Av kapittel 5 i meldinga går det fram
at IKT gir eit konkurransedyktig og kunnskapsorientert næringsliv.
Utviklinga innan informasjons- og kommunikasjonsteknologien
har dei siste åra prega utviklinga og rammevilkåra
spesielt for tenestesektoren, der størstedelen av verdiskapinga
i næringslivet skjer.
Målt i omsetnad er IKT-næringa
den fjerde største næringa i landet med ein omsetnad
i 2005 på 177 mrd. kroner. Målt i verdiskaping
er sektoren sjuande størst med om lag 54 mrd. kroner. Sektoren
sysselsette 63 528 personar i 2004, noko som utgjorde 4,2
pst. av sysselsetjinga i fastlandsøkonomien.
Vekselverknaden mellom ein god IKT-leverandørindustri
og utnyttinga av teknologien i næringslivet elles, er av
stor betydning. Næringspolitikken kan derfor bidra til
IKT-utviklinga på to måtar. Den må for
det første leggje til rette for gode rammevilkår
som bidrar til innovasjon og verdiskaping i IKT-næringane,
og då blant anna gjennom virkemiddelapparata Innovasjon Noreg
og SIVA. For det andre må styresmaktene leggje forholda
til rette for vidareutvikling og bruk av IKT i alt næringsliv,
og i samfunnet elles.
Ei av utfordringane er å gjere næringslivet
betre i stand til å effektivisere ved hjelp av IKT. Utfordringa er
blant anna mangelfull kompetanse i små og mellomstore bedrifter,
både med omsyn til basis brukarkompetanse, men også teknologisk
spisskompetanse. Å auke IKT-kompetansen i næringslivet
er eit klart mål for Regjeringa. Den store utbreiinga av
teknologi blant folk er eit viktig konkurransefortrinn. Framover
vil store årskull gå ut i pensjon, samtidig som
etterspørselen etter spisskompetanse i næringslivet
aukar. Noko av denne kompetansen er tilgjengeleg frå land
utanfor Europa. Lang behandlingstid i Noreg har i fleire tilfelle hatt
som konsekvens at etterspurd kompetanse i staden har gått
til verksemder og utdanningsinstitusjonar i andre land. Regjeringa
er derfor oppteken av å leggje til rette for at søknadsbehandling
i samband med rekruttering frå land utanfor Europa skal
bli raskare.
Det er også ei utfordring å få fleire
bedrifter til effektivt å ta i bruk e-handelsløysingar.
Regjeringa ønskjer å stimulere til vidare utbreiing
av e-handel.
Den tekniske utviklinga har ført til
at fleire sektorar har fått ein felles basis i digital
teknologi. Denne samansmeltinga av tele-, data- og mediesektorane
blir kalla for "konvergens". Konvergensutviklinga har innverknad
på kva tenester som blir tilbydde og korleis marknaden
opptrer. Endringane fører til at aktørar tilbyr
fleire tenester over same infrastruktur, same tenester over forskjellige
infrastrukturar og at mottakarar tek imot fleire tenester på same
terminal. Endringsprosessane skjer i heile verdikjeda.
Nærings- og handelsdepartementet vil
saman med Kultur- og kyrkjedepartementet, Samferdselsdepartementet
og Fornyings- og administrasjonsdepartementet etablere ei interdepartemental
konvergensgruppe. Hovudføremålet til gruppa skal
vere å fremje konvergensutviklinga. Etableringa av arbeidsgruppa
inneber inga endring av kompetansefordelinga mellom departementa.
I samband med opprettinga av den interdepartementale konvergensgruppa
vil det samtidig bli nedsett eit kontaktutval (referansegruppe)
for IKT-sektorane, sett saman av medlemmene av den interdepartementale
konvergensgruppa pluss representantar frå marknadsaktørar.
Ein god del av Regjeringas tiltak for næringslivet
er generelle og ikkje IKT-spesifikke, men fleire av ordningane er
spesielt viktige for IKT-næringa og for effektiv bruk av
IKT i næringslivet. Regjeringa ser behov for å styrkje
næringslivets kompetanse, bidra til å leggje til
rette for berekraftig lokalt næringsliv, styrkje næringslivets
innovasjonsevne, leggje til rette for effektiv vidarebruk av offentlege
data og sjå nærare på regulatoriske utfordringar
som den teknologiske utviklinga og utbreiinga av nye tenester fører
med seg.
