Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og
Jan Fredrik Vogt, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser
til at meldingen hovedsakelig omfatter de deler av Forsvaret som
fikk vesentlige anmerkninger i Riksrevisjonens revisjon av både
2003- og 2004-regnskapene, dvs. Forsvarets militære organisasjon.
Stortingsmeldingen beskriver økonomiske
forutsetninger for Forsvarets militære organisasjon, samt
status på forbedringstiltak som er blitt iverksatt. Meldingen
beskriver hvilke tiltak som er iverksatt for å gjenvinne
kontroll med økonomistyringen i de deler av Forsvarets
militære organisasjon hvor styringen har sviktet, spesielt
i 2004, jf. Stortingets vedtak av 5. april 2005 ved behandlingen
av Innst. S. nr. 145 (2004-2005).
Komiteen merker seg at Regjeringen
i hovedsak vil videreføre moderniseringen av Forsvaret
iht. langtidsplanen for 2005-2008, samtidig som det foretas en gjennomgang
av erfaringene med nedbemanning, privatisering og anbud, offentlig
privat partnerskap, samt horisontal samhandling i Forsvaret. Komiteen er enig
i at der det er mulig og hensiktsmessig, skal det prioriteres å effektivisere
internt i Forsvarets militære organisasjon i stedet for å sette
deler av Forsvarets virksomhet ut til eksterne aktører.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at det er skjedd vesentlige forbedringer i 2005, og at det dette året
ikke har vært noe merforbruk. Dette viser at tiltak ble
raskt og effektivt iverksatt etter at merforbruket i 2004 ble avdekket.
Videre har komiteen følgende
spesifikke merknader til enkelte kapitler i meldingen:
Program Golf har vært Forsvarets felles
satsing på et nytt styringssystem for økonomi,
personell og logistikk. Systemet er et vesentlig verktøy
for å nå målene for omstillingen av Forsvaret,
og for å få felles og integrerte prosesser på tvers
av alle forsvarsgrener og avdelinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
Regjeringens beslutning om å videreføre utviklingen
av programmet basert på den opprinnelige strategien om
et enhetlig IT-system/plattform. Videre forutsetter flertallet at
denne prinsipielle beslutningen og den videre utviklingen av leveranseprosjektene Økonomiprosjektet
og Logistikkprosjektet i LOS-programmet, får tilstrekkelig ledelsesforankring
på alle nivåer og følges lojalt opp innen
Forsvaret. Flertallet er tilfreds med at Regjeringen
på egnet måte vil komme tilbake til Stortinget når
endelig beslutningsdokumentasjon og kostnadene ved LOS-prosjektet
er utarbeidet og kvalitetssikret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
oppfattet at Program Golf har bestått av flere prosjekter
for å få etablert et felles integrert forvaltningssystem
i Forsvaret. Videre har disse medlemmer registrert
at det endelige omfanget av logistikkløsningen og kostnader
forbundet med den, ikke er avklart. Dette er etter disse
medlemmers oppfatning bekymringsfullt da vi av erfaring
har sett at kostnadsveksten i prosjektet har vært enorm
i forhold til antatte estimater for prosjektet. Disse medlemmer tar
til etterretning at i forbindelse med de endringer som vil komme,
og for å markere en ny start, har Forsvarsdepartementet
besluttet at Program Golf skal endre navn til LOS-programmet i Forsvaret.
Videre registrerer disse medlemmer at de to planlagte leveranseprosjektene
samtidig vil endre navn til Økonomiprosjektet og Logistikkprosjektet. Disse
medlemmer er i denne sammenheng opptatt av at det må klart
fremkomme hva disse prosjektene innbefatter økonomisk og
organisatorisk. Videre ser disse medlemmer med bekymring
på at omfanget av Økonomiprosjektet ikke er endelig
avklart. Disse medlemmer vil i denne forbindelse
understreke det faktum at Riksrevisjonen har påpekt at
flere prosjekter har fått innvilget rammeøkninger
etter at de er godkjent. Disse medlemmer er her enige
med Riksrevisjonen i at slike rammeøkninger i noen tilfeller
kan unngås dersom det gjennomføres en god planlegging
før prosjektet blir godkjent.
