Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev av 1. februar 2007 hvor det i anledning av Dokument
nr. 8:34 (2006-2007) bes om en uttalelse fra Fiskeri- og kystdepartementet
i saken.
I dokument nr. 8:34 (2006-2007) fremmer stortingsrepresentantene
Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik
følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen om å reetablere hoveddepotet for oljevernberedskap
på Fedje i Hordaland med inndekning for kostnadene i Revidert statsbudsjett
for 2007.
2. Stortinget ber Regjeringen legge fram
en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr
og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved
alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre
forhold tilsier slik beredskap"
Det vises videre til komiteens brev av 19. februar 2007
hvor det bes om å få oversendt rapporten utarbeidet
av Kystdirektoratet fra januar 2006 med status for oljevernberedskapen
langs kysten.
Når det gjelder forslagets punkt 1
om reetablering av det statlige hoveddepotet med oljevernutstyr
på Fedje, viser jeg til at Fiskeri- og kystdepartementet
den 13. februar 2007 sendte ut en pressemelding om at hoveddepotet
på Fedje skal reetableres.
Det tidligere hoveddepotet på Fedje
ble under Regjeringen Bondevik II flyttet til Florø fordi
det var behov for å styrke oljevernberedskapen i det området.
Denne Regjeringen mener det også er behov for et hoveddepot på Fedje.
Det er en betydelig skipstrafikk i Nord-Hordaland, både
i form av tankskipstrafikk til Mongstad og Sture og i form av lokaltrafikk
og ordinær kysttrafikk. Fedje ligger sentralt plassert
i forhold til denne trafikken.
Reetableringen av hoveddepotet på Fedje
innebærer både en betydelig styrking av oljevernmateriellet
på Fedje og gjenoppretting av en øvet mannskapsstyrke som
kan mobilisere og betjene utstyret, slik som ved de øvrige
15 hoveddepotene.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med forslag til bevilgning.
Når det gjelder forslagets punkt 2
om oversikt over beredskapsnivå langs kysten og anmodningen
i brevet av 19. februar 2007 om oversendelse av rapporten
utarbeidet av Kystdirektoratet fra januar 2006 med status for oljevernberedskapen
langs kysten, så følger rapporten vedlagt.
Når det gjelder depotstruktur langs
kysten og utstyret i depotene vurderer Kystdirektoratet at det ikke
er behov for endringer i depotstrukturen, men at det er behov for å skifte
ut og oppgradere utstyr i de eksisterende depotene.
Jeg vil i denne sammenheng påpeke at
oljevernberedskapen ikke må vurderes isolert fra forebyggende sjøsikkerhetstiltak.
Forebyggende sjøsikkerhet bidrar til å redusere
sannsynligheten for at ulykker inntreffer og bidrar dermed til å redusere
risikoen for oljeutslipp.
Det er de siste årene satset betydelig
på styrket sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Som eksempler på dette kan nevnes etableringen av Kystverkets
AIS-nettverk og bygging av en ny trafikksentral for Nord-Norge,
som ble satt i drift 1. januar 2007. Norge har også fått
IMOs tilslutning til å etablere seilingsleder fra Vardø til
Røst, omkring 30 nautiske mil fra land. Hensikten er å flytte
skipstrafikken lenger fra land og gi en lengre responstid dersom
uhellet først er ute.
Det er også etablert en statlig slepebåtberedskap
i Nord-Norge i et samarbeid mellom Kystverket og Kystvakten. Denne
fungerer godt, med 2 fartøyer i sommerhalvåret
og 3 fartøyer i vinterhalvåret. Innen kystberedskapen
er det viktig å huske at etableringen av Kystverkets AIS-nettverk
også har gitt Kystverket en langt bedre oversikt over tilgjengelige
sleperessurser, både private og offentlige fartøyer,
som kan bistå ved en hendelse. Dette har bidratt til å bedre
kystberedskapen langs hele kysten. Det er nå også under
utvikling et automatisert system for tidlig varsling av avvik fra
normal seilas, basert på Kystverkets AIS-system.
Statsbudsjettet for 2007 styrker mange av områdene som
er nevnt i Soria Moria-erklæringen. Det er likevel ikke
mulig å prioritere alle områdene samtidig. Vi
vil derfor se på mulige satsinger innen sjøsikkerhet
og oljevernberedskap i en lengre tidsperiode enn hvert enkelt budsjettår.
Kystverkets vurdering av behov for fornyelse og utskifting av oljevernutstyr
inngår i det samlede grunnlagsmaterialet på dette
området og er nå til vurdering i departementet.
Aktuelle tiltak vil prioriteres på bakgrunn av risikovurderinger,
og følges opp gjennom de kommende budsjettprosessene. I
første omgang vil det være aktuelt å oppgradere
hoveddepotene og erstatte gammelt utstyr.
Vi vil følge trafikkutviklingen langs
kysten nøye i forhold til vurderingen av ytterligere tiltak
på området. Det er likevel viktig at behovene
innen oljevernberedskapen vurderes i en helhetlig sammenheng for å sikre at
vi får mest mulig effektiv ressursbruk.