Regjeringas tiltak på desse områda
er desse:
1. Styrkje løyvinga
til Program for basiskompetanse i arbeidslivet:
Regjeringa ønskjer å styrkje
løyvinga til Program for basiskompetanse og har foreslått å løyve
35,4 mill. kroner til programmet over 2007-budsjettet. Løyvinga
for 2006 var på 25 mill. kroner.
2. Styrkje satsinga for å tiltrekkje
utanlandsk faglært arbeidskraft til norske bedrifter:
Regjeringa har i budsjettet for 2007 føreslått å løyve
2,5 mill. kroner til styrking av kapasiteten i Utlendingsdirektoratet
(UDI) til behandling av søknader frå faglært
arbeidskraft. I budsjettet er det vidare føreslått
at Arbeids- og velferdsetaten blir tildelt 7,5 mill. kroner til
arbeidet med å styrkje støtta til arbeidsgivarar
som ønskjer å rekruttere utanlandsk arbeidskraft
gjennom EURES (det europeiske formidlingsarbeidet)
3. Berekraftige lokalsamfunn:
Regjeringa ønskjer å leggje
til rette for eit lønnsamt og konkurransedyktig næringsliv
i alle delar av landet. Dette skal skje gjennom bruk av verkemiddelapparata
Innovasjon Noreg og SIVA.
4. Innovasjon i eksisterande næringsliv:
Regjeringa ønskjer å stimulere
til innovasjon i eksisterande næringsliv gjennom å yte
støtte til industrielle forskings- og utviklingskontraktar.
5. Leggje til rette for nytt kunnskapsintensivt næringsliv:
For å leggje til rette for nytt kunnskapsintensivt næringsliv
vil Regjeringa styrkje løyvinga til etablerarstipend og
inkubatorstipend.
6. Vidarebruk av offentleg informasjon:
Regjeringa vil føre ein heilskapleg
politikk som sikrar effektiv vidarebruk av offentleg informasjon for
auka verdiskaping og utvikling av nye tenester. For å leggje
til rette for vidarebruk av offentlig informasjon, skal hovudregelen
om at innsyn skal vere gratis oppretthaldast, og betaling skal berre takast
i særlege tilhøve og då med eit kostnadsbasert
prinsipp som hovudregel.
Komiteen vil trekke fram at IKT-sektoren
er en av landets største og viktigste næringer,
noe som tydelig dokumenteres i meldingen. Selv om Regjeringens tiltak
for næringslivet er generelle, så er det viktig å løfte fram
virkemidler og satsinger som er viktige for IKT-næringen
og for effektiv bruk av IKT i næringslivet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil derfor at innovasjon
og nyskaping i IKT-næringen bør få en
større plass innenfor det samlede virkemiddelapparatet
for næringsutvikling. Offentlig sektor er også en
viktig aktør i å fremme norsk næringsutvikling
basert på IKT.
Flertallet vil også trekke
fram Regjeringens strategi for å øke IKT-kompetansen
i arbeidsstyrken gjennom blant annet opptrappingen av Program for
basiskompetanse i arbeidslivet, samt tiltak for å øke rekrutteringen
av kvalifisert arbeidskraft fra land utenfor EØS. Flertalletstøtter disse virkemidlene og
tiltakene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter Regjeringens
forslag om å styrke satsningen for å tiltrekke
utenlandsk faglært arbeidskraft til norske bedrifter. IKT-næringen
lider av mangel på kompetanse og det er nødvendig
for denne næringen at UDI blir tilført ekstra midler
slik at tidligere vedtak om en "fast-track" for ekspertinnvandring
kan bli satt i verk. Disse medlemmer ber Regjeringen
vurdere om det kan etableres en prekvalifiseringsordning der næringen
selv tar ansvar for en del av kvalitetssikringen av arbeidstakere som
søker om arbeidstillatelse over "ekspertkvoten". Dette
vil kunne lette UDIs saksbehandling av denne type søknader
og dermed redusere behandlingstiden. Tilgang på IKT-kompetanse
i form av eksperter er svært viktig for at fornying i offentlig
og privat sektor skal fortsette.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til representantforslag fra Høyre, Dokument nr. 8:32 (2006-2007).
