Regjeringa legg med dette fram ei melding om
seniorpolitikken i Noreg. Meldinga svarer på oppmodinga frå sosialkomiteen
i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) om ei melding om
seniorpolitikk.
Regjeringa vil arbeide for ein seniorpolitikk
som fører til at eldre blir oppfatta som ein positiv ressurs
for arbeidslivet. Målet er å få fleire
til å stå lenger i arbeid og dermed auke den reelle
pensjoneringsalderen. Ut frå eit samfunnsperspektiv burde
dei som har eller kan skaffe seg ein god jobb, og som har helse
til det, kunne velje å arbeide fram til dei er minst 70 år.
For å nå målet er
det viktig både å hindre utstøyting og
motivere seniorane til å stå lenger i arbeid.
Arbeidsgivarane både i privat og offentleg sektor har eit
hovudansvar for å halde på og trekke
til seg seniorar. Diskriminering av arbeidstakarar på grunn
av alder er uetisk og ulovleg i forhold til arbeidsmiljølova.
Personalpolitikken både i offentleg og privat verksemd
må sette arbeidssituasjonen og kompetanseutviklinga til
seniorane langt meir på dagsordenen enn det er gjort til
no.
Samtidig har seniorane sjølve eit stort
ansvar for å halde på og vidareutvikle kompetansen
sin gjennom yrkeslivet, og klargjere sine ønske og behov
overfor arbeidsgivarane.
Regjeringa har ein visjon om eit meir inkluderande arbeidsliv,
der ingen skal måtte gå lenge arbeidslause, og
der alle som har helse til det, skal kunne delta i arbeid. Ingen
skal diskriminerast, verken på grunn av alder eller anna.
Samfunnet treng arbeidskrafta til seniorane
for å sikre økonomisk vekst og auka velferd. OECD
peiker på at den låge delen seniorar i arbeidsstyrken
i mange land er ein viktig brems for den økonomiske veksten både
gjennom lågare arbeidstilbod og høgare pensjonsutgifter.
Dei næraste åra kjem delen personar i befolkninga
som er i aldersgruppa 55-66 år til å vekse kraftig.
Det er viktig for velferdsutviklinga å leggje til rette
for at så mange som mogleg av dei kan stå lenger i
arbeid. Arbeidsmarknaden har i dag stor etterspurnad etter arbeidskraft
og det er lågare arbeidsløyse enn på mange år.
Det gir eit godt utgangspunkt for dei som står utanfor
arbeidslivet til å komme i jobb.
Å hindre utstøyting og diskriminering
av eldre arbeidstakarar er også viktig for den enkelte. Å hjelpe folk å komme
i arbeid er den beste måten å sikre inntekt og
motverke fattigdom på, i tillegg er det også ein sosial
arena og ein viktig arena for læring. Sjølv om fleirtalet
av dei som går av med førtidspensjon trekkjer seg
ut av arbeidslivet frivillig, er det også mykje som tyder
på at ein del kjenner seg pressa til å gå av
tidlegare enn dei sjølve ønskjer.
Regjeringa vil følgje ein brei strategi
for å fremje høg yrkesaktivitet blant seniorane.
Eit berekraftig pensjonssystem er eit sentralt grunnlag for seniorpolitikken.
Samtidig er seniorarbeidet på arbeidsplassane, spreiing
av kunnskap om seniorane som viktig arbeidskraftsressurs, livslang
læring og innsats mellom anna gjennom arbeidsmiljøpolitikken
for å motverke diskriminering og utstøyting frå arbeidslivet
o.a., nødvendig for å få gode resultat
i seniorpolitikken.
Pensjonssystemet og regelverket for dette, særleg reglane
knytte til tidleg- og uførepensjonering, gir sentrale rammer
for når arbeidstakarane pensjonerer seg. Det er viktig
at pensjonssystemet oppmuntrar til høg arbeidsdeltaking.
Både betre generell helse og lengre levetid gir grunnlag
for høgare gjennomsnittleg pensjoneringsalder. Meldinga
om seniorpolitikk bør sjåast i nært samband
med meldinga om det nye folketrygdsystemet, jf. St.meld. nr. 5 (2006-2007).
Høg yrkesdeltaking blant seniorane
er i stor grad påverka av kva som skjer tidlegare i yrkeskarrieren.
