Jeg viser til Dokument nr. 8:37 (2004-2005),
der det foreslås at FLO Tungt vedlikehold (FLO/TV)
samles i et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter.
Ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf.
St.prp. nr. 42 (2003-2004), sluttet stortingsflertallet seg til
at det tas sikte på at FLO/TV snarest og senest innen
utgangen av 2008 blir omorganisert til et statlig/privat
eid aksjeselskap, skilt ut fra Forsvarets organisasjon.
Av hensyn til forutsigbarhet for de ansatte,
har Forsvarsdepartementet (FD) til hensikt å gjennomføre denne
prosessen så raskt som praktisk mulig. Departementet tar
sikte på å komme tilbake til Stortinget i sakens
anledning i løpet av høsten 2005.
Endringen i tilknytningsform er først
og fremst begrunnet i målsetningen om å skape
bedre overensstemmelse mellom faktisk vedlikeholdsbehov og eksisterende
produksjonskapasitet i Forsvaret, for dermed å skape større
fleksibilitet ved svingninger i markedet og i oppdragsporteføljen.
Videre vil en omdanning til aksjeselskap føre
til et sterkere fokus på effektvisering, blant annet ved
at det etableres et klart skille mellom Forsvaret som kunde og FLO/TV
som leverandør av varer og tjenester, samt legge forholdene
til rette for at FLO/TV kan konkurrere fritt i det private
markedet.
I forbindelse med omdanningen legger departementet
til grunn at nødvendig kompetanse, herunder bestillerkompetanse,
sikres og ivaretas innenfor Forsvarets militære organisasjon
(FMO) i nødvendig grad.
Forvaltningsorgan er en del av staten som juridisk person,
og styres derfor gjennom forvaltningsmessig instruksjon med statsråden
som parlamentarisk og konstitusjonelt ansvarlig for virksomheten.
Dette gjelder i utgangspunktet også for forvaltningsorgan med
særskilte fullmakter. En omdanning til forvaltningsorgan
med særskilte fullmakter ville således medføre
at FLO/TV ble værende innenfor staten som juridisk
person. Dette ville vanskeliggjøre et klart skille mellom
Forsvaret som kunde og FLO/TV som leverandør,
slik at kundeforholdet ville kunne oppleves som lite reelt. En slik
tilknytningsform ville heller ikke gi FLO/TV muligheten
til å konkurrere fritt i det private markedet.
Aksjeselskap er derimot utenfor staten som juridisk person,
og er den organisasjonsformen som i størst grad skaper
et reelt kunde-leverandør-forhold, herunder incentiver
ift. effektivisering. Aksjeselskapsformen vil også gi FLO/TV
de nødvendige rammebetingelser for å kunne konkurrere
fritt i det private markedet. Dette vil innebære at FLO/TV
kan øke sitt potensielle kundegrunnlag ut over Forsvaret,
som er en forutsetning for å opprettholde konkurranseevne
over tid.
FD er derfor fortsatt av den oppfatning at aksjeselskap
er den best egnede organisasjonsformen for denne virksomheten, og
at en omdanning til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
ikke ville understøtte de målene som er satt for
omdanningen av FLO/TV, og som Stortinget sluttet seg til
ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr.
42 (2003-2004).
Som Stortinget tidligere er blitt informert
om, blant annet i svar på spørsmål nr.
908 til skriftlig besvarelse (jf. vedlagte kopi av brev av 21. september
2004), vurderes det om det kan være hensiktsmessig å opprette mer
enn ett selskap. Bakgrunnen for dette er blant annet at de ulike
produksjonsenhetene i FLO/TV i stor grad er rettet mot
de ulike forsvarsgrenene og deres våpensystemer. Dette
spørsmålet er fortsatt på utredningsstadiet.
I St.prp. nr. 42 (2003-2004) ble det gjort rede
for at departementet vil arbeide videre med å utdype grunnlaget
for drift på kommersiell basis. Dette arbeidet er igangsatt,
og en endelig anbefaling vedrørende antall selskaper vil
foretas på bakgrunn av flere faktorer, herunder markeds-
og konkurransemessige forhold, potensielle synergieffekter mv. Målet
er å styrke de(t) enkelte selskap(er)s levedyktighet i
et kommersielt marked, samtidig som man søker å unngå monopolsituasjoner
som ville kunne ha negativ effekt for Forsvaret som kunde.
FD er av den oppfatning at en omdanning av FLO/TV
til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter ikke i tilstrekkelig
grad ville understøtte arbeidet med å nå de
målene som er satt for omdanningen av divisjonen, herunder
sterkere fokus på effektvisering og økt potensielt
kundegrunnlag. Departementet ønsker derfor å utrede
grunnlaget for kommersiell drift videre med sikte på å opprette
ett eller flere aksjeselskaper.
