I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innta en bestemmelse om aktivitetsplikt for arbeidsgivere i diskrimineringsloven.
-
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om utvidet bruk av lønnstilskudd overfor personer med minoritetsbakgrunn som er kvalifisert for arbeid i Norge, men som opplever å bli holdt utenfor arbeidslivet.
-
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om voksenopplæringstiltak som gir kompetanse, ut over introduksjonsordningen, til personer med minoritetsbakgrunn uten formell utdannelse.
-
4. Stortinget ber Regjeringen evaluere de opplæringstiltak som tilbys personer med minoritetsbakgrunn for å sikre at deltakerne som har gjennomført tiltakene, har nytte av undervisningen i jobbsammenheng.
-
5. Stortinget ber Regjeringen sørge for at fylkesarbeidskontorene tar initiativ til at det etableres regionale fora for økt sysselsetting av personer med minoritetsbakgrunn, hvor partene i arbeidslivet og representanter for minoritetsbefolkningen er representert.
-
6. Stortinget ber Regjeringen etablere en årlig antidiskrimineringspris som tildeles ledere som gjennom sin rekrutterings- og personalpolitikk bidrar til et inkluderende arbeidsliv med plass til alle.
-
7. Stortinget ber Regjeringen gjennomgå erfaringene med godkjenning av utenlandsk utdanning og autorisasjon til norske yrker, og melde tilbake til Stortinget i statsbudsjettet for 2007."
Som bakgrunn for å fremme disse forslagene viser forslagsstillerne til at arbeidsledigheten i fjerde kvartal 2005 utgjorde 8,4 pst. blant innvandrerne i Norge. Dette er mer enn tre ganger høyere enn for den øvrige befolkningen. For enkelte innvandrergrupper er forskjellen enda større. Tallene viser at muligheten til yrkesdeltakelse ikke er lik i Norge.
I dokumentet påpekes det at dersom grupper i samfunnet opplever å bli stengt ute fra samfunnsdeltakelse, så kan det blant annet bidra til uro og konflikt.
Forslagsstillerne mener det bør iverksettes tiltak for å forhindre en slik negativ utvikling og for å skape reelt sett lik mulighet til arbeid i Norge.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til det arbeid som Kunnskapsdepartementet har satt i gang
med sikte på å gjøre det enklere å få godkjent
utdanning fra andre land. Komiteen vil understreke
at flere innvandrere har gjennomført utdanning i hjemlandet.
Disse ønsker å bruke sine kunnskaper i det norske
arbeidsmarkedet, og det er viktig at det legges godt til rette for
dette. Dagens ordninger for godkjenning av utenlandsk utdanning
er dessverre lite samordnet. Det er behov for en bedre og mer enhetlig
vurdering av utenlandsk utdanning i Norge. Dette gjelder både
for utenlandsk fagutdanning og for akademisk utdanning. Videre trengs
større åpenhet om hvordan norske utdanningsinstitusjoner
vurderer den enkelte utdanning fra bl.a. Afrika og Asia.
Komiteen viser til at både
introduksjonsordningen og rett og plikt til norskopplæring
for innvandrere ble vedtatt i forrige stortingsperiode. Etter komiteens mening
må kommunene få noe tid til å utprøve
og etablere gode rutiner for slike viktige reformer. Komiteen mener
det er helt vesentlig at det etter en tid blir iverksatt en bred
evaluering. Komiteen imøteser derfor den
omfattende evalueringen som statsråden viser til i sitt
brev.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
at forslagsstillerne ønsker å iverksette tiltak
som kan medvirke til å få flere av innvandrerne
ut i jobb. Flertallet er kjent med at ledigheten
for innvandrere er større enn for befolkningen for øvrig. Flertallet er
derfor enig med forslagsstillerne i at det er viktig at en har tiltak som
kan snu en slik negativ situasjon og også forhindre at
en negativ forskjell i livssituasjonen videreutvikles. Utdanning
og arbeid er etter flertallets mening det viktigste
for å få til en vellykket integrering.
