I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2006 vedtok Stortinget å opprette en offentlig gaveforsterkningsordning
for private donasjoner til grunnforskning, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Utdannings-
og forskningsdepartementet. Det ble øremerket
50 mill. kroner til ordningen over kap. 286 post 50. Budsjettrammen
er beregnet med bakgrunn i forventet årlig gavebeløp. Foreløpige
tall fra Norges forskningsråd tilsier imidlertid at budsjettbehovet
i 2006 kan bli opptil tre ganger så høyt. Det
har blant annet sammenheng med at Universitetet i Bergen har mottatt
ekstraordinære pengegaver fra en enkeltgiver.
Kunnskapsdepartementet foreslår at
anslått merbehov for ordningen i 2006 dekkes gjennom at
Forskningsrådet omdisponerer inntil 100 mill.
kroner av midlene til langsiktig, grunnleggende forskning innenfor
bevilgningen på kap. 286 post 50. Et eventuelt øvrig
merbehov foreslås satt på vent til 2007, i tråd
med opplegget for køordning beskrevet i retningslinjene
for ordningen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
at Norge er avhengig av forskning og utvikling, blant
annet for å kunne kurere sykdommer og for å styrke
verdiskapingen og utvikle nye næringer som kan sikre velferden
vår i framtiden. Da må forskningsinnsatsen, også den
offentlige, økes.
Disse medlemmer er svært
kritiske til de omfattende kuttene i forskningsbevilgningene som
regjeringen Stoltenberg II har gjennomført i forbindelse
med St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), og de foreslåtte omprioriteringene
i St.prp. nr. 66 (2005-2006). I Forsknings- og nyskapingsfondet
(Forskningsfondet) var det fra regjeringen Bondevik II foreslått
en økning i fondskapitalen på 39 mrd. kroner.
Regjeringen Stoltenberg II kuttet denne økningen med 25
mrd. kroner. Dette kuttet i fondskapitalen medfører ca.
900 mill. kroner mindre i avkastning fra fondet i 2007, noe som
betyr dramatisk mye mindre penger til forskning neste år.
I tillegg til dette kuttet, foretok regjeringen Stoltenberg II et
kutt på til sammen 95 mill. kroner i næringsrettet
forskning og innovasjon.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning, opprettet en gaveforsterkningsordning.
Ordningen innebærer at private gaver på minst
5 mill. kroner til grunnforskning automatisk også utløser
et økt bidrag til forskningen fra det offentlige. Bidraget
er på 25 pst. av gaven.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at Regjeringen finansierer det økte behovet for
penger til gaveforsterkningsordningen ved å omdisponere
midler fra langsiktig grunnleggende forskning i Norges Forskningsråd
(Forskningsrådet). At det er behov for økte bevilgninger
til gaveforsterkningsordningen, er svært gledelig. Imidlertid
var en eventuell behovsøkning forutsatt finansiert med
friske midler, ikke ved å omdisponere grunnforskningsmidler
fra Forskningsrådet. Regjeringen bryter i så måte
med intensjonen om at gaveforsterkningsordningen skulle styrke forskningen, ikke
omplassere forskningsinnsats slik Regjeringen gjør.
Disse medlemmer mener at kuttene
i bevilgningene fra regjeringen Stoltenberg II viser en regjering som
ikke ønsker å prioritere forskning og innovasjon. Dette
er en defensiv og lite framtidsrettet politikk, som gjør
at det blir vanskelig å oppfylle de ambisiøse målene
som Forskningsmeldingen gir anvisning på. Når
Regjeringen kutter i satsingen på forskning og nyskaping,
kan konsekvensen bli en lavere evne til å finansiere fremtidig
velferd, noe som vil gå ut over kommende generasjoner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og nyskaping
(jf. kap. 3286) | |
| 50 | Overføring til
Norges forskningsråd, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 707 760 000 til
kr 807 760 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet oppfatter
det som en nedprioritering og undergraving av gaveforsterkningsordningen
når Regjeringen tar midler fra langsiktig grunnforskning
i stedet for å føre inn frisk kapital. Disse
medlemmer ser det som en selvfølge at der bedrifter
eller enkeltpersoner donerer penger til forskning, må staten overholde
sin del av forpliktelsen for at man noen gang skal ha et reelt håp
om å nå målsettingen om en forskningsandel
på 3 pst. av BNP. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen hadde en gylden mulighet til å nå målsettingen
for den offentlige andelen på 1 pst. av BNP allerede i
2007 dersom det ikke hadde blitt kuttet 25 mrd. kroner i forskningsfondet
for 2006.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006), og mener at statens andel
av forskning må økes og vil komme tilbake til
dette i behandlingen av statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer vil
frem til da opprettholde overføringene til forskningsfondet
og foreslår derfor å tilføre 100 mill.
kroner i friske midler.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 100 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 100 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at i Forsknings- og nyskapingsfondet (Forskningsfondet) var det
fra regjeringen Bondevik II foreslått en økning
i fondskapitalen på 39 mrd. kroner. Regjeringen Stoltenberg
II kuttet denne økningen med 25 mrd. kroner. Disse
medlemmer viser til at dette kuttet i fondskapitalen medfører
ca. 900 mill. kroner mindre i avkastning fra fondet i 2007, noe som
betyr dramatisk mye mindre penger til forskning neste år. Disse
medlemmer ønsker å reversere Regjeringens
kutt i forskningskapitalen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og nyskaping
(jf. kap. 3286) | |
| 95 | Fondskapital, forhøyes med
| 25 000 000 000 |
| | fra kr 14 000 000 000 til
kr 39 000 000 000" | |