Forslagsstillerne mener større arealer, spesielt i strandsonen, må sikres for allmennheten, og har derfor ved flere anledninger understreket at dette må tillegges stor vekt i alle sammenhenger. Forslagsstillerne er svært bekymret for at stadig større deler av strandsonen blir bygd ned, og dermed gjøres utilgjengelige for folk flest.
Et samlet storting har sluttet seg til at Forsvaret skal gjennomføre et betydelig salg av eiendommer. Det har imidlertid vært understreket fra Stortingets side at det skal tas samfunnsmessige hensyn ved salg av eiendommene. Det vises i denne sammenheng blant annet til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004) og til Innst. S. nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001) om opprettelse av et fond for bevaring av festninger og andre militærhistoriske bygninger. En enstemmig forsvarskomité understreket behovet for å organisere forvaltningen av festninger og andre bygg av kulturhistorisk verdi som ikke lenger har noen forsvarsmessig betydning. Det var politisk enighet om at forsvarsledelsen kunne fritas for denne oppgaven, og om at målet måtte være å ta vare på de kulturhistoriske verdier til glede og nytte for allmennheten. Komiteen viste også til det arbeidet som pågår mellom Forsvaret og miljøvernmyndighetene om kartlegging og vurdering av de eiendommer som har stor betydning kulturhistorisk og/eller betydning for naturvern, samt allmennhetens muligheter til friluftsliv.
I Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004) uttaler en samlet forsvarskomité også følgende:
"Komiteen har merket seg at Forsvarsbygg har utviklet en miljømålsetting som spenner over blant annet biologisk mangfold, friluftsliv, kulturminner, forurensing, avfall og internasjonalt miljøsamarbeid. Videre at miljøaspektet vektlegges i alle prosesser knyttet til drift, bygging og avhending."
Det vises også til Innst. S. nr. 114 (2001-2002) om friluftsliv, "Ein veg til høgare livskvalitet", der et flertall i energi- og miljøkomiteen uttaler:
"Flertallet mener også at statlige eiendommer som blir solgt, for eksempel forsvarseiendommer, fyr og fyrlykter, blir vurdert som friluftsområder for allmennheten."
Det er nå kjent at stiftelsen Brunstad Conference Center AS, eid av Smiths Venner, har vunnet budrunden om Østre Bolærne, og skal få kjøpe øya for 26,5 mill. kroner. To og en halv mill. kroner mer enn Vestfold fylkeskommune, som var en av de andre budgiverne. Av de øyer, holmer og skjær som Forsvaret nå selger i dette området, er Østre Bolærne uten tvil den øya i området som har størst interesse for allmennheten og friluftsformål. Salget av Østre Bolærne, slik det nå legges opp til, ivaretar ikke disse hensynene på en god nok måte. Salget til Brunstad Conference Center AS må derfor omgjøres, slik at hele Østre Bolærne sikres som offentlig eiendom, og at hensynet til friluftsliv og allmennhetens interesser dermed reelt sikres på best mulig måte. Dette kan skje ved at Forsvaret søker å komme fram til en minnelig løsning med Smiths Venner, som innebærer at salget blir omgjort. Hvis dette ikke fører fram, må ekspropriasjon vurderes.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at salget av Østre Bolærne blir omgjort, slik at eiendommen blir i offentlig eie. Dette bør gjøres ved å forsøke å komme fram til en minnelig løsning med Brunstad Conference Center AS. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må ekspropriasjon søkes gjennomført."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til brev fra forsvarsministeren datert 14. juni 2004 vedrørende Stortingets
behandling av Dokument nr. 8:82 (2003-2004) som er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at Bolærne
er et område med en lang historie. De tre Bolærne-øyene
har hatt fastboende siden 1500-tallet. Flere steinbrudd ble etablert
på øyene med blant annet leveranser til slottet
i Oslo. I 1916 ble Bolærne ekspropriert fra grevskapet
Jarlsberg og har siden vært i Forsvarets eie. Under andre
verdenskrig ble fortet brukt av tyskerne og bygningsmessig opprustet.
Fra 1945 til 2001 har Østre Bolærne vært
en del av kystbefestningen. Nylig ble Østre Bolærne
solgt for 26,5 mill. kroner.
Bolærne befinner seg ytterst i Nøtterøyskjærgården
i et av landets mest populære båtutfartsområder.
Dette i kombinasjon med øyas plassering i nærheten
av Oslo, sentrale byer i Vestfold samt Østfold, gjør Østre Bolærne
til et meget attraktivt friluftsområde for båtbrukere.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig med forslagsstillerne
i at større arealer, spesielt i strandsonen, må sikres
for allmennheten.
Komiteen mener allemannsretten
er den viktigste bærebjelken for at alle skal kunne utøve
et aktivt friluftsliv. I forbindelse med avhending av Forsvarets overflødige
eiendommer viser komiteen til Innst. S. nr. 234 (2003-2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), der en samlet komité uttaler:
"Komiteen vil vise til viktigheten av at Forsvarets avhending
av eiendommer skjer i samsvar med gjeldende lovgivning og retningslinjer,
og vil spesielt vise til hensynet til friluftsliv og betydningen
av reglene knyttet til allemannsretten i denne forbindelse."
Når det gjelder retningslinjer for
avhending av Forsvarets eiendommer, viser komiteen til
fullmakt fra Stortinget til å selge eiendommer Forsvaret
ikke lenger har behov for til markedspris i Budsjett-innst. S. nr.
7 (2003-2004) vedtak X 2.a, jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004), hvor
det heter:
"Forsvarsdepartementet i 2004 kan:
Avhende
fast eiendom uansett verdi til markedspris."
Komiteen viser videre til at
gjennomføringen av salg av fast eiendom skjer i henhold
til fremgangsmåte fastsatt ved kongelig resolusjon av 19.
desember 1997, "Avhendingsinstruksen". Avhendingsinstruksen definerer
markedspris som den høyeste pris markedet er villig til å betale,
det vil si høyeste bud. Før Forsvarets faste eiendommer
blir utlyst på det åpne marked, skal andre mulige
statlige interessenter tilbys overtakelse til takst.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at det er inngått
en for staten bindende avtale om salg av eiendommen Østre Bolærne
til Brunstad Conference Center AS (BCC), som var høyeste
budgiver med et bud på 26,5 mill. kroner. Disse
medlemmer er kjent med at Nøtterøy kommune
er gitt anledning til å ivareta allmennhetens interesser
på Østre Bolærne, og sørge for
at kjøperen overholder de heftelser som hviler på eiendommen.
Komiteen viser til
at Forsvaret i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004), jf. St.prp.
nr. 1 (2003-2004), for 2004 ble pålagt å skaffe
nettoinntekter for salg av Forsvarets eiendommer, bygg og anlegg
for 130 mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett (RNB),
Innst. S. nr. 250 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004), er
Forsvaret gjennom budsjettavtalen mellom Regjeringen og Arbeiderpartiet
pålagt ytterligere salg i 2004 med nettoinntekt på 165
mill. kroner innen dette årets utgang. Dette medfører
at Stortinget har pålagt at salg av forsvarseiendommer
skal gi en nettoinntekt på til sammen 295 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at i de aller fleste tilfeller
er det ikke noen konflikt mellom allmennhetens ønske om
fri ferdsel og vernet om grunneiers eiendomsrett. Grunneieren har
på sin side et ansvar for at det ikke legges hindringer
i veien for den frie ferdsel. Både grunneiere og allmennheten
har felles ansvar for å motvirke konflikter. I tilfellet Østre
Bolærne er det lagt inn en rekke heftelser på kjøpers
bruk av eiendommen, for å sikre at allmennhetens terskel
for å bruke naturen blir så lav som mulig.
Disse medlemmer mener salget
av Bolærne er gjennomført i henhold til Stortingets
retningslinjer for salg av Forsvarets eiendommer.
Gjennom høringer 14. juni
2004 ble komiteen gjort kjent med at det pågår
positive samtaler mellom kjøper og Nøtterøy
kommune og mellom kjøper og Vestfold fylkeskommune. Komiteen mener
det må legges betydelig vekt på disse pågående
prosessene. Komiteen har i denne forbindelse merket
seg at kjøper, Brunstad Conference Center AS (BCC), har frembydd å overføre
friarealene på Østre Bolærne vederlagsfritt
til Nøtterøy kommune. Komiteen har også merket
seg at det pågår en dialog mellom BCC og Vestfold
fylkeskommune.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener allmennhetens interesser kan ivaretas
uavhengig av om Østre Bolærne er i privat eller
offentlig eierskap. Disse medlemmer vil likevel peke
på at det er positivt dersom ulike interessenter kan finne
gode løsninger sammen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, er
svært bekymret for at stadig større deler av strandsonen
blir bygd ned, og dermed gjøres utilgjengelig for allmennheten.
