I Dokument nr. 8:41 (2004-2005) vert følgjande
forslag fremma:
"1. Stortinget
ber Regjeringen etablere prøvedrift på Alnabanen
så raskt som mulig, i et samarbeid med Jernbaneverket,
NS AS og eventuelt andre aktører og med offentlig kjøp
som et mulig virkemiddel.
2. Stortinget ber Regjeringen utrede en
langsiktig opprustning av Alnabanen som et viktig bindeledd i kollektivtrafikken
i Oslo."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlegg til Dokument nr. 8:41 (2004-2005) frå Samferdselsdepartementet v/statsråden datert 17. mars 2005.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, støttar utgreiingsarbeid med formål om å opne for prøvedrift av persontransport på Alnabanen. Fleirtalet ser det som eit ønskjeleg mål å få persontrafikk på Alnabanen. Fleirtalet ber om at oversikt over framtidige investeringskostnader kjem fram i endelig utgreiing, samt ei vurdering av behovet for offentleg kjøp av person-transporttenester på tog. Fleirtalet avventar difor endeleg utgreiing frå departementet.
Fleirtalet finn difor å foreslå at Dokument nr. 8:41 (2004-2005) vert vedlagt protokollen.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at persontogtrafikk på Alnabanen vil støtte opp under areal- og byutviklingsplanane for Groruddalen.
Desse medlemene vil understreke tydinga av å planlegge for høge kollektivdelar ved byutviklingsprosjekt i ei tidleg fase, og spesielt i eit område som er utsett for luftforureining.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til brev fra Samferdselsdepartementet ved statsråden av 17. mars 2005 som refererer til flere analyser gjennomført av Jernbaneverket hvor det fremkommer stor usikkerhet i saken. Derfor er Alnabanen ikke blitt realitetsbehandlet ifølge statsråden.
Disse medlemmerviser også til departementets svar på spørsmål i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse medlemmer peker på at konklusjonene så langt har vært et rent lokaltogtilbud på Alnabanen og at et slikt tilbud ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Disse medlemmerviser til Jernbaneverkets vurdering i brev av 26. februar 2005 at dersom prøvedrift skal iverksettes, må tilbudet tilpasses kapasitetssituasjonen på tilstøtende baner (Hovedbanen og Gjøvikbanen).
Disse medlemmerregistrerer at Jernbaneverket vurderer at det per dags dato finnes en rekke uavklarte forhold med hensyn til sikkerhet og kapasitet for godstrafikk som nødvendiggjør behovet for en rekke utredninger før eventuell prøvedrift kan iverksettes.
Disse medlemmerfølger Jernbaneverkets henstilling om å fraråde at det igangsettes prøvedrift på Alnabanen idet fjernstyring og fullt utbygd sikringsanlegg sannsynligvis vil medføre så store investeringer at tiltaket først må utredes for å avklare om det er samfunnsøkonomisk riktig å innlemme Alnabanen i driftsopplegget for kollektivtransporten i Oslo og Akershus.
Disse medlemmervil også minne om at det i Nasjonal transportplan 2006-2015 er vedtatt å bygge om containerterminalen på Alnabru i perioden 2006-2009, og av denne grunn vil prøvedrift av persontrafikk på Alnabanen medføre konflikter av forskjellig art. Samfunnsøkonomisk viktighet av en fungerende containerterminal er langt større enn en marginal jernbanestrekning for persontransport hvor det allerede eksisterer opptil flere alternative kollektivtilbud.
Disse medlemmerminner om at godstrafikken kan leve med den skinnekvalitet som finnes på dagens Alnabane, mens det for å tilfredsstille personbefordring, trengs en vesentlig og kostnadskrevende oppgradering av skinnegangen og annet teknisk utstyr.
Disse medlemmerregistrerer Samferdselsdepartementets krav om nødvendighet og behov for å vurdere nærmere behov for materiell, personell, samt økt behov for kjøp av statlige- og/eller kommunale kjøp av persontransporttjenester.
Disse medlemmerhar registrert at arealene langs Alnabanen vil komme til å være et fremtidig potensial for lokalisering av bolig- og industriareal med et tidsaspekt som ligger minst 25 til 30 år fremover. Selve jernbanetraseen vil så langt bli liggende til bruk for godstrafikk og kun fremtiden vil vise om behovet for personbefordring på Alnabanen kan bli aktuell og regningssvarende fra et samfunnsøkonomisk synspunkt.
Disse medlemmerser ingen grunn til å bruke departementets og Jernbaneverkets ressurser til å vurdere mulig prøvedrift på Alnabanen, men heller bruke disse midler til andre prioriterte oppgaver innenfor samferdsel og jernbane.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:41 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Heidi Sørensen og Heikki Holmås om prøvedrift med persontogtrafikken på Alnabanen - vert å leggje ved protokollen.
Jeg viser til brev fra samferdselskomiteen av
10. februar 2003, hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til Dok. nr. 8:41 (2004-2005) om prøvedrift med persontrafikk
på Alnabanen.
