Finansdepartementet har delegert hovedansvaret
for forvaltningen av økonomiregelverket i staten til Senter for
statlig økonomistyring (SSØ). Økonomiregelverket gir
rom for at styring og kontroll kan tilpasses den enkelte virksomhets
egenart, og SSØ skal gi veiledning og rådgivning
til statlige virksomheter. SSØ opplever stor etterspørsel
fra statlige virksomheter etter veiledning og rådgivning.
Finansdepartementet vurderer det som nødvendig å øke
kapasiteten i SSØ på dette området for å styrke
den statlige økonomistyringen. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 1631 post
1 Driftsutgifter, med 2,4 mill. kroner.
Det vises til omtale av restrukturering av OPAL-prosjektet
under Andre saker nedenfor. I forbindelse med innføringen
av nytt lønns- og personalsystem for etatens kunder på lønnstjenesteområdet,
har virksomheter med mange ansatte behov for å kunne ta
i bruk en moderne, nettbasert rekrutteringsløsning. Finansdepartementet
vurderer det som hensiktsmessig og kostnadsbesparende at SSØ tilbyr
en felles, nettbasert rekrutteringsløsning, framfor at
den enkelte statlige virksomhet anskaffer dette selv. Til dette
formålet foreslås det derfor å øke
bevilgningen under kap. 1631 post 1 Driftsutgifter, med 3,8 mill.
kroner.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1631 post 1 Driftsutgifter, med 4,0 mill.
kroner, jf. tilsvarende økning av inntekter under kap.
4631 post 2 Andre inntekter. Økningen i utgiftene er i
hovedsak knyttet til prosjektrelaterte tredjepartskostnader ved
implementering av nytt lønns- og personalsystem for kunder.
Tredjepartskostnadene viderefaktureres til kundene.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 1631 Senter for statlig økonomistyring post 1 Driftsutgifter, økt med
10,2 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet oppfatter
Senter for statlig økonomistyring (SSØ) som én
av flere statlige institusjoner uten en klar forankring i de behov
som finnes i offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener
primært at rådgivende funksjoner knyttet til økonomistyring
bør kunne kjøpes i det private markedet, og at
behovet for et slikt statlig selskap på langt nær
er dokumentert.
Disse medlemmer er heller ikke
overrasket over at SSØ opplever økt etterspørsel
etter senterets tjenester, men mener dette i første rekke
skyldes at tjenestene er kostnadsfrie for bruker. Disse medlemmer mener
derfor at SSØs tjenester bør være brukerfinansiert,
noe som raskt vil vise i hvilken grad statlig virksomheter fremdeles
vil benytte seg av senterets tjenester.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til sine omprioriteringer i Revidert nasjonalbudsjett,
som fremgår av denne innstilling og som er oppsummert i
Høyres og Venstres fraksjonsmerknad i Budsjett-innst. S.
II (2005-2006). På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å redusere bevilgningen under kap. 1631
post 1 med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1631 | | Senter for statlig økonomistyring
(jf. kap. 4631) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 5 200 000 |
| | fra kr 200 100 000 til
kr 205 300 000" | |