Særavgifter er indirekte skatter som
legges på bestemte varer og tjenester. Avgiftene gir staten
betydelige inntekter hvert år. Det er derfor viktig at
fastsettelsen av særavgiftene skjer på en effektiv
og korrekt måte. De fleste særavgiftene forvaltes
av toll- og avgiftsetaten. Ett av toll- og avgiftsetatens overordnede mål
er å sikre riktig fastsettelse av avgiftene.Det
har i flere år også vært et mål å styrke
og effektivisere toll- og avgiftsetaten, slik at ressursene utnyttes
på en effektiv måte. Dette skal blant annet skje
ved å styrke kontrollen i fastsettelsesfasen.
Målet med undersøkelsen har
vært å vurdere om særavgifter blir fastsatt
på en korrekt og effektiv måte. Dette er undersøkt
ved å analysere omfanget av og årsakene til endringer
i de opprinnelige fastsettelsene for utvalgte særavgifter.
Det er også vurdert hvilke konsekvenser endringene får.
Undersøkelsen av toll- og avgiftsetatens
fastsettelse av særavgifter er basert på dokumentanalyse,
statistikk, saksgjennomgang, intervjuer og skriftlige spørsmål. For å få oversikt
over i hvilken grad fastsettelsene av særavgifter blir
endret, ble det innhentet data fra Toll- og avgiftsdirektoratet
på fastsettelser, kontroller og omberegninger i perioden
2000-2004. I saksgjennomgangen ble årsakene til endringene
i de opprinnelige fastsettelsene kartlagt.
For å få kommentarer til funn
fra saksgjennomgangen og oversikt over svakheter ved fastsettelsesfasen, ble
det i første halvår av 2006 gjennomført
intervjuer i alle de seks tollregionene. I tillegg ble det i andre halvår
av 2006 innhentet skriftlige kommentarer fra Toll- og avgiftsdirektoratet
om styring og koordinering, og om enkelte spørsmål
relatert til de utvalgte avgiftene.
På bakgrunn av blant annet proveny,
kompleksitet og tidligere revisjonsfunn ble det i undersøkelsen
gjort et utvalg på syv avgifter. Utvalget bestod av avgift
på båtmotorer, avgift på drikkevarer
og drikkevareemballasje, forbruksavgift på elektrisk
kraft, engangsavgift på motorvogn, avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), avgift på sjokolade-
og sukkervarer osv. og avgift på sluttbehandling av avfall. Særavgiftene
i undersøkelsen utgjør om lag halvparten av de
totale særavgiftsinntektene.
Det er en målsetting at toll- og avgiftsetaten
gjennom en prosessorientert tilnærming skal sørge
for at avgiftsfastsettelsene gjøres riktig første
gang, slik at behovet for korrigeringer og etterberegninger reduseres.
Inntektene fra særavgiftene i undersøkelsen utgjorde
totalt 167 mrd. kroner i perioden 2000-2004. Det ble etterberegnet
328 mill. kroner, og netto omberegnet/refundert 20 mrd.
kroner til avgiftspliktige.
Fastsettelsen av særavgifter er basert
på egendeklarasjoner fra de avgiftspliktige. Ettersom avgiftene
fastsettes i ett omsetningsledd ved produksjon eller ved innførsel,
kan ikke grunnlaget for avgiftene kontrolleres mot andre
ledd i omsetningskjeden, slik som for merverdiavgiften. Det er også få muligheter
for å kontrollere avgiftsoppgaver mot opplysninger fra
tredjepart, slik det i stor grad gjøres på skatteområdet.
Fram til 2005 ble kontroll med fastsettelsen
av særavgifter i hovedsak lagt etter fastsettelsesfasen.
Riktig fastsettelse forutsatte en aktiv oppfølging med
virksomhetskontroller. Undersøkelsen viser at omfanget
av kontroll og endringer varierer mellom de enkelte særavgiftene.
Kontrolldekningenvarierte fra avgiftene
på båtmotorer og mineralolje, der ca. 4 pst. av
de registrerte virksomhetene ble kontrollert per år,
til avgift på sluttbehandling av avfall, der gjennomsnittlig
14 pst. ble kontrollert. Utenom engangsavgiften på motorvogner
var treffprosenteni gjennomsnitt 47 pst.
Et relativt lavt kontrollomfang med etterberegninger i nærmere halvparten
av kontrollene viser at fastsettelsessystemet slipper igjennom mange
feil.
Virksomhetskontroller er initiert av tollregionenes risikoanalyser.
Det betyr at virksomhetene som er kontrollert, normalt har hatt
en høyere risiko for feil enn virksomhetene som ikke er
blitt kontrollert. Selv om økt kontroll ikke antas å gi
tilsvarende økning i etterberegninger og proveny, stilles
det i undersøkelsen spørsmål om kontrollnivået
er for lavt i forhold til omfanget av endringer og etterberegninger.
