10. Forsendelse av legemidler

10.1 Sammendrag

Det framholdes at behovet for å kunne sende legemidler i Norge er stort. Det gis fraktrefusjon for 1,2 millioner forsendelser årlig.

Apotekloven krever at apoteket er fysisk tilgjengelig for kunden, og stenger derfor for rene postordre- eller internettapotek. Apotekene kan som hovedregel bare sende legemidler til forbrukere i apotekets naturlige geografiske nærområde.

En dom avsagt i EF-domstolen 11. desember 2003 tar utgangspunkt i at innførsel av et legemiddel fra et annet land bare kan nektes dersom forbudet er helsemessig begrunnet. Dommen fastslår at slik helsemessig begrunnelse ikke foreligger for reseptfrie legemidler, og dette innebærer at utenlandske apotek kan sende reseptfrie legemidler til norske kunder. Det framholdes at for norske apotek vil det kunne oppfattes som en konkurransevridning ikke å få samme mulighet, og departementet foreslår å fjerne begrensningene på forsendelse av reseptfrie legemidler fra apotek.

Departementet vil utrede hvilke konkrete endringer som bør gjennomføres for å gjøre forsendelse av legemidler sikrere enn i dag. Dette omfatter blant annet krav til forsendelsen, veiledning og eventuelt internettsalg.

Departementet vil starte et pilotprosjekt for veiledning av kunder ved forsendelse av legemidler og bruke erfaringene til å stille kvalitetskrav og utvikle praktiske løsninger som kan formidles til hele næringen.

Departementet vil utvide adgangen til forsendelse av legemidler ut over apotekenes nærområde når krav til veiledning ved forsendelse er gitt.

Departementet vil vurdere hvorvidt kravet om at norske apotek må være fysisk tilgjengelige for kundene, bør opprettholdes.

10.2 Komiteens merknader

De fleste mindre apotek i distriktene er helt avhengig av den omsetning som utløses av kundekretsen i nærområdet. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at apotekloven krever at apoteket er fysisk tilgjengelig for kunden. Således setter loven stopp for eventuelt postordre- og internettsalg. Slikt salg vil også undergrave distriktsapotekene og svekke kontakten mellom det lokale apoteket og pasientene og medføre dårligere faglig veiledning.

Det foreslås også forskriftsendring som skal oppheve begrensningen på forsendelse av legemidler kun til apotekets nærområde. Disse medlemmer mener at disse endringene vil redusere omsetningen i distrikts­apotekene som i dag sender mye legemidler slik det uttrykkes i meldingen.

Disse medlemmer mener at fri forsendelse, postordre og internettsalg reiser grunnleggende spørsmål ved sikkerheten ved lang transportvei, veiledning fra annen kilde enn nærmeste lokale farmasøyt og sikker formidling og behandling av resept av apotek som verken kjenner forskriveren eller pasienten fra før. Disse medlemmer mener at forandring av dagens apoteklov og forskrifter krever grundig utredning av de konsekvenser dette vil ha for distriktsapotekene, men også for andre apotek som ikke vil kunne bli vinnere i et system der grenser oppheves.

Disse medlemmer mener at internetthandel innenfor apotekområdet av ulike grunner trolig blir en realitet, men slike ordninger kan ikke fungere før ordningen med elektroniske resepter har fått et omfattende omfang. Det vises til at det i meldingen antas at de første tilfeller med elektroniske resepter (e-resept) kan bli igangsatt i 2007. Disse medlemmer er innforstått med at vi ikke kan være uforberedt på eventuell bruk av internettordninger. Etter at e-resepter er innført, kan disse medlemmer tenke seg at det igangsettes prøveprosjekter som avdekker hvilke tiltak som må iverksettes, hvilke begrensninger som kan ligge i ei slik ordning, og hvilke sikkerhetsmessige utfordringer som er der av hensyn til forskriveren, utleveringsstedet, pasienten som mottaker og krav til transport over antatt lange avstander. Det faglige veiledningsbehovet og informasjonsformidlingen må hensyntas fullt ut.

I forhold til forsendelse av legemidler mener disse medlemmer at det i dag er store betenkeligheter med bruk av ordinær postgang for forsendelse. Det må derfor utredes grundig hvilke krav som må stilles til sikker sending av legemidler, før forsøksprosjekter med internettapotek vurderes igangsatt.

Disse medlemmer mener det således er åpenbart at det ikke nå kan igangsettes internettomsetning. Det må først legges til grunn at e-reseptordningen er fullt implementert, og dernest må det utredes nærmere hvilke konsekvenser slike internettordninger vil kunne få for distriktsapotekene, for sikker forsendelse og for apotekene som faghandel.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget vil ikke endre lov 2. juni 2000 om apotek for å åpne for postordre- og internettsalg. Stortinget forutsetter at eventuelle senere forslag om slike ordninger baseres på grundige utredninger om bl.a. konsekvensene for distriktsapotekene, sikkerhet for befolkningen og apotekenes oppgave som faghandel."

"Stortinget vil ikke tillate forskriftsendring som tar sikte på å oppheve begrensingen på forsendelse av legemidler kun til apotekenes nærområde."

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at forsendelse av legemidler er tillatt i mange andre europeiske land, og at økt forsendelsesadgang kan gi enkelte forbrukere bedre tilgjengelighet til legemidler. Dagens omfattende forsendelse av legemidler fra apotek indikerer at pasientsikkerheten også vil kunne ivaretas ved utvidet forsendelsesadgang. Flertallet understreker at departementet må sørge for robuste løsninger som ivaretar apotekdekningen i distriktene, og som gir pasientene god veiledning om legemiddelbruk.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil igjen understreke viktigheten av at alle har samme mulighet til å motta medisiner til samme kostnad uansett hvor de bor i landet. Disse medlemmer mener dette først og fremst gjøres gjennom kostnadsfri forsendelse til medisinbrukeren, og disse medlemmer vil derfor understreke at fraktutjevningsordningen for medisiner og apotekvarer må praktiseres slik at frakt- og forsendelseskostnader ikke belastes brukerne.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tok i forbindelse med arbeidet med den nye apotekloven som ble gjort gjeldende fra 1. mars 2001, til orde både for salg av reseptfrie legemidler utenfor apotek, og at det måtte tillates postordresalg av legemidler. Disse medlemmer vil derfor allerede nå be om at Regjeringen fremmer forslag til endringer i apotekloven slik at fri forsendelse, postordre og internettsalg av legemidler blir tillatt.