Det har i flere år vært fremmet
ulike ønsker om persontrafikk på Alnabanen. Både
lokaltog, kombibane; T-bane - tog og kombibane; trikk - tog har
vært vurdert. Jernbaneverket har gjort flere foreløpige
analyser, men på grunn av stor usikkerhet har de ulike
analysene/rapportene til nå ikke vært
gjenstand for realitetsbehandling i Jernbaneverkets ledelse.
I tidligere utredninger, jf. også departementets
svar på spørsmål 110 fra komiteen i forbindelse
med behandlingen av Nasjonal transportplan 2006-2015, har konklusjonene
så langt vært at et rent lokaltogtilbud ikke er
samfunnsøkonomisk lønnsomt. Markedsgrunnlaget
og lønnsomheten vil imidlertid kunne øke, dersom
det lar seg gjøre å etablere kombibaneløsninger og
dermed skape tettere tilknytning til det øvrige kollektivsystemet
i Oslo.
Samferdselsdepartementet har forelagt saken
for Jernbaneverket som i brev av 28. februar 2005 til Samferdselsdepartementet,
bl.a. opplyser følgende:
I dokument 8:41 (2004-2005) viser representantene Sørensen
og Holmås til mulighetsstudie for lokaltogpendel Lillestrøm-Grefsen
utarbeidet i 2003. Mulighetsstudien beskriver eksisterende infrastruktur
på Alnabanen samt omløpssporet gjennom Alnabru
skiftestasjon og tar for seg mulige ruteplaner for en lokaltogpendel
på denne infrastrukturen. Forhold omkring framføring
av godstog fra Bergensbanen over Alnabanen, forholdet til kapasiteten
på Gjøvikbanen mellom Grefsen og Kjelsås
eller forhold rundt sikkerhet/krav fra Statens jernbanetilsyn,
er ikke behandlet. Mulighetsstudien ble gjort før planene
for ombygging av Alnabru skiftestasjon var kommet så langt
at det var mulig å antyde byggestart for ombyggingen.
Jernbaneverket uttaler at dersom prøvedrift
skal igangsettes, må tilbudet tilpasses kapasitetssituasjonen på tilstøtende
baner (Hovedbanen og Gjøvikbanen). Jernbaneverket har ikke
vurdert om anbudsutsettingen av persontrafikk på Gjøvikbanen
vil være til hinder for at persontog på Alnabanen
også trafikkerer deler av Gjøvikbanen (Grefsen
- Kjelsås).
På grunn av at det fremdeles finnes
en rekke uavklarte forhold, særlig med hensyn til sikkerhet
og kapasitet for godstrafikk, er det nødvendig med nærmere utredninger
før prøvedrift kan igangsettes. Jernbaneverket
vil fraråde at prøvedrift igangsettes uten at
det etableres et stopp på Økern, noe som også vil
kreve en offentlig planprosess etter Plan- og bygningsloven. Selv
om Oslo kommune er velvillig og prioriterer behandling av en reguleringsplan
for plattform på Økern og eventuell etablering
av ny plattform på Alna stasjon, vil planprosessen ta noe
tid. Dersom det av sikkerhetsmessige hensyn er nødvendig
at Alnabanen skal fjernstyres før prøvedrift kan
igangsettes, vil dette kreve ytterligere tid, både knyttet
til bestilling og utbygging. I så tilfelle vil Jernbaneverket
fraråde at det igangsettes prøvedrift. Fjernstyring
og fullt utbygd sikringsanlegg vil sannsynligvis medføre
så store investeringer at tiltaket først må utredes
for å avklare om det er samfunnsøkonomisk riktig å innlemme
Alnabanen i driftsopplegget for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.
Representantene Sørensens og Holmås" forslag
bygger på en forutsetning om at prøvedrift kan
skje med bruk av omløpssporene på Alnabruterminalen.
I Nasjonal transportplan er det satt av midler til ombygging av containerterminalen
på Alnabru i første fireårsperiode 2006-2009.
I denne perioden kan det oppstå konflikter, både
i forhold til ombyggingen av Alnabruterminalen og til kvaliteten
og regulariteten på togtilbudet. Dersom prøvedriften
skal baseres på denne forutsetningen, må det vurderes
om disse forholdene er av en slik art at prøvedriften bør
utsettes til ombyggingen er ferdig. Jernbaneverket antar at det
vil kunne være alternative løsninger, men peker
på at dette må vurderes nærmere i det
videre arbeidet.
I følge Jernbaneverket bør
følgende avklares før en beslutning om ev. prøvedrift
kan tas:
– Kapasitet,
snu- og hensettingsmuligheter for en lokaltogpendel må analyseres.
– Det må foretas vurderinger
av markedsgrunnlag og stoppmønster for å avklare
hvilken etterspørsel det kan forventes på et slikt
tilbud.
– Ut fra markedsvurderinger og
kapasitetsvurderinger må det utarbeides et hensiktsmessig
driftsopplegg/ruteplan.