I 2005 ble det innført krav om oppgavekontroll
ved fastsettelsen av særavgifter, med unntak for engangsavgiften
på motorvogner. Målsettingen var at én
avgiftsoppgave per særavgiftspliktig skulle kontrolleres.
I undersøkelsen blir det vurdert som positivt at oppgavekontroller
er innført. Resultatet av oppgavekontrollene viser at det
ble funnet feil i nærmere halvparten av avgiftsoppgavene.
Andelen feil som ble funnet, underbygger resultatene fra virksomhetskontrollene
og gir en klar indikasjon på at det gjøres mange
feil ved utfylling av avgiftsoppgavene.
Resultatene fra oppgavekontrollene kan ikke
utnyttes fullt ut uten at det utveksles kontrollresultater mellom oppgavekontroll
og virksomhetskontroll. Det kan skje når funn fra oppgavekontroller
brukes under planleggingen av virksomhetskontroller, og når
funn fra virksomhetskontroller følges opp med oppgavekontroller. Undersøkelsen
stiller spørsmål om ikke gjensidig utnyttelse
av informasjon mellom kontrollformene bør vurderes i de
tollregionene som ikke allerede har etablert dette.
Finansdepartementet er enig i at en effektiv
kontroll er en forutsetning for at egendeklarering skal være
en hensiktsmessig måte å innrapportere avgifter
på. Det er én av grunnene til at Toll- og avgiftsdirektoratet
innførte oppgavekontroller på særavgiftsområdet
i 2005, i tillegg til virksomhetskontroller. Oppgavekontrollen skal
også bidra til at man velger ut de rette objektene i virksomhetskontrollen,
og at feil rettes på et tidlig tidspunkt. Etter departementets
vurdering er det uheldig at det ikke er etablert tilstrekkelig informasjonsflyt
mellom disse kontrollformene i alle tollregionene. Ifølge departementet
vil Toll- og avgiftsdirektoratet følge opp dette og sørge
for forbedringer.
Kontrolldekningen for engangsavgiften på motorvogner
var i gjennomsnitt 0,3 pst. per år i forhold til de registrerte
avgiftspliktige i perioden 2001-2004. Det var etterberegning i 34
pst. av kontrollene. I undersøkelsen stilles det spørsmål
om det bør vurderes å innføre en form
for oppgavekontroller også for kredittkunder på engangsavgiften
på motorvogner.
Antall omberegninger i utvalget for undersøkelsen var
i perioden 2000-2004 ca. 2,8 pst. av opprinnelige fastsettelser,
og varierte fra 1,3 pst. for sjokolade- og sukkervareavgift, til
6,9 pst. for avgift på sluttbehandling av avfall. De fleste
omberegningene går i de avgiftspliktiges favør.
En del omberegninger er begrunnet i forhold som er oppstått
etter at avgiften ble fastsatt første gang. Omberegninger
kan også være begrunnet i at forfallstidspunktet
for enkelte avgifter er lagt før spørsmålet
om avgiftsplikt er endelig avklart. Undersøkelsen viser
at toll- og avgiftsetaten ikke har tilstrekkelig oversikt over i
hvilken grad omberegningene skyldes feil i opprinnelige fastsettelser.
Dette medfører at det ikke er mulig å vurdere
i hvor stor grad større presisjon i fastsettelsesfasen
vil redusere behovet for senere omberegninger.
Undersøkelsen viser at tollregionene
har ulik praksis når de kontrollerer om kraftkunder er
registrert med riktig næringskode. Undersøkelsen
viser også at det er ulike reaksjoner når det
blir oppdaget kraftkunder med feil næringskoder. Det er
ikke etablert en formalisert informasjonsutveksling med registereier
når det oppdages at kraftkunder er plassert i næringskoder
som ikke er i samsvar med den næringen som drives.
For avgift på sluttbehandling av avfall
kontrollerer enkelte tollregioner bare regnskapene og veielistene. Andre
tollregioner kontrollerer også avfallets karakter mot konsesjoner,
tillatelser og fritakskriterier. Avgiftskriteriene er blant annet
avhengige av forurensningspotensial. Ikke-forurensende masser som
brukes til jevnlig tildekking og avslutning av deponi, skal for eksempel
ikke regnes med i det avgiftspliktige grunnlaget, forutsatt at bruken
er i henhold til tillatelse fra fylkesmennenes miljøvernavdelinger.
