Stortingets forretningsorden § 12
annet ledd nr. 10 b forutsetter at regjeringen
legger fram en årlig melding om oppfølging av
stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen (anmodningsvedtak)
og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt regjeringen
til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført
for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med
regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S.
nr. 168 (1998-1999).
De siste årene har antallet anmodningsvedtak økt sterkt.
Går en 20-30 år tilbake i tid, lå antallet
på 0-4 i året, og så sent som på slutten
av 1980-tallet var det fremdeles beskjedent. På slutten
av 1990-tallet endret dette seg og det årlige antallet
vedtak etter århundreskiftet har vært meget stort.
I henhold til stortingsmeldingen har utviklingen
i antall anmodningsvedtak de siste seks stortingssesjonene vært
som følger: 127 vedtak i 1999-2000, 183 vedtak i 2000-2001,
141 vedtak i 2001-2002, 242 vedtak i 2002-2003, 182 vedtak i 2003-2004
og 171 vedtak i stortingssesjonen 2004-2005.
Reduksjonen av anmodningsvedtak i de siste stortingssesjonene
er i tråd med Stortingets ønske, jf. Dokument
nr. 14 (2002-2003) sidene 90-92 og Innst. S. nr. 142 (2003-2004).
Antallet vedtak ligger likevel fremdeles høyt i forhold
til nivået på 1990-tallet.
Statsministerens kontor har innhentet uttalelser
fra de respektive departementer om oppfølging og behandling
av vedtakene fra stortingssesjonen 2004-2005. Svarene er inntatt
i stortingsmeldingens kapittel 2.
I Innst. S. nr. 156 (2000-2001) ga kontroll-
og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første meldingen
som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at regjeringen senere
vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen
gis nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er
inntatt i meldingens kapittel 3.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 4 (2004-2005)
ga kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at det ikke alltid
blir gitt tilstrekkelig redegjørelse for regjeringens oppfølging
av vedtakene. Saksordfører ga i debatten utrykk for at
"… når Stortinget ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en bestemt problemstilling i en
bestemt sak, bør dette fortrinnsvis skje i en bestemt sak.
Men komiteen innser også at det fra tid til annen kan være hensiktsmessig å vurdere
de ulike problemstillinger i relasjon til andre problemstillinger,
og at det kan være en fordel å bake dette inn
i større vurderinger og i andre saker. Det komiteen har
understreket, er at hvis det er det mest hensiktsmessig, må Regjeringen
synliggjøre i dokumentet at dette er en oppfølging
og et svar på de anmodningsvedtak som Stortinget har gjort."
Regjeringen legger vekt på at Stortinget
alltid skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens
oppfølging av de enkelte anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis
i proposisjoner eller meldinger. Det skal alltid framgå tydelig
når et dokument fra regjeringen til Stortinget inneholder
en oppfølgning av og et svar på et anmodningsvedtak
som Stortinget har gjort. Gis tilbakemeldingen i ordinære
stortingsproposisjoner eller meldinger, skal vedtaksnummer, vedtaksdato
og teksten i anmodningsvedtaket gjengis før det redegjøres for
regjeringens oppfølgning. Det bør også vises
til i hvilken sammenheng anmodningsvedtaket er kommet opp med henvisning
til hvilke stortingsdokumenter som ligger til grunn for vedtaket.
Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt
tilbakemelding på i de årlige budsjettproposisjonene.
Ofte forutsetter anmodningsvedtakene økte bevilgninger
for å kunne gjennomføres. I så fall er
det naturlig å vurdere gjennomføringen av vedtakene
i budsjettet. For å bedre oversikten er det i fagproposisjonene
laget en samlet framstilling av slike anmodningsvedtak som departementet
gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen.
Dersom regjeringen i budsjettframlegget ikke
har funnet rom for å foreslå de nødvendige
bevilgninger til tiltaket vil dette klart framgå. Stortinget
kan ved budsjettbehandlingen derved ta standpunkt til behovet for, og
eventuelt vedta, endringer i budsjettet.
Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen
2004-2005.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til
stortingsmeldingen om regjeringens oppfølging av anmodnings-
og utredningsvedtak fattet av Stortinget i stortingssesjonen 2004-2005. Komiteen har
merket seg at antallet anmodningsvedtak har gått noe ned
de to siste sesjonene. En slik utvikling er i tråd med
Stortingets eget ønske som blant annet kom til uttrykk
i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 14 (2002-2003) Rapport
til Stortinget fra utvalget som har utredet Stortingets kontrollfunksjon.
