Nærings- og handelsdepartementet foreslår i St.prp. nr. 23 (2006-2007) å sette ned bevilget tilskudd til Norges forskningsråd over kap. 920 post 50 med 2,3 mill. kroner. Bakgrunnen er ny informasjon fra Norges forskningsråd om at kompensasjonen for økt arbeidsgiveravgift bl.a. ved de teknisk-industrielle forskningsinstituttene er satt for høyt i 2006.
Kunnskapsdepartementet foreslår i St.prp. nr. 21 (2006-2007) endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2006. Proposisjonen gir også en omtale av avvikling av selskapene Synkrotronforskning AS og DeepNor AS, samt salg av aksjer i LOG AS. Videre omtales tingsinnskudd i Gigafib Holding AS, forsinket igangsetting av enkelte prosjekt for bygging av studentboliger, utsettelse av tilskudd til trafikkflygerutdanning og overføring av midler til digitale læremidler.
Kunnskapsdepartementet foreslår at
det overføres midler til kap. 200 fra kap. 800 i forbindelse
med økte husleieutgifter etter at ansatte og ansvar for
barnehageforvaltningen ble overført fra Barne- og likestillingsdepartementet.
Departementet foreslår å øke
kap. 220 Utdanningsdirektoratet post 70 Tilskudd til læremidler
med 10,16 mill. kroner. Departementet mener det som følge
av nye læreplaner i Kunnskapsløftet er behov for økt
innsats for å utvikle nye læremidler. Utvikling
av læremidler for små elevgrupper og smale fagområder
vil ha en sentral rolle for en vellykket gjennomføring
av Kunnskapsløftet.
Under kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
foreslås post 21 Spesielle driftsutgifter redusert med
10,16 mill. kroner, grunnet et mindrebehov
knyttet til arbeidet med utvikling av læreplaner. Mindrebehovet
skyldes dels forskyvning av prosjekter i tid og dels at noen prosjekter
har hatt lavere kostnader enn budsjettert. Disse midlene foreslås
omdisponert til utvikling av læremidler, jf. foran.
Under kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen
foreslås post 64 Tilskudd til opplæring for språklige
minoriteter i grunnskolen økt med 17,9 mill. kroner, siden
aktiviteten knyttet til opplæring for språklige
minoriteter i grunnskolen har økt noe mer enn tidligere
anslått. Omfanget av opplæring for barn i statlige
asylmottak har gått noe ned.
Forslagene til nedjusterte bevilgninger under
post 63 Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, post 66
Tilskudd til leirskoleopplæring og post 67 Tilskudd til opplæring
i finsk har sin bakgrunn i mindre behov i 2006 enn tidligere antatt.
Mindrebehovet under post 70 Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger
med spesielle behov skyldes at bedriftenes etterspørsel
etter tilskudd har vært lavere enn antatt. Reduksjonen
under post 72 Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram er i
hovedsak knyttet til endring av Norges kontingenter.
Departementet foreslår å øke
post 74 Tilskudd til organisasjoner med 1,6 mill.
kroner som ekstra bidrag til driften av Fossum-kollektivet.
Departementet foreslår under kap. 227
Tilskudd til særskilte skoler post 73 Tilskudd til opplæring
i Kenya og Etiopia en ny bevilgning på kr 1 058 000
i 2006. Bevilgningen skal dekke den delen av virksomheten ved de
norske skolene i Kenya og Etiopia som ikke er tilskuddsberettiget
etter friskoleloven, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Kunnskapsdepartementet.
Under kap. 228 Tilskudd til frittstående
skoler mv. post 70 Tilskudd til frittstående skoler viser
anslag basert på elevtelling 1. oktober
2006 og prognoser fra fylkesmennene et forventet merbehov på 22,4 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen
tilsvarende.
Departementet viser til at det under kap. 258
Analyse og utviklingsarbeid post 21 vil være et mindrebehov
i 2006 på ca. 8 mill. kroner. Posten foreslås
redusert tilsvarende. Grunnen er at undersøkelsen Adult
Education Survey er forskjøvet til 2007 og at noen forsøksprosjekt,
undersøkelser og noe utviklingsarbeid knyttet til videreutvikling
av kompetansepolitikken har blitt satt i gang senere enn antatt.
Departementet foreslår også parallelle
endringer av inntekts- og utgiftsbevilgningene under kap. 222 Statlige
grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat
(jf. kap. 3222), kap. 230 Kompetansesentra for spesialundervisning
(jf. kap. 3230) og kap. 256 Vox - Nasjonalt senter for læring
i arbeidslivet (jf. kap 3256).
Kap. 281 Fellesutgifter for universiteter og
høgskoler post 73 Tilskudd til internasjonale programmer
foreslås redusert med 918 000 kroner.
Norsk kontingentbidrag til internasjonale programmer utbetales i
utenlandsk valuta. Mindrebehovet skyldes i hovedsak at den norske
kronen har styrket seg i forhold til den valutaen som ble lagt til
grunn ved utarbeidelsen av budsjettet for 2006. Videre er bevilgningsbehovet
på post 79 Ny universitetsklinikk i Trondheim lavere enn
tidligere forutsatt. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen
med 59 mill. kroner gjennom en terminforskyvning.
Totalrammen for prosjektet ligger fast.
