I den senere tid har debatten om framtidig innretning av
det norske styrings- og forvaltningssystemet lokalt og regionalt
fått økt oppmerksomhet. I grove trekk diskuteres
følgende: oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåene,
behovet for et eget folkevalgt mellomnivå samt geografisk
inndeling av kommuner og et eventuelt mellomnivå.
Det tas sikte på at Stortinget våren
2007 skal kunne behandle en prinsippmelding om det norske styrings- og
forvaltningssystemet på lokalt og regionalt nivå, både
når det gjelder struktur og oppgavefordeling. Eventuelle
endringer kan tidligst gjennomføres fra 2010.
I proposisjonen gis det en presentasjon av ulike
forsøk knyttet til fylkeskommunenes virksomhet, samt en nærmere
oversikt over oppgaver og utfordringer på noen sentrale
felt innenfor fylkeskommunenes ansvarsområde.
Komiteen viser til
at debatten om oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåene,
behovet for et eget folkevalgt mellomnivå samt geografisk
inndeling av kommuner og et eventuelt mellomnivå har fått økt fokus. Komiteen mener
at flere større endringer i fylkeskommunenes ansvar og
oppgaver har påvirket og forsterket debatten. Sentralt
står overføring av ansvaret for sykehjem og psykisk
utviklingshemmede til kommunene i 1988, etableringen av SND i 1993,
fylkeskommunens nye rolle som regional utviklingsaktør
og statliggjøringen av sykehus, barnevern, familievern
og rusomsorg de siste årene. Videre har det vært
gjennomført en rekke forsøk og samarbeid på tvers
av fylkesgrensene som etter komiteens mening skaper
forventninger om politiske beslutninger om framtidig innretning
av det norske styrings- og forvaltningssystemet lokalt og regionalt.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen i
denne situasjonen ønsker å tydeliggjøre
planlagte prosesser, herunder tidsløp, innhold og organisering
av det videre arbeidet med vurdering av struktur og oppgavefordeling
i offentlig forvaltning. Disse medlemmer viser til at
Regjeringen legger opp til at de planlagte parallelle løpene
for vurdering av kommunestruktur og dagens fylkeskommune kobles
sammen for å bidra til en mer samlet, helhetlig og grundig
gjennomgang av styrings- og forvaltningsstrukturen.
Disse medlemmer slutter seg til
en slik framgangsmåte, men vil samtidig gi uttrykk for
at tidsperspektivet som er angitt i proposisjonen kan synes å være
for langstrakt. Disse medlemmer ber Regjeringen vurdere
om prinsippmeldingen om det norske styrings- og forvaltningssystemet
på lokalt og regionalt nivå, kan forseres.
Komiteen viser til
følgende uttalelse fra KS, i forbindelse med at KS har
sett på mulige administrative innsparingspotensialer ved
en regionreform:
"Det kan spares cirka en milliard kroner i administrasjonskostnader
når det opprettes sju til ni folkevalgte regioner og nedlegges
19 fylkeskommuner. Selv om nye regioner først og fremst
skal styrke demokratiet er det ingen ulempe at også bidrar
til mindre administrasjonsutgifter (…) Når det
etableres politiske institusjoner som kan se sektorer og oppgaver
i sammenheng ut fra lokale og regionale behov, vil det gi bedre
prioriteringer og dermed større gevinster. I tillegg skal
reformen forenkle slik at innbyggere, næringsliv og kommuner
skal få ett regionalt nivå å forholde
seg til, og ikke flere som i dag."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, går
inn for at dagens fylkeskommuner skal erstattes av sterkere regioner
som skal styres av et direkte valgt regionting. Flertallet vil
desentralisere mer makt til regionene. Flertallet mener
inndelingen i regioner må ta hensyn til avstander og identitet,
og skje i en prosess der både kommunene og fylkeskommunene
deltar. Flertallet vil understreke at etablering
av nye regioner ikke kan skje uten endringer i den regionale stat. Flertallet mener
at reformen må iverksettes så raskt som mulig. Flertallet vil
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak slik at Stortinget i 2006 kan fatte prinsippbeslutning
om innføring av forvaltningsreform på regionalt
nivå."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader og forslag under kapittel 10.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til eget arbeidsprogram der det står:
"Sosialistisk Venstreparti ønsker en desentralisering av
makt fra statlig nivå og statlig forvaltning til regionalt
politisk nivå. Oppgaver knyttet til regional utvikling,
opplæring, kultur, helse, samferdsel, miljøforvaltning
og planlegging bør ivaretas av et regionalt folkevalgt
nivå. Dette betinger overføring av makt fra områder
som i dag ikke er underlagt folkevalgt styring."