Jeg viser til spørsmål fra
representanten Nybakk vedrørende forhold knyttet til FLO/Tungt
vedlikehold (FLO/TV), herunder antall selskaper som planlegges etablert
og bemanningsmål.
I St.prp. nr. 42 (2003-2004) redegjorde regjeringen for
at FLO/TV snarest mulig og senest innen utgangen av 2008
blir organisert som et statlig/privat eid aksjeselskap,
og skilt ut fra Forsvarets organisasjon. Ved behandlingen av Innst.
S. nr. 234 (2003-2004) sluttet et flertall i Stortinget seg til
dette.
FLO/TV består i dag av fire
produksjonsenheter, hhv. Verksteddivisjonen ved Haakonsvern i Bergen,
Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller, Romerike tekniske
verksted og Bjerkvik tekniske verksted.
Som jeg tidligere har informert om i brev oversendt 28.04.2004,
knyttet til Forsvarskomiteens behandling av St.prp. nr. 42 (2003
- 2004), vurderes det om det kan være hensiktsmessig å opprette
flere enn ett selskap. Bakgrunnen for dette er først og
fremst at de ulike produksjonsenhetene stort sett er rettet mot
forsvarsgrenene og deres våpensystemer enkeltvis.
Som anført i St.prp. nr. 42 (2003 -
2004) vil departementet arbeide videre med å utdype grunnlag
for drift av FLO/TV på kommersiell basis. Forsvarsdepartementet
har igangsatt dette utredningsarbeidet, og en endelig vurdering
vedrørende antall selskaper vil foretas på bakgrunn
av vurderinger av flere aspekter, herunder markeds- og konkurransemessige
forhold for de ulike virksomhetsområdene, potensielle synergieffekter
med mer. Målet er uansett å maksimere selskapets/-enes
levedyktighet, og derigjennom også styrke de ansattes situasjon.
Som en følge av Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 93 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 12 (2003-2004),
ble det lagt til grunn at FLO senest 31.12.2005 skulle være organisert
innenfor en årsverkramme på maksimalt 5 330 årsverk.
Innenfor dette totale måltallet ble det for Tungt vedlikeholdsdivisjonen
(FLO/TV) forutsatt en årsverkramme på maksimalt
1 250. For FLO/TV ble dette målet nådd
pr. juni 2004.
Departementet signaliserte samtidig i St.prp.
nr. 12 (2003-2004) at det for neste planperiode (2005-2008) ville
bli fremmet ytterligere forslag som innebærer en mer dyptgripende
omforming av FLO. Et flertall i forsvarskomiteen tok dette til etterretning,
jf. Innst. S. nr. 93 (2003-2004).
I St.prp. nr. 42 (2003 - 2004) redegjorde departementet
for disse planene om ytterligere effektiviserings- og rasjonaliseringstiltak.
Gjennom Stortingets behandling av Innst. S. nr. 234 (2003 - 2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003 - 2004), ble FLO pålagt å realisere
en ytterligere gevinst på minimum 600 mill. kr årlig
ut over reduksjonskravet som følger av Innst. S. nr. 93
(2003-2004), jf. St.prp. nr. 12 (2003-2004). Dette vil selvsagt
i stor grad innvirke på antall årsverk i organisasjonen,
da lønn utgjør en hoveddel av driftsbudsjettet.
Komiteen viste bl.a. til "at
det må tilstrebes en mest mulig kostnadseffektiv organisering
av logistikk- og støttestrukturen og av Forsvarets styrkeproduksjon med
sikte på å øke relevansen og kvaliteten
på den støtten som ytes, utnyttelse av synergieffekter
internt i og mellom forsvarsgrenene, samt tilpasninger til de endrede
krav og behov som gjør seg gjeldende i understøttelsen
av de operative styrkene."
FD har i iverksettingsbrevet for langtidsplanperioden 2005
- 2008 av 14.09.2004 lagt til grunn at alle effektiviseringstiltak
skal gjennomføres snarest mulig og senest innen utgangen
av 2008. Dette gjelder også ift. å realisere en
ytterligere gevinst på minimum 600 mill. kr i FLO. Kravet
til gevinstrealisering er fordelt på de ulike enheter/divisjoner
i FLO. For FLO/TV er det i denne forbindelse forutsatt
en effektivisering på totalt 100 mill. kr i årlig
drift innen 31.12.2005.Dette tilsier også reduksjon
av årsverkrammen slik at denne utgjør maksimalt
1 100 årsverk.
Så lenge FLO/TV er en del
av Forsvarets militære organisasjon, behandles divisjonen
på lik linje med de øvrige deler av FLO med hensyn
til krav til årsverkreduksjoner og effektiviseringer. I
den forbindelse er det satt i gang et arbeid for å evaluere
virksomhetene ved de verkstedene som utgjør produksjonsapparatet
til FLO/TV.