Undersøkelsen viser at tollregionene hadde ulike oppfatninger
av om fylkesmennenes vurderinger kunne overprøves. Undersøkelsen
viser også at én tollregion hadde registrert
faglig uenighet mellom fylkesmennene, og at tillatelser fra fylkesmennene
ikke alltid inneholdt den informasjonen om kvalitet og mengde som
var nødvendig for å avgjøre spørsmålet
om avgiftsplikt.
I undersøkelsen stilles det spørsmål
ved at kontrollen av to viktige særavgifter ikke gjennomføres
på en ensartet måte og med en metodikk som gir
samme kontrollnivå i hele landet.
Etter Finansdepartementets vurdering vil problemstillinger
knyttet til forskjellige kontrollmetodikker langt på vei
bortfalle, i og med at Toll- og avgiftsdirektoratet har utarbeidet
revisjonsprogram for samtlige særavgifter. Disse revisjonsprogrammene
blir nå oppdatert og publisert på etatens intranett.
Dette skal sikre en enhetlig gjennomføring av kontrollen
i regionene.
Undersøkelsen viser at etterberegningene
i stor grad skyldes differanser mellom deklarerte mengder og lagerbeholdning
eller regnskap. Mellom 70 pst. og 80 pst. av etterberegningene på drikkevareavgiftene,
sjokolade- og sukkervareavgift og avgift på sluttbehandling
av avfall var begrunnet i feilrapportering av mengde. Her var feil
i deklarerte mengder også hovedårsak til senere
omberegninger. For forbruksavgift på elektrisk kraft var
feilregistrering av avgiftsmessig status (næringskode) årsak
til etterberegninger i rundt 50 pst. av kontrollene, mens manglende
splitting av forbruk etter avgiftsmessig status var årsak
i ca. 34 pst. av kontrollene. For engangsavgiften på motorvogner
og avgift på båtmotorer skyldtes ca. 50 pst. av
etterberegningene bevisst underrapportering. For avgiften på mineralolje
var tilsvarende ca. 75 pst.
Rutiner og regnskapsprogrammer hos avgiftspliktige virksomheter
er som regel ikke tilpasset kravene i særavgiftsforskriften
om lagerregnskap og avstemming ved hver avgiftstermin. Særavgiftsdeklarasjonene
får dermed ikke den nødvendige forankring i regnskapet. Flere
tollregioner etterlyste bedre og mer presise krav til føring
av regnskap. Tollregionen med flest avgiftsfastsettelser beskriver
det som et gjennomgående problem at avgiftspliktige virksomheter
ikke kan presentere et lagerregnskap som lar seg avstemme. Toll-
og avgiftsdirektoratet fremmet i mai 2006 forslag om å hjemle
ileggelse av tvangsmulkt ved overtredelse av bokføringsplikten.
Toll- og avgiftsdirektoratet planlegger også å kartlegge
problemstillingen nærmere og vurdere tiltak.
Opplysninger om inngående beholdning
og beholdningsendringer framgår ikke av avgiftsoppgavene.
Det er dermed få muligheter for å kontrollere
varestrømmen allerede i fastsettelsesfasen. De fleste tollregionene
etterlyste slik informasjon på avgiftsoppgavene. Toll-
og avgiftsdirektoratet har ved flere anledninger vurdert nytten
av slik informasjon på avgiftsoppgavene og konkludert med
at den ikke er nødvendig. Det stilles imidlertid spørsmål
om ikke mer utfyllende informasjon på avgiftsoppgavene,
uavhengig av om dokumentasjon vedlegges, vil gi bedre kvalitet på mengdeangivelsene
som deklareres. Opplysninger om inngående beholdning og
beholdningsendringer vil også kunne gi bedre muligheter
for å vurdere størrelsen på avgiftsgrunnlaget
ved fastsettelsen.
Undersøkelsen viser at omberegningene
for engangsavgiften på motorvogner ofte skyldes at tollregioner
og trafikkstasjoner har flere alternative kilder til informasjon
om kjøretøyenes tekniske data. Disse kildene kan gi
ulike opplysninger om samme kjøretøy. Det er foreslått
en obligatorisk forhåndsvisning av kjøretøyene der
dette er et problem.Dersom forslaget
blir vedtatt, vil muligheten for differanser mellom etatene kunne
bli betydelig redusert.
Det er en prioritert oppgave for toll- og avgiftsetaten å forenkle
og modernisere regelverket som etaten forvalter. Forenklingsbehov
skal løpende vurderes. Ved utvikling av nytt regelverk
skal det tas uttrykkelig standpunkt til behovet for etterkontroll
for å vurdere om regelverket virker etter sin hensikt.
Undersøkelsen viser at det var uenighet
knyttet til hvordan avgiftskriteriene skal forstås i ca.
30 pst. av de gjennomgåtte kontrollsakene for forbruksavgift
på elektrisk kraft og for avgift på sluttbehandling
av avfall. For drikkevareavgiftene hadde avgiftspliktige og toll-
og avgiftsetaten ulike vurderinger av avgiftskriteriene i ca. 20
pst. av kontrollene.
