I meldingens kapittel 4 omtales politi- og lensmannsetatens
ulike oppgaver og ressursbruk.
Dagens politidistrikter er i stor grad i stand
til å løse løpende oppgaver uten hjelp
utenfra. Store politidistrikter er en forutsetning for å sikre
ressurser til den døgnkontinuerlige vaktberedskapen og
politiets trygghetsskapende arbeid. Publikums forventninger til
politiet om tilgjengelighet og rask respons stiller store krav til
bemanningen i det enkelte distrikt.
Gjennomgangen av etatens oppgaver viser at ca.
3/4 av politiets budsjett går til kriminalitetsbekjempelse
og politiets trygghetsskapende oppgaver. Den siste fjerdedelen fordeler
seg med cirka halvparten til administrasjon og halvparten til sivile
rettspleie- og forvaltningsoppgaver.
Nye metoder og økt bruk av elektroniske
og biologiske spor gir politiet bedre muligheter til å etterforske og
bekjempe kriminaliteten, men er også ressurskrevende. Mange
saker krever analyser av biologiske spor og store mengder data som
vil være vanskelig å utføre uten sakkyndige
og avansert dataverktøy. Gjennomgangen i meldingens kapittel
4 synliggjør de kostnadsdrivende sidene av etterforsking
og IKT. På lang sikt vil et effektivt politiarbeid kunne
medføre en nedgang i kriminaliteten, men på kort
sikt kunne avdekke mer kriminalitet og påføre
politiet og straffesakskjeden for øvrig økte kostnader.
Etatens mange oppgaver krever en tilsvarende bredde
i kompetanse. Det har de senere årene vært et uttalt ønske
at politikompetanse primært skal benyttes til politioppgaver,
og gjennomgangen i kapittel 4 tyder på at etaten har kommet
et godt stykke på vei.
Komiteen vil understreke
at vi skal ha et nært og sterkt politi, og ønsker å opprettholde
politi- og lensmannsetatens aktive tilstedeværelse i lokalsamfunnene som
trygghetsskaper hos lokalbefolkningen. Etaten skal ha gode ressursmessige
og organisasjonsmessige forutsetninger for effektivt å forebygge
og bekjempe kriminalitet. Politi- og lensmannsetaten skal kjennetegnes
som en etat som er mer tjenesteytende og publikumsorientert og arbeider
mer kostnadseffektivt. En politi- og lensmannsetat med en desentralisert
tjenestestruktur er en forutsetning for gode nærpolitieffekter som
skaper trygghet og tillit.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at denne nærhetstradisjonen videreføres og
underbygges av endringene i den sivile rettspleie på grunnplanet.
Komiteen mener at
samfunnsforhold og oppgaver endrer seg over tid, og politi- og lensmannsetatens struktur
kan derfor ikke være helt fastlåst. Komiteen mener
at det skal være en viss mulighet for oppmykning av rammene
for å organisere polititjenesten lokalt for å sikre
rekrutteringen av politiutdannet personell og bedre tjenestetilbudet
lokalt. Det vises til politiloven § 16 der grensereguleringer
i hvert enkelt tilfelle er en sak for regjeringen, som overfor Kongen
i statsråd innstiller på endringer i tjenestestedenes
grenser. Komiteen ønsker å åpne
for justering i organiseringen lokalt med begrensede forsøk
i utvalgte distrikter.
For å gjøre politiet mer synlig,
tilgjengelig og effektivt for publikum, ønsker komiteen at
mulighetene for samlokalisering med offentlige servicekontorer skal
gjennomgåes.
Komiteen har merket
seg utviklingen med etablering av større vaktdistrikter
for å kunne drifte en døgnkontinuerlig aktiv beredskapstjeneste.
Store geografiske vaktområder betjent av en politipatrulje
gir ofte uforsvarlig lang utrykningstid, og fører lett
til at oppdrag avvises fordi den ene patruljen er opptatt med annet
oppdrag.
Komiteen advarer mot at det etableres
vaktordninger som gir et redusert trygghetstilbud til befolkningen ute
i distriktene. Endring av vaktordninger fra passiv til aktiv døgnkontinuerlig
tjeneste forutsetter tilføring av personell og driftsmidler
til driftsenhetene for å sikre at vaktdistriktene får
en forsvarlig størrelse og blir betjent av tilstrekkelig
antall politipatruljer.
