Jeg viser til næringskomitéens
brev av 14.desember 2004 med vedlagt ovennevnte Dokument 8:30 (2004-2005).
Store deler av den virkelighetsoppfatning stortingsrepresentantene
Enoksen, Arnstad og Haga gir uttrykk for i begrunnelsen av forslaget
er i overensstemmelse med mitt syn på tingenes tilstand.
Bortfall av russetorsken, konkurransen fra lavkostland, og en betydelig overkapasitet
både på sjø og land, tvinger frem omstillinger
i fiskerinæringen dersom den skal oppnå varige, positive
resultater.
Jeg har, i min tid som statsråd, lagt
vekt på å utvikle rammevilkår som styrker
mulighetene for lønnsomhet i fiskerinæringen.
Noe som etter min oppfatning er en forutsetning for utvikling av
trygge arbeidsplasser og vekstkraftige lokalsamfunn.
For å nå en slik målsetting
er det nødvendig å gripe fatt i en vesentlig barriere
for lønnsom utvikling, nemlig overkapasiteten i så vel
flåten som i foredlingsindustrien. Omstillinger er smertefulle
fordi det ofte vil berøre vesentlige faktorer i menneskers
liv; sysselsetting, bosetting og almen velstand. Samtidig er det
blitt nødvendig. De globale rammer rundt næringen
har, som forslagstillerne også er inne på, endret
seg og dette kan ikke neglisjeres.
Regjeringens penge- og finanspolitikk har imidlertid bidratt
vesentlig til å styrke den konkurranseutsatte fiskerinæringens
konkurranseevne.
Videre har Regjeringen tidligere innvilget kystkommunene
Hasvik, Porsanger og Vardø omstillingsstatus og allokert
midler for egnede tiltak.
Finnmark fylkeskommune har også tidligere
fått overført rundt 113 millioner kroner, hvorav
20 millioner kroner som skjønnsmessig tildeling for omstillingsarbeid
i 2004.
Stortinget vedtok 17.desember 2004 et felles
forslag fra regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om å bevilge
75 millioner kroner til tiltak for utvikling av arbeidsplasser i
vanskeligstilte kommuner i Finnmark. Samlet viser dette at Regjeringen
både erkjenner at enkelte Finnmarkskommuner opplever en
vanskelig tid, og at den tar aktive grep for å utvikle
løsninger som kan skape varig aktivitet i området.
Finnmarks, og særlig Vardøs,
utfordringer har i den siste tid preget mediebildet. Fiskerinæringen
sliter og arbeidsplasser forvitrer. Jeg vil ikke bagatellisere dette. Det
er imidlertid bedrifter som går godt, også i Vardø. Likeledes
er det kystkommuner i Finnmark som ikke kjenner seg igjen i det
bildet som tegnes av næringslivet i fylket. Jeg tenker
særlig på Alta og Hammerfest. Videre er det positive
trekk også innen marin sektor. Høsting av vår
nye ressurs, kongekrabben, ga i 2003 om lag 93 millioner kroner
i inntekt til Øst-Finnmark.
Med hensyn til de syv presenterte forslag vil
jeg bemerke følgende.
Svar:
I forhold til norske totalkvoter får
vi følgende tabell mht. landinger av hvitfisk i "ikke-frosset
tilstand" og frosset i de tre nordligste fylker (i tonn):
Art | Norsk kvote
2004 | Landet som "ikke-frosset"
i N,T og F | Andel av kvoten |
Torsk nord for 62 | 217 600 | 148 880 | 68 % |
Hyse nord for 62 | 66 500 | 29 432 | 44 % |
Sei | 154 000 | 76 093 | 49 % |
Totalt | 438 100 | 254 405 | 58 % |
Art | Norsk kvote
2004 | Landet som frosset i N,T
og F | Andel av kvoten |
Torsk nord for 62 | 217 600 | 30 370 | 14 % |
Hyse nord for 62 | 66 500 | 14 802 | 22 % |
Sei | 154 000 | 18 826 | 12 % |
Totalt | 438 100 | 63 998 | 15 % |
Som tabellen viser er andelen "ikke-frosset"
råstoff i forhold til norsk kvote langt høyere
enn grensen på 20% som foreslås i dokument
8:30, mens andelen frosset ligger noe under. Samlet blir andelen
godt over 20% og det synes følgelig ikke å være
grunnlag for formalisering av nevnte andel som et minimumsnivå.
Ellers kan jeg vise til at hele 82 % av
deltakeradgangen innen torske-, hyse- og seifisket for fartøy
under 28 meter tilhører fartøy fra Nordland, Troms
og Finnmark. Hele 69 % av torsketrålkonsesjonene
er også knyttet til de tre nordligste fylkene.