– Det må gjennomføres
endringsanalyser av sikkerheten for de forskjellige alternativene
som finnes for en eventuell prøvedrift.
– Statens jernbanetilsyn må kontaktes
for å klarlegge hvilke krav som vil bli stilt mht. fjernstyring
og sikringsanlegg på Alnabanen før persontrafikk
kan tillates.
– Konsekvenser for godstrafikken
på Bergensbanen må utredes.
– Konsekvensene for kapasiteten
på Alnabruterminalen, dersom omløpssporene skal
benyttes, må vurderes. (Containerterminalen skal ombygges
og kapasiteten i byggeperioden må vurderes spesielt i tillegg
til sikkerhet/regularitet for Alnabanetog i en anleggsperiode.)
Jernbaneverket vil igangsette utredningene umiddelbart
og tar sikte på at de viktigste vurderingene kan foreligge
i løpet av sommeren 2005.
Før en eventuell prøvedrift
kan igangsettes må det gjennomføres ytterligere
planlegging:
– Eventuelle
infrastrukturtiltak må planlegges og kostnadsberegnes.
Det må også tas høyde for offentlig planprosess
dersom dette er nødvendig. Som minimum behandlingstid ved
eventuell reguleringsplan må påregnes ca. ett år
i Oslo.
– Materiellbehov og materielltilgang
må utredes.
Med bakgrunn i ovenstående vurderinger
anser Jernbaneverket at en eventuell prøvedrift på Alnabanen
tidligst kan igangsettes fra og med ruteterminskiftet i desember
2006.
Spørsmålet om valg av kombibane
eller lokaltog og ev. hvilken form for lokal persontrafikk som kan
være aktuelt på Alnabanen er fremdeles uavklart.
En rapport om dette, i tilknytning til Oslopakke 2-samarbeidet forventes å foreligge
våren 2005, og vil forhåpentlig danne grunnlag
for å vurdere realismen i kombibane som driftskonsept i
Oslo-området. Alle kombibaneløsningene som har
vært diskutert krever imidlertid en rekke systemavklaringer
langt ut over de rent tekniske mulighetene på Alnabanen,
for eksempel knyttet til kapasiteten i det øvrige lokale
trikke-/T-banesystemet, herunder T-banetunnelene gjennom
sentrum m.v.
I tillegg til infrastrukturvurderinger vil det
være behov for å vurdere nærmere materiellbehov/-kapasitet og
behov for (økt) offentlig (statlig eller kommunalt) kjøp
av persontransporttjenester med tog / øvrig banebasert
lokal kollektivtransport. Konsekvenser for persontransporten på Gjøvikbanen
i forhold til framtidig avtale mellom Samferdselsdepartementet og
trafikkutøver må også vurderes.
I tråd med vårt svar på spørsmål
110 fra komiteen i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015, legger
Samferdselsdepartementet til grunn at Jernbaneverket viderefører
arbeidet med å utrede hvilke muligheter som finnes for å starte
persontrafikk på Alnabanen. I lys av Oslopakke2-rapporten
om kombi-banetrafikk, vil det være naturlig at Jernbaneverket
i forlengelsen av dette utarbeider et utredningsprogram, med sikte
på å avklare minimumsløsninger og konsekvenser
av disse, samt hvilke framtidige utviklingsmuligheter det må tas
høyde for - både med hensyn på trafikk
med andre driftsarter og framtidig trafik-keringsmønster
på jernbanen. Et slikt utredningsarbeid bør legges
opp med sikte på ferdigstilling våren 2006, slik
at et eventuelt investeringsprosjekt kan vurderes i forbindelse
med neste rullering av Nasjonal transportplan. Materiellbehov og
eventuelt behov for offentlig kjøp av persontransporttjenester
som følge av et eventuelt persontransporttilbud på Alnabanen,
bør inngå som en del av dette utredningsarbeidet.
Som det framgår av ovenstående
har utredningsarbeidet knyttet til etablering av persontrafikk på Alnabanen
allerede pågått over lengre tid. Det er imidlertid ikke
satt av ressurser til Alnabanen innenfor de prioriteringer som ble
gjort i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015. Samferdselsdepartementet
har derfor bl.a. innledet drøftinger med Oslo og Akershus om å se
mulig persontrafikk på Alnabanen som en del av det pågående
arbeidet med Oslopakke 3. Departementet er positiv til å vurdere
muligheten for prøvedrift på Alnabanen, som en
del av det pågående utredningsarbeidet. En rekke
forhold må avklares nærmere før det evt.
kan etableres et persontogtilbud på Alnabanen. Departementet
tilrår derfor at en avventer resultatene av utredningsarbeidet
skissert over før det tas beslutninger om hvorvidt det
er aktuelt å gjenåpne Alnabanen for persontrafikk
- herunder prøvedrift.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 19. mai 2005
Petter Løvik
leiar |
Sigrun Eng
ordførar |