Undersøkelsen viser også at
det er ulike oppfatninger i toll- og avgiftsetaten av om det er
de reelle eller de formelle forhold som skal være avgjørende
når avgiftsplikten på elektrisk kraft vurderes.
Næringskode for industri og bergverk blir brukt for å dokumentere hvilke
virksomheter som skal få kraft med lav avgiftssats. Tollregionene
har imidlertid ulik oppfatning av om kraftkunder som ikke driver
industri- eller bergverksvirksomhet, men som har en næringskode
som skulle tilsi slik virksomhet, likevel skal få kraft
til redusert avgiftssats. Det kan også være ulik
oppfatning av når og om kraften blir brukt i produksjonsprosessen. Det
vurderes som uheldig at kraftkunder som driver samme type næringsvirksomhet,
kan få forskjellig avgiftsmessig status i ulike tollregioner.
For avgift på sluttbehandling av avfall
var det knyttet ulike vurderinger til spørsmålet
om avfallets egnethet som dekkmasse. Tollregioner har erfart at
fylkesmennene er usikre på og har ulike oppfatninger om
hva som egner seg som dekkmasse, og hvor stor mengde som vil være
i tråd med retningslinjene. Undersøkelsen viser
at tillatelsene fra fylkesmennene ikke alltid inneholder den informasjonen
om kvalitet og mengde som skal være avgjørende
for vurderingen av avgiftsplikt. I tollregionene var det ulike synspunkter
på om fylkesmennenes vurderinger måtte følges.
Undersøkelsen viser også at
det for avgift på alkoholfrie drikkevarer er grenser som
er vanskelige å trekke. Tollregionene med mest kontrollvirksomhet
på drikkevareavgiftene betegnet avgiftskriteriene som vanskelige å praktisere
fordi de er avhengige av skjønn. Det gis avgiftsfritak
for produkt- og miljøavgift for blant annet juice. Hvilke
produkter som skal betraktes som avgiftsfri juice, blir vurdert
etter de ingredienser og konsentrasjoner produktet inneholder. Selv
når kriteriene er gitt ved måling av ingredienser,
viser undersøkelsen at likelydende søknader om
klassifisering har fått ulike svar, eller at det ikke var
mulig å fastslå om produkter var avgiftspliktige
med de måleinstrumentene etaten hadde tilgang til.
Undersøkelsen viser også at
avgiftsrundskrivene ikke alltid er utfyllende nok til å gi
svar på de spørsmålene tollregionene
må ta stilling til i forvaltningen av avgiftsregelverket.
Tollregionene etterlyste mer utfyllende kommentarer i avgiftsrundskrivene.Rundskrivene er ikke fullstendige så lenge
de ikke inneholder all regulering som skal påvirke avgiftsfastsettelsene.
Flere tollregioner ser også behov for at rundskrivene blir oppdatert
oftere enn én gang i året, og at avgiftsreguleringen
blir lagt inn i en informasjonsbase søkbar på tema
og dato.
Det er en målsetting at toll- og avgiftsetaten
skal yte god service.Dette krever blant
annet at det gis raske og konsistente svar på hvordan avgiftsregelverket
skal forstås. Undersøkelsen viser at tollregionene
etterlyste tettere oppfølging i form av veiledning fra
Toll- og avgiftsdirektoratet.Tollregionene
har erfart at det for enkelte avgifter var vanskelig å få svar
på generelle avgiftsspørsmål fra direktoratet.
Ifølge Toll- og avgiftsdirektoratet kan det være
vanskelig å svare på tollregionenes henvendelser
uten tilgang til dokumentasjonen i sakene. Direktoratet vil også kunne
risikere å tilsidesette prinsippet om toinstansbehandling
av klager.
Når tollregionene ikke får
svar på avgiftsspørsmål fra direktoratet,
blir det tatt kontakt med andre tollregioner for å sikre
at hensynet til likebehandling blir ivaretatt. Dette kan medføre
at problemer knyttet til forvaltningen av regelverket ikke når
fram til direktoratet. Direktoratets mulighet til å koordinere
utviklingen av praksis kan på denne måten bli
redusert. Det stilles spørsmål om direktoratet
i tilstrekkelig grad fanger opp behovet for regelverksforenkling,
når praksis utvikles i tollregionene uten at det utarbeides
en sentral oversikt over hvilke avgiftsspørsmål
som stilles, og hvordan disse blir besvart.