Flertallet vil peke på at
statsråd Bjarne Håkon Hanssen i sitt brev til
kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 24. mars 2006,
har gitt utførlige opplysninger om både regelverk,
rutiner og ulike tiltak som er eller kommer til å bli iverksatt.
Brevet fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet vedlegges innstillingen. Flertallet viser
til brevet og forutsetter at Regjeringen legger stor vekt på tiltak
som vil sikre personer med minoritetsbakgrunn deltakelse i arbeidslivet. Dette
er en helt vesentlig del av integreringsarbeidet.
Flertallet er enig i at flere
sentrale aktører i arbeidslivet bør trekkes inn
i samarbeidet for å få flere innvandrere i arbeid.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter
synspunktet om at effekten av dette arbeidet må vurderes
før en eventuelt ser på å innføre
en aktivitetsplikt i diskrimineringsloven. Dette flertallet viser for øvrig
til partienes respektive merknader i Innst. O. nr. 69 (2004-2005),
jf. Ot.prp. nr. 33 (2004-2005).
NAV-reformen får stor betydning for
innvandrergruppene, og dette flertallet avventer
stortingsmeldingen om arbeid, velferd og inkludering høsten 2006. Dette
flertallet mener det ikke vil være riktig å vedta
utvidet bruk av lønnstilskudd på nåværende tidspunkt.
Dette flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er nødvendig å utvikle voksenopplæringstiltak
som gir kompetanse til personer med minoritetsbakgrunn uten formell
utdannelse. Opplæring av voksne må gis utover
den grunnopplæring som i dag tilbys gjennom introduksjonsordningen,
og opplæringstiltakene må stadig evalueres for å sikre
at deltakerne som har gjennomført tiltakene har nytte av
undervisningen i jobbsammenheng. God kontakt mellom Aetat og partene
i arbeidslivet er en forutsetning for best mulig formidling av arbeidsledige
til arbeid. Både arbeidsgiverne og de tillitsvalgte er
sentrale aktører ved rekruttering av nye medarbeidere til bedriftene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om voksenopplæringstiltak som gir kompetanse, ut
over introduksjonsordningen, til personer med minoritetsbakgrunn
uten formell utdannelse."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at likestillingsloven inneholder krav
om at bedriftene skal arbeide for likestilling. Virksomheter som
i lov er pålagt å utarbeide årsberetning,
skal i årsberetningen redegjøre for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.
Det skal dessuten redegjøres for tiltak som planlegges
iverksatt for å fremme likestilling, og for å forhindre
forskjellsbehandling i strid med likestillingsloven. Dette
medlem mener derfor at tilsvarende påbud bør
inntas i diskrimineringsloven, såkalt aktivitetsplikt.
Dette vil bidra til at bedriftene blir nødt til å forholde
seg aktivt til i hvilken grad personer med minoritetsbakgrunn er ansatt
i deres bedrift, og utvikle planer og målsettinger for
ansettelsespolitikken for å forhindre diskriminering og
fremme likestilling.
Dette medlem mener at personer
som er kvalifisert for arbeid i Norge, men som opplever å bli
holdt utenfor arbeidslivet, i større utstrekning enn i
dag bør ha mulighet til å få et integreringstilskudd
den første tiden vedkommende er i arbeid. Dette innebærer
at disse kan tilby arbeidsgiverne lønnstilskudd dersom bedriften
gir dem mulighet til å prøve seg i arbeid. Erfaring
viser at ordningen med lønnstilskudd hjelper mange til å få fast
arbeid. Dette medlem er glad for at dette nå vurderes
i arbeidet med stortingsmelding om arbeid, vedferd og inkludering,
men vil allikevel understreke at på bakgrunn av de positive
erfaringene med lønnstilskudd bør ordningen utvides.