Departementet anfører under kap. 283
Meteorologiformål post 50 Meteorologisk institutt at et
godt utbygget værradarnett er en forutsetning for at Norge
skal ha en fullverdig landsdekkende værvarsling. Norge
har i dag dårlig værradardekning sammenlignet
med de fleste andre land i Europa. Fem værradarer er satt
i drift, mens værradaren på Andøya er
under oppføring og vil bli satt i drift i løpet
av 2007. Etter dette mangler det seks værradarer for at
nettet for hele landet med kystområdene skal være
komplett. Kostnaden ved å bygge én værradar
utgjør om lag 17 mill. kroner. Departementet
foreslår å øke post 50 med 3 mill.
kroner til delfinansiering av landets sjuende værradar
på Sørøya ved Hammerfest. Værradaren
på Sørøya vil være et viktig
redskap for å bedre værovervåkningen
i de kystnære områdene i nord.
Under kap. 285 Norges forskningsråd
post 52 Forskningsformål viser departementet til at avansert
vitenskapelig utstyr er en nødvendig forutsetning for å heve den
vitenskapelige kvaliteten i forskningen. 4,7 mill. kroner
skal benyttes til avansert vitenskapelig utstyr ved NTNU Nanolab.
Grid-infrastruktur er sammenkoblede nettverk av datamaskiner som
kan utføre beregninger med store datamengder. Grid-infrastruktur
er helt sentralt for at forskersamfunnet i fremtiden skal kunne
utnytte de databaser, datamaskiner, vitenskapelige instrumenter
og datalagringssystemer som forskningen rår over,
på en effektiv måte. 0,9 mill.
kroner skal benyttes til oppstart av utbygging av nasjonal Grid-infrastruktur
gjennom NorGrid. Departementet foreslår derfor å øke
post 52 med til sammen 5,6 mill. kroner.
Under kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak
post 21 Spesielle driftsutgifter viser departementet til at Norge
gjennom sin deltakelse i UNESCOs styre har støttet utviklingen
av en Global handlingsplan (GAP) for en koordinert og forpliktende
støtte til utviklingslandenes arbeid med Utdanning for
alle. UNESCO får i denne planen bl.a. et særlig
ansvar for støtte til kapasitetsutvikling av utdanningsadministrasjonene
i utviklingslandene. UNESCO har søkt Norge om
støtte til dette arbeidet. Utenriksdepartementet har gitt
tilsagn om å støtte søknaden med 3 mill.
kroner over to år under forutsetning av at Kunnskapsdepartementet
yter støtte. Kunnskapsdepartementet foreslår derfor å bevilge
2 mill. kroner til dette prosjektet i 2006.
Mindrebehov som skyldes valutakursutviklingen,
er bakgrunnen for å redusere post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner
og post 73 EUs rammeprogram for forskning. Post 75 UNESCO foreslås også redusert
som følge av at kontingenten av samme grunn er blitt lavere
enn antatt.
Departementet viser under kap. 2410 Statens
lånekasse for utdanning til omtale i St.prp. nr. 1 (2006-2007)
vedrørende forsinkelse og videre framdrift i moderniseringen
av Statens lånekasse for utdanning. Det foreslås
at deler av Lånekassens egenfinansiering av prosjektet
i 2006, i likhet med tilleggsbevilgninger til moderniseringen, budsjetteres
på post 45 og ikke på post 1. Tilsvarende omdisponering
er foreslått i budsjettet for 2007, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Også for post 45 Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold viser departementet til omtale i budsjettproposisjonen
for 2007. Forsinkelsen er knyttet til fornyelse av IKT-systemet
i Lånekassen.
Lånekassens kostnader knyttet til det
opprinnelige moderniseringsprosjektet i 2006 utgjør 23,9 mill.
kroner, mens anslåtte kostnader knyttet til arbeidet med nytt
styringsdokument og kostnadsramme for moderniseringen samt videreføring
av prosesser som er uavhengig av IKT-fornyelsen, er anslått
til 14,2 mill. kroner. Samlede kostnader knyttet
til moderniseringen i 2006 utgjør derved 38,1 mill.
kroner. I statsbudsjettet for 2006 ble det bevilget 93,5 mill.
kroner til moderniseringen av Lånekassen. Departementet
foreslår at 13,1 mill. kroner av
kostnadene i 2006 finansieres av tilleggsbevilgningen i 2006-budsjettet,
mens 25 mill. kroner av kostnadene dekkes
gjennom Lånekassens egenfinansiering. Det foreslås
på bakgrunn av dette å redusere bevilgningen på post
45 med 80,4 mill. kroner. Det foreslås
videre å øke bevilgingen på posten med
16 mill. kroner mot en tilsvarende nedjustering
av bevilgningen under post 1 foran. Samlet sett foreslås det
dermed å redusere bevilgningen på kap. 2410 post 45
med 64,4 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere
post 70 med 79 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak en lavere
utnyttingsgrad av forsørgerstipendet enn forventet. Post
71 foreslås redusert med 33 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak færre tildelinger
enn forventet av gebyrstipend og skolepengestøtte. Departementet
foreslår å øke post 73 med 19 mill. kroner. Merbehovet
skyldes i hovedsak at avskrivninger for lengre studier er høyere
enn tidligere anslått.
Departementet foreslår under kap. 5310
Statens lånekasse for utdanning å øke
post 90 Avdrag og renter vesentlig, fordi mottatte avdrag er høyere
enn forventet.
Høyere avskrivninger for lange studier
enn tidligere forventet gir økning også av post
91 Tap og avskrivning. Departementet foreslår videre å redusere
bevilgningen på post 93 Omgjøring av studielån
til stipend. Mindrebehovet skyldes at omgjøringen av studielån
til stipend for eksamener avlagt våren 2006 ble lavere
enn anslått. Under kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for
utdanning foreslås post 80 Renter økt som følge
av at den flytende renten for fjerde kvartal 2006 er høyere enn
tidligere anslått.