Finansdepartementet viser til at rapporten indikerer at
det gjøres mange feil ved utfylling av avgiftsoppgavene,
og at regelforenkling, informasjon og veiledning derfor må vurderes
fortløpende. Det vises også til at enkelte regler
har flere formål, slik at det ikke alltid vil være
mulig å imøtekomme brukerens ønske om
enkelhet. Når det gjelder for eksempel forbruksavgift på elektrisk
kraft, er det viktig å ta hensyn til EØS-rettslige
problemstillinger ved utformingen av regelverket.
Undersøkelsen viser også at
toll- og avgiftsetatens systemer ikke gir tilstrekkelig oversikt
over tidligere avgjørelser av avgiftsspørsmål
i klage- eller kontrollsammenheng. Avgiftsspørsmål
som avgjøres i forbindelse med virksomhetskontroller, forblir
i den enkelte tollregion. Når tollregionene stiller spørsmål
om avgiftspliktens avgrensning, blir spørsmål
og svar utvekslet mellom direktoratet og den regionen som stilte
spørsmålet, selv når temaet har relevans
også for andre tollregioner. Tollregionene er avhengige
av å treffe avgjørelser løpende, og avgiftspliktige
har behov for hurtig avklaring av om planlagte produkter er avgiftspliktige.
Det stilles spørsmål om hensynet til forutberegnelighet
og likebehandling kan bli skadelidende når det ikke er
tilgang til tidligere avgjørelser av avgiftsspørsmål
gjennom presedensarkiv eller liknende.
Det kan også stilles spørsmål
om hensynet til effektiv saksbehandling imøtekommes når
tollregionene ikke har tilgang til utfyllende avgiftsrundskriv og
tidligere avgjørelser på området.
Finansdepartementet er enig med Riksrevisjonen
i at det er viktig med en ensartet regelforståelse, og
opplyser at Toll- og avgiftsdirektoratet har iverksatt innsamling
av informasjon fra tollregionene for å kartlegge hvilken
informasjon som gis til de avgiftspliktige. Formålet er å utvikle
felles retningslinjer for informasjonsvirksomheten og forbedre informasjonen
totalt sett på særavgiftsområdet. Departementet
viser også til at etatens hjemmesider er klart forbedret
de siste årene, og at en brukerundersøkelse i
2005 indikerte at informasjon om regelverk og prosedyrer generelt
oppfattes som tilfredsstillende fra brukernes side.
Undersøkelsen viser at ca. 20 pst.
av virksomhetskontrollene med etterberegninger ble påklaget.
I tollregionene er gjennomsnittlig klagesaksbehandlingstid to
måneder, med stor variasjon i saksbehandlingstiden.
Resultatet fra tollregionenes klagesaksbehandling viser
at det ble gitt medhold i ca. 8 pst. av klagene. Toll- og avgiftsdirektoratet
behandler de klagene som ikke fikk medhold i tollregionene. Gjennomsnittlig
saksbehandlingstid i direktoratet var syv måneder.
Undersøkelsen viser her en jevnere fordeling enn i tollregionene.
Direktoratet ga fullt medhold i ca. 10 pst. av klagesakene.
Gjennomgangen av klagesakene viser en total
saksbehandlingstid på i underkant av ni måneder,
med variasjoner mellom tollregionene og særavgiftene.
Det stilles spørsmål om Toll- og avgiftsdirektoratet
kan effektivisere behandlingen av klagesaker.
Finansdepartementet er enig med Riksrevisjonen
i at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden i direktoratet for
klager på særavgiftsområdet synes lang.
Et overordnet mål for toll- og avgiftsetaten
er riktig fastsettelse av toll og avgifter. Dette målet
har vært tilnærmet uforandret i perioden 2000-2005.
Styringsparametrene for å nå hovedmålet
har vært at kvaliteten på deklarasjonene skal
bedres, og at dokumentkontroller og fysiske kontroller skal være
på et tilfredsstillende nivå. I tillegg skal etaten
løpende vurdere behov for forenklinger og modernisering
av regelverket. I årsrapportene ble det i perioden 2000-2004
fokusert på resultater fra kontroll av innførsels-
og utførselsdeklarasjoner, det vil si toll og merverdiavgift.
Det ble i liten grad rapportert resultater på fastsettelse
og kontroll av særavgiftspliktige. I 2005 er det under
målsettingen "Riktig deklarering og fastsettelse av toll
og avgifter" rapportert resultater på oppgavekontroll og
informasjonsvirksomhet i forhold til særavgiftspliktige.
Innføring av resultatmål for
oppgavekontroll og veiledning gir toll- og avgiftsetaten bedre grunnlag
for en målrettet styring på dette området.
Undersøkelsen viser imidlertid at de rapporterte resultatene
i begrenset grad sier noe om, og i hvor stor grad de sentrale målsettingene
blir nådd, og hvilke tiltak som bør settes i verk
for eventuelt å bedre måloppnåelsen.