Dette medlem er glad for at Aetat
tar sikte på å etablere et kommunalt nettverk
med aktuelle samarbeidspartnere, men vil også poengtere
at man formaliserer dette arbeidet for å gi det tyngde
og legitimitet. Fylkesarbeidskontorene bør derfor ta initiativ
til at det etablerte nasjonale brukerforum også blir etablert
på regionalt nivå hvor partene i arbeidslivet,
samt representanter for minoritetsbefolkningen, er representert. Formålet
med regionale fora skal være å utarbeide regionale
strategier for økt sysselsetting av personer med utenlandsk
bakgrunn.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å innta en bestemmelse om aktivitetsplikt for
arbeidsgivere i diskrimineringsloven."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om utvidet bruk av lønnstilskudd overfor personer
med minoritetsbakgrunn som er kvalifisert for arbeid i Norge, men
som opplever å bli holdt utenfor arbeidslivet."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at fylkesarbeidskontorene tar initiativ til at det etableres
regionale fora for økt sysselsetting av personer med minoritetsbakgrunn,
hvor partene i arbeidslivet og representanter for minoritetsbefolkningen
er representert."
Dette medlem vil subsidiært
støtte forslaget om at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært positive til det flertallet av personer med innvandrerbakgrunn
som velger å integrere seg, og som bidrar til det norske
samfunnet hver eneste dag. Disse medlemmer ser med
glede på bedrifter som kun ser på reelle kvalifikasjoner
når det skal rekrutteres nye ansatte, og tror at bedrifter
som rekrutterer kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn på sikt
vil ha et komparativ konkurransefortrinn.
Disse medlemmer er imot enhver
form for diskriminering på grunnlag av religion, kjønn,
legning, etnisk og politisk tilhørighet. Disse medlemmer påpeker
at man ikke kan bekjempe diskriminering gjennom å innføre
nye former for diskriminering, og at flere av forslagene sannsynligvis
vil føre til det motsatte av hva forslagsstillerne ønsker,
nemlig økt rasisme og segregering.
Disse medlemmer viser til at
forslaget om lønnstilskudd for bedrifter som vil ansette
personer med minoritetsbakgrunn virker stigmatiserende, fordi man
gjør innvandrerbefolkningen som gruppe til et problem. Disse
medlemmer påpeker at innvandrerbefolkningen ikke
er noen ensartet gruppe, og at deltagelse i arbeidslivet varierer
fra 27 pst. sysselsatte mellom 16 og 74 år for personer
fra Somalia, til opp imot landsgjennomsnittet på rundt
70 pst. for enkelte andre grupper. Disse medlemmer vil
også påpeke at arbeidsledige etniske nordmenn
uten mulighet til lønnstilskudd kan ende permanent utenfor
arbeidslivet som følge av forslaget.
Disse medlemmer viser til at
enkeltmennesket selv har ansvar for å integrere seg og
komme i jobb, og at man gjør folk en bjørnetjeneste
hvis man gjør dem avhengige av offentlige goder og støtteordninger.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Dokument nr. 8:46 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Dagfinn Høybråten, Åse
Gunhild Woie Duesund og Bjørg Tørresdal om tiltak
for å sikre personer med minoritetsbakgrunn mulighet til
deltakelse i arbeidslivet - bifalles ikke."
Komiteens utkast til innstilling ble 9. mai
2006 forelagt arbeids- og sosialkomiteen til uttalelse. Arbeids- og
sosialkomiteen uttaler i brev av 15. mai 2006:
"Arbeids- og sosialkomiteen viser til brev av 9. mai 2006
m/vedlagt utkast til foreløpig avgitt innstilling,
jf. Stortingets vedtak av 14. mars 2006.
Komiteens
medlemmer slutter seg til sine respektive partiers merknader i innstillingen
med følgende tillegg:
Viser til vedlagt
svarbrev fra Arbeids- og inkluderingsministeren av 12. mai
2006 til arbeids- og sosialkomiteen, der det framgår at
aktivitetsplikt også vil bli vurdert i forbindelse med
arbeidet med ny lov om rettslig diskrimineringsvern for personer
med nedsatt funksjonsevne."
