Kultur- og kirkedepartementet viser til henvendelse fra
Stortingets Familie- og kulturkomité, datert 27. april
2006. Henvendelsen gjelder privat lovforslag Dok.nr.8.75 (2005-2006)
fra stortingsrepresentantene André Oktay Dahl, Olemic Thommesen,
Gunnar Gundersen og Elisabeth Aspaker, vedrørende nasjonal
antidopinglovgivning. Komiteen ber om departementets vurdering av
lovforslaget.
Representantene fremmer følgende forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen sørge for
at frivillige dopingkontroller kan videreføres.
2. Stortinget ber
Regjeringen innen utløpet av 2006 fremme forslag til antidopinglov
etter mønster av den danske "Lov til fremme av dopingfri
idrett" av 22. desember 2004, uavhengig av revisjonen av den
spesielle delen av straffeloven.
Punkt l i lovforslaget må ses i lys
av Datatilsynets vedtak om at Antidoping Norges dopingkontroller
på Skullerud Sport Senter skal opphøre fordi kontrollene savner
et tilstrekkelig juridisk grunnlag. Antidoping Norge har på denne
bakgrunn innstilt kontrollene ved alle de treningssentre stiftelsen
har samarbeidsavtaler med. Datatilsynets vedtak er klaget inn for
Personvernnemnda. Dersom Antidoping Norge får medhold,
vil ordningen med frivillige dopingkontroller på treningssentrene
kunne videreføres, uavhengig av om det etableres en lovhjemmel
for slike kontroller.
Punkt 2 i lovforslaget tar utgangspunkt i den
danske lovgivningen på området. Den danske loven
regulerer Anti-Doping Danmarks virksomhet innenfor den organiserte
idretten. I tillegg hjemler loven Anti-Doping Danmarks myndighet
til å inngå avtaler om dopingkontroller i miljøer
utenfor den organiserte idretten, herunder på treningssentre.
Regjeringen ønsker å legge
til rette for effektive tiltak i bekjempelsen av dopingmisbruk.
Det er i denne forbindelse viktig at de tiltak som iverksettes er
målrettede og proporsjonale i forhold til de konkrete problemer
som skal løses.
Innenfor den organiserte idretten er det i løpet
av de senere årene utviklet en velfungerende og effektiv dopingbekjempelse
i Norge. Antidopingarbeidet er ikke lovregulert fra myndighetenes
side, men er i stedet basert på idrettens eget regelverk
(foreningsrett). Staten bidrar årlig med betydelige tilskudd
til antidopingarbeidet innenfor idretten.
Stiftelsen Antidoping Norge ble i 2003 opprettet
i samarbeid mellom Kultur- og kirkedepartementet og Norges Idrettsforbund
og Olympiske Komité (NBF), for å ivareta kontroll-
og påtalevirksomheten i dopingsaker i idretten.
Denne kompetansen er delegert fra NIF gjennom en egen avtale, og
Antidoping Norge har således en hjemmel til å drive
sitt arbeid innenfor idretten. Norge ligger i fremste rekke internasjonalt
når det gjelder antidopingarbeidet innenfor idretten, og
departementet vurderer ikke en lovregulering etter mønster av
den danske loven, til å kunne styrke doping-bekjempelsen
innenfor idretten.
En lovhjemmel vil i tillegg utfordre prinsippet
om idrettsorganisasjonenes autonomi og selvdømme, et prinsipp
som er helt grunnleggende i den statlige idrettspolitikken. Det
kan også settes spørsmålstegn ved hensiktsmessigheten
ved å underlegge kontroll- og påtalevirksomheten
i dopingsaker i idretten en særlig lovregulering, når
doms- og lovgivningsmyndigheten forblir innenfor området
for idrettens selvdømme og autonomi (foreningsrett).
På dette grunnlag vurderer KKD at det
verken er behov for, eller ønskelig med en egen lovregulering
av dopingbekjempelsen innenfor den organiserte idretten.
De siste årene har det vært
en økende erkjennelse av at en effektiv bekjempelse av
doping som samfunnsproblem forutsetter økt fokus på dopingmisbruk
i miljøer utenfor den organiserte idretten. Det er både
helsehensyn og den potensielle sammenhengen mellom dopingmisbruk
og aggresjon/vold som ligger til grunn for en slik vurdering.
Informasjon og holdningsskapende arbeid er i denne forbindelse av
stor betydning, men også den preventive effekten av dopingkontroller vil
kunne bidra til en mer effektiv dopingbekjempelse.
Mens Antidoping Norge, gjennom avtalen med NEF, jf.
ovenfor, har myndighet til å foreta dopingkontroller av
utøvere innenfor den organiserte idretten, har imidlertid
ikke stiftelsen en tilsvarende hjemmel til å gjøre tester
i andre miljøer. Det avtalerettslige grunnlaget som Antidoping
Norge her har basert seg på har ikke blitt akseptert av
Datatilsynet. En lovhjemmel vil i denne forbindelse kunne være
et svar på denne utfordringen.
Kultur- og kirkedepartementet utreder derfor
i samarbeid med Justis- og politidepartementet aktuelle tiltak,
herunder lovregulering, som kan sikre grunnlaget for en styrket
bekjempelse av dopingmisbruk utenfor den organiserte idretten. Utredningen
av lovmessige tiltak vil måtte avklare problemstillinger
knyttet til blant annet saksbehandlingsregler og rettshåndhevelse.
Jeg vil komme tilbake til Stortinget med resultatet
av dette arbeidet på en egnet måte.