Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at posttenestene opp gjennom tida har vore ei viktig brikke i infrastrukturen for å oppretthalde busetnad og næringsliv i heile landet.
Komiteen er klar over dei store endringane Posten har stått overfor dei siste åra og at dette har ført med seg store utfordringar for Posten som organisasjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at det fortsatt vil stilles strenge krav til tjenestetilbud og tilgjengelighet på postmarkedet. Formålsparagrafen i dagens postlov (lov 29. november 1996 nr. 73 om formidling av landsdekkende postsendinger § 2) skal videreføres i den nye postloven: Den overordnede målsettingen på postområdet er å sikre et landsdekkende formidlingstilbud av posttjenester til rimelige priser og med god kvalitet.
Flertallet vil understreke at det er et mål at et godt posttilbud opprettholdes i alle deler av landet, også i distriktene. Landsdekkende posttjenester bør videreføres på dagens nivå. Tjenestetilbudet i distriktene skal ikke svekkes. Flertallet er enig i at tiltak bør iverksettes for å sikre Postens brukere mot urimelige prisforskjeller. Etter flertallets oppfatning er det rett at enhetsporto på enkeltsendinger skal videreføres. Flertallet viser til at det i tillegg vurderes ulike maksimalprisordninger.
Flertallet vil også understreke at statlig kjøp av samfunnspålagte, bedriftsøkonomisk ulønnsomme posttjenester er et virkemiddel som også i framtiden skal bidra til å sikre at slike mål blir oppfylt.
Flertallet vil i tillegg peke på at intensjonen bak økt konkurranse på postmarkedet er at denne skal være med på å gi et større og bedre tilbud av posttjenester til lavest mulig pris.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet finn ingen grunn til at Noreg skal gå raskare fram i liberaliseringa av postmarknaden enn slik EU planlegg, før ein gjer endringar nasjonalt. Desse medlemene set som føresetnad at ein får evaluert konsekvensar av ein fri postmarknad før ein gjer endringar nasjonalt.
Desse medlemene vil peike på at det har vore ei felles forståing av at Posten Norge AS skal tilby likeverdige tenester i heile landet, til same pris.
Desse medlemene vil peike på at den overordna målsettinga på postområdet er å sikre eit landsdekkande formidlingstilbod av likeverdige posttenester til same pris og med god kvalitet.
Desse medlemene meiner at Regjeringa med denne proposisjonen bryt med den postpolitiske målsettinga. Desse medlemene vil difor vil gå mot forslaget om å avvikle Posten Norge AS sin einerett frå 1. januar 2007.
Komiteen viser til at det i samband
med endring av postlova i 2003 vart gjort vedtak om å redusere
Posten Norge AS sin einerett til å formidle postsendingar. Det
vart ikkje fastsett dato for når eineretten skulle endeleg
avviklast.
Komiteen har merka seg at det
er ulike syn av kva slag konsekvensar ein vil få ved ei
avvikling av eineretten til Posten frå 1. januar 2007.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener at Postens enerett på postmarkedet bør avvikles
fra 1. januar 2007 og understreker at dagens gode kvalitet på posttjenestene
skal opprettholdes over hele landet også etter det tidspunktet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at eineretten har vore eit godt verkemiddel for å fremje
geografisk utjamning av prisar. Gjennom eineretten og einingsportoen
har ein òg kunne finansiere bedriftsøkonomiske
ulønsame tenester, ved at overskotet frå dei lønsame
tenestene har dekka dei ulønsame tenestene. Posten har
som motyting til eineretten, forplikta seg til å sikre
eit landsdekkjande tilbod av gode og rimelege posttenester.
Desse medlemene meiner at konsekvensane
av ei avvikling av eineretten til Posten Norge AS frå 1. januar
2007 vil kunne føre til dårlegare tilbod til distrikta
og gi stor variasjon i kvalitet og pris i ulike deler av landet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er av større samfunnsøkonomisk betydning at
Posten Norge AS utfører sine samfunnspålagte tjenester,
enn at selskapet går med et stort overskudd. Det er fortsatt
flere områder i landet hvor framføringstidene
ikke når målsettinger i konsesjonen.