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
voksenopplæringstiltak som gir kompetanse, ut over introduksjonsordningen,
til personer med minoritetsbakgrunn uten formell utdannelse.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Dokument nr. 8:46 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Dagfinn Høybråten, Åse
Gunhild Woie Duesund og Bjørg Tørresdal om tiltak
for å sikre personer med minoritetsbakgrunn mulighet til
deltakelse i arbeidslivet - bifalles ikke.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innta
en bestemmelse om aktivitetsplikt for arbeidsgivere i diskrimineringsloven.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
utvidet bruk av lønnstilskudd overfor personer med minoritetsbakgrunn
som er kvalifisert for arbeid i Norge, men som opplever å bli
holdt utenfor arbeidslivet.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at fylkesarbeidskontorene tar initiativ til at det etableres regionale
fora for økt sysselsetting av personer med minoritetsbakgrunn,
hvor partene i arbeidslivet og representanter for minoritetsbefolkningen
er representert.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:46 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Dagfinn Høybråten, Åse Gunhild Woie Duesund og Bjørg Tørresdal om tiltak for å sikre personer med minoritetsbakgrunn mulighet til deltakelse i arbeidslivet - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra kommunal- og forvaltningskomiteen
av 17. mars 2006, med forslag om tiltak for å sikre
personer med minoritetsbakgrunn mulighet til deltakelse i arbeidslivet
Jeg vil i svaret nedenfor ta utgangspunkt i de konkrete forslag
til tiltak som representantene har kommet med.
Når det gjelder innføring
av en aktivitetsplikt, vil jeg gjøre oppmerksom på at
Bondevik II-regjeringen valgte å ikke innføre
aktivitetsplikt i lov om forbud mot diskriminering på grunn
av etnisitet, religion mv (diskrimineringsloven), mens de partiene
som i dag sitter i regjeringen gikk inn for en slik plikt i forbindelse
med stortingsbehandlingen av lovforslaget (Ot.prp. nr. 33 (2004-2005).
Det er ønskelig at offentlige og private
virksomheter legger til rette for like muligheter for alle i sin
ansettelsespolitikk. Jeg har i flere sammenhenger tatt til orde for
at alle må ta et ansvar for å sikre en bedre rekruttering
av personer med innvandrerbakgrunn, og at dette best kan oppnås
gjennom målrettede tiltak. Regjeringen vil forsterke samarbeidet
med flere sentrale aktører, inkludert arbeidslivets organisasjoner,
for å utvikle virkemidler for å bekjempe diskriminering
og rekruttere flere innvandrere til stillinger i privat og offentlig sektor.
Vi vil vurdere effekten av de frivillige tiltakene i arbeidslivet
sammen med effekten av den nye diskrimineringsloven. Dersom resultatene
tilsier behov for endring av diskrimineringsloven, vil innføring
av aktivitetsplikt bfi vurdert senere.
Aetat har i dag et bredt spekter av tiltak som
kan benyttes av arbeidssøkere som har problemer med å komme
i jobb på egenhånd. Flere av tiltakene retter
seg primært mot arbeidssøkerne, og skal bidra
til å styrke deres muligheter for deltakelse i arbeidslivet
blant annet gjennom målrettet kvalifisering og arbeidspraksis.
Andre tiltak retter seg mot arbeidsgivere, og skal blant annet stimulere
til at virksomheter åpner for å ansette personer
som tilhører Aetats målgrupper. Lønnstilskudd
er et tiltak som innebærer en prosentvis lønnsrefusjon
til arbeidsgiver i en begrenset del av ansettelsestiden, og som
skal bidra til at utsatte grupper arbeidssøkere ansettes
på ordinære lønns- og arbeidsvilkår.
Om lag 31 prosent av alle ordinære
tiltaksdeltakere er innvandrere (SSB, 4. kvartal 2005).
Om lag 8 prosent av innvandrerne som deltar på tiltak er
registrert med lønnstilskudd. I forbindelse med etablering
av ny arbeids- og velferdsforvaltning (NAV) i 2. halvår
2006, arbeider Arbeids- og inkluderingsdepartementet nå med
en gjennomgang av virkemidler i den nye etaten. Økt bruk
av lønnstilskudd er blant de tiltak som er under vurdering.