Spesielt er dette et stort problem i Oslofjorden og befolkningstette
områder. Flertallet viser til at et samlet
storting tidligere har sluttet seg til at Forsvaret skal gjennomføre
et betydelig salg av eiendommer. Flertallet vil i
den forbindelse vise til St.prp. nr. 45 (2000-2001) hvor det under
kapittel 6.4.2 står:
"Den fastlagte instruksen for avhending av fast eiendom
tilhørende staten, skal som hovedprinsipp følges. Enkelte
spesielle forhold må tas i betraktning. En del eiendommer
er av stor betydning kulturhistorisk og/eller for naturvern
og allmennhetens muligheter til friluftsliv. Forsvaret samarbeider
med miljøvernmyndighetene om kartlegging og vurdering av
slike verdier, og har nylig utarbeidet en egen landsverneplan for
kulturminner."
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser videre til at det står:
"Avvik fra avhendingsinstruksens bestemmelser bør imidlertid
bare foretas etter en nærmere vurdering i særskilt
sterkt berørte lokalsamfunn eller i spesielle tilfeller."
Dette flertallet mener at Østre
Bolærne er av stor betydning for allmennhetens muligheter
til friluftsliv, og følgelig er et spesielt tilfelle.
Dette flertallet viser videre
til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) vedtak nr. X, 2 hvor det
står:
"Kongen i 2004 kan avhende statlig eiendom til lavere
pris enn markedspris der særlige hensyn tilsier det."
Dette flertallet viser til at
Forsvaret skal selge en lang rekke eiendommer, og at flere av disse
er av stor interesse for allmennheten til friluftsformål. Dette
flertallet viser til Innst. S. nr. 314 (2000-2001) jf. Dokument
nr. 8:52 (2000-2001) om opprettelse av et fond for bevaring av festninger
og andre militærhistoriske bygninger:
"Komiteen viser til St.prp. nr. 45 (2000-2001) Omleggingen
av Forsvaret i perioden 2002-2005 hvor det i pkt. 6.4.2 redegjøres
for forvaltning av eiendommer, bygg og anlegg. Det vises særskilt
til at det for tiden pågår et samarbeid mellom
Forsvaret og miljøvernmyndighetene om kartlegging og vurdering av
de eiendommer som har stor betydning kulturhistorisk og/eller
for naturvern og allmennhetens muligheter til friluftsliv og at
det nylig er utarbeidet en landvernplan for kulturminner."
Komiteen etterlyser
resultatene av denne kartleggingen og ber om at denne ferdigstilles
snarest, og at allmennhetens interesser gis betydelig vekt. Komiteen ber
derfor Regjeringen snarest foreta en totalgjennomgang av Forsvarets
eiendommer som er aktuelle for salg, og en vurdering av hvilke eiendommer
som er interessante med tanke på allemannsretten, friluftsliv
og/eller av kulturhistoriske årsaker. Komiteen ber
videre om at det utarbeides en plan for hvordan eiendommene som
er av størst interesse for allmennheten kan forbli i offentlig
eie. Komiteen vil også be Regjeringen foreta
en gjennomgang av retningslinjene for salg av (forsvars)eiendommer
som skal avhendes, slik at det er klare retningslinjer ved fremtidige
salg.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen klargjøre
retningslinjene for salg av Forsvarets eiendommer slik at hensynet
til allemannsretten, friluftsliv, kulturhistoriske verdier, lokale
og regionale myndigheter blir klarere."
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke at behovet
for tilgjengelige kystområder for allmennheten i denne
delen av landet er ubestridelig. Ettersom priser på strandeiendommer
gjør dem utilgjengelige for folk flest, velger stadig flere
fritidsbåter som et alternativ. Vestfold er et av fylkene
med flest antall registrerte båter, et antall som er kraftig økende.
Vestfold har også besøkende med båt fra
alle kystfylkene på Østlandet gjennom hele sommersesongen.
I prospektet for salget av Østre Bolærne
la Forsvarsbyggs Skifte Eiendom AS til grunn at 2/3 av
områdene skulle gjøres tilgjengelig som friluftsområde
for allmennheten. Bakgrunnen for dette var at det er sterke allmenne
interesser, både hos båtfolket og befolkningen
i Vestfold, for bruk av disse områdene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker imidlertid på at allmennhetens mulighet til tilgang
til friluftsområdene på Østre Bolærne
ikke blir reelt og godt nok ivaretatt hvis private får
overta slik det legges opp til. Dette flertallet viser
videre til at Vestfold Fylkeskommune bød 24 mill. kroner,
som var 10 mill. kroner mer enn både verditakst og prisantydningen Skifte
Eiendom AS la til grunn i prospektet. Dette tilbudet foreslo næringsvirksomhet
som ville inkludere videreopplæring, leirskoler, kulturskoler
mv. Etter dette flertallets mening ville dette være
virksomheter som ville øke bruksmulighetene for den lokale befolkningen,
samt sikre allmennhetens adgang til friluftsområdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietkonstaterer at i hovedsak har Skifte Eiendom
fulgt de vedtatte retningslinjer for avhending av forsvarseiendommer
i den måten de har avhendet Østre Bolærne
på. Disse retningslinjer har særlig regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet ansvaret for gjennom sitt forsvarsforlik som
ble saldert ved å inntektsføre høye beløp
ved salg av eiendom. Når stortingsflertallet bevilger for
lite midler til Forsvaret over forsvarsbudsjettet, har disse
medlemmer akseptert salg til høystbydende for å sikre
Forsvaret mest mulig midler. Dette systemet med å saldere
budsjetter ved salg av eiendom er imidlertid meget uheldig, og disse
medlemmer stiller seg noe undrende til anklagene og kritikken
ved salget av Østre Bolærne når det siste
forliket om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet pålegger et ytterligere salg av forsvarseiendommer
på 50 mill. kroner.
Disse medlemmer er nå opptatt
av å legge større vekt på de allmennyttige
kriterier ved avhendelser av Forsvarets eiendommer, enn hva som
er beskrevet i dagens avhendingsinstruks. Disse medlemmer mener
det er viktig at Forsvaret beholder en god kontakt med lokalmiljøene
hvor Forsvaret har og har hatt aktivitet, Forsvaret er godt tjent
med at nærmiljøet og allmennheten generelt føler
at Forsvaret bidrar til en styrking av lokalsamfunnene. Disse
medlemmer vil understreke at kommuner og fylkeskommuner
har begrensede midler i forhold til å sikre seg interessante eiendommer
fra Forsvaret når disse må kjøpes til markedspris
eller takst. Disse medlemmer er av den oppfatning
at sterke lokale interesser må ivaretas i størst
mulig grad ved avhendelse av Forsvarets eiendommer. Det kan konstateres
at for befolkningen virker det merkelig at når en offentlig
myndighet har en eiendom som den ikke trenger mens en annen offentlig myndighet
har et meget viktig formål eiendommen kan benyttes til,
men dårlig råd, så er det altså ikke
mulig å bare overføre eiendommen fra den avhendende myndighet
til trengende. Det er jo skattebetalerne som har betalt for eiendommen,
og når den kan benyttes til et fornuftig samfunnsmessig
formål er det nåværende avhendingssystem
en hindring for sunn fornuft, nemlig gratis overføring
av eiendom mellom offentlige myndigheter. Slik disse medlemmer ser
det, bør det derfor vedtas nye retningslinjer slik at Forsvaret ikke
mottar salgsinntektene for eiendommer som avhendes av Skifte Eiendom
fordi Forsvaret fullfinansieres over statsbudsjettet uavhengig av
salgsinntekter fra eiendommer som er overført til Skifte
Eiendom.
Disse medlemmer vil også påpeke
de problemer mange lokalsamfunn møter når forsvarsvirksomhet avvikles,
og derfor er det også rimelig at disse kan gis en form
for kompensasjon gjennom eiendomsoverføring så lenge
disse kan benyttes til samfunnsgagnlige offentlige formål.