Disse medlemmer ønsker å styrke
dagens leveringsplikt for Posten Norge AS og mener at offensive politiske
mål for landsdekkende posttjenester blir vanskeligere å nå dersom
eneretten oppheves fra 2007.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
Posten Norge AS ønsker å være i forkant
av EU når det gjelder liberalisering av postmarkedet. Det
tas sikte på at EUs postmarkeder åpnes for fri
konkurranse fra 1. januar 2009. Flertallet vil imidlertid
vise til at en rekke EU-land allerede har gjennomført avvikling
av eneretten på sine postmarkeder: Sverige og Finland åpnet
postmarkedene i 1994 og Estland i 2001. Storbritannia har nylig
meddelt at de vil gjennomføre full liberalisering på postmarkedet
fra 1. januar 2006, Nederland fra 2007 og Tyskland fra 2008.
Flertallet viser til de forventede
positive effekter av å åpne markedet fullt ut
for konkurranse fra det foreslåtte tidspunktet 1. januar
2007. Det forventes således at konkurranse skal bidra til
ny dynamikk i markedet og at dette skal lede til økt kundefokus,
utvikling av nye produkter, resultatforbedringer, og at kundene
blir mer tilfredse med tilgjengelighet og tjenestetilbud. Flertallet viser
videre til at Posten Norge AS ønsker å være
i forkant av utviklingen innenfor den europeiske union.
Flertallet vil i tillegg til
det faktum at store deler av det norske postmarkedet allerede er åpent
for konkurranse, peke på at Postens enerett blir utfordret
og uthult av nære substitutter som e-post og forventet volumnedgang
innen brevmarkedet. Det er flertallets oppfatning
at disse forhold utgjør en like stor utfordring for Posten
som avvikling av eneretten.
Flertallet mener videre at det
vil være viktig å dra nytte av erfaringer fra
land som Sverige, Storbritannia, Nederland, Tyskland og Estland.
Dette er land som allerede har avviklet, eller som er i ferd med å avvikle, monopolet
på postområdet.
Flertallet vil understreke at
regelverket uansett må tilpasses særegne norske
forhold, herunder Norges spredte bosettingsmønster.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietvil
vise til at dersom Noreg no går inn for å avvikle
eineretten til Posten, vil dette vere å gå lengre
i liberaliseringa av postmarknaden enn kva som er tilfelle i dei
fleste EU-landa.
Desse medlemene vil vise til
at effekten av liberaliseringa av postmarknaden i Sverige mellom
anna har ført til økte portoprisar for små postkundar,
jf. den svenske Post- og telestyrelsen (PTS) sin analyse av den svenske
postmarknaden juni 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringens forslag åpner for at Posten Norge AS
skal pålegges tilgangsregulering ved å stille
distribusjonsnett, postnummer, postkasser, postbokser, adresseregister
og lignende til rådighet for konkurrerende selskaper. I
tillegg åpner Regjeringen også for å anbudsutsette
samfunnspålagte landsdekkende tjenester.
Disse medlemmermener
det er uklart hvordan vanlige innbyggere skal holde oversikten,
sikres et godt tilbud og få ivaretatt sine rettigheter
når en nasjonal postleverandør avløses
av et fragmentert marked med ukjent grad av tilgangsregulering.
Disse medlemmer viser til erfaringene
fra Sverige som avviklet eneretten i 1994, som et av de første land
i verden. Sverige har ombæring 5 dager i uka mot 6 dager
i Norge. Konkurransen har gitt større grad av prisdifferensiering
med økte portopriser for små kunder og lavere
portopriser for storkunder. Det er også en betydelig prisforskjell
på massesendinger mellom de konkurranseeksponerte storbyområdene
og resten av landet. Totalt sett har likevel Sverige etter mer enn
10 år med liberalisert postmarked hatt om lag den samme prisutviklingen
som Norge. Samtidig har Posten Sverige AB hatt svekket inntjening
og svake økonomiske resultater de siste årene
sammenlignet med Posten Norge AS.
