Når det gjelder kapitler og poster
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, er oppmerksom på at Nasjonalt
folkehelseinstitutt har anbefalt oppfriskningsdose for kikhostevaksinering
for barn i seks-sju- års alderen innenfor rammen av Barnevaksinasjonsprogrammet.
Klare råd fra Nasjonalt folkehelseinstitutt har ikke ført
til bevilgninger til en ekstra kikhostevaksinasjon.
Komiteen viser til at Nasjonalt
Folkehelseinstitutt den 1. desember 2004 meldte følgende:
"Kikhoste er nå den smittsomme sykdom som
er hyppigst meldt til MSIS. Alle fylker har kikhostetilfeller, slik
at man må påregne at kikhostesmitte sirkulerer i
hele landet, og at uvaksinerte barn reelt er utsatt for risiko for å bli
utsatt for smitte."
Komiteen mener på bakgrunn
av dette at det må igangsettes oppfriskningsvaksinering
mot kikhoste.
Komiteen fremmer forslag om en
bevilgning på 7,5 mill. kroner øremerket til dette
formål og at kap. 710 post 21 tilføyes stikkordet kan overføres. Komiteen fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Formidlingsvirksomhet, kan overføres, forhøyes
med | 7 500 000 |
| | fra kr 128 484 000 til
kr 135 984 000" | |
Komiteen har merket seg at erstatningsoppgjøret for
barn som har fått skader etter strålebehandling
ved Rikshospitalet i perioden 1971-78, nå er under gjennomføring,
og at erstatningsbeløpene utgjør mer enn det som
hittil er finansiert. Komiteen mener at erstatningsoppgjøret
må gjennomføres uten opphold, og gir sin støtte
til bevilgninger som samsvarer med erstatningsutbetalingene.
Komiteen viser til statsbudsjett
for 2005 der det framgår at helseforetakene står
overfor svært store utfordringer for å få balanse
i drifta ved utgangen av året, noe gapet mellom dagens
driftsnivå og helseforetakenes inntekter viser.
Komiteen har merket seg at departementet redegjør
for merutgifter som helseforetakene har fått, uten at dette
er foreslått kompensert. Det vises for eksempel til at
kostnadene for insulinpumper og insulininjektor med forbruksmateriell
er større enn antatt da helseforetakene fikk
seg pålagt finansieringsansvaret for dette.
Komiteen viser også til
at det i proposisjonen redegjøres for merutgifter for gjennomført
palliativ behandling i 2003 som kommer til avregning i 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser også til at endret registreringspraksis
var lavere og reell aktivitetsvekst høyere i 2003 enn lagt
til grunn i budsjettet. Flertallet er tilfreds med
at konsekvensen av dette er at enhetsprisen i 2004 settes opp, og
at det foreslås tilleggsbevilget 180 mill. kroner for 2004. Flertallet viser
til de vansker det ville skapt om helseforetakene ikke skulle fått
betalt for faktisk utført aktivitet, og viser i denne sammenheng
til tidligere forslag om avkorting i enhetsprisen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det hele tiden har vært
en forutsetning at det skal utbetales refusjon gjennom ISF-ordningen
for all reell aktivitet. Fordi den reelle aktiviteten først
er kjent året etter, vil utbetalingene i det løpende
budsjettåret nødvendigvis være beheftet
med usikkerhet. Gjennom de avregningsrutiner som er etablert, skal
foretakene sikres mest mulig korrekt oppgjør.
Disse medlemmer vil understreke
at uten et troverdig krav om balanse undergraves statens eierstyring og
budsjettdisiplinen i helseforetakene. Disse medlemmer er
videre av den oppfatning at det å tilgodese enkelte regionale
helseforetak, enten i form av tilleggsbevilgninger eller ettergivelse
av gjeld, vil undergrave de insentivene helseforetakene har både
på kort og lang sikt når det gjelder å følge
de rammebetingelsene som er gitt av Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2004-2005) der disse medlemmer peker på de store
akkumulerte underskudd helseforetakene drar med seg inn i 2005,
og kravet til budsjettbalanse i løpet av året
som vil bidra til å redusere foretakenes muligheter til å utnytte
sin kapasitet fullt ut og til ny økning av ventetiden. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om å øke den samlede bevilgning
til helseforetakene med 2 mrd. kroner slik at kapasiteten kan utnyttes
fullt ut. Tilleggsbevilgning vil også gi foretakene større
handlefrihet ved avslutning av regnskapet for 2004, noe som kan
gi større handlingsrom i budsjettet for 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 749 455 000 |
| | fra kr 14 989 758 000 til
kr 15 739 213 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 421 000 000 |
| | fra kr 8 468 568 000 til
kr 8 889 568 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 370 100 000 |
| | fra kr 7 449 723 000 til
kr 7 819 823 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge, kan overføres, forhøyes
med | 272 500 000 |
| | fra kr 5 507 194 000 til
kr 5 779 694 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 246 500 000 |
| | fra kr 5 294 483 000 til
kr 5 540 983 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at opparbeidet underskudd i helseforetakene
bidrar til å svekke sentrale deler av spesialisthelsetjenesten,
ikke minst virksomheter ved lokalsykehusene. Disse medlemmer mener
at hovedårsaken til underskuddene er ubalansen mellom løpende
aktivitetsnivå og bevilgede midler, også knyttet
til at det ved økende aktivitet har vært gitt
lønnstillegg til høyinntektsgrupper som Stortinget
verken har forutsatt eller bevilget midler til.
