk utdannelsesinstitusjon
for lufttrafikktjenesten hvor Avinor er medeier. Opptak og ansettelsesforhold for
flygelederaspiranter, og praktisk trening på enhetene,
vil inntil videre foregå uendret.
Departementet har merket seg at Avinor prioriterer arbeidet
med oppfølgningen av tiltakene som foreslås av
utvalgene som har vurdert helikoptersikkerheten i Nordsjøen.
Selskapets kapitalsituasjon vil bli vurdert
i forbindelse med neste eiermelding, som etter planen legges fram
om ca. to år.
Samferdselsdepartementet har opplyst overfor Avinor
at man er innforstått med at Avinor og Forsvaret arbeider
med utvikling av nytt avtaleverk for oppgave- og kostnadsansvar
ved lufthavnene. Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet
vil om nødvendig vurdere behovet for endringer i rammeavtalen
mellom de to departementene.
For om mulig å kunne redusere kostnadene
for Avinor knyttet til åpningstider for enkelte flyplasser begrunnet
med ambulanseberedskap, vil Samferdselsdepartementet og Helsedepartementet
vurdere om åpningstidene ved enkelte lufthavner eventuelt
kan reduseres, uten at dette får uakseptable konsekvenser for
ambulanseberedskapen.
Det vil også kunne være aktuelt å vurdere
kostnadsansvaret for andre tjenester som Avinor stiller til disposisjon,
der brukerne per i dag ikke betaler for tjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at Avinor er i ferd med å gjennomføre
omstillingsprogrammet "Take-off-05".
Flertallet er tilfreds med at
Avinor iverksetter tiltak for å øke effektiviteten.
Det bidrar til å bedre betingelsene for passasjerer og
flyselskap.
Flertallet mener det er nødvendig å effektivisere driften
av Avinor og konstaterer at Avinor legger opp til bedret sikkerhet
samtidig med en reduksjon av antallet ansatte med en fjerdedel.
Flertallet vil understreke at
sikkerheten fortsatt skal ha høyeste prioritet innen luftfarten
og tar det for gitt at Avinor til enhver tid følger opp
Luftfartstilsynets sikkerhetskrav.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at en viktig utfordring for Avinor er gjennomføring av
omstillingsprogrammet "Take-off-05".
Disse medlemmer mener at det
viktigste er å ivareta sikkerheten. Sikkerhetsnivået
henger nøye sammen med de ansattes arbeidsmiljø og
arbeidsvilkår. Derfor er det viktig at selskapet har en
god personalpolitikk. Disse medlemmer vil peke på at
gode omstillingsprosesser tar lang tid å gjennomføre.
Omorganisering må gjennomføres på en
slik måte at sikkerheten blir ivaretatt. Disse medlemmene forutsetter
at dette blir fulgt opp framover i Avinor AS.
Disse medlemmer er enige i departementets understreking
av at styret for Avinor nøye må vurdere konsekvensen
for flysikkerheten av omorganiseringen av flysikringstjenesten.
Disse medlemmer vil også understreke
at tiltak som krever godkjenning av Luftfartstilsynet ikke blir gjennomført
før de er godkjent av tilsynet.
Med bakgrunn i det omfang omstillingsprosessen
har og at det i så stor grad berører sikkerheten
i luftfarten, ber disse medlemmer om at det blir
gitt en utførlig orientering om framdriften i de årlige
budsjetter.