Disse medlemmer mener at erfaringene
fra Sverige ikke gir noen gode argumenter for å avvikle
Posten Norge AS" enerett i 2007.
Komiteen vil leggje vekt på at
ein fører vidare krava til dei leveringspliktige tenestene
og at prinsippet om einingsportoen vert vidareført.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil vise til positive erfaringer fra andre land der monopol på postmarkedet
er avviklet.
Flertallet viser videre til at
Postens tilpasning til en situasjon med økt konkurranse
allerede har bidratt til at det er blitt flere tilgjengelige ekspedisjonssteder (Post
i Butikk), at kvaliteten på framsending av prioriterte
brev har økt, at kundene er mer tilfredse, at utleveringsfrekvensen
er blant de beste i verden, og at klagehåndteringssystemet
er bedre og bedre kjent blant publikum.
Flertallet vil igjen understreke
at tjenestetilbudet i distriktene ikke skal svekkes ved en avvikling
av Postens enerett.
Flertallet viser til at det er
en klar og entydig intensjon om å opprettholde dagens høye
nivå på tjenestetilbudet i distriktene. Gjennom
bruk av virkemidler som enhetsporto på enkeltsendinger,
statlig kjøp av ulønnsomme tjenester og et nytt
regelverk som er tilpasset de særegne norske forholdene
som for eksempel det spredte bosettingsmønsteret, ønsker flertallet å videreføre
et godt posttilbud over hele landet, også etter avviklingen
av Posten Norge AS’ sin enerett på markedet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet meiner at konkurranseutsetjing
ikkje nødvendigvis fører til betre tilbod og lågare
prisar for kundar i heile landet.
Desse medlemene meiner at ein
må ta høgde for at Noreg har særlege
utfordringar knytte til mellom anna avstandsulemper for næringslivet
og spreidd busetnad. Dette gjer det sannsynleg at berre ein liten del
av landet vil vere attraktivt for konkurrerande selskap, og vil
lett føre til at distrikta tapar.
Desse medlemene vil peike på at
i proposisjonen gir Regjeringa ingen klare forslag til korleis ein skal
hindre at distrikta tapar.
Komiteen har merka seg at Samferdselsdepartementet
er oppteken av å sikre eller betre dagens servicenivå for
brukarane, og at ein ser for seg at Posten Norge AS vil halde fram
med å vere ein dominerande aktør også etter
ei eventuell oppheving av eineretten. Dei siste åra har
det vore store endringar innan mellom anna salsnettet, der eit stort
tal postkontor er nedlagde medan ein har innført "Post
i Butikk" mange stader. Det er òg teke i bruk fleire elektroniske
tenester for å betre servicenivået. Komiteen er
positiv til endringar i tenestetilbodet dersom dette betrar servicen
for forbrukarane, men vil understreke at elektroniske tenester ikkje
aleine kan gi eit fullgodt tilbod som erstatning for postkontor.
Komiteen er samd om at postomdelinga
framleis skal skje seks dagar i veka.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er uroleg for
korleis servicenivået skal oppretthaldast i heile landet
gjennom eit eventuelt statleg kjøp av ulønsame
tenester, og kan heller ikkje sjå at departementet har
forslag til korleis dette skal organiserast.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, støtter
Regjeringens forslag om videreføring av enhetsportoen knyttet
til enkeltsendinger. Det skal fortsatt være enkelt og greit å få sendt
vanlige brev. Flertallet vil hevde at lik pris på disse
sendingene er rett og rettferdig.
Flertallet mener at en ordning
med maksimalprisordning i tillegg vil kunne være et egnet
virkemiddel for å motvirke eventuelle urimelige regionale
prisforskjeller. Flertallet viser også til
at det i Sverige er krav om enhetsporto for enkeltsendinger som
formidles av Posten Sverige AB.
