EØS-komiteen vedtok 8. desember
2006 å endre EØS-avtalens vedlegg XIV (konkurranseregler),
vedlegg XIII (transport) og protokoll 21 (om gjennomføring
av konkurransebestemmelser for foretak), som følge av innlemmelse
i EØS-avtalen av rådsforordning (EF) nr. 1419/2006
av 25. september 2006 om oppheving av forordning (EØF)
nr. 4056/86 om fastsettelse av nærmere regler
for anvendelse av traktatens artikkel 85 og 86 på sjøtransport,
og om endring av forordning (EF) nr. 1/2003 for å utvide
dens virkeområde til å omfatte kabotasje og internasjonal
trampfart.
Gjennomføring av forordningen i norsk
rett gjør det nødvendig med endring i lov 8. juni
1986 nr. 55 om linjekonferanser mv. Derfor er det nødvendig
med Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning
i henhold til Grunnloven § 26 annet ledd.
Forordningen og utkast til EØS-komitébeslutning
i uoffisiell norsk oversettelse følger som vedlegg til
proposisjonen.
Rådsforordning (EF) nr. 1419/2006
gjelder anvendelsen av EF-traktatens konkurranseregler på sjøtransportområdet.
Hovedformålet med forordning 1419/2006 er at linjerederier
som tidligere samarbeidet om pris og kapasitet, etter en overgangsperiode
på to år underlegges konkurransereglene på vanlig
måte.
Det fremgår av fortalen pkt. 16 i forordning
1419/2006 at overgangsordningen er gitt for at medlemsstatene
skal kunne tilpasse sine internasjonale forpliktelser. I dette ligger
bl.a. mulig behov for å si opp UNCTAD-konvensjonen om linjekonferanser
(FNs konvensjon av 6. april 1974 om et regelverk for linjekonferansers
virksomheter).
Konvensjonen regulerer prissamarbeid, markedsdeling
og kvotefordeling i linjekonferanser. Ved forordning 1419/2006
vil et slikt samarbeid forbys på linjer mellom og til og
fra havner i EU/EØS-området, med en to års
overgangsperiode. Når overgangsperioden er utløpt,
vil det dermed være motstrid mellom konvensjonen og rådsforordningen.
Gjennomføringen av forordning 1419/2006
i norsk rett krever lovendring.
På grunn av motstrid mellom forordningen
og UNCTAD-konvensjonen av 6. april 1974 om et regelverk for
linjekonferansers virksomhet, som Norge er part i, må konvensjonen
sies opp. UNCTAD-konvensjonen er gjennomført i norsk rett
ved lov 8. juni 1986 nr. 55 om linjekonferanser mv., samt
forskrift 6. desember 1985 om linjekonferanser. Som følge
av oppsigelse av UNCTAD-konvensjonen er det nødvendig å oppheve
loven og forskriften.
Det legges opp til at norsk oppsigelse av UNCTAD-konvensjonen
foretas parallelt med medlemsstatenes oppsigelse av UNCTAD-konvensjonen.
Nærings- og handelsdepartementet vil
fremme en egen odelstingsproposisjon om lov om opphevelse av lov
8. juni 1986 nr. 55 om linjekonferanser mv. Det vil skje
innen utløpet av overgangsperioden på to år
nedfelt i forordning 1419/2006 og i forbindelse med EUs varslede
opphevelse av forordning 954/79.
Forordning 1419/2006 kan for øvrig
gjennomføres i norsk rett ved en endring i forskrift 4. desember
1992 nr. 964 om materielle konkurranseregler kapittel XI og en endring
i kapittel II, som gjennomfører forordning 1/2003.
Forskriftene er gitt med hjemmel i lov 27. november 1992
nr. 110 om konkurranseregler i EØS-avtalen mv.
Hovedformålet med forordning 1419/2006
er at linjerederier som tidligere samarbeidet om pris og kapasitet,
etter en overgangsperiode på to år underlegges
konkurransereglene på vanlig måte.
Dette vil gi mer like konkurranseforhold rederiene imellom.
Det er ifølge opplysninger fra Norges Rederiforbund ingen
norske aktører som deltar i linjekonferanser. Opphevingen
av gruppefritaket for linjekonferanser vil derfor neppe få stor
direkte betydning for norske rederier. At gruppefritaket forsvinner,
vil imidlertid kunne få positive virkninger for transportbrukerne
ved at konkurransen øker.
Trampfart og innenriksfart er allerede i dag
underlagt konkurranseregler. Håndheving tilligger nasjonale myndigheter.
Oppheving av rådsforordning nr. 4056/86 og EØS-rettslig
håndheving av konkurransereglene for trampfart og innenriksfart
kan effektivisere anvendelsen av konkurransereglene på dette
området.
Endringene som følge av at forordning
1419/2006 gjennomføres i norsk rett, antas ikke å medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning.
Nærings- og handelsdepartementet støtter
norsk godkjenning av EØS-komiteens beslutning.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet tilrår godkjenning
av beslutning i EØS-komiteen om endring av EØS-avtalens
vedlegg XIII og XIV og protokoll 21 ved innlemmelse i EØS-avtalen
av rådsforordning (EF) nr. 1419/2006. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen
Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre,
Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt
S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk,
og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, slutter seg til proposisjonen
uten merknader.
Utenrikskomiteen er blitt forelagt utkast til innstilling, og opplyser i brev av 9. mai 2007 at de ikke har merknader til innstillingen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 153/2006 av 8. desember 2006 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning 1419/2006 om sjøtransport.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. mai 2007
Lars Peder Brekk
leder |
Hans Frode Kielland Asmyhr
ordfører |