Når Skifte Eiendom og overordnede myndigheter fatter vedtak
om gratis overføring av eiendom for et bestemt formål,
er det viktig at overdragelse klausuleres for dette formål
slik at eiendommen føres tilbake hvis dette formålet
opphører. Det bør ikke være mulig å få en
eiendom som selges videre til andre etter noen få år.
Når det er slik at offentlige myndigheter av og til må kjøpe
områder for å legge disse ut til bruk for allmennheten,
er det meningsløst at ikke overflødige forsvarseiendommer
ved kysten kan benyttes til friarealer for allmennheten når
eiendommene egner seg for det uten at kommuneskattebetalere må betale
for eiendommen en gang til etter at de allerede har betalt som statskatte-
og avgiftsbetalere. Disse medlemmer vil derfor fremme
forslag om nye retningslinjer for avhendig av forsvarseiendommer.
Disse medlemmer har med bakgrunn
i den senere tids utvikling i saken om avhendelse av Østre Bolærne,
ført samtaler med kjøperen for å undersøke mulighetene
for å bidra til at saken kan løses på en
minnelig måte både for Brunstad Conference Center
A/S og andre impliserte. Den meget gledelige holdning som Brunstad
Conference Senter A/S viste i høringen ved å lansere
fire modeller for en slik avtale hvor øya kunne overtas
av en offentlig myndighet, bør nå benyttes. Disse
medlemmer erkjenner at kjøperen vil legge vekt
på et vedtak i nasjonalforsamlingen med føringer, og disse
medlemmer vil uttrykke tilfredshet med at en samlet komité står
bak et slikt vedtak.
Disse medlemmer fremmer i tillegg
disse forslag:
”Regjeringen gis fullmakt
til å benytte salgssummen på 26,5 mill. kroner
av Østre Bolærne i forbindelse med forhandlingene
om en avtale som tilbakefører øya til det offentlige."
"Stortingets vedtak om prinsipper
for avhending av overflødige forsvarseiendommer oppheves
og erstattes med følgende retningslinjer:
– Forsvarsbudsjettets
utgifter dekkes hovedsakelig av bevilgninger i statsbudsjettet og
mindre naturlige inntekter. Forsvarseiendommer som overflødiggjøres
overføres til Skifte Eiendom for avhending.
– Når forsvarseiendommer
skal avhendes, undersøkes og vurderes først muligheten
for at eiendommen kan benyttes til fornuftige og vanlige samfunnsformål
i offentlig regi eller ansvar av andre statlige etater, fylkeskommuner
og kommuner. Hvis så ansees å være tilfellet
overføres eiendommen vederlagsfritt til vedkommende offentlige myndighet
klausulert for det formål som er begrunnelsen for vedtaket.
– Når det ikke foreligger
aktverdige samfunnsgagnlige formål å benytte eiendommen
til, selges den til høystbydende til inntekt for statskassen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har merket seg instruks om avhending av
statlig eiendom mv. (avhendingsinstruksen) kapittel 1.3, som lyder:
"Ved overføring av fast eiendom til, fra
eller mellom institusjoner innenfor statens forretningsdrift skal
det betales vederlag. Vederlaget skal fastsettes til markedspris
basert på verditakst. Ved overføring mellom statsinstitusjoner
utenfor statens forretningsdrift skal det ikke betales vederlag.
Eiendommen skal likevel takseres ved overføringen."
Siden Forsvarsbygg er organisert som en del
av statens forretningsdrift, er det altså ikke mulig å overføre de
av Forsvarets eiendommer som skal avhendes til andre statsinstitusjoner
uten vederlag. Disse medlemmer mener at denne avgrensningen
må oppheves for Forsvarets eiendommer, slik at overføring
mellom statsinstitusjoner kan skje vederlagsfritt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre
avhendingsinstruksens kapittel 1.3. om vederlagsfrie overføringer
mellom statsinstitusjoner gjeldende for avhendingen av Forsvarets
eiendommer."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen gjøre avhendingsinstruksens kapittel 1.3. om vederlagsfrie overføringer mellom statsinstitusjoner gjeldende for avhendingen av Forsvarets eiendommer.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Regjeringen gis fullmakt til å benytte salgssummen på 26,5 mill kroner av Østre Bolærne i forbindelse med forhandlingene om en avtale som tilbakefører øya til det offentlige.
