Ombudsmannsordningen ble innført ved
stortingsvedtak i november 1956. Ordningen er basert på en stortingsvalgt
nemnd med syv medlemmer. Etter instruksen ledes nemnda av en formann
som benevnes "Ombudsmannen for sivile vernepliktige". Ombudsmannen
skal forberede alle saker som skal forelegges nemnda, og han skal
lede nemndas møter og øvrige virksomhet. En hovedbeskjeftigelse
for Ombudsmannen består i å behandle saker som
blir tatt opp av den enkelte sivilarbeider.
Ifølge Instruks for Ombudsmannsnemnda
for sivile vernepliktige skal nemnda hvert fjerde år sende
beretning om sin virksomhet til Stortinget. I samsvar med instruksen
skal nemnda bidra til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter
for sivile vernepliktige. En nærmere konkretisering av
oppgavene er nevnt i instruksen.
Nemnda har også sett det som naturlig å påse
oppfølgingen av andre regler og bestemmelser som måtte
bli fastsatt av Stortinget til fordel for sivilarbeiderne. I lys av
denne tolkning av sitt mandat har nemnda behandlet de saker av generell
og prinsipiell art som er blitt forelagt av Ombudsmannen. Nemnda
har innhentet ajourførende informasjon om utviklingen innen
siviltjenesten ved at nemnda har besøkt Siviltjenesteadmini-strasjonen
- Dillingøy for å holde seg best mulig informert
om siviltjenesten og de tjenestelige forhold for mannskapene.
Etter instruksen kan Stortinget og Justisdepartementet
forelegge for nemnda alle typer saker som har betydning for de sivile
vernepliktige. Således har nemnda i oktober 2003, etter
anmodning fra Justisdepartementet, avgitt høringsuttalelse
i forbindelse med departementets forslag om tjenestetidsreduksjon
fra 14 til 13 måneder. Nemnda hadde ingen merknader til
forslaget.
Nemnda har videre i desember 2005 avgitt høringsuttalelse
til Justisdepartementet i forbindelse med forslag til endringer
i militærnekterloven.
I denne fireårsperioden har de aller
fleste henvendelser til Ombudsmannen vært relatert til
muntlige spørsmål om gjeldende regelverk på forskjellige
områder. Etter avklaringer med hensyn til regelverk og
dets faste praktisering har muntlige klager ofte resultert i en
løsning hvor klager ikke har funnet grunn til en videre skriftlig
klagebehandling. Et flertall av sakene gjelder spørsmål
om ulike former for sosiale stønader, for eksempel stønad
til tannbehandling, bostønad og eventuelt størrelsen
på den bostønad som er innvilget.
Mannskaper har også konsultert Ombudsmannen med
hensyn til deres tjenesteforhold, og ønske om å skifte
oppdragsgiver. Etter regelverket forutsettes at et mannskap skal
tjenestegjøre hos samme oppdragsgiver hele tjenestetiden,
selv om det riktignok er adgang til å søke overføring
til annen oppdragsgiver dersom det foreligger vektige velferdsgrunner.
Ombudsmannen har også fått forelagt saker om innkvartering
under siviltjenesten.
Etter Ombudsmannens syn utfører Siviltjenesten
og Justisdepartementet en fast og lik praktisering av gjeldende
bestemmelser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og
Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, viser til at Ombudsmannsnemndas hovedoppgave
er å sikre rettighetene for de sivile vernepliktige, herunder
bl.a. å påse at militærnekterlovens bestemmelser
om likebehandling mellom sivilarbeiderne og "Hærens mannskaper"
følges opp. Komiteen mener at innberetningen
for tidsrommet 1. januar 2002-31. desember 2005
gir en god beskrivelse av virksomheten og aktivitetsnivået.
Komiteen har merket seg at det
i perioden har vært en reduksjon i vernepliktige og at
dette har skapt en uforutsigbar mannskapsproduksjon med direkte
konsekvenser for de vernepliktige og oppdragsgiverne.
Komiteen har også merket
seg at i perioden har tjenestetiden blitt redusert fra 14 måneder
til 13 måneder og at Justisdepartementet har foreslått
en ytterligere nedsettelse av tjenestetiden til 12 måneder.
Det har også i perioden blitt innført nye innkallingsrutiner og
opprettelse av innkallingsreserver, noe som har vært ressurskrevende. Komiteen har
derfor merket seg at administrasjonen i perioden har innført
ansettelsestopp.
Komiteen er tilfreds med at VOKT,
volds- og konfliktforebyggende tjeneste, er en prioritert tjenesteform og
at evaluering av VOKT har vært entydig positiv. Komiteen viser
til at de voldsforebyggende tjenestene utfordres ved de nye innkallingsrutinene,
og av det faktum at de vernepliktige blir yngre. Når det
gjelder økonomien i Siviltjenesten, viser komiteen til
at det i perioden har vært en reduksjon i tildelingen,
og det har ikke blitt tatt hensyn til økning i dimisjonsgodtgjørelsen.
En satsøkning for oppdragsgiver vil kunne gi økte
inntekter.
Komiteen viser til at Siviltjenesten
disponerer mange gode og landsdekkende oppdragsgivere, men komiteen er
bekymret hvis betalingssatsene og pålagte oppgaver øker
for mye, slik at vi mister disse oppdragsgivere.
Komiteen har merket seg at klagesaker
er løst eller blitt avverget ved kontorets veiledning til
lokale tillitsmenn eller mannskaper.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 6 (2005-2006) - om Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktiges innberetning om virksomheten i tiden 1. januar 2002-31. desember 2005 - vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 1. juni 2006
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Solveig Horne
ordfører |