Tiltakene som der er foreslått vil bidra til å sikre
nødvendig arbeidsinnvandring og dermed bedre tilgangen
på arbeidskraft. Disse medlemmer vil vise
til at i dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å: 1. Snarest mulig fjerne
overgangsreglene i forhold til arbeidstakere fra EØS-land.
2. Snarest mulig utforme en strategi for å informere utenlands
(både innenfor EØS-området og utenfor) om
muligheter for arbeid i Norge, herunder muligheten for norskkurs
i utlandet og bruk av "jobbavis" eller lignende for å spre
informasjon.
3. Utrede en modell med forhåndsgodkjenning
av bedrifter og et hurtigsporsystem.
4. Endre reglene for arbeidstillatelse
som faglært/spesialist, slik at kravene til kompetanse
i større grad bestemmes av arbeidsgiverne.
5. Forenkle prosedyrene for forlengelse/fornyelse
av arbeidstillatelser.
6. Vurdere forenkling/endring
av regelverket for arbeidsinnvandrere fra ikke-EU-land som ønsker å ha
ektefelle/barn med til Norge.
7. Vurdere skatteincentiver for kompetent
utenlandsk arbeidskraft med sikte på å gjøre
Norge mer attraktivt for høykompetent arbeidskraft.
8. Åpne for nabolandvisum for
russiske statsborgere.
9. Styrke Arbeidstilsynet for å sikre
en god oppfølging av handlingsplanen mot sosial dumping.
10. Styrke samordningen mellom UDI, politiet,
utestasjonene og likningsmyndighetene for å gjøre
saksbehandlingen mer brukervennlig, og sikre en respons- og behandlingsgaranti.
11. Utrede muligheten for visum med lang
varighet for arbeidstakere ansatt i bedrifter som er lokalisert både
i Norge og i utlandet. Visumet må gi rett til ubegrenset
inn- og utreise fra Norge. Dette må skje innenfor rammen
av våre Schengen-forpliktelser."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil vise til behandlingen av Dokument nr. 8:32 (2006-2007).
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at det er flere tiltak som kan bedre saksbehandlingen
i saker om arbeidstillatelse. Dette medlem er bekymret
over at Utlendingsdirektoratets restanser øker, og at teknologibedrifter
som er avhengig av personell med høy kompetanse blir tapere
når saksbehandlingstiden er så lang som den er. Dette
medlem viser til at det ikke alltid var like enkelt å få dyktige fagfolk
fra utenfor EØS-området til å vente i
flere måneder mens Utlendingsdirektoratet behandlet søknaden. Dette
medlem er glad for at Regjeringen i budsjettet for 2007
foreslo å styrke kapasiteten i Utlendingsdirektoratet (UDI)
til behandling av søknader om faglært arbeidskraft.
Dette medlem mener imidlertid
at det må gjøres mer for å tiltrekke
oss arbeidskraft. Dette medlem ønsker derfor
at reglene om arbeidsinnvandring endres og justeres etter dagens
og fremtidens behov: Overgangsreglene for de nye EU-landene bør
oppheves og dagens kompetansekrav fjernes. Det bør innføres
et jobbsøkervisum slik at folk utenfor EØS kan
få søke jobb i Norge. Søknad om et slikt
visum bør kunne behandles på utlendingsstasjonene. Dette
medlem vil også utrede en ordning hvor det er mulig å søke
om visum fra Norge hvis vedkommende allerede er i landet av lovlige
grunner. I dag reiser mange unødvendig ut og inn av Norge
for å omgå reglene om at en ikke kan søke
fra Norge.
Videre ønsker dette medlem at
utlending utenfor EØS-området som allerede har
et konkret jobbtilbud i Norge, normalt bør få oppholdstillatelse
for ett år av gangen. Dette medlem ønsker
også at utenlandske studenter automatisk skal få seks
måneders visum for å søke jobb etter
fullført utdannelse.
Det er en selvfølge for dette
medlem at de som kommer til Norge for å jobbe,
skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår som nordmenn. Dette
medlem vil derfor at det må innføres strengere
sanksjoner for de arbeidsgivere som utnytter utlendinger når
det gjelder lønn og arbeidsforhold.