Komiteen vil derfor understreke
at det fortsatt er viktig å beholde reservetjenesten, slik
at mannskaper kan være tilgjengelige også utenom
ordinær arbeidstid. Ikke minst vil dette kunne bidra til
at befolkningen i distriktene vil kunne få et bedre tjenestetilbud
fra politiet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at politiet bruker mye ressurser til transport av varetektsinnsatte
til fremstillinger for retten, lege/tannlege og andre fremstillinger
og transporter. Flertallet mener derfor at det er
viktig å se på alternative offentlige løsninger
slik at politiet får frigjort ressurser til prioriterte
politioppgaver.
Flertallet går imot
privatisering av myndighetenes strengeste tvangsutøvelse
og ønsker ikke å konkurranseutsette politi- og
fengselsvesen.
Flertallet vil særlig
understreke at iretteføring og etterforskning av straffbare
forhold er et offentlig ansvar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremheve viktigheten av at man utnytter
de midler og den kompetanse man har til bekjempelse av kriminalitet
på en best mulig måte. Disse medlemmer mener
det er dårlig utnyttelse av politiets resurser å binde
opp to tjenestemenn med treårig høyskole til å kjøre
fanger og varetektsinnsatte til lege/tannlege, fremstillinger
for retten og andre fremstillinger. Disse medlemmer mener
man her må tenke nytt og utnytte resursene bedre. Disse medlemmer mener
man også bør vurdere bruk av private vaktselskaper
til å kunne utføre slik transport på vegne
av politiet. Disse medlemmer vil vise til prøveprosjektet,
med bruk av private vaktselskaper til å forestå slik
transport på vegne av politiet, som ble gjennomført
i Vestfold og Søndre Buskerud politidistrikt. Disse
medlemmer har fått en rekke positive tilbakemeldinger
på denne ordningen. Disse medlemmer registrerer
også at da denne ordningen ikke var i drift en kortere
periode, førte dette til at politistasjonen på Kongsberg
måtte stenge i helgene da de måtte bruke politipersonell
til transportoppdrag. Disse medlemmer synes det er
beklagelig at man ikke får en god og fullverdig evaluering
av dette prøveprosjektet.
Komiteen viser videre
til at flere steder i landet er det slik meldingen peker på innført
systemer for samarbeid mellom politiet og kriminalomsorgen for å effektivisere
transportvirksomheten i de to etatene og se behovene i sammenheng
og utvikle samarbeidsordninger. Komiteen vil be Justisdepartementet
gjennomgå ordningen med fangetransport for å frigjøre
ressurser til politiet. Muligheten for sentralisering av fremstilling
og varetekt vurderes særskilt. Økt bruk av arrestforvarere
og et bedre samarbeid med kriminalomsorgen er av avgjørende
betydning.
Komiteen vil i denne sammenheng
også understreke betydningen av å bygge opp større
soningskapasitet over hele landet, for slik å kunne bruke
ressursene mer effektivt. Når varetektsfengslede i dag
må transporteres over store deler av landet for fremstilling
i retten, peker det på nødvendigheten av å etablere
flere fengselsplasser, og sikre mer helhet i straffesakskjeden.
Komiteen viser til at de siste
ti årene har vakt- og sikkerhetsindustrien vokst kraftig.
Det er registrert over 225 godkjente vaktselskaper. Virksomheten
er i dag blant annet regulert i lov om vaktvirksomhet. Komiteen ønsker
at Regjeringen skal gjennomgå vaktvirksomhetsloven for å tydeliggjøre
ansvarsgrenser mellom politi og vaktselskaper slik det fremgår
av regjeringa Stoltenbergs Soria Moria-erklæring. Komiteen vil
også påpeke at politiet må innta en mer aktiv
rolle for å kontrollere at dette følges opp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke behovet for en fornyet gjennomgang
av ressurstildelingen til politidistriktene der det også tas
hensyn til at det noen steder er betydelige variasjoner i befolkningsmengde
i ulike deler av året. Dette er viktig for å kunne
opprettholde en tilfredsstillende politiberedskap både
for lokalbefolkningen og de tilreisende.
Disse medlemmer vil særlig
understreke behovet for etablering av varetektsplasser i alle politidistrikter.
Dette vil sikre en mer effektiv etterforskning og behandling i domstolen.
I tillegg vil dette være samfunnsøkonomisk riktig.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig med en fornyet gjennomgang av vaktvirksomhetsloven
for å klargjøre hva som må være
politioppgaver og hvilke oppgaver vekterselskaper kan utføre.
Videre bør det vurderes om det er behov for en særskilt
godkjenningsordning for vaktselskaper for å sikre ryddige
forhold i bransjen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til sine merknader foran.