Stortingsrepresentant Jan Simonsen har den 9. februar
2005 fremmet følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer
slik at en forbryter som på samme tid straffes for flere
forbrytelser, idømmes straff for hvert enkelt av lovbruddene,
slik at disse straffene blir summert når den samlede straffeutmålingen
idømmes.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om nødvendig lovendring slik at det blir klargjort
at drap på en gravid mor med et foster som er eldre enn
tillatt alder for å kunne ta abort, i de tilfellene der
også fosteret dør regnes som drap på to
uavhengige personer.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme
nødvendige lovendringsforslag for å gjennomføre
en ordning der den straffeutmålingen som blir utmålt
ved andre gangs domfellelse automatisk ganges med to, ved tredje
gangs domfellelse automatisk ganges med tre osv."
I begrunnelsen for forslaget vises det til at
straffeloven § 62 omhandler straffeutmålingen
ved felles pådømmelse av flere forbrytelser. I
disse tilfellene skal det anvendes en felles frihetsberøvelse
som ikke skal overstige maksimalstraffen for det alvorligste lovbruddet
med en fastsatt prosentsats. En slik praksis innebærer
i realiteten straffefritak for flere av de lovbruddene som er dokumentert,
og som en tiltalt blir dømt for å ha utført.
Det foreslås derfor at Stortinget anmoder Regjeringen om å fremme
nødvendige lovendringer, slik at en forbryter som på samme
tid straffes for flere forbrytelser, idømmes straff for
hvert enkelt av lovbruddene, slik at disse blir summert når
den samlede straffeutmålingen idømmes.
I tråd med foranstående prinsipp
bør eksempelvis et drap på en gravid mor med foster
som er eldre enn den tillatte grensen for abort, dømmes
for dobbeltdrap med en strafferamme på 42 års
fengsel dersom drapet er planlagt.
Relativt få personer står
bak en stor del av kriminaliteten i Norge. I delstaten California
i USA ble det for flere år siden innført et system
der en kriminell som blir domfelt for tredje gang for en kriminell
handling over en bestemt alvorlighetsgrad, automatisk blir idømt livsvarig
fengselsstraff. Med utgangspunkt i norske forhold bør det
innføres en ordning som bygger på de samme prinsippene
som systemet i California, men hvor det er sammenheng mellom de
kriminelle handlingene som blir begått og den straffen
som idømmes. Det foreslås derfor et system der
straffen ved andregangs domfellelse automatisk dobles, tredobles
ved tredjegangs domfellelse osv.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til de fremlagte forslagene i Dokument nr. 8:46 (2004-2005) fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om strengere straffereaksjoner. Komiteen viser også til departementets vurdering av forslaget i brev til komiteen av 9. mars 2005. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til at gjeldende lovverk ivaretar de problemstillinger som reises. Komiteen er tilfreds med at det er en vesentlig forskjell mellom norsk strafferett og syn på effekten av, og formålet med, fengselsstraff, og eksemplene fra amerikansk strafferett som forslagsstiller viser til.
Komiteen viser for øvrig til sine merknader i behandlingen av Ot.prp. nr. 90 (2003-2004), og vil senere komme tilbake til problemstillingene som forslagsstilleren reiser i behandlingen av spesiell del i ny straffelov når denne legges frem av Regjeringen.
Komiteen støtter således ikke de fremsatte forslag, og foreslår at Dokument nr. 8:46 (2004-2005) vedlegges protokollen.
Komiteenhar
ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:46 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentant Jan Simonsen om strengere straffereaksjoner
- vedlegges protokollen.
Jeg viser til komiteens brev 1. mars 2005, hvor
det blant annet bes om departementets vurdering av forslaget fra
representanten Simonsen i Dok. nr. 8: 46 (2004-2005). Dokumentet
inneholder tre forslag:
"1. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om nødvendige lovendringer slik at en forbryter
som på samme tid straffes for flere forbrytelser, idømmes
straff for hvert enkelt av lovbruddene, slik at disse straffene
blir summert når den samlede straffeutmålingen
idømmes.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om nødvendig lovendring slik at det blir klargjort at drap
på en gravid mor med et foster som er eldre enn tillatt
alder for å kunne ta abort, i de tilfellene der også fosteret
dør regnes som drap på to uavhengige personer.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringsforslag
for å gjennomføre en ordning der den straffeutmålingen
som blir utmålt ved andre gangs domfellelse automatisk
ganges med to, ved tredje gangs domfellelse automatisk ganges med
tre osv."
Forslag nr. 1 og 3 er
det naturlig å se i sammenheng, fordi de gjelder skjerping
av straffen ved sammenstøt og gjentakelse av lovbrudd.