Det stilles derfor spørsmål om det også bør
utarbeides mål- og resultatindikatorer for resten av særavgiftsområdet
slik at det kan oppnås en mer helhetlig mål- og
resultatoppfølging.
Særavgifter generer betydelige inntekter
til staten. I 2005 var særavgiftsinntektene 76 mrd. kroner.
En stor andel av inntektene blir fastsatt på bakgrunn av
selvdeklarasjonsprinsippet med begrenset mulighet til kontroll av
størrelsen på avgiftsgrunnlaget ved fastsettelsen.
Selvdeklarering uten effektiv kontroll gir betydelig risiko for
at forpliktelsene som følger av avgiftsvedtakene, ikke
etterleves.
Undersøkelsen viser at kontrollomfanget
og antall endringer som følger av kontrollene, varierer
mellom de enkelte særavgiftene. Resultatene fra både
virksomhetskontrollene og oppgavekontrollene viser at det gjøres
mange feil ved utfylling av avgiftsoppgavene. Selv om økt
kontroll ikke antas å gi tilsvarende økning i etterberegningene,
stiller Riksrevisjonen spørsmål om kontrollomfanget
er for lavt i forhold til omfanget av endringer og etterberegninger.
Det framgår også av undersøkelsen
at ikke alle tollregionene har etablert samhandling mellom virksomhetskontrollene
og oppgavekontrollene. Riksrevisjonen vil peke på at det
er viktig med gjensidig utnyttelse av informasjon mellom kontrollformene
for å nå målsettingen om effektiv kontroll
av de særavgiftspliktige. Riksrevisjonen har merket seg
at Toll- og avgiftsdirektoratet vil følge opp dette forholdet
overfor tollregionene.
Undersøkelsen viser at det for enkelte
særavgifter er ulik praksis mellom tollregionene når
det gjelder kontrollmetodikk og gjennomføring av virksomhetskontroller.
Dette gjaldt blant annet forbruksavgift på elektrisk kraft
og avgift på sluttbehandling av avfall. Etter Riksrevisjonens
vurdering er det uheldig at kontrollen av to viktige særavgifter
ikke gjennomføres på en ensartet måte,
og med metodikk som gir samme kontrollnivå i hele landet.
Riksrevisjonen har merket seg at Toll- og avgiftsdirektoratet nå gjennomfører
en oppdatering av revisjonsprogrammene for samtlige særavgifter,
og at disse vil bli publisert til tollregionene.
Det framgår av undersøkelsen
at rutiner og regnskapsprogrammer hos avgiftspliktige virksomheter
i liten grad er tilpasset kravene i særavgiftsforskriften om
lagerregnskap og avstemming ved hver avgiftstermin. Særavgiftsdeklarasjonene
får dermed ikke den nødvendige forankring i regnskapet.
Riksrevisjonen stiller spørsmål om muligheten
til å kreve regnskap innrettet etter toll- og avgiftsetatens
informasjonsbehov kan utnyttes bedre, og har merket seg at Toll-
og avgiftsdirektoratet nå planlegger å kartlegge
problemstillingen nærmere.
Riksrevisjonen stiller likevel spørsmål
om ikke mer utfyllende informasjon på avgiftsoppgavene
vil kunne gi bedre kvalitet på de mengdeangivelsene som
deklareres, og dermed bedre mulighet for å vurdere størrelsen
på avgiftsgrunnlaget i fastsettelsen.
Undersøkelsen viser at toll- og avgiftsetaten
ikke i tilstrekkelig grad har oversikt over tidligere avgjørelser i
avgiftsspørsmål. Uten slik oversikt sikres ikke
en samordnet forvaltning av avgiftsregelverket. Riksrevisjonen har
i denne forbindelse merket seg at Finansdepartementet mener det
er viktig at toll- og avgiftsetaten har en ensartet forståelse
av regelverket. Det framgår videre av undersøkelsen
at tollregionene etterlyser tettere oppfølging i form av
veiledning fra direktoratet. Tollregionene er avhengige av å treffe
avgjørelser løpende, og avgiftspliktige har behov
for hurtig avklaring av om planlagte produkter er avgiftspliktige.
Riksrevisjonen stiller på denne bakgrunn spørsmål
om hensynet til effektiv saksbehandling, forutberegnelighet og likebehandling
blir tilstrekkelig ivaretatt.
Finansdepartementet er enig med Riksrevisjonen
i at Toll- og avgiftsdirektoratets klagesaksbehandlingstid synes
lang. Riksrevisjonen registrerer at det ikke er fastsatt konkrete
resultatkrav til saksbehandlingstiden for klagesaker på særavgiftene.
Riksrevisjonen viser i den forbindelse til fastsatte resultatkrav
for klagesaksbehandlingstider i skatteetaten på merverdiavgiftsområdet.
