Kommunal- og regionaldepartementet foreslår
at samlet skjønnsramme for 2006 settes til 3 873
mill. kroner. Det ordinære skjønnet øker
med 220 mill. kroner. Det ekstraordinære skjønnet
avvikles i 2006, noe som gir en reduksjon på 366 mill.
kroner. Til sammen gir dette en reduksjon på 146 mill.
kroner sammenliknet med 2005.
For kommunene foreslår departementet
at skjønnsrammen settes til 2 734 mill. kroner.
For fylkeskommunene foreslår departementet at skjønnsrammen
settes til 1 139 mill. kroner.
Skjønnsrammen eksklusiv kompensasjon
for økt arbeidsgiveravgift, kompensasjon for endringer
i inntektssystemet fra 2002 og særskilte tilskudd, betegnes som
basisrammen. Departementet foreslår at basisrammen reduseres
med om lag 10 pst. eller om lag 180 mill. kroner, samtidig som innbyggertilskuddet øker tilsvarende.
De isolerte omfordelingsvirkningene som følger av dette
vil være små. Etter dette justeres skjønnsrammen
blant annet for:
– et trekk
på 59 mill. kroner i særskilte tilskudd som enkelte
kommuner og fylkeskommuner mottar.
– skjønnsmidlene som
fordeles gjennom året (prosjektskjønn mv.) reduseres
med 27 mill. kroner.
– en påplusning på 422
mill. kroner til kompensasjon for merutgifter som kommunesektoren
har på grunn av omleggingen av ordningen med differensiert
arbeidsgiveravgift.
– en påplusning på 61
mill. kroner for å kompensere endringene som er gjort i
inntektssystemet 2002-2005.
I 2006 vil det ekstraordinære skjønnet
være avviklet. Avvikling tilsvarer en reduksjon i skjønnsrammen
med 366 mill. kroner fra 2005 til 2006.
Komiteen viser til
at den foreslåtte samlede skjønnsrammen for 2006
er satt til 3 873 mill. kroner, fordelt på 2 734
mill. kroner til kommuner og 1 139 mill. kroner til fylkeskommuner. Komiteen viser
til at den ekstraordinære skjønnsrammen, som har
gått til kommuner og fylkeskommuner som tapte på omleggingen
av inntektssystemet i 1997, avvikles fra og med 2006.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag til skjønnsramme. Komiteen har
merket seg at det ligger en påplussing på 422
mill. kroner til kompensasjon for merutgifter som kommunesektoren
har på grunn av omleggingen av ordningen med differensiert
arbeidsgiveravgift, og viser til sine merknader i Innst. S. nr.
259 (2003-2004) og Innst. S. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til at det fra og med 2004 har blitt satt krav til de ROBEK-kommunene
som innvilges ekstra skjønnsmidler på grunn av
dårlig økonomi, at de skal ha en forpliktende
plan for omstilling og kostnadsreduksjon. Kommuner som ikke klarte å tilpasse
driften til inntektsnivået, skal ikke uten videre motta
skjønnsmidler. Regjeringen legger opp til at denne ordningen
videreføres.
Flertallet mener at det er viktig
at kommuner med svak økonomi får hjelp til å komme
seg ut av en vanskelig økonomisk situasjon. Å straffe
kommuner som ikke overholder budsjettet kan føre til at
den vanskelige økonomiske situasjonen vedvarer, med et
dårlig offentlig tjenestetilbud som resultat.
Flertallet viser til at tilskuddet til toppfinansieringen
for særlig tunge brukere i dag ikke gir kommunene godt
nok bidrag til utgiftsdekningen, og at tilskuddet blir utbetalt året
etter at utgiftene er påløpt. Dette setter mange
kommuner i likviditetsproblemer.
Flertallet vil komme tilbake
til behovet for økning av skjønnspotten under
behandlingen av budsjett for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at man nå fjerner det ekstraordinære
skjønnet og er av det syn at det bør holde med en
skjønnspost. Det ordinære skjønnet bør
etter disse medlemmers syn ikke være et
ordinært tilskudd til enkeltkommuner, men heller fungere
som støtte til kommuner som er i en ekstraordinær
situasjon uforskyldt.