Forslag 3
Stortingets vedtak om prinsipper for avhending av overflødige forsvarseiendommer oppheves og erstattes med følgende retningslinjer:
-
– Forsvarsbudsjettets utgifter dekkes hovedsakelig av bevilgninger i statsbudsjettet og mindre naturlige inntekter. Forsvarseiendommer som overflødiggjøres overføres til Skifte Eiendom for avhending.
-
– Når forsvarseiendommer skal avhendes, undersøkes og vurderes først muligheten for at eiendommen kan benyttes til fornuftige og vanlige samfunnsformål i offentlig regi eller ansvar av andre statlige etater, fylkeskommuner og kommuner. Hvis så ansees å være tilfellet overføres eiendommen vederlagsfritt til vedkommende offentlige myndighet klausulert for det formål som er begrunnelsen for vedtaket.
-
– Når det ikke foreligger aktverdige samfunnsgagnlige formål å benytte eiendommen til, selges den til høystbydende til inntekt for statskassen.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen om å sikre
at forhandlinger mellom kjøper av Østre Bolærne,
Brunstad Conference Senter A/S og Vestfold fylkeskommune
og Nøtterøy kommune finner sted, og at Regjeringen
bidrar til at partene kommer frem til en minnelig avtale, som for eksempel
makeskifte, som sikrer at Østre Bolærne blir i
offentlig eie, og blir benyttet til samfunnsnyttige formål,
samt sikrer allmennheten fullverdig og fri adgang.
II
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av statens eiendommer som skal avhendes, spesielt med tanke på hvilke
eiendommer som er interessante i forhold til allmennhetens muligheter
til friluftsliv og/eller kulturhistorie, og utarbeider
en plan for hvordan allemannsretten og/eller vern av slike
eiendommer best ivaretas.
III
Stortinget ber Regjeringen klargjøre
retningslinjene for salg av Forsvarets eiendommer slik at forholdet
og hensynet til allemannsretten, friluftsliv, kulturhistoriske verdier,
lokale og regionale myndigheter blir klarere.
IV
Dokument nr. 8:82 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Sylvia Brustad, Marit Nybakk og Anne Helen
Rui om omgjøring av salget av Østre Bolærne,
slik at eiendommen fortsatt blir i offentlig eie - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 10. juni 2004 hvor forsvarskomiteen
ber om Forsvarsdepartementets synspunkter på det foreliggende
forslag om å omgjøre Forsvaret salg av Østre
Bolærne fra stortingsrepresentantene Sylvia Brustad, Marit
Nybakk og Ann Helen Rui.
Jeg vil innledningsvis understreke at allmennhetens tilgang
til friluftsarealer har vært et hovedmål ved avvikling
av Forsvarets aktivitet på Bolærne. 2 600 mål eiendom,
på til sammen 45 øyer, holmer og skjær,
blir gjennom denne avhendingen gjort tilgjengelig for allmennheten.
Disse har tidligere vært forbeholdt Forsvarets bruk, med
adgang forbudt for andre. Eiendommen Østre Bolærne,
er solgt i henhold til Statens avhendingsinstruks. Bruk av denne øya
er likevel sikret for allmennheten.
Alt salg av statens faste eiendommer skjer i
henhold til fullmakt fra Stortinget, jf. Grunnlovens § 19.
I inneværende budsjettperiode er Forsvarsdepartementet gitt
fullmakt til å selge eiendommer Forsvaret ikke lenger har
behov for til markedspris, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004)
romertallsvedtak X 2.a for budsjettet 2004 hvor det heter: "Forsvarsdepartementet i 2004 kan: a) Avhende
fast eiendom uansett verdi til markedspris."
Gjennomføringen av salg av fast eiendom
skjer i henhold til fremgangsmåte fastsatt ved kongelig
resolusjon av 19. desember 1997 "Avhendingsinstruksen". Rammen for
prosessen følger av instruksens pkt. 3.1, hvor det heter "Avhending skal skje på den måten
som gir det beste økonomiske resultat for staten". Avhendingsinstruksen
definerer markedspris som den høyeste pris markedet er
villig til å betale, det vil si høyeste bud. Forslag
om avhending som gave eller til underpris skal forelegges Finansdepartementet
før det fremmes for Stortinget. Når Forsvaret
utlyser fast eiendom til salg, er man som hovedregel bundet til å akseptere
det høyeste bud som oppfyller salgsvilkårene.
