5.1 Sammendrag

Konsernets strategier

For 2004 planlegges det investert for til sammen om lag 800 mill. kroner i konsernet, inkl. tiltak mot terror og sabotasje. Uten disse beredskapstiltakene utgjør investeringene om lag 250 mill. kroner. Selskapet prioriterer også for planperioden 2004-2006 sikkerhetsrelaterte investeringer og tiltak mot terror og sabotasje.

Innføringen av en ny sikkerhetsavgift fra 1. juni 2004 knyttet til tiltak mot terror og sabotasje, fører til at gjennomsnittlig avgiftsnivå over året øker med om lag 7 pst. De andre luftfartsavgiftene er i utgangspunktet tilnærmet uendret fra 2003 til 2004.

En viktig utfordring for selskapet er gjennomføringen av omstillingsprogrammet "Take-off-05". Programmet har som målsetting å redusere permanent de årlige driftskostnadene med om lag 400 mill. kroner fra og med 2006, i forhold til kostnadsnivået i 2002. Selskapet etableres med fire divisjoner for henholdsvis flysikring, store lufthavner, mellomstore lufthavner og regionale lufthavner. Hovedkontorets størrelse blir vesentlig redusert. Omstillingen innebærer en overtallighet som tilsvarer om lag 700 årsverk, som blant annet vil bli tatt ut ved ulike virkemiddelpakker. De ansatte i Avinor som ble med over i selskapet da det ble opprettet, er som en overgangsordning fram til 1. januar 2006 omfattet av tjenestemannslovens § 13 nr. 2-6 om fortrinnsrett til statlige stillinger og ventelønnsrettigheter. Selskapet har foreslått at egenkapitalen økes på bakgrunn av ventelønnskostnadene, som er beregnet til 475 mill. kroner. Selskapet benytter også andre personalpolitiske virkemidler i forbindelse med overtalligheten.

Samferdselsdepartementets kommentarer

Samferdselsdepartementet legger vekt på at utviklingen av Avinors virksomhet og gjennomføring av omstillingstiltak er forenlig med samfunnsøkonomiske mål om mest mulig effektiv ressursbruk. Departementet forutsetter at selskapets ledelse samarbeider med de ansattes organisasjoner i arbeidet med utforming og gjennomføring av omstillingstiltak.

Samferdselsdepartementet har vurdert omstillingsprogrammet og kommet til at tiltakene for kostnadsbesparelser ligger innenfor styrets ansvarsområde. Departementet har særlig merket seg at Avinor har benyttet ekstern ekspertise til å vurdere konsekvenser for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø.

Departementet er særlig opptatt av at Avinors styre vurderer nøye eventuelle konsekvenser for flysikkerheten av omorganiseringen av flysikringstjenesten. Departementet har merket seg at Avinors styre forutsetter at sikkerheten minimum opprettholdes gjennom den pågående omstillingen.

Departementet legger videre til grunn at omstillingene skal ta vare på eller styrke regulariteten og punktligheten i flytrafikken.

Videre legger departementet til grunn at tiltak som krever godkjenning av Luftfartstilsynet, ikke blir iverksatt før Luftfartstilsynet har gitt slike godkjenninger. Departementet vil følge nøye den pågående omstillingen.

Blant annet på bakgrunn av selskapets økonomiske stilling og den positive trafikkutviklingen, har departementet kommet til at det ikke er grunnlag for å tilføre ytterligere kapital på bakgrunn av ventelønnskostnadene. Samferdselsdepartementet viser til at selskapet dekker ventelønnskostnader, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003).

Avinor viser i sin strategiredegjørelse til at planprosesser knyttet til Gardermoen må ivareta behovet for framtidig kapasitet. Departementet finner det naturlig at Oslo Lufthavn AS vurderer behovet for framtidig kapasitet og konsekvenser av alternative tiltak, herunder eventuelt avlastende rullebanekapasitet, uten at det nå tas stilling til realisering av et slikt prosjekt.

Samferdselsdepartementet stiller seg positivt til Avinors samarbeid med danske og svenske institusjoner og myndigheter med sikte på å etablere en felles nordisk utdannelsesinstitusjon for lufttrafikktjenesten hvor Avinor er medeier. Opptak og ansettelsesforhold for flygelederaspiranter, og praktisk trening på enhetene, vil inntil videre foregå uendret.

Departementet har merket seg at Avinor prioriterer arbeidet med oppfølgningen av tiltakene som foreslås av utvalgene som har vurdert helikoptersikkerheten i Nordsjøen.

Selskapets kapitalsituasjon vil bli vurdert i forbindelse med neste eiermelding, som etter planen legges fram om ca. to år.

Samferdselsdepartementet har opplyst overfor Avinor at man er innforstått med at Avinor og Forsvaret arbeider med utvikling av nytt avtaleverk for oppgave- og kostnadsansvar ved lufthavnene. Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet vil om nødvendig vurdere behovet for endringer i rammeavtalen mellom de to departementene.

For om mulig å kunne redusere kostnadene for Avinor knyttet til åpningstider for enkelte flyplasser begrunnet med ambulanseberedskap, vil Samferdselsdepartementet og Helsedepartementet vurdere om åpningstidene ved enkelte lufthavner eventuelt kan reduseres, uten at dette får uakseptable konsekvenser for ambulanseberedskapen.

Det vil også kunne være aktuelt å vurdere kostnadsansvaret for andre tjenester som Avinor stiller til disposisjon, der brukerne per i dag ikke betaler for tjenestene.

5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Avinor er i ferd med å gjennomføre omstillingsprogrammet "Take-off-05".

Flertallet er tilfreds med at Avinor iverksetter tiltak for å øke effektiviteten. Det bidrar til å bedre betingelsene for passasjerer og flyselskap.

Flertallet mener det er nødvendig å effektivisere driften av Avinor og konstaterer at Avinor legger opp til bedret sikkerhet samtidig med en reduksjon av antallet ansatte med en fjerdedel.

Flertallet vil understreke at sikkerheten fortsatt skal ha høyeste prioritet innen luftfarten og tar det for gitt at Avinor til enhver tid følger opp Luftfartstilsynets sikkerhetskrav.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til at en viktig utfordring for Avinor er gjennomføring av omstillingsprogrammet "Take-off-05".

Disse medlemmer mener at det viktigste er å ivareta sikkerheten. Sikkerhetsnivået henger nøye sammen med de ansattes arbeidsmiljø og arbeidsvilkår. Derfor er det viktig at selskapet har en god personalpolitikk. Disse medlemmer vil peke på at gode omstillingsprosesser tar lang tid å gjennomføre. Omorganisering må gjennomføres på en slik måte at sikkerheten blir ivaretatt. Disse medlemmene forutsetter at dette blir fulgt opp framover i Avinor AS.

Disse medlemmer er enige i departementets understreking av at styret for Avinor nøye må vurdere konsekvensen for flysikkerheten av omorganiseringen av flysikringstjenesten.

Disse medlemmer vil også understreke at tiltak som krever godkjenning av Luftfartstilsynet ikke blir gjennomført før de er godkjent av tilsynet.

Med bakgrunn i det omfang omstillingsprosessen har og at det i så stor grad berører sikkerheten i luftfarten, ber disse medlemmer om at det blir gitt en utførlig orientering om framdriften i de årlige budsjetter.