Komiteen merker seg at Forsvaret
arbeider målbevisst for å forbedre rutiner og
prosesser slik at man unngår inkassosaker, og at målsettingen
er at alle fakturaer skal være betalt ved forfall. Komiteen vil understreke
viktigheten av å nå denne målsettingen,
og betydningen av at offentlig virksomhet opptrer på en måte
som inngir tillit til samarbeidspartnere Komiteen legger
til grunn at næringsdrivende skal slippe å gå til
inkasso for å få sitt rettmessige oppgjør
for leverte varer og tjenester.
Komiteen merker seg de iverksatte
rutiner og tiltak for å bedre sporbarheten, og legger til
grunn at disse blir vurdert av Riksrevisjonen i tråd med
Stortingets vedtak, jf, Innst. S. nr. 145 (2004-2005).
Komiteen merker seg at Regjeringen
har iverksatt en restriktiv praksis med hensyn til hvilke type oppgaver
konsulenter skal løse i forsvarssektoren, videre at det
er utarbeidet retningslinjer for hvordan konsulentkontrakter skal
godkjennes. Komiteen er tilfreds med at forsvarsministeren
har igangsatt ekstern gransking av om det har forekommet uregelmessigheter eller
straffbare forhold knyttet til bruken av konsulenttjenester i Forsvaret,
og avventer resultatet av iverksatte tiltak.
Komiteen er enig i de tiltak
som er iverksatt for å begrense reiseutgiftene.
Komiteen viser til at Stortinget
gjentatte ganger har påpekt at det ikke er tilfredsstillende
kontroll med Forsvarets materiell, jf. bl.a. Innst. S. nr. 145 (2004-2005) og
Innst. S. nr. 276 (2004-2005). Komiteen merker seg
at det pågår en fullstendig gjennomgang av materiellforvaltningen
i Forsvaret, herunder rutiner, kompetanse og avvikshåndtering.
Arbeidet ferdigstilles innen sommeren 2006, og vil bidra til en
bedre og mer effektiv materiellforvaltning. Komiteen legger
til grunn at Stortinget vil bli orientert om resultatet av dette.
Komiteen merker seg de tiltak
som er iverksatt for å sikre en bedre styring og kontroll
med avhendingsvirksomheten. Komiteen legger til grunn
at salg av Forsvarets eiendommer skjer i henhold til avhendingsinstruksen
og at det tas hensyn til fellesskapets behov for visse typer eiendommer
av stor kulturhistorisk betydning, for naturvern og allmennhetens
muligheter for friluftsliv.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at forsvarssjefen
har evaluert praktiseringen av horisontal samhandel med tanke på videreutvikling
av denne, samt for å fjerne negative virkninger som følge
av uhensiktsmessig praktisering. Flertallet imøteser
nærmere informasjon om tiltak for å forbedre de
positive sidene og unngå negative konsekvenser ved horisontal
samhandel i forbindelse med St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
registrert at horisontal samhandel er et område som er
blitt gjenstand for debatt. Disse medlemmer er klar
over at praktiseringen av horisontal samhandel har sammenheng med økonomistyring.
Likevel mener disse medlemmer at man må se
nærmere på denne problematikken. Med bakgrunn
i Stortingets behandling av Innst. S. nr. 272 (2004-2005), jf. St.meld.
nr. 29 (2004-2005), initierte Forsvarsdepartementet en total evaluering
av systemet for horisontal samhandel i Forsvaret. Disse medlemmer har
registrert at forsvarssjefen har evaluert praktiseringen av horisontal
samhandel med tanke på videreutvikling av denne, samt for å fjerne
negative virkninger som følge av uhensiktsmessig praktisering. Disse
medlemmer er fornøyd med at Regjeringen vil komme
tilbake med mer informasjon om tiltak for å forbedre horisontal
samhandel i St.prp. nr. 1 (2006-2007). Disse medlemmer har
registrert at tanken bak praktiseringen av horisontal samhandel
i forsvarssektoren er å øke aktørenes
kostnadsbevissthet og derigjennom sikre mest mulig rasjonell drift.
Derimot er disse medlemmer skeptiske til om dette
formål faktisk styrkes gjennom dagens system for horisontal samhandel. Disse
medlemmer er klar over at samhandelen foregår bl.a.
mellom Forsvarsbygg og de øvrige etatene i forsvarssektoren,
og at disse øvrige etatene betaler husleie til Forsvarsbygg
som forvalter alle forhold ved bygningsmassen på vegne
av Forsvarsdepartementet. I denne sammenheng er disse medlemmer skeptiske
overfor resultatene av dette. Etter disse medlemmers oppfattning
er det ofte slik at avdelinger i Forsvaret søker den kortsiktig
mest økonomisk lønnsomme løsning for å løse
sine arealbehov. Dette har etter disse medlemmers oppfatning ført
til en rekke uheldige prioriteringer. Blant annet har det resultert
i at kostbart materiell blir lagret ute ved siden av kaldgarasjer
i stedet for inne i garasjene, da dette påfører
avdelingen driftskostnader de ikke kan dekke innenfor gitte bevilgninger.
