Jeg viser til brev av 18. november 2004, vedrørende behandlingen
av Dokument 8:94 (2003-2004). Forslag fra stortingsrepresentantene
Gunn Karin Gjul, Knut Storberget og Anne Helen Rui om tiltak for
styrke voldtektsofres rettsikkerhet.
På bakgrunn av at ansvaret for legevakter
og voldtektsmottak ligger hos Helseministeren har jeg innhentet
følgende opplysninger fra Helse- og omsorgsdepartetementet:
"Helselovgivningen er hovedsakelig bygget opp
slik at den skal omfatte alle pasientgrupper uavhengig av diagnose,
skade, sosial status etc. Formålet med denne oppbyggingen
er å unngå særreguleringer og stigmatisering
av særskilte grupper. Lov- og forskriftstekst er derfor
generelt utformet, men på en slik måte at også særlige
behov for enkeltgrupper er søkt ivaretatt. For å få eksakt
kunnskap om hvilke prosedyrer mv som gjelder ved de ulike legevakter/avdelinger/mottak
må en eventuelt kontakte disse.
Det skal videre vises til at Sosial- og helsedirektoratet
i 2003 foretok en kartlegging av tilbudet i kommunene til personer
utsatt for vold og seksuelle overgrep. Resultatene viste først
og fremst at kommunene har manglende oversikt over omfanget av vold
og seksuelle overgrep, men anslår det til å være
svært lavt (av kommuner med færre en 10 000 innbyggere
er det nesten 80% som rapporterer om 0-10 tilfelle i foregående år
(2002). Det er imidlertid grunn til å anta at det er store
mørketall. Det er grunn til å anta at det er langt
flere som utsettes for vold og seksuelle overgrep enn det nevnte
kartlegging viser. Det er sannsynlig at disse enten ikke kommer
til helsetjenesten, eller ikke registreres som vold/seksuelle
overgrep.
Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell mv. (helsepersonelloven) §§ 39-47
samt forskrift om pasientjournal av 21. desember 2000 fastsetter rammene
for hva en journal skal inneholde. Bestemmelsene i loven, samt den
nærmere utdypingen i forskriften, gir også regler
for oppbevaring av journal, overføring av journal, redigering,
retting og sletting i journal. Bestemmelsene i loven og forskriften
er generelle og gir derfor ikke føringer i forhold til
hva slags virksomhet helsepersonellet arbeider i ved opptak av journalen.
I tilknytning til Sosial- og helsedirektoratets
kartlegging oppga omkring 60% av kommunene at de utførte dokumentasjon
for rettsvesenet, og ca. 25% at de utførte undersøkelser
inkludert sporsikring. 20% av kommunale legevakter, 25% av
interkommunale legevakter og 30% av akuttmottak oppgav
at det er problem å avsette tid til rettsmedisinske/kriminaltekniske undersøkelser.
35% hadde ingen etablerte rutiner for håndtering
av personer utsatt for vold, mens 30% hadde ingen rutiner
for håndtering av personer utsatt for voldtekt. Under 15% oppgav
"godt etablerte rutiner med manual" for voldtektsutsatte. Ca. 1/3
av kommunene vurderte at tilbudet generelt ikke er godt.
Helse- og omsorgsdepartementet er ikke kjent
med om voldtektsmottak og legevakt har egne rutiner for å ta
vare på bevisopptak etc. enn hva helseinstitusjoner i sin
alminnelighet har. Helselovgivningen regulerer ikke voldtektsmottak
og legevakt særskilt m.h.t. slike rutiner.
Det er grunn til å anta at det er store
mørketall - og at mange utsatt for vold og seksuelle overgrep
aldri kommer til helsetjenesten. På bakgrunn av kartleggingen har
Sosial- og helsedirektoratet derfor fremmet følgende anbefalinger:
a. Det bør
utarbeides nasjonale retningslinjer for helsetjenesten på følgende
områder:
i. Felles registreringsrutiner
for vold og seksuelle overgrep ved mottak
ii. Gjennomgang av eksisterende veiledere/manualer
og journalmaler for å fremme forslag om en felles manual/journalmal
mht kriminalteknisk, sporsikringsmessig, medisinsk og psykologisk
undersøkelse. Regelmessig revidering bør vurderes
iii. Gjennomgang av henvisningsrutiner
b. Bør motta tilbud om behandling
i psykisk helsevern innen 4 uker. "Stående" tilbud innefor
en ramme av 6 måneder
c. Bør etableres interkommunale
volds/voldtektsmottak som en mottaksfunksjon ved interkommunal legevakt
d. Bør vurdere finansieringsordningen
for rettsmedisinske tjenester
e. Bemanning bør ha medisinskfaglig,
rettsmedisinsk/sporsikring og psykologisk spesialkunnskap
3. Er det forskjell dersom vedkommende ønsker å anmelde
det som har skjedd?
Helselovgivningen har ikke særskilte
bestemmelser for journalopptak m.m. i de tilfellene voldtektsofferet ønsker å anmelde
det som har skjedd.
Helselovgivningen differensierer ikke i forhold
til om vedkommende er voldtatt, eller kun mishandlet"