Resultatene fra virkemiddelgjennomgangen vil presenteres i en stortingsmelding
om arbeid, velferd og inkludering høsten 2006.
Jeg vil på bakgrunn av dette ikke fremme
forslag om utvidet bruk av lønnstilskudd nå.
Introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere skal
iht. introduksjonslovens krav tilpasses den enkeltes opplæringsbehov,
og inneholde tiltak vedkommende kan nyttiggjøre seg på bakgrunn
av en kartlegging av vedkommendes behov og muligheter. Introduksjonsprogrammet
skal minst inneholde opplæring i norsk og samfunnskunnskap,
og tiltak som forbereder den enkelte til videre yrkes- og samfunnsdeltakelse.
Når en deltaker har fullført introduksjons-programmet,
er målsetningen at vedkommende skal gå over i
videre utdanning eller i ordinært arbeid og være i
stand til å delta i samfunnslivet for øvrig. Dersom vedkommende,
etter fullført program, ikke kommer over i utdanning eller
arbeid, vil vedkommende fanges opp av Aetats ordinære tilbud.
Det legges opp til et tett samarbeid mellom kommunen som koordinerer
den enkeltes program, og Aetat lokal.
Innvandrere er en sentral målgruppe
i arbeidsmarkedspolitikken, og skal prioriteres ved inntak til ordinære
arbeidsmarkedstiltak. Aetat kan, ved behov, tilby opplæring
som arbeidsmarkedskurs. Opplæring skal bidra til at yrkeshemmede
og ordinære arbeidssøkere kvalifiseres til ledige
jobber. Innholdet i kursene vil variere avhengig av arbeidssøkernes
forutsetninger og behov samt den lokale arbeidsmarkedssituasjonen.
Tilpassede opplæringsløp og kombinasjoner av teoretisk og
praktisk læring kan være hensiktsmessig for innvandrere
med lav eller ingen formell utdannelse.
Realkompetansevurdering kan være et
viktig virkemiddel for denne gruppen med tanke på videre
utdanning og arbeid.
Voksne som trenger det har, etter opplæringsloven, rett
til gratis og tilpasset opplæring på grunnskolenivå. Voksne
født før 1978 har rett til videregående
opplæring dersom de ikke har fullført slik utdanning
tidligere.
Som en ytterligere satsing har Kunnskapsdepartementet
i 2006 avsatt 24,5 mill. kroner til et nytt program for basiskompetanse.
Programmet skal sørge for at flere voksne kan skaffe seg
grunnleggende ferdigheter i regning, lesing, skriving og IKT som
de trenger for å mestre krav og utfordringer i arbeids-
og samfunnsliv. VOX og Aetat samarbeider om deler av programmet som
omfatter tilbud til arbeidssøkere. Det forventes at flere
innvandrere vil kunne dra nytte av dette.
I løpet av våren skal det
settes i gang en omfattende evaluering av introduksjonsordningen
for nyankomne innvandrere. Denne vil rette fokus mot både
kommunenes implementering av introduksjonsloven, dens virkemidler
samt effekten av ordningen.
Innvandrere har i henhold til introduksjonsloven
hatt rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap siden
1. september 2005. Når denne nye ordningen med
rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
har virket en tid, vil også den bli evaluert.
Arbeidsmarkedstiltakene evalueres jevnlig, blant annet
for å kartlegge hvilken nytte ulike målgrupper har
av de forskjellige tiltakene. Ved planlegging av nye evalueringsprosjekter
for 2007, vil departementet også vurdere prosjekter som
kartlegger innvandrernes nytte av tiltakene.
Aetat opplyser at de tar sikte på å etablere
et kontaktnett med aktuelle samarbeidsparter sentralt og lokalt. Målet
er å få flere innvandrere i varige ansettelsesforhold
gjennom mer helhetlig innsats og forpliktende samarbeid mellom sentrale
aktører på arbeidsmarkedet. Partene i arbeidslivet,
VOX og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet er eksempler på aktuelle
samarbeidsparter.