Denne regel kan bare fravikes dersom det vil være økonomisk
mer fordelaktig totalt sett for staten å avhende til en
annen.
Før Forsvarets faste eiendommer blir
utlyst på det åpne marked, skal andre departementer,
den aktuelle fylkesmann og Statsbygg forespørres om det
er statlig behov for eiendommen. For Østre
Bolærnes vedkommende ble slik forespørsel sendt
ut 6. januar 2004 uten at det meldte seg noen statlige interessenter.
Hadde en statlig interessent meldt seg, ville overføring
av fast eiendom innenfor statens foretningsdrift ha skjedd ved at
det ble betalt vederlag tilsvarende takst, som for Østre
Bolærne er 14 mill. kroner.
Kommunale og fylkeskommunale
institusjoner omfattes imidlertid ikke av en slik regel om
statlig forkjøpsrett, og må konkurrere om eiendommen
på samme vilkår som øvrige kjøpere,
herunder gi bud på vanlig måte når eiendommen
utlyses til salg. Skifte Eiendom er imidlertid av Forsvarsdepartementet
gitt anledning til å gjennomføre direktesalg av
fasteiendom til vedkommende kommune til takst der dette er hensiktsmessig.
Når eiendommer skal avhendes som følge av at Forsvaret
omstiller sin virksomhet, er det ønskelig å finne
frem til gode etterbruksløsninger i samarbeid med kommunale
myndigheter (reguleringsmyndighet). I enkelte tilfeller utvikler
dette samarbeidet seg til et konkret ønske fra kommunen
om å kjøpe en eiendom. Dersom Forsvarsbygg anser
et slikt salg for hensiktsmessig, kan salg skje direkte til kommunen.
Det er en forutsetning for et slikt salg (direkte salg) at salgsprisen
ikke er lavere enn verditakst basert på markedspris (jf.
avhendingsinstruksen).
Etter å ha vurdert eiendommens potensial
som friluftsområde, ble Nøtterøy kommune
gitt et slikt tilbud, men kommunen valgte å takke nei.
Derimot har Nøtterøy kommune
fått tilsagn på i sin helhet å overta
de øvrige deler av Bolærne som Forsvaret avhender.
Kommunen overtar til sammen 2 010 dekar, blant annet Mellom Bolærne
som er en øy på 1 100 dekar. Nøtterøy
kommune overtar med andre ord store og flotte friluftsområder,
som i likhet med Østre Bolærne er sikret for allmennheten
gjennom avtale med Forsvaret.
Østre Bolærne er på 590
dekar. Skifte Eiendom, som på vegne av Forsvarsdepartementet
forestår salget, har gjennom hele salgsprosessen hatt som
forutsetning at allmennhetens interesser i området skal
sikres. To tredjedeler av Østre Bolærne,
herunder hele strandlinjen, vil være tilgjengelig for allmennheten
24 timer i døgnet 365 dager i året. Nøtterøy
kommune har i tillegg foreslått at ca. 90 dekar på Østre
Bolærne vernes for fremtiden som naturreservat
og kulturlandskap grunnet verneverdig vegetasjon. Således
vil de virkelige verdifulle friluftsområdene på øya
bli sikret til glede for regionens befolkning.
Den resterende tredjedelen på Østre
Bolærne er i hovedsak område med bygningsmasse, som
også skal tilrettelegges for et mangfoldig
aktivitetstilbud åpent for publikum. Det er videre
stilt krav om at marinaområdet skal
tilrettelegges for og inkludere et tilbud for allmennheten. Et
bolighus er vernet i henhold til riksantikvarens vedtak. Verneklausul
vil bli tinglyst som en heftelse på eiendommen, og vernet
må respekteres og videreføres av kjøperen.
I tillegg vil friluftsområdet også få en
vernestatus gjennom en regulering til "militærhistorisk
kulturlandskap" som underformål. Dette innebærer
at tidligere forsvarsinstallasjoner skal tas vare på for
ettertiden som en del av landskapet.