Tilsvarende resultatkrav bør etter Riksrevisjonens mening
også vurderes for klagesakene i toll- og avgiftsetaten.
Et overordnet mål for toll- og avgiftsetaten
er riktig fastsettelse av toll og avgifter. På særavgiftsområdet
er det utarbeidet styringsparametre og rapportert resultater fra
oppgavekontrollene og veiledningsvirksomheten. Riksrevisjonen stiller
spørsmål om det også bør utarbeides
styringsparametre og resultatindikatorer som i større grad
gir grunnlag for å vurdere om den overordnede målsettingen
om riktig fastsettelse blir nådd på særavgiftsområdet.
"(…)
Finansdepartementet
viser til sitt brev av 01.11.2006, der departementet uttaler at
undersøkelsen er interessant og kan gi nyttige innspill
til forbedringstiltak. Departementet peker i brevet på at
Toll- og avgiftsdirektoratet allerede har iverksatt eller
vil iverksette relevante tiltak.
Finansdepartementet
har for øvrig ingen kommentarer til Riksrevisjonens bemerkninger.
Finansdepartementet
vil i tildelingsbrevet til Toll- og avgiftsdirektoratet for 2007
følge opp saken med å be direktoratet vurdere
Riksrevisjonens konkrete spørsmål og anbefalinger
i undersøkelsen. Videre vil det i tildelingsbrevet bli
innført som ny styringsparameter "saksbehandlingstid for
klage på særavgifter".
For øvrig
opplyses at Regjeringen har besluttet å nedsette et offentlig
utvalg som skal gå gjennom særavgiftene. Utvalget
skal etter planen levere sin innstilling medio 2007."
Riksrevisjonen har merket seg at det ikke er
tilstrekkelig informasjonsflyt mellom de ulike kontrollformene,
og at regnskapene til avgiftspliktige virksomheter ikke
i tilstrekkelig grad imøtekommer toll- og avgiftsetatens
informasjonsbehov. Informasjonen på avgiftsoppgavene gir
ikke mulighet for å kontrollere om det er samsvar mellom
regnskap og deklarasjon. Effektiv kontroll er en forutsetning for
at fastsettelse av særavgifter kan baseres på selvdeklarasjon.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
vil iverksette relevante tiltak for å bedre effektiviteten
på kontrollområdet.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at toll- og avgiftsetaten ikke i tilstrekkelig grad har oversikt
over tidligere avgiftsavgjørelser, og at Toll- og avgiftsdirektoratets
oppfølging av hvordan avgiftsregelverket skal praktiseres,
varierer avhengig av avgift. Riksrevisjonen vil understreke at dette
er to viktige forhold som er av betydning for ensartet regelverksforståelse.
Et overordnet mål på særavgiftsområdet
er riktig fastsettelse av særavgifter. Riksrevisjonen understreker betydningen
av at det utarbeides resultatindikatorer som gir informasjon om
og i hvor stor grad dette målet nås, og hvordan
iverksatte tiltak påvirker måloppnåelsen.
Riksrevisjonen merker seg for øvrig
at Regjeringen har besluttet å nedsette et offentlig utvalg
som skal gjennomgå særavgiftene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Riksrevisjonens undersøkelse av fastsettelse av særavgifter i toll- og avgiftsetaten, Dokument nr. 3:4 (2006-2007), og understreker viktigheten av Regjeringens videre oppfølging av Riksrevisjonens anmerkninger i denne innstillingen.
Komiteen viser til at formålet med undersøkelsen har vært å vurdere om særavgifter blir fastsatt på en korrekt og effektiv måte. Foruten å analysere omfanget av og årsakene til endringer i de opprinnelige fastsettelser for utvalgte særavgifter, serkomiteen også viktigheten av de konsekvensene dette medfører.
Komiteen har merket seg at særavgifter genererer betydelige inntekter til staten. I 2005 utgjorde dette hele 76 mrd. kroner.Komiteen registrerer videre at en stor del av inntektene blir fastsatt på bakgrunn av selvdeklarasjonsprinsippet med begrenset mulighet for kontroll av størrelsen på avgiftsgrunnlaget ved fastsettelsen.
Komiteen registrerer Riksrevisjonens merknad om at selvdeklarering uten effektiv kontroll gir betydelig risiko for at forpliktelsene som følger av avgiftsvedtakene, ikke etterleves. Komiteen forutsetter derfor at effektiv kontroll er en forutsetning for at fastsettelse av særavgifter kan baseres på selvdeklarasjon.
Komiteen viser også til Riksrevisjonens merknad hvor det fremgår at selv om økt kontroll ikke antas å gi tilsvarende økning i etterberegningene, så stiller de spørsmål om kontrollomfanget er for lavt i forhold til omfanget av endringer og etterberegninger.