Slike forhold utløser i dag anvendelsen av sidestrafferammer,
dvs. strengere strafferammer enn det som gjelder for enkeltstående
lovbrudd. Både sammenstøt og gjentakelse har vært
gjenstand for en omfattende vurdering i arbeidet med en generell
revisjon av straffeloven, jf. Ot.prp. nr. 90 (2003-2004) Om lov
om straff (straffeloven) side 150-154 og 468-470 med videre henvisninger.
Bestemmelsene om sammenstøt og gjentakelse ble også vurdert
av Stortinget i tilknytning til behandlingen av Ot.prp. nr. 109
(2001-2002) Om lov om endringer i straffeloven og straffeprosessloven,
side 38-40, og Ot.prp. nr. 62 (2002-2003) Om lov om endringer i
straffeloven og straffeprosessloven, side 73-86. Problemstillingene
er dessuten tatt opp i Justiskomiteens brev av 23. februar d.å.
til departementet, og besvart i Statsrådens brev av 2.
mars d.å.
De vurderingene av den strafferettslige betydning
av sammenstøt og gjentakelse som det nettopp er vist til, gjør
det etter departementets oppfatning unødvendig å foreta
noen ny vurdering på bakgrunn av forslagene i Dok. 8:46.
For sammenstøtstilfellene har utredningsarbeidet som har
vært gjennomført vist at høringsinstansene
gir en nær entydig støtte til straffskjerpelsesprinsippet.
Prinsippet har blitt ansett for å fungere tilfredsstillende,
og diskusjonen har i det alt vesentlige vært knyttet til
størrelsen på den skjerpede sidestrafferamme som
skal utløses ved sammenstøt av forbrytelser. Også Danmark,
Finland og Sverige utmåler straff etter samme prinsipp.
Finland gikk over fra sammenlegningsprinsippet til straffskjerpelsesprinsippet
da de på 1990-tallet vedtok ny straffelov.
For gjentakelse har det ikke vært den
samme enstemmighet om reglene, men uenigheten har gått
i motsatt retning av forslaget i Dok. 8:46. I delutredning VII foreslo
Straffelovkommisjonen å oppheve sidestrafferammene for
gjentakelsesstraff, slik at den alminnelige strafferammen skulle
gjelde også i slike tilfeller. Departementet sluttet seg
ikke til dette, se Ot.prp. nr. 90 (2003-2004) side 150-154.
Slik departementet ser det, gir de regler som
er foreslått i Ot.prp. nr. 90 (2003-2004) Om lov om straff,
se særlig forslaget til § 79, tilstrekkelig mulighet
for domstolene til å idømme strenge straffer overfor
gjerningspersoner som har vist at de ikke vil eller evner å avholde
seg fra kriminalitet. Samtidige er reglene så fleksible
at de ikke tvinger domstolene til å utmåle en straff
som i det enkelte tilfelle vil virke urimelig. Slik departementet
ser det, vil en endring av i samsvar med forslag 1 og 3 i Dok. 8:46
innebære at man forlater prinsippet om en human strafferettspleie.
Og selv om at man tar i betraktning at kriminaliteten kan bli redusert noe
fordi ”omløpshastigheten” på de
notoriske gjengangerkriminelle synker, er det ikke til å komme
forbi at endringene vil ha betydelige økonomiske konsekvenser.
Hvis forslag nr. 1 og 3 skulle bli vedtatt, og det fortsatt skal
være en målsetting å holde soningskøene innenfor
et rimelig omfang, må fengselskapasiteten økes
betydelig både i form av nye fengsler og personell.
Forslag nr. 2 i Dok
8:46 er det naturlig å vurdere nærmere i tilknytning
til straffelovens spesielle del, som departementet arbeider med.
Hvorvidt drap på en gravid kvinne skal anses som ett drap
begått under skjerpende omstendigheter, eller som to drap,
har først og fremst betydning hvis forslaget om at straffutmålingen ved
sammenstøt av forbrytelser skal baseres på kumulasjonsprinsippet.
Dersom straffskjerpelsesprinsippet fremdeles skal være
gjeldende rett, har det etter forslaget til ny straffelov § 79
mindre betydning om drap på en gravid kvinne anses som
to simple drap, eller som ett grovt drap. I begge tilfeller er strafferammen
21 år. I lovutkastet § 11 annet ledd skal det
alltid anses som en betydelig skade hvis et foster dør
eller skades som følge av en straffbar handling. Det kan
være en naturlig konsekvens av dette at hvis både
mor og foster dør, så bør drapet som
den store hovedregel betraktes som grovt. Om dette uttrykkelig skal
nevnes i lovteksten, eller bare omtales i motivene til drapsbestemmelsene, kommer
departementet tilbake til i en proposisjon om straffelovens spesielle
del.
Oslo, i justiskomiteen, den 15. mars 2005
Trond Helleland
leder |
Anne Helen Rui
ordfører |