Det er etter disse medlemmers mening svært
irrasjonelt å opptre på denne måten,
siden det i utgangspunktet ikke er store kostnader ved opprettholdelse
av drift av kaldgarasjer i de ulike avdelinger da investeringen
allerede er foretatt. Det må etter disse medlemmers oppfatning ikke
bli slik at avdelinger i Forsvaret unngår å benytte, avhender
eller kasserer bygningsmasse for å spare penger i situasjoner
hvor det vil være et reelt behov for å lagre materiell
eller drive aktivitet i allerede eksisterende tilfredsstillende
lokaler. Disse medlemmer er klar over at horisontal
samhandel også foregår mellom Forsvarets logistikkorganisasjon
og øvrige deler av Forsvarets militære organisasjon. Disse
medlemmer er også på dette området
noe skeptiske til den reelle kostnadsbesparelsen ved dagens system. Etter disse
medlemmers oppfatning er det også innenfor denne
type samhandel en rekke fordyrende ledd. Det må etter disse
medlemmers oppfatning ikke bli slik at man bygger opp en
organisasjon hvis formål er å utføre
selvfølgeligheter for så å forklare dette
som et verktøy for å skape bedre økonomistyring.
Disse medlemmer er svært
skeptiske til en løsning på horisontalsamhandel
hvor en eventuell frihet for Forsvarets militære organisasjon
og andre etater til selv å velge leverandør av
eiendommer, bygg og anlegg, samt innføring av et eventuelt
avkastningskrav i husleiens kapitalelement, blir en løsning. Disse medlemmer er
av den oppfatning at Forsvaret i størst mulig grad selv
må eie og disponere egne kapasiteter på dette
området. Disse medlemmer ser på investeringer
i Forsvaret som en del av investeringer i samfunnet og vil således
se på kommersialisering av dette som en ytterligere fjerning
av folkeforsvarets grunnlag.
Disse medlemmer tar til etterretning
at Nasjonal sikkerhetsmyndighet har relativt liten erfaring med brukerbetaling
for sine tjenester. Videre registrerer disse medlemmer at
utfordringen ikke er samhandel i seg selv, men identifisering av
hvilke tjenester Nasjonal sikkerhetsmyndighet skal ta seg betalt
for å utføre og hvordan Nasjonal sikkerhetsmyndighet
skal prise sine tjenester. Disse medlemmer registrerer også at
Forsvarsdepartementet har til behandling et forslag til policy og
rutiner for brukerbetaling av Nasjonal sikkerhetsmyndighets tjenester. Disse
medlemmer er i dette tilfellet opptatt av at man i Forsvarsdepartementet
ikke kommer opp med et system hvor man lager systemer som fører
til ekstra ressursbelegg for å utføre tjenester
som er selvsagte innenfor Nasjonal sikkerhetsmyndighets ansvars-
og myndighetsområde.
Komiteen merker seg at Regjeringen
er av den oppfatningen at de iverksatte tiltak gir et godt fundament
for en bedre økonomistyring på en forvaltningsmessig
forsvarlig måte. Videre pekes det på at det fortsatt
gjenstår utfordringer og at fokus på disse områdene vil
opprettholdes i tiden fremover. Komiteen legger til
grunn at Stortinget blir orientert om utviklingen av Forsvarets økonomistyring,
dersom dette avviker fra det som er beskrevet i denne meldingen.
Komiteen viser til informasjonen
om at flytting av Luftforsvarets hovedverksted fra Kjeller til Gardermoen
ikke anses å la seg gjennomføre av hensyn til punktligheten
for sivil luftfart og fordi testflyvingsaktivitet ikke er forenlig
med trafikksituasjonen ved Oslo lufthavn. Komiteen merker
seg at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet
måte vedr. lokaliseringen av Luftforsvarets hovedverksted. Komiteen legger
videre til grunn at Stortingets beslutning vedr. 335-skvadronen
gjennomføres i tråd med vedtak i Innst. S. nr.
234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).