Vedlegg: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/konstituertstatsråd til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert5. mars 2007

Dokument nr. 8:34 (2006–2007) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik om å gjenopprette hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje

Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 1. februar 2007 hvor det i anledning av Dokument nr. 8:34 (2006-2007) bes om en uttalelse fra Fiskeri- og kystdepartementet i saken.

I dokument nr. 8:34 (2006-2007) fremmer stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen om å reetablere hoveddepotet for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland med inndekning for kostnadene i Revidert statsbudsjett for 2007.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen legge fram en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap"

Det vises videre til komiteens brev av 19. februar 2007 hvor det bes om å få oversendt rapporten utarbeidet av Kystdirektoratet fra januar 2006 med status for oljevernberedskapen langs kysten.

Når det gjelder forslagets punkt 1 om reetablering av det statlige hoveddepotet med oljevernutstyr på Fedje, viser jeg til at Fiskeri- og kystdepartementet den 13. februar 2007 sendte ut en pressemelding om at hoveddepotet på Fedje skal reetableres.

Det tidligere hoveddepotet på Fedje ble under Regjeringen Bondevik II flyttet til Florø fordi det var behov for å styrke oljevernberedskapen i det området. Denne Regjeringen mener det også er behov for et hoveddepot på Fedje. Det er en betydelig skipstrafikk i Nord-Hordaland, både i form av tankskipstrafikk til Mongstad og Sture og i form av lokaltrafikk og ordinær kysttrafikk. Fedje ligger sentralt plassert i forhold til denne trafikken.

Reetableringen av hoveddepotet på Fedje innebærer både en betydelig styrking av oljevernmateriellet på Fedje og gjenoppretting av en øvet mannskapsstyrke som kan mobilisere og betjene utstyret, slik som ved de øvrige 15 hoveddepotene.

Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgning.

Når det gjelder forslagets punkt 2 om oversikt over beredskapsnivå langs kysten og anmodningen i brevet av 19. februar 2007 om oversendelse av rapporten utarbeidet av Kystdirektoratet fra januar 2006 med status for oljevernberedskapen langs kysten, så følger rapporten vedlagt.

Når det gjelder depotstruktur langs kysten og utstyret i depotene vurderer Kystdirektoratet at det ikke er behov for endringer i depotstrukturen, men at det er behov for å skifte ut og oppgradere utstyr i de eksisterende depotene.

Jeg vil i denne sammenheng påpeke at oljevernberedskapen ikke må vurderes isolert fra forebyggende sjøsikkerhetstiltak. Forebyggende sjøsikkerhet bidrar til å redusere sannsynligheten for at ulykker inntreffer og bidrar dermed til å redusere risikoen for oljeutslipp.

Det er de siste årene satset betydelig på styrket sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Som eksempler på dette kan nevnes etableringen av Kystverkets AIS-nettverk og bygging av en ny trafikksentral for Nord-Norge, som ble satt i drift 1. januar 2007. Norge har også fått IMOs tilslutning til å etablere seilingsleder fra Vardø til Røst, omkring 30 nautiske mil fra land. Hensikten er å flytte skipstrafikken lenger fra land og gi en lengre responstid dersom uhellet først er ute.

Det er også etablert en statlig slepebåtberedskap i Nord-Norge i et samarbeid mellom Kystverket og Kystvakten. Denne fungerer godt, med 2 fartøyer i sommerhalvåret og 3 fartøyer i vinterhalvåret. Innen kystberedskapen er det viktig å huske at etableringen av Kystverkets AIS-nettverk også har gitt Kystverket en langt bedre oversikt over tilgjengelige sleperessurser, både private og offentlige fartøyer, som kan bistå ved en hendelse. Dette har bidratt til å bedre kystberedskapen langs hele kysten. Det er nå også under utvikling et automatisert system for tidlig varsling av avvik fra normal seilas, basert på Kystverkets AIS-system.

Statsbudsjettet for 2007 styrker mange av områdene som er nevnt i Soria Moria-erklæringen. Det er likevel ikke mulig å prioritere alle områdene samtidig. Vi vil derfor se på mulige satsinger innen sjøsikkerhet og oljevernberedskap i en lengre tidsperiode enn hvert enkelt budsjettår. Kystverkets vurdering av behov for fornyelse og utskifting av oljevernutstyr inngår i det samlede grunnlagsmaterialet på dette området og er nå til vurdering i departementet. Aktuelle tiltak vil prioriteres på bakgrunn av risikovurderinger, og følges opp gjennom de kommende budsjettprosessene. I første omgang vil det være aktuelt å oppgradere hoveddepotene og erstatte gammelt utstyr.

Vi vil følge trafikkutviklingen langs kysten nøye i forhold til vurderingen av ytterligere tiltak på området. Det er likevel viktig at behovene innen oljevernberedskapen vurderes i en helhetlig sammenheng for å sikre at vi får mest mulig effektiv ressursbruk.