Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas Kjo, Endre Skjervø og
Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til Dokument
nr. 8:40 (2005-2006) om utvidelse av ordningen med uføretrygd
som lønnstilskudd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til brev fra arbeids- og
inkluderingsministeren av 13. mars 2006. I brevet redegjøres det
for at ECON, på oppdrag fra departementet, har evaluert
ordningen med uførepensjon som lønnstilskudd,
og at ECON i denne evalueringen mener det er for tidlig å trekke
konklusjoner om ordningens potensial.
I ovennevnte brev slår arbeids- og
inkluderingsministeren videre fast at han vil se på om
ordningene for reaktivisering til arbeidslivet er fornuftige, og
da særlig om de som har fått innvilget uførepensjon
etter 1. januar 2004 også bør være
omfattet av ordningen med uførepensjon som lønnstilskudd. Flertallet er enig
i denne vurderingen, og mener dessuten at det bør vurderes
om de som er innvilget tidsbegrenset uførestønad
også skal kunne omfattes av ordningen med uførepensjon
som lønnstilskudd.
Flertallet viser til at Regjeringen
i stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering som skal
legges fram høsten 2006, vil se på ordningen med
uførepensjon som lønnstilskudd i sammenheng med
alle andre virkemidler for å lykkes bedre med å inkludere flere
i arbeidslivet. Flertallet er enig i dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg arbeids- og inkluderingsministerens
brev av 13. mars 2006, hvor statsråden slår
fast at han vil se på dagens ordninger for reaktivisering
til arbeidslivet, herunder en eventuell utvidelse av ordningen med
uførepensjon som lønnstilskudd, i sammenheng med
stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering som skal legges
frem høsten 2006.
Disse medlemmer mener dette signaliserer
en altfor passiv holdning fra Regjeringens side i forhold til å prøve
ut tiltak som kan bidra til å stanse den svært urovekkende økningen
i antall uføretrygdede. Det er et faktum at forsøksordningen
med uførepensjon som lønnstilskudd har gitt en
rekke personer en ny sjanse til å prøve seg på arbeidsmarkedet,
og at dette betyr svært mye for den enkeltes livskvalitet
og selvrespekt. Disse medlemmer ser ingen god grunn
til at uføretrygdede i 14 av landets fylker skal nektes
denne muligheten til deltagelse, inkludering og aktivitet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en gjennomgang av ordningen med uføretrygd
som lønnstilskudd i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2006, med sikte på å gjøre ordningen
landsdekkende. Herunder må det vurderes om prinsippene
kan videreføres også i en ordning for personer
som har fått innvilget uføretrygd eller tidsbegrenset
uførestønad etter reglene som ble innført
fra og med 1. januar 2004."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at
hensikten bak ordningen med tidsbegrenset uførestønad
er at flest mulig av dem som mottar stønaden, skal komme
tilbake i arbeid gjennom oppfølging i stønadsperioden.
Dette målet oppnås gjennom tiltak og aktiviteter
som øker sannsynligheten for at den enkelte kan vende tilbake
til arbeidslivet. Tilknytning til arbeidslivet er i denne forbindelse
avgjørende viktig, ettersom vi vet at lang tids lediggang
gjør det betydelig vanskeligere å komme i jobb
igjen. For at mennesker som blir uføretrygdet skal ha en
større mulighet til å komme seg ut i arbeidslivet,
er det avgjørende at det eksisterer et arbeidsmarked som
er villig til å ansette disse. Aetat må derfor
i mye større grad fokusere på å komme
i kontakt med bedrifter som er villig til å ansette uføretrygdede.