Disse medlemmer mener at det
er behov for en grundig gjennomgang av helseforetakenes økonomi, både
for å motvirke den lønnsutviklingen som har skjedd
for høyinntektsgruppene i helseforetakene, men også for å sikre
at de virksomheter som Stortinget har vedtatt prioritert faktisk
blir prioritert innenfor helseforetaksrammene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at alle disse forholdene må rettes opp gjennom behandlingen
av de årlige statsbudsjettene og den påfølgende
revisjonen av disse. Ekstrabevilgninger på inneværende års
budsjett til ren gjeldssletting vil etter disse medlemmers syn
kun ha marginal betydning for helseforetakenes drift, og vil i tillegg
kunne bidra til å forsterke kommende års underskudd
gjennom ytterligere vekst av de aktiviteter og den lønnsutviklingen
som har bidratt til underskuddene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at den økte
andelen for ISF vil øke underskuddene ytterligere dersom
dette er ment å stimulere til en aktivitetsvekst utover
det budsjettbevilgningen for 2005 gir grunnlag for. Disse
medlemmer merker seg imidlertid at det er nettopp denne
typen aktivitetsvekst Fremskrittspartiet legger opp til i sine budsjettmerknader
for 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der Sosialistisk
Venstreparti i sitt budsjettalternativ vil styrke basistilskuddet
til helseforetakene med 1 mrd. kroner for 2005 og skyve balansekravet
ut i tid til 2006.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der Senterpartiet
i sitt budsjettalternativ vil styrke basistilskuddet til helseforetakene
med 1,5 mrd. kroner for 2005. Dette medlem påpeker
også helseforetakenes meget vanskelige driftssituasjon
med bl.a. akkumulerte underskudd og gjeldsbelastning. Videre viser dette
medlem til at Senterpartiet hele tiden har ment at kravet
til budsjettbalanse ikke burde settes før 2006, men at
flertallet nå har fastlagt dette til driftsåret
2005.
Dette medlem ønsker
med bakgrunn i disse forholdene å styrke helseforetakene
driftssituasjon ved at det nå tilleggsbevilges 2 mrd. kroner
til kap. 732 post 70. Midlene skal nyttes under postene 71, 72,
73, 74 og 75, og kan overføres.Dette
medlem mener at en slik tilleggsbevilgning er nødvendig
for å kunne opprettholde og forbedre tilbudet innen spesialisthelsetjenesten
når det gjelder bl.a. akuttberedskap, behandling og rehabilitering. Dette
medlem vil også understreke at en slik styrking
av driftsressursene vil sette helseforetakene i bedre stand til å møte
de oppgavene spesialisthelsetjenesten har og skal løse,
uten at disse oppgavene dekkes av ISF-systemet. Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetak, kan overføres, kan nyttes under postene
71, 72, 73, 74, 75, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 1 559 522 000 til
kr 3 559 522 000" | |
Komiteen har merket seg en kraftig
underbudsjettering for statens tilskudd til ressurskrevende brukere på hele
307 mill. kroner med bakgrunn i tall som framkommer av kommunenes
rapportering, og merker seg at dette beløpet foreslås
tilleggsbevilget.
Komiteen ber om at departementet
nøye følger opp statens forpliktelser i forhold
til finansieringen av denne ordningen.
Komiteen har merket seg at utbetalingen
til egenandelstak 2-ordningen fortsatt er svært mye lavere enn
det antatte behovet. Komiteen mener at selv om taket
for 2005 er satt ned, så må departementet aktivt bidra
til at denne ordningen fungerer etter sin hensikt bl.a. gjennom
tydelig informasjon og forslag til utviding og forbedring. Ordningen
bør treffe de som har behov for denne skjermingen som egenandelstak
2 innebærer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at utgiftene til egenandelstak
2 i andre kvartal 2004 var 137 prosent høyere enn tilsvarende
periode året før, hvilket indikerer at langt flere
nå har nytte av ordningen. Trygdeetaten har høsten
2004 iverksatt ytterligere informasjonstiltak overfor behandlere
og brukere. Videre viser disse medlemmer til at Regjeringen
i St.prp. nr. 1 (2004-2005) har foreslått å redusere
egenandelstaket i ordningen fra 4 500 kroner til 3 500 kroner.