Riksrevisjonen påpeker viktigheten av gjensidig utnyttelse av informasjon mellom kontrollformene for å nå målsettingen om effektiv kontroll av de særavgiftspliktige, og komiteen merker seg at disse forhold nå blir fulgt opp av Toll- og avgiftsdirektoratet overfor tollregionene.
Det fremkommer i Riksrevisjonens undersøkelse at det er uheldig at kontrollen av to viktige særavgifter ikke gjennomføres på en ensartet måte som gir det samme kontrollnivå for hele landet, men komiteen merker seg at Toll- og avgiftsdirektoratet for tiden gjennomfører en oppdatering av revisjonsprogrammene for samtlige særavgifter som vil tilflyte tollregionene.
Komiteen registrerer med interesse det faktum at rutiner og regnskapsprogrammer hos avgiftspliktige virksomheter, i liten grad er tilpasset kravene i særavgiftsforskriften om lagerregnskap av avstemming ved hver avgiftstermin som dermed ikke fører til nødvendig forankring i regnskapene. Komiteen mener derfor det er viktig at departementet sender ut nødvendig informasjon om ønskede krav til leverandører av slike systemer, slik at dette kan implementeres i fremtidige oppdateringer, og dermed ikke skaper unødvendig bry for de rapporteringspliktige i fremtiden. Komiteen forutsetter i denne sammenheng at Toll- og avgiftsdirektoratet følger opp sin planlagte kartlegging av denne problemstillingen.
Avgiftsoppgavene inneholder ikke inngående beholdning og beholdningsendringer, og komiteen følger derfor opp Riksrevisjonens spørsmål om ikke mer utfyllende informasjon på avgiftsoppgavene vil kunne forbedre kvaliteten på de deklarerte mengdeangivelser, noe som igjen resulterer i bedre mulighet for vurderingen av størrelsen av avgiftsgrunnlaget i fastsettelsen.
Komiteen har også merket seg at toll- og avgiftsetaten ikke i nødvendig grad har oversikt over de tidligere avgjørelser i avgiftsspørsmål - noe som vil sikre en samordning for bedre forvaltning av regelverket. Riksrevisjonen mener at tollregionene må treffe løpende avgjørelser og skal utgjøre, slik komiteen oppfatter saken, en viktig servicefunksjon overfor landets næringsliv, som ofte trenger en hurtig avklaring om avgiftsspørsmål knyttet til planlagte innkjøp av nye produkter. Slik komiteen tolker undersøkelsen, vil styrking av disse funksjonene medføre at en mer effektiv saksbehandling, forutberegnelighet og likebehandling da skulle bli tilstrekkelig ivaretatt.
Komiteen er overrasket over undersøkelsens resultat som viser at den totale gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for klagesaker var 9 måneder - hvorav tollregionen brukte 2 måneder og direktoratet trengte hele 7 måneder behandlingstid. Komiteen synes forslaget fra Riksrevisjonen om at toll- og avgiftsetaten også bør vurdere å innføre de samme fastsatte resultatkrav for klagesaksbehandlingstider som benyttes i skatteetaten innenfor merverdiavgiftssystemet, er et godt forslag som etter all sannsynlighet vil bedre etatens service overfor næringslivet.
Komiteen understreker på lik linje med Riksrevisjonen at et overordnet mål for toll- og avgiftsetaten er en riktig fastsettelse av toll og avgifter. Innenfor området særavgifter har etaten allerede utarbeidet styringsparametre med rapporterte resultater fra oppgavekontrollene og veiledningsvirksomheten. Derfor mener komiteen at etaten også bør vurdere Riksrevisjonens forslag om innføring av styringsparametre og resultatindikatorer, som da vil utgjøre et viktig verktøy for at riktig fastsettelse på særavgiftsområdet blir oppnådd.
Komiteen ser seg også fornøyd med at Regjeringen har besluttet å nedsette et offentlig utvalg som skal gjennomgå særavgiftene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener klagebehandlingstiden ikke burde være over 1 måned verken hos tollregionene eller hos Toll- og avgiftsdirektoratet.Disse medlemmer mener også det kunne være hensiktsmessig å vurdere en ordning der avgiften reduseres ved lang saksbehandlingstid, både som en kompensasjon til avgiftspliktige for ulempen som er påført, og som et insentiv for det offentlige til å øke effektiviteten. Dette må dog utformes slik at det ikke blir opportunt å klage.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 3:4 (2006-2007) - Riksrevisjonens undersøkelse av fastsettelse av særavgifter i toll- og avgiftsetaten - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 27. mars 2007
Lodve Solholm
leder |
Carl I. Hagen
ordfører |