Disse medlemmer synes derfor
det er svært oppsiktsvekkende når Aetat opplyser
at kun 470 av vel 30 000 mottakere av midlertidig uførestønad
pr. i dag går på arbeidsmarkedstiltak. Dette viser
at kun et fåtall følges opp i tråd med
Stortingets intensjon da ordningen med tidsbegrenset uføretrygd
ble innført. På denne bakgrunn fremstår
det som problematisk at personer som mottar tidsbegrenset uførestønad
er utestengt fra flere typer reaktiviseringstiltak, herunder ordningen med
uførepensjon som lønnstilskudd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at ordningen med uførepensjon som lønnstilskudd
ble introdusert som en ny forsøksordning i statsbudsjettet
for 2005. Regjeringen Bondevik II ønsket da å arbeide
videre med utformingen med bruk av lønnstilskudd og ville komme
tilbake med foreløpige erfaringer og eventuelle ytterligere
budsjettkonsekvenser i Revidert nasjonalbudsjett for 2005. Flertallet viser
til at slik gjennomgang ikke ble foretatt i Revidert nasjonalbudsjett og
at regjeringen Bondevik II ikke forserte noen evaluering av forsøksordningen. Flertallet ser
med undring at komiteens medlem fra Høyre først
nå fordrer raske endringer. Evaluering forelå først
i 2006. På denne bakgrunn mener flertallet at
en veloverveid vurdering og bred gjennomgang først kan
fremlegges i sammenheng med stortingsmeldingen om arbeid, velferd
og inkludering, som ifølge brev av 13. mars 2006 fra
arbeids- og inkluderingsministeren skal legges fram høsten
2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets programfestede politikk om at uføretrygdede
skal gis anledning til å prøve sine muligheter
til inntektsgivende arbeid med jevne mellomrom. Bare i de tilfeller
det er helt klart at trygdemottakeren ikke har noen restarbeidsevne,
skal full og varig uførepensjon tilståes. På denne
bakgrunn støttet Fremskrittspartiets medlemmer innføringen
av forsøksordningen med uføretrygd som lønnstilskudd fra
1. januar 2005. Disse medlemmer vil understreke
at satsing på reaktivisering av uføretrygdede, som
har ønske om å kunne utføre et arbeid
og som har en ubenyttet restarbeidsevne, er viktig både
for samfunnet og for den enkelte trygdede. Disse medlemmer ser
derfor positivt på ordningen med uføretrygd som
lønnstilskudd. Ordningen gir, slik disse medlemmer ser
det, den trygdede anledning til å forbedre sin situasjon,
både ved økt inntekt, sosial deltakelse og generell
aktivisering og deltakelse i arbeidslivet. Uføretrygd som
lønnstilskudd gir arbeidsgivere et incentiv til å la
personer med noe redusert arbeidsevne prøve sine krefter
i en arbeidssituasjon, det gir den trygdede muligheter til å forbedre
sin situasjon og det gir muligheter til innsparing for samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
ECON har evaluert forsøksordningen og bakgrunnen for at
det er langt færre deltakere på ordningen enn
det som var forventet, ifølge brev fra statsråd
Bjarne Håkon Hanssen den 13. mars 2006. ECON peker
på at manglende økonomiske incentiver for uførepensjonistene
og at ordningen kan innebære en økonomisk risiko
på sikt kan være medvirkende årsaker
til dette. Disse medlemmer mener derfor at disse
faktorene og regelverket bør gjennomgås og at
virkemidlene og regelverket eventuelt revurderes og endres slik
at trygdede med restarbeidsevne også får en klar
plikt til å delta i forsøk dersom vedkommende
er i stand til å delta i arbeidslivet, og slik at det innføres
et økonomisk incentiv for den trygdede til å delta
i arbeidslivet.
Disse medlemmer går
ut fra at innføringen av NAV fra sommeren 2006 vil kunne
bidra til bedre oversikt over trygdedes og sosialklienters samlede
situasjon og bedre muligheter til å tilrettelegge for den
enkelte stønads- og trygdemottaker når det gjelder
krav til arbeidsinnsats. Attføring og motiveringstiltak
er, slik disse medlemmer leser omtalen av rapporten
fra ECON i statsrådens brev av 13. mars 2006,
nødvendige deler av forsøksprosjektet, og disse
medlemmer anser det som en viktig oppgave for Trygdeetaten/Aetat/NAV å sørge
for at slike tiltak blir satt inn for å klargjøre
og motivere trygdemottakerne til arbeidsinnsats.
Disse medlemmer viser til at
ECON, ifølge brevet fra statsråd Bjarne Håkon
Hanssen, mener det egentlig er for tidlig å trekke konklusjoner
om forsøksordningens potensial, men at potensialet for
ordningen trolig ikke er så stort. Disse medlemmer er
enige i at det er for tidlig å trekke konklusjoner, og
mener at en bredere satsing med intensivert innsats for å skaffe arbeid
til trygdede kan gi bedre resultater på lengre sikt. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av å begrense
den store økningen av antallet uførepensjonister,
av hensyn til de trygdede og deres livssituasjon, arbeidsgiverne
og samfunnet som helhet. Disse medlemmer vil derfor
støtte forslaget om en gjennomgang av ordningen med uføretrygd
som lønnstilskudd i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2006 med sikte på å gjøre ordningen landsdekkende,
og fremmer i tillegg følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å innføre en
plikt for alle trygde- og stønadsmottagere til å delta
i arbeidslivet med den restarbeidsevne som er til stede, basert
på uføregraden."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre støtter forslagsstillernes intensjon
om å gjøre ordninger som kan motivere trygdede
til å forsøke seg i arbeidslivet, landsdekkende. Etter disse
medlemmers oppfatning bør forsøksordningen
med uførepensjon som lønnstilskudd gjøres landsdekkende
og gjeldende også for dem som har fått uførepensjon
etter 1. januar 2004. Disse medlemmer ser
imidlertid at det kan være behov for visse justeringer
i ordningen som en følge av funn gjort i evalueringen,
og mener derfor departementet bør få tid frem til
høsten 2006 for å vurdere eventuelle endringer
i ordningen før den etter disse medlemmers mening bør
gjøres landsdekkende og gjeldende også for dem som
har fått uførepensjon etter 1. januar
2004.