Etter at budrunden ble avsluttet, ble det 28.
mai 2004 inngått avtale om salg av eiendommen til Brunstad Conference
Center AS (BCC) som var høyeste budgiver med et bud på 26,5
mill. kroner. Nest høyeste bud hadde Bolærne Utvikling
AS u.s. med 25,1 mill. kroner. Vestfold fylkeskommune hadde gitt
det tredje høyeste bud på 24 mill. kroner. Budrunden
ble avsluttet fredag 28. mai, etter en lengre prosess, jf. at forespørsel ble
sendt til statlige interessenter 6. januar 2004. Samme dag mottok
Forsvarsdepartementet skriftlig spørsmål frå stortingsrepresentant
Ann Helen Rui fra Arbeiderpartiet om salget.
I avtalen med BCC er det knyttet flere betingelser som
regulerer og sikrer allmennhetens ferdsel. Nøtterøy
kommune skal være den som ivaretar allmennhetens tilgjengelighet
til øya, og sørge for at kjøperen overholder
de heftelser som hviler på eiendommen.
Forsvaret har disponert øyene i Bolærne
siden 1916. Området har derfor vært uten adgang
for allmennheten siden den gang. Det er derfor en stor glede for
meg at et område på til sammen 2 600 dekar åpnes
for allmennheten, ved at Nøtterøy kommune blir
eier av størsteparten av området (2 010 dekar),
mens BCC overtar Østre Bolærne (590 dekar).
I og med at det er inngått en for staten
bindende avtale om salg av eiendommen Østre Bolærne
til BCC, vil et krav om omgjøring av salget medføre
avtalerettslige konsekvenser for Forsvaret med påfølgende mulige
erstatningskrav for ikke-oppfyllelse av avtalen. For det andre vil
et avtalebrudd medføre at Forsvaret generelt mister nødvendig
tiltro i markedet som en seriøs aktør. I tillegg
vil det innvirke på muligheten for å nå de
inntektsmål som Stortinget har satt for Forsvarets salg
av eiendommer i inneværende budsjettperiode.
Forsvaret ble i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004), gjennom
budsjettforlik mellom regjeringen og Arbeiderpartiet, for 2004 pålagt å skaffe
nettoinntekter for salg av Forsvarets eiendommer, bygg og anlegg
for 130 mill. kroner. Ved behandling av samme budsjettinnstilling
ble vedtaket om salg til markedspris fattet.
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
(RNB), jf. Innst S. nr. 250 (2003-2004), er Forsvaret gjennom budsjettavtalen
mellom regjeringen og Arbeiderpartiet pålagt ytterligere
salg i 2004 med nettoinntekt på hele 165 mill. kroner innen
dette årets utgang. Dette er 50 mill. kroner mer enn det
regjeringen foreslo i RNB, jf. Stprp. nr. 63 (2003-2004) Om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004. Disse til sammen
295 mill. kroner skal finansiere Forsvarets egne investeringer.
Det er derfor avgjørende for Forsvarets budsjettbalanse
at vedtatt avhendingspolitikk gjennomføres.
Forsvaret har ingen hjemmel i lovverket til å gjennomføre
ekspropriasjon til annet enn "forsvarsformål". En ekspropriasjon
av Østre Bolærne må eventuelt gjennomføres
av andre offentlige instanser som kan ha nødvendig hjemmel
til å ekspropriere BCCs rettigheter etter kontrakten med
Forsvaret.
Etter mitt skjønn har salgsprosessen
ivaretatt allmennhetens muligheter til å utnytte dette
attraktive området til rekreasjon. Salget har også ivaretatt
statens interesser som selger av bygningsmassen. Det er fra Forsvarets
side stilt meget strenge krav på allmennhetens vegne. Disse
kravene har kjøper uforbeholdent signalisert vil etterkommes.
I det tenkte tilfellet at kjøper ikke skulle overholde
forpliktelsene i forhold til allmennheten vil tinglyste klausuler
være basis for tvangsgrunnlag som kan brukes av Nøtterøy
kommune, idet Forsvaret har gitt Nøtterøy kommune
anledning til å ivareta allmennhetens interesser på Østre
Bolærne.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 15. juni 2004
Marit Nybakk
leder |
Bjørn Hernæs
ordfører |