Svar:
Det er ikke bare i Finnmark at det er behov
for omstilling i fiskeindustrien. Det gjelder generelt og må i
hovedsak være et nasjonalt anliggende. Regjeringen har
lagt opp til at staten gjennom samfinansiering med private investorer
skal etablere nye såkornfond. Det er etablert fire nye
distriktsrettede og tre nye landsdekkende såkornfond.
Høsten 2004 vedtok Regjeringen å gå inn
for betydelige forbedringer i rammebetingelsene for de distriktsrettede
fondene, bl.a. ved at statens andel av fondenes kapitalbase økes
fra 50% til 70%. Ordningen er notifisert overfor
ESA og vil tre i kraft i løpet av inneværende år.
For øvrig vil det offentlige virkemiddelapparatet, herunder
Innovasjon Norge, Norges forskningsråd, skatteFUNN, o.a.,
tilby næringslivet ulike tjenester og programmer for å understøtte
omstillingsvirksomhet med sikte på å skape varige
arbeidsplasser.
Svar:
Det alt vesentlig av vårt kommersielt
viktige fiske foregår på bestander Norge deler
med andre, i første rekke med Russland og EU. Å endre
kvoteåret vil kunne få mange og ulike konsekvenser.
I tillegg til at disse må grundig konsekvensutredes, må saken
også drøftes og avklares med våre forhandlingspartnere. Spørsmålet
om økt fleksibilitet i forhold til kvoteåret vil
imidlertid bli nærmere drøftet i stortingsmeldingen om
marin næringsutvikling som legges fram senere i vår.
Det arbeides med spørsmål
knyttet til langsiktige leveringsavtaler mellom fiskere og kjøpere.
Også dette tema vil bli drøftet i nevnte stortingsmelding.
Jeg tror imidlertid ikke at spesielle skatteinsentiver vil være
et relevant instrument i denne sammenheng.
Behovet for jevnere råstofftilførsler
til industrien er et forhold jeg har vært, og er, svært
opptatt av. Ikke alene av hensynet til industrien, men også av
hensyn til flåten og verdikjeden for øvrig. Høsten
2003 la Fiskeriforskning i Tromsø frem funn som viste at
flåten alene, på grunn av kappfisket i perioden
1999 - 2002, kan ha tapt over 300 millioner kroner.
La meg ta torskefisket i 2003 som et eksempel.
I forskriften ble det fastsatt at 25% av lengdegruppekvoten for
fartøy over 15 meter først kunne fiskes etter
1. september. Dette ble gjort fordi det i foregående år
ble demonstrert at periodisering og overregulering ikke ga de ønskede
resultater, men tvert i mot førte til et betydelig kappfiske.
I Lofoten vinteren 2003 var gjennomsnittlig førstehåndspris
pr. kilo torsk om lag 14 kroner. Tilsvarende pris på høsten
2003 var rundt 24 kroner kiloen. Reguleringen ga spredning i råstofftilførselen og økt
inntjening både for flåte og landanlegg.
I reguleringene for fisket i 2004, og for i år,
er det økt fokus på bruk av fartøykvoter
i kystflåten. Erfaringer har vist at dette bidrar til å fremme
kvalitet og til en jevnere flyt av råstoff til industrien.
I tillegg er det åpnet adgang for industrieide trålere
til å allokere trålfartøyets kvoter til
lokal kystflåte.
Nå vil jeg imidlertid også legge
til at fiskeindustrien i Nord-Norge, og vel særlig Øst-Finnmark,
er preget av 90-årenes omfattende leveranser av utenlandsk
fanget råstoff. Utviklingen på dette området
forklarer mye av dagens situasjon, både mht. til en omfattende
investeringsbølge med påfølgende kapasitetsoppbygging,
og en for mange bedrifter etter hvert uhåndterlig gjeldsforpliktelse,
til dagens situasjon med råstoffmangel, nedlagte bedrifter
og tapte arbeidsplasser.
I norske havner ble det i 1990 landet om lag
20.000 tonn russetorsk. Få år senere, i 1997,
var volumet steget til nesten 160.000 tonn, for deretter å falle
til ca 70.000 tonn i 2003. I fjor registrerte vi en ytterligere
reduksjon i slike landinger, i tillegg til at det alt vesentlige
av det som ble landet besto av frosset eller bearbeidet vare for direkte
videreforsendelse til markedene i EU.
