Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at ved behandlinga av Innst. S. nr. 222 (2002-2003) sluttet Stortinget seg til Regjeringens forslag om å flytte Luftfartstilsynet til Bodø. Flyttingen skulle gjennomføres i en periode på om lag tre år.

Flertallet har merket seg at flytteprosessen har vært krevende. Under Luftfartstilsynets opprinnelige flyttestrategi var det få som ønsket å flytte med tilsynet til Bodø. Rekruttering av nye medarbeidere har heller ikke vært lett. Flertallet har videre merket seg at Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane i en rapport slo fast at Luftfartstilsynet ikke fungerte tilfredsstillende på alle områder. Flertallet viser til at kommisjonen ba Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet utarbeide en handlingsplan for å styrke de områdene som ikke fungerte tilfredsstillende.

Flertallet er tilfreds med at Regjeringen står fast på vedtaket om flytting av Luftfartstilsynet til Bodø.

Flertallet vil vise til at flytransport er en meget sikker transportform. Flertallet vil peke på at Luftfartstilsynet hele tiden skal fungere tilfredsstillende, slik at tilsynet sammen med flyselskapene og Avinor AS fortsatt kan sørge for flysikkerhet på internasjonalt toppnivå.

Flertallet har merket seg at den nåværende ledelsen i Luftfartstilsynet har fulgt opp med en handlingsplan for å forsere framdriften i flytteprosessen. Det har ført til en ny giv i arbeidet med lokalisering til Bodø.

Flertallet har videre merket seg at gjennom en rekke personellrettede tiltak basert på økonomiske incitamenter, opplæring og rekruttering av personell med utradisjonell fagbakgrunn, mener Luftfartstilsynet å kunne ha 70-90 tilsatte på plass i løpet av høsten 2005. Fortsatt stilles samme krav til utdanning og erfaring som i andre europeiske luftfartstilsyn.

Flertallet har merket seg at det for noen stillinger skal være dobbel bemanning i en overgangsfase inntil nye medarbeidere i Bodø har fått tilfredsstillende opplæring og erfaring.

Flertallet ber om at Stortinget holdes informert om framdriften i bemanning og flytteprosess, og om hvorvidt flysikkerheten påvirkes av dette.

Flertallet har merket seg at flyttekostnadene, opprinnelig anslått til 116 mill. kroner, vil øke med rundt 20-30 mill. kroner. Flertallet har videre merket seg at de årlige driftskostnadene grovt regnet vil øke med 10-20 mill. kroner etter forslagene i meldingen.

Flertallet er innforstått med at flyttekostnader og driftskostnader for Luftfartstilsynet i Bodø vil overstige de beløp som tidligere er lagt til grunn. Ved de årlige budsjettbehandlingene vil Stortinget på vanlig måte fatte de nødvendige vedtak når det gjelder oppfølgingen også av flytte- og driftskostnadene for Luft­fartstilsynet.

Flertallet forutsetter at flysikkerheten er styrende for tempoplan og flytteprosessens praktiske innretning. Det er viktig at Luftfartstilsynet lykkes i å ansette nøkkelpersonell innen de flytekniske stillingskategorier.

Flertallet er tilfreds med den tette oppfølging Samferdselsdepartementet har med Luftfartstilsynets handlingsplan. Det er viktig at Luftfartstilsynet opprettholder den kompetanse som er en forutsetning for de internasjonale godkjennelsesregler som gjelder for luftfartstilsyn.

Flertallet tar til etterretning at det ansettes tre helikopterinspektører der arbeidssted kan tilpasses den enkelte. Fleksibilitet er nødvendig for en best mulig flytteprosess.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til sine merknader i forbindelse med vedtaket om flytting av Luftfartstilsynet fra Oslo til Bodø, jf. Innst. S. nr. 222 (2002-2003) hvor disse medlemmer gikk imot flytting til Bodø.

Disse medlemmer minner om sin her uttrykte skepsis mot flyttingen til Bodø, og så klart de problemer som ville kunne oppstå først i flytteprosessen og senere under den fremtidige drift.

Disse medlemmer understreket også at Luft­fartstilsynet var den etat som var aller minst egnet til flytting på grunn av de høye krav de internasjonale organer og lovgivning setter til den ekspertise og fagmiljø som trenges for å opprettholde nødvendig sikkerhet i luften.

Disse medlemmer minner også om at i vedtaket om flytting til Bodø var det forutsatt at flysikkerheten skulle bli ivaretatt og fremstå usvekket på en faglig nødvendig og forsvarlig måte.

Disse medlemmer legger også vekt på at rekrutteringen av fagpersonell med den nødvendige spissekspertise hittil har vært en særdeles vanskelig og tidkrevende oppgave. Mye tyder på at Bodø også i fremtiden vil slite med å holde på en stabil arbeidsstokk.

Disse medlemmer vil også peke på at den økonomiske ramme for selve flyttingen er overskredet og øker med 20-30 mill. kroner i forhold til den opprinnelige forutsetning, noe som er et forsiktig anslag. Disse medlemmer minner i denne sammenheng også om at de årlige driftsutgifter ble anslått lavere i Bodø enn i Oslo. Hittil har dette ikke medført riktighet.

Disse medlemmer er overrasket over nødvendigheten av de mange incitamenter og økonomiske kompensasjoner som er og vil bli satt i verk i Bodø for å kunne få gjennomført flyttingen. Disse mange tiltak bare bygger opp under den kjensgjerning at flyttevedtaket var basert på forutsetninger som ikke kunne la seg realisere. Alt tyder på, slik disse medlemmer oppfatter saken, at lokalisering i Bodø vil medføre en vesentlig større økonomisk belastning enn om Luft­fartstilsynet hadde forblitt lokalisert i Oslo.

Disse medlemmer minner om den foreløpige rapport fra 6. januar 2005 fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane, hvor de konkluderer med at Luftfartstilsynet ikke har fungert tilfredsstillende på alle områder og nødvendigheten av at det blir utarbeidet en handlingsplan for å styrke de mest utsatte områdene. Havarikommisjonen viser spesielt til situasjonen innenfor områdene luftkompetanse, tilsyn med helikoptervirksomheten i Nordsjøen og risikobasert tilsyn.

Disse medlemmer registrerer at kommisjonen anbefaler at Samferdselsdepartementet snarest utarbeider en handlingsplan i samarbeid med Luftfartstilsynet for spesielt å styrke de påpekte områder.

Disse medlemmer mener at mange grunnleggende forutsetninger for flyttingen til Bodø så langt ikke er blitt oppfylt og at samferdselsministeren derfor bringer flyttesaken tilbake til Stortinget for ny politisk behandling. Disse medlemmer legger til grunn at alle kostnader i forbindelse med en reversering av forslaget legges frem for Stortinget.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen stoppe flytteprosessen av Luftfartstilsynet til Bodø, og snarest bringe spørsmålet om flytting av Luftfartstilsynet tilbake til Stortinget for ny behandling."