Flertallet vil vise til at det
at Posten kan operere med ulike priser for massesendinger, er en
videreføringav hva selskapet
har anledning til i dag. Flertallet anser det uansett
som lite sannsynlig at Posten vil benytte anledningen til å ta
høyere priser på de sendingstyper som det ikke
vil gjelde enhetsporto for (dvs. massesendinger), da bedrifter i
så fall vil kunne omgå dette ved å sende
alle sine sendinger som enkeltsendinger.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet føreset
at einingsportoen vert ført vidare.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at den geografiske enhetsportoen kun vil omfatte Posten Norge
AS. Konkurransetilsynet skriver i sin høringsuttalelse
at dette kan føre til at konkurrerende operatører
kan "skumme fløten" i lønnsomme markeder. Posten
Norge AS vil ikke kunne møte slik konkurranse med pris,
noe som vil gi reduserte inntekter og dermed et redusert grunnlag
for å subsidiere tilbud i ulønnsomme deler av
markedet. Disse medlemmer mener at en slik ulik konkurranse
kan drive fram et valg mellom økte statlige kjøp av
ulønnsomme tjenester, mer regulering eller avvikling av
enhetsportoen.
Disse medlemmer viser også til
at Posten Norge AS vil få frihet til å gi rabatter
som reflekterer geografisk avstand ved formidling av massesendinger. Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringens forslag vil stimulere
til økte geografiske prisforskjeller og innebære
ei økonomisk svekking av det landsomfattende posttilbudet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener monopolets
tid på det norske postmarkedet er forbi og støtter
Regjeringens forslag om å avvikle Posten Norge AS’ enerett
til å formidle postsendinger i Norge fra 1. januar 2007.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
eit av dei viktigaste styringsverktøy ein i dag har i postpolitikken,
er konsesjonen. Gjennom fastsetjing av krava i konsesjonen, har
departementet i dag sikra samfunnspålagde oppgåver. Desse
medlemenemeiner at dei samfunnspålagde oppgåvene
må vidareførast i åra som kjem.
Desse medlemene går
difor mot å avvikle eineretten til Posten Norge AS frå 1.
januar 2007.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet vil,
dersom eit fleirtal i innstillinga foreslår prinsippvedtak
om å avvikle eineretten frå 1. januar 2007, kome
tilbake til vilkår knytt til dette når saka er
endeleg utgreidd i samband med framlegging av ein odelstingsproposisjon
om å endra postlova i tråd med dette.
Komiteenes medlemmer fra SosialistiskVenstreparti vil
vise til OECD-rapporten "Promoting Competition in Postal Service"
som karakteriserer utlevering av post til små og mellomstore
sluttbrukere som et naturlig monopol.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptekne av at departementet må føre ein langsiktig
og føreseieleg utbytepolitikk slik at Posten Norge AS får moglegheit
til langsiktig utvikling, planlegging og drift. Fleirtalet vil åtvare
sterkt mot at departementet held fram med å føre
ein tilfeldig utbytepolitikk slik det er gjort til no.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at utbyttepolitikken bør ha sin basis i aksjeloven slik
som for vanlige aksjeselskaper, og at utbytte skal bestemmes av
styret med basis i selskapets økonomi. Dette vil likevel
være å forandre et prinsipp som vil gjelde for
alle statlige aksjeselskaper, og ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med dette på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at eierskapet til Posten Norge AS ligger i Samferdselsdepartementet.
I en situasjon hvor Posten Norge AS skal konkurrere med andre selskaper om
anbud, er det etter disse medlemmers syn uheldig
at Samferdselsdepartementet både skal utarbeide anbudskriterier
og tildele anbudet når de selv eier den ene av tilbyderne.
Selv om Samferdselsdepartementet legger betydelig vekt på å skille
eierrollen fra regulatorrollen, vil begge rollene utøves
av samme departement, og kunne bli et problem i forhold til andre aktører
i markedet. Allerede nå kommer 79 pst. av Postens virksomhet
fra konkurranseutsatt område.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Eierskapet til Posten Norge AS overføres
fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet."