Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av et støtteprogram for den europeiske audiovisuelle industri (MEDIA 2007)

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Bakgrunn

Samarbeidet med EU på den audiovisuelle sektoren er hjemlet i EØS-avtalen, protokoll 31, som åpner for EFTA/EØS-statenes deltakelse i EUs program for den audiovisuelle sektor.

Norge har gjennom EØS-avtalen deltatt i de tre foregående EU-programmene for utvikling av audiovisuell sektor.

Norsk deltakelse i programmet krever budsjettvedtak. Stortingets samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven § 26, annet ledd. For at Norge skal kunne delta i programmet så snart som mulig, legges det opp til at stortingsproposisjonen fremmes før vedtaket blir fattet i EØS-komiteen.

1.2 Nærmere om programmet MEDIA 2007

EU etablerte i 1991 et tidsbegrenset støtteprogram for utvikling av den audiovisuelle industrien i Europa under navnet MEDIA 95. Målsettingen var å fremme europeisk filmproduksjon og visning av europeiske program. Programmet var en prøveordning. Ved avslutningen av MEDIA 95 var det et ønske fra film- og fjernsynssektoren at EU skulle videreføre en støtteordning for den audiovisuelle sektoren. Dette ble gjort gjennom programmene MEDIA II og MEDIA Pluss.

I forbindelse med beslutningen om å videreføre samarbeidet om et støtteprogram i perioden 2007-2013, understreket Rådet og Europaparlamentet at den audiovisuelle industrien spiller en vesentlig rolle i å formidle og utvikle europeiske kulturelle verdier. Formålet med MEDIA 2007 er å styrke den audiovisuelle industrien økonomisk for å gjøre den i stand til mer effektivt å spille en kulturell rolle i samfunnet. Programmet har tre overordnede mål:

  • a) å bevare og fremme europeisk kulturelt mangfold og den europeiske filmarven, garantere dets tilgjengelighet til europeiske borgere og fremme tverrkulturell dialog,

  • b) å øke utbredelsen av og publikumsoppslutningen om europeiske audiovisuelle verk innenfor og utenfor EU, blant annet gjennom større samarbeid mellom aktørene i bransjen, og

  • c) å styrke konkurranseevnen til den europeiske audiovisuelle industri i et åpent og konkurransedyktig marked gjennom å fremme forbindelser mellom aktørene i bransjen.

For å nå disse målene vil programmet støtte utdanning av europeiske yrkesutøvere i den audiovisuelle industrien, utvikling, distribusjon og markedsføring av europeiske audiovisuelle verk og pilotprosjekter for å sikre at programmet tilpasser seg markedsutviklingen.

Som i tidligere program vil Kommisjonen lede arbeidet i en forvaltningskomité - MEDIA-komiteen - med representasjon fra medlemsstatene. Norge har full talerett, men ikke stemmerett i komiteen.

1.3 Administrative og økonomiske konsekvenser

Kontingenten for norsk deltakelse i MEDIA Pluss var i 2006 ca. 15 mill. kroner. Den årlige kontingenten for MEDIA 2007 vil ligge på omtrent samme nivå. Utgiftene vil bli dekket over Kultur- og kirkedepartementets budsjett kap. 334 Film og medieformål post 75 Medieprogrammet. I tillegg kommer utgifter til drift av et nasjonalt kontakt- og informasjonskontor, MEDIA-Desk Norge, som er organisatorisk tilknyttet Norsk filmfond. Årlige norske utgifter ligger på ca. 600 000-700 000 kroner og vil bli dekket over Kultur- og kirkedepartementets budsjett kap. 334 Film og medieformål post 1 Driftsutgifter.

EFTA er i MEDIA-programmet gitt en nasjonal ekspert i Kommisjonen, som er besatt av Norge etter avtale EFTA-statene imellom. Årlige kostnader forbundet med den nasjonale eksperten ligger på ca. 800 000 kroner. Utgiftene vil bli dekket over Kultur- og kirkedepartementets budsjett kap. 300 Kultur- og kirkedepartementet post 1 Driftsutgifter.

1.4 Vurdering

Utviklingen på medieområdet går i retning av stadig større internasjonalisering. Det er i norsk interesse å medvirke til utviklingen av internasjonalt og europeisk kultursamarbeid. Norsk deltakelse i MEDIA 2007 vil gi norsk audiovisuell industri mulighet til å utvikle både forretningsmessig og kulturell kompetanse.

Økonomien i norsk filmproduksjon er preget av at publikum i Norge utgjør et begrenset marked. Det er derfor viktig å ta del i et større internasjonalt samarbeid. Nettverksbygging over landegrensene vil kunne medvirke til å styrke den økonomiske og faglige utviklingen i den norske filmsektoren.

Ett av hovedsatsingsområdene i MEDIA-programmet er bedre distribusjon av europeiske filmer. I perioden 2001-2006 mottok norske distributører 37,3 mill. kroner i støtte fra MEDIA Pluss til distribusjon av 116 europeiske filmer i Norge. Samtidig mottok utenlandske distributører støtte på totalt 14 mill. kroner til lansering av norske filmer i utlandet.

Norske produsenter, distributører og yrkesutøvere har jevnt over oppnådd gode resultat innenfor rammen av MEDIA II og MEDIA Pluss. I perioden 2001-2005 mottok norske prosjekter totalt 74,1 mill. kroner i støtte fra MEDIA Pluss.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, slutter seg til Regjeringens forslag om innlemmelse i EØS-avtalen av et støtteprogram for den europeiske audiovisuelle industri (MEDIA 2007).

3. Merknader fra utenriks­komiteen

Utenrikskomiteen har blitt forelagt utkast til innstilling, og opplyser at komiteen ikke har merknader.

4. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av et støtteprogram for den europeiske audiovisuelle ­industri (MEDIA 2007).

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 10. mai 2007

May-Helen Molvær Grimstad

leder

Olemic Thommessen

ordfører