En slik utvikling i råstofftilførselen
vil, som nevnt, påvirke og prege industrien. La meg ta
Vardø og anlegget i Svartnes som et eksempel. Prosjektering
av anlegget startet i siste halvdel av 90-tallet og det sto ferdig høsten
2001. Alt i mai 2002 var anlegget konkurs. I 1995 ble det landet
19.000 tonn russetorsk i Vardø, i 2001 var volumet falt
til 386 tonn. 19.000 tonn er et enormt volum og tilsvarer nesten
det årlige råstoffbehovet til to Svartnesanlegg
med 180 ansatte i to-skiftsordning.
I dette ligger mye av forklaringen på råstoffmangelen,
overkapasiteten og den vanskelige situasjon næringen i
dag befinner seg i, særlig i våre nordligste fylker. Dette
blir ytterligere understreket ved at norske landinger har holdt
seg forholdsvis stabile i den aktuelle periode, med unntak av de
siste år.
I 1995 ble det i Vardø landet 4.646
tonn torsk fra norske fartøyer mot 3.400 tonn i 2001 og
5.217 tonn i 2002, i 2003 kun 1.602 tonn.
Svar:
Jeg har ikke helt klart for meg hva forslagstillerne legger
i dette spørsmål, og vil nøye meg med å vise
til mitt svar på spørsmål 2. For ordens
skyld vil jeg imidlertid legge til at det neppe vil vært
relevant å spisse et ev. fond mot fersk fisk alene. Produktutvikling
og økt verdiskaping bør ikke isoleres til denne
produktkategori. Det er relevant å se frossen fisk, konvensjonell sektor,
pelagisk sektor, reker m.m. ut fra samme perspektiv.
Svar:
Jeg ser klart behovet for satsing på innovasjon
og FoU i fiskerinæringen. De omstillingsbehov jeg har vist
til innledningsvis bærer i seg innsats for styrket markedstilpasning
og produktutvikling. Spesialiserte nisjeprodukter, bedre utnyttelse
av biprodukter og økt fokus på marin bioteknologi,
er eksempler på fremtidsrettede satsingsområder.
Ellers ser jeg behov for styrket innovasjon
og FoU også på andre områder, herunder
mht. teknologiutvikling, samt innen logistikk, salg, markedsføring
og ledelse.
Til slutt vil jeg i denne forbindelse legge
til at selv om jeg gjerne hadde sett en enda mer omfattende satsing på FoU
i marin sektor, så er jeg godt fornøyd med det Regjeringen
har fått til. I 2003 nyttet Innovasjon Norge nesten en
milliard kroner på marin sektor. Etter det jeg forstår
vil det samlede beløp for 2004 ligge på om lag samme
nivå. I perioden 2000-2004 har Norges forsk-ningsråds
innsats på sektoren vokst fra et årlig beløp
på 350 millioner kroner til 523 millioner kroner. I mitt eget
departement er 35% av 2005 budsjettet avsatt til FoU -
hele 937 millioner kroner.
Summeres den offentlige innsatsen på marin
FoU i 2004 blir samlet beløp over 2,2 milliarder kroner.
Og da er ikke skatteFUNN inkludert. I denne ordningen deltok 436
bedrifter fra marin sektor i 2003, en økning på 42% i
forhold til 2002.
Svar:
Jeg har sett tilsvarende forslag fremmet av
Distriktskommisjonen i oktober i fjor.
Dette er imidlertid et spørsmål
som vil bli drøftet i stortingsmeldingen som skal fremmes
i vår.
Svar:
I Næringskomitéens innstilling
til Dok. 8:88 (2002-2003) - jf. Innst. S. nr. 262 (2002-2003) -
ble Regjeringen bedt om å utrede konsekvensene av en eventuell rekrutteringskvote
for ungdom. Det er foretatt en gjennomgang av spørsmålet
med særlig vekt på de forhold som Næringskomitéen
nevnte i innstillingen:
– effekten
av tidligere ordninger,
– konsekvensene i forhold til
eksisterende bestemmelser,
– spørsmål om
tidsavgrensning av en rekrutteringskvote,
– kvalifiseringskrav for å få en
eventuell rekrutteringskvote, og
– øvre aldersgrense.
I Fiskeri- og kystdepartementets budsjettproposisjon for
2005 St.prp. nr. 1 (2004-2005) er det gitt en redegjørelse
om mulige konsekvenser av en rekrutteringskvoteordning. Fiskeri-
og kystdepartementet bebuder der at en vil komme tilbake til spørsmålet
om videre oppfølging i stortingsmeldingen om marin nærings-utvikling
som legges fram våren 2005.