Jeg vil også føye til at Aetat
i dag har etablert brukerforum både på nasjonalt
plan og i alle fylker. Representasjon og deltakelse varierer noe
fra sted til sted, men i enkelte fylker deltar blant annet arbeidsgiverorganisasjonene.
I brukerforumet på nasjonalt nivå deltar Funksjonshemmedes
fellesorganisasjon, Samarbeidsforum for funksjonshemmedes organisasjoner,
Antirasistisk senter, Senter for seniorpolitikk og Velferdsalliansen. Inntil årsskiftet
deltok også Senter mot etnisk diskriminering.
I den forrige regjeringens handlingsplan mot
rasisme og diskriminering (2002-2006) var ett av de lanserte tiltakene
en årlig utdeling av pris for etnisk mangfold i arbeidslivet.
Jeg fikk selv gleden av å dele ut den første mangfoldsprisen
i desember 2005, til Posten Norge AS. Hensikten med mangfoldsprisen
var å premiere innsats som fremmer etnisk mangfold på arbeidsplassen,
formidle kunnskap om tiltak som fungerer, samt å spre engasjement
og inspirasjon til andre virksomheter om å iverksette lignende
innsats på egen arbeidsplass. Økt fokus på de gode eksemplene på integrering
er viktig for å forebygge rasisme og diskriminering.
Jeg ønsker å videreføre
prisen for etnisk mangfold i arbeidslivet i årene fremover,
og mener at dette langt på vei imøtekommer forslaget
om en årlig antidiskrimineringspris.
Regjeringspartiene ga i Soria Moria- erklæringen uttrykk
for et ønske om at vi vil gjøre det enklere og raskere å få godkjent
utdanning tatt i andre land.
På bakgrunn av dette har Kunnskapsdepartementet nylig
oppnevnt et utvalg som skal utrede problemstillinger knyttet til
dagens system for godkjenning og godskriving av høyere
utdanning i Norge. Utvalget skal blant annet foreslå tiltak
som kan gjøre saksbehandlingen av søknader om
godkjenning av utenlandsk høyere utdanning enklere, raskere
og mer brukervennlig, og samtidig sikre at den er rettferdig. Utvalget
skal spesielt vurdere behov for endringer som kan bidra til bedre
integrasjon av innvandrere i det norske arbeidsmarkedet.
Utvalget skal avgi en innstilling til Kunnskapsdepartementet
1. desember 2006. Kunnskapsdepartementet tar imidlertid
sikte på å sende utvalgets innstilling på bred
høring, og vil vurdere mulige tiltak i oppfølgingen av
høringsrunden.
Helt til slutt vil jeg understreke at jeg deler
forslagsstillernes ønske om å skape like muligheter
for deltakelse i arbeidslivet flere av de prosessene som nå er
satt i gang, ikke minst i forhold til NAV, vil understøtte dette.
Jeg viser til brev av 10. mai 2006
fra leder av Arbeids- og sosialkomiteen Karin Andersen.
Departementet følger nå opp
NOU 2005:8 Likeverd og tilgjengelighet (Syse-utvalget), hvor det
ble lagt fram et lovforslag som skal sikre et diskrimineringsvern
for personer med nedsatt funksjonsevne. Syseutvalget har i § 3
lagt frem et forslag til aktivitetsplikt.
Det har i høringsrunden kommet 172
høringssvar, hvorav flere kommenterer forslaget til aktivitetsplikt. Blant
høringsinstansene er det ulike meninger vedrørende
bruk av aktivitetsplikt. I arbeidet med utvalgets forslag utgjør
høringsinstansenes synspunkter et viktig grunnlag for de
vurderinger departementet vil gjøre i det videre arbeidet.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 16. mai 2006
Dag Terje Andersen
leder |
Kari Lise Holmberg
ordfører |