Disse medlemmer mener det trengs
et forvaltningsnivå under folkevalgt styring mellom stat
og kommune. Dette forutsetter at arbeidsoppgaver, myndighet og ressurser
overføres til dette regionale forvaltningsnivået,
slik at det kan bli en viktig del av den demokratiske styringen
av samfunnet vårt. Disse medlemmer går
inn for stor lokal valgfrihet når det gjelder størrelsen
på disse regionene. Fylkeskommunene bør selv avgjøre
om de vil bestå som egne enheter, eller om de vil slå seg
sammen med andre fylkeskommuner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at det er behov for et regionalt folkevalgt nivå, i tillegg
til kommune og stat. Desentralisering av beslutningsmyndighet, en
rasjonell og effektiv oppgavefordeling, utvikling av et konkurransekraftig
næringsliv i alle deler av landet forutsetter et sterkt
regionalt nivå. Dette er også nødvendig
for å kunne ivareta en variert og finmasket kommunestruktur. Dette
medlem mener at god næringsutvikling, bærekraftig
utvikling, demokratihensyn og arealbruk krever regional samordning
og styring. Flere tunge velferdsoppgaver vil kunne løses
mest effektivt på regionalt nivå. Dette medlem viser
til at den regionale forvaltning i dag er delt mellom fylkeskommunen,
som er styrt av folkevalgte, og ulike statlige regionale etater.
Dagens regionale organisering er byråkratisk og preget
av uryddig geografisk inndeling, uklar arbeidsdeling mellom ulike instanser
og et klart demokratisk underskudd. Dette medlem mener
derfor at det er behov for en forvaltningsreform der det regionale
folkevalgte nivå videreutvikles for å styrke folkestyret
på bekostning av embetsverket. Det regionale tiltaks- og
utviklingsarbeidet, samt utviklingen av offentlig infrastruktur
må samles og koordineres på en bedre måte
som grunnlag for næringsutvikling, verdiskaping og bosetting.
Dette innebærer at både politikkutforming, planlegging
og virkemidler knyttet til blant annet samferdsel, næringsutvikling,
areal- og miljøforvaltning, kultur, utdanning og kompetansebygging
i betydelig grad desentraliseres fra statlig nivå til regionalt
folkevalgt nivå.
Dette medlem ønsker å foreta
en omfattende og systematisk overføring av oppgaver, ansvar
og myndighet med sikte på et styrket regionalt nivå på bekostning
av statlig myndighet og anbefaler følgende endringer:
1. Fylkesmannens miljøavdeling,
landbruksavdeling og regional arealdisponering overføres
til regionene.
2. Fylkesmannsembetet avvikles og erstattes
med regionale statlige kontor for tilsyn og legalitetskontroll.
3. Ansvaret for regional samordning og
planlegging samt prioritering av fylkesveier og riksveier legges til
regionnivået.
4. Innovasjon Norge, deler av Aetats ansvar
for arbeidsmarkedstiltak og andre statlige næringsrettede
tiltak legges inn under regional folkevalgt styring.
5. Regionnivået tillegges et større
ansvar for region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktsinstitusjoner innenfor
områdene scenekunst, musikk, museum og billedkunst.
6. Regional kompetanseutvikling ivaretas
i dag gjennom de statlige høgskoler og forskingsinstitusjoner tilknyttet
disse. Næringsutvikling og kompetanseutvikling må sees
i sammenheng og underlegges regional folkevalgt styring.
7. Spesialisthelsetjenesten innen somatikk
og psykiatri, 2.linjetjeneste barnevern og rusomsorg, krever regionale
tilpassinger som må underlegges regional folkevalgt styring.
Dette medlem ønsker å videreutvikle
sterkere folkestyrte regioner, samtidig med en ny oppgave- og maktfordeling
mellom staten og det regionale nivå. Vedtak om overføring
av oppgaver må gjøres før, eller senest
samtidig, med at endret regional inndeling gjennomføres.
Endring av grenser skal bare kunne skje etter en grundig debatt
i berørte kommuner og fylker. Rådgivende folkeavstemning
bør etter dette medlems syn benyttes for å få større
engasjement mellom folk, og for å gi Stortinget et bedre
beslutningsgrunnlag. Det er viktig at grensene oppleves som naturlig
ut fra identitet og samhandling med kommunene. Dette betyr likevel
at dagens fylkesgrenser kan opprettholdes som valgkretser for valg
av representanter til Stortinget.