Utvalget ga uttrykk for bekymring for omfanget av anmodningsvedtak
og pekte på flere uheldige sider ved for utstrakt bruk
av Stortingets instruksjonsmyndighet.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 127 (2004-2005) hvor antall anmodningsvedtak i perioden 2003-2004 ble
korrigert fra 182 til 180. Denne korreksjonen var korrekt i forhold
til fremlagt melding. I ettertid har det kommet frem at ett av vedtakene;
vedtak nr. 586 av 30. september 2004, ikke var kommet med
i St.meld. nr. 4 (2004-2005). Vedtaket er imidlertid kommentert
i St.meld. nr. 4 (2005-2006), men da i kapittel 3 som gjelder oppfølging
av anmodningsvedtak fra tidligere sesjoner. Stortinget er ikke særskilt
gjort oppmerksom på forholdet. Komiteen konstaterer
at det har tatt mer enn ett år å få en
foreløpig tilbakemelding på vedtaket. Komiteen forutsetter
at regjeringen for fremtiden umiddelbart informerer Stortinget dersom
feil skulle oppstå.
Komiteen har merket seg at det
heller ikke i siste stortingssesjon ble fattet noen utredningsvedtak.
Etter komiteens oppfatning er
ordningen med en egen stortingsmelding om regjeringens oppfølging
av anmodnings- og utredningsvedtak en hensiktsmessig arbeidsform
på dette området. Komiteen har
merket seg at regjeringen legger vekt på at Stortinget
alltid skal få en tydelig tilbakemelding om oppfølgingen
av de enkelte anmodningsvedtak.
Komiteen vil imidlertid bemerke
at det ikke alltid fremgår like tydelig av stortingsmeldingen
hvordan oppfølgingen av de enkelte vedtak er gjennomført. Komiteen vil
derfor også denne gangen minne om at opplysninger om gjennomføringen
av det enkelte vedtak skal fremgå av stortingsmeldingen.
Det skal dermed ikke være nødvendig å lete
i andre dokumenter, slik tilfellet har vært for enkelte
av vedtakene som ble fattet i stortingssesjonen 2004-2005.
Komiteen vil for øvrig
uttrykke tilfredshet med at tilbakemeldinger på anmodningsvedtak
som behandles i budsjettproposisjonene er samlet, og utkvittert
særskilt i de fleste fagproposisjonene. Dette er en klar
forbedring i forhold til tidligere, og komiteen vil
be om at samtlige departement følger dette opplegget.
Komiteen har også merket
seg at Regjeringen har fulgt opp kontroll- og konstitusjonskomiteens
anmodning om å ta inn informasjon om status for de vedtak som
Regjeringen opplyser at den vil følge opp på et senere
tidspunkt, jf. meldingens kapittel 3.
Komiteen viser videre til kontroll-
og konstitusjonskomiteens merknader i Innst. S. nr. 142 (2003-2004)
hvor det heter at
"Respekt for Stortingets vedtak er en nødvendig
forutsetning for vårt demokratiske systems legitimitet. Dersom
et vedtak av en eller annen grunn ikke lar seg realisere, skal Regjeringen
uten ugrunnet opphold komme tilbake til Stortinget."
I St.meld. nr. 4 (2005-2006) er det eksempler
på at Stortinget relativt lenge etter at vedtak er fattet,
og først gjennom behandlingen av St.meld. nr. 4 (2005-2006), blir
meddelt at vedtak ikke vil bli gjennomført. Dette er en
lite tilfredsstillende måte å utkvittere Stortingets vedtak
på og komiteen forutsetter at regjeringen
for fremtiden kommer tilbake til Stortinget umiddelbart når
det er klart at et vedtak ikke vil bli fulgt opp.
Som et ledd i komiteens behandling
av meldingen ble det i møte 8. november 2005 besluttet å be
om eventuelle uttalelser fra de ulike fagkomiteene på de anmodningsvedtak
som omtalt i meldingen.
Komiteen har merknader til oppfølgingen
av i alt 18 anmodningsvedtak. For øvrig viser komiteen til
at anmodningsvedtak som anses fulgt opp på en tilfredsstillende
måte, ikke blir kommentert i innstillingen.