Departementet foreslår at den samlede
skjønnsrammen for 2007, eksklusiv kompensasjonen for omleggingen
av den differensierte arbeidsgiveravgiften (DAA) settes til 1 993
mill. kroner. Av denne rammen går 1 184 mill.
kroner til kommunene mens 809 mill. går til fylkeskommunene.
Kompensasjonen for endringer i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift foreslås
fastsatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
I basisrammen regnes skjønnsrammen
eksklusiv kompensasjon for særskilte endringer eller tilskudd. Dette
er i tråd med målsettingen om at større
deler av rammetilskuddet fordeles etter objektive kriterier. Departementet
foreslår at basisrammen for 2007 reduseres med 10 pst.
som tilsvarer om lag 159 mill. kroner. De isolerte omfordelingsvirkningene
som følger av denne omdisponeringen vil være relativt
små.
Departementet foreslår at det også i
2007 kompenseres for endringer i inntektssystemet i perioden 2002-2006.
Innenfor skjønnsrammen ligger tilskudd
til utviklings- og utredningsprosjekter.
Det er ved fastsettingen av skjønnsrammen
for 2007 tatt høyde for at prosjektet "smilende kommuner"
vil kunne kreve økte bevilgninger. Departementet foreslår derfor
at prosjektskjønnet økes med 10 mill. kroner i 2007
til 40 mill. kroner.
Kommuner som vil vurdere å slutte seg
sammen, vil få økonomisk støtte til konsekvensutredninger,
og til informasjon og folkehøringer gjennom skjønnet.
Kommuner som vedtar å slutte seg sammen, vil få delvis kompensasjon
for engangskostnader i forbindelse med sammenslutningsprosessen
over skjønnstilskuddet.
I rammene til de enkelte fylkene foreslår
departementet særskilte tilskudd til enkelte kommuner.
Kommuner med økonomisk ubalanse (registrert
i Register om betinget godkjenning og kontroll - ROBEK), kan etter
særskilt vurdering gis skjønn knyttet til ubalansen.
Dette skal imidlertid knyttes opp til en plan for å komme
i økonomisk balanse.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til skjønnsramme for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er positive til at Regjeringen foreslår å redusere
basisrammen i skjønnstilskuddet med 10 prosent, og at disse
midlene flyttes over til innbyggertilskuddet. Det ordinære
skjønnet bør etter disse medlemmers syn
ikke være et ordinært tilskudd til enkeltkommuner,
men heller fungere som en støtte til kommuner som uforskyldt
er i en ekstraordinær situasjon som tapper kommunen for
penger.