Eit godt arbeidsmiljø er ein viktig føresetnad
for eit langt og helsefremjande arbeidsliv. Utdanningssystemet er viktig
siden god utdanning/basiskompetanse og regelmessig etterutdanning
fremjar seinare avgang frå arbeidslivet.
Arbeidslinja legg opp til at flest mogleg skal
kunne vere i arbeid, og at ordningane i velferdsstaten skal innrettast
slik at dei hjelper dei som blir sjuke eller har mist arbeidet til å komme
attende i arbeid. Ved utforminga av regelverka er det lagt vekt
på at det skal vere ein økonomisk fordel å arbeide
i staden for å vere på offentlege stønadsordningar.
Noreg har relativt mange eldre personar som er aktive i arbeidslivet,
samanlikna med mange andre land. I tillegg er yrkesdeltakinga for kvinner
høg. Det gir eit godt utgangspunkt for seniorpolitikken
i Noreg. På kort sikt vil gode konjunkturar også medverke
til at ein lettare når måla for seniorpolitikken.
Det er likevel mange utfordringar. Det er mellom anna
grunn til å tru at ein del seniorar blir diskriminerte i
arbeidslivet.
Eldre arbeidstakarar kan òg bli nøydde
til å avslutte yrkeslivet før vanleg pensjonsalder
på grunn av dårleg helse eller fordi dei ikkje
finn ein arbeidsgivar som vil tilsetje dei. Noreg har ein høg
del uførepensjonerte samanlikna med andre land.
Gode velferdsytingar som alternativ til sysselsetjing kan
i nokre tilfelle fungere som argument mot eldre arbeidstakarar,
til dømes i tilknyting til nedbemanning og omstilling.
Liten økonomisk vinst av arbeid med omsyn til lønn
eller framtidig pensjon kan forsterke slike mekanismar.
Utstøyting frå arbeidslivet
kan óg vere ein konsekvens av utdatert kompetanse. Arbeidslivet
endrar seg raskt. Livslang læring er viktig for at fleire
kan stå lenger i arbeid.
I forbindelse med arbeidet med meldinga har
partane i arbeidslivet, seniorpolitiske organisasjonar, relevante statlege
etatar, forskarar o.a. kome med innspel i tråd med merknadene
til sosialkomiteens Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005).
Det blir her fokusert på framskrivingar
av folkemengda og arbeidsstyrken dei kommande 30 åra. Store fødselsratar
etter andre verdskrig og reduserte fødselsratar på 1970-
og 1980-talet har, saman med auka levealder blant innbyggjarane,
gitt opphav til det som blir omtalt som "eldrebølgja".
Effekten av eldrebølgja har allereie komme til uttrykk
på arbeidsmarknaden.
Forsørgingsbyrda er allereie høg
og kjem til å auke markert dei neste 30 åra. Det
har samanheng med at det er mange i arbeidsfør alder som
er utanfor arbeidslivet, samtidig som levealderen aukar.
Med allereie høg yrkesdeltaking er
arbeidskraftsreserven i Noreg mindre enn i mange andre land. Utsett pensjoneringstidspunkt
kan gi eit viktig bidrag til veksten i arbeidsstyrken.
Innvandring kan vere ei kjelde til auka arbeidsstyrke. Yrkesdeltakinga
til innvandrarane er i gjennomsnitt lågare enn for heile
befolkninga, noko som reduserer den positive effekten av innvandring
på arbeidsstyrken. Auka yrkesaktivitet blant innvandrarane
og auka arbeidsinnvandring kan likevel dempe veksten i forsørgingsbyrda
noko på kort sikt, og flaskehalsar i arbeidsmarknaden kan
bli fjerna. På lang sikt vil derfor innvandring ikkje vere
eit alternativ til ei høg yrkesdeltaking blant seniorane.
I meldinga har ein valt å konsentrere
merksemda om gruppa 55-66 år, fordi det er i denne gruppa
ein ser den sterkaste permanente avgangen frå arbeidslivet. Gruppa
utgjer nær ein femdel av alle sysselsette. Berre éin
pst. av dei sysselsette er over 66 år.
Årsaka til at sysselsette over 55 år
har vakse monaleg i seinare år er først og fremst
at det blir fleire i denne aldersgruppa. Forskjellen mellom kjønna
minka sterkt i åra fram til 1990 (vekst for kvinner og
nedgang for menn). På 1990-talet voks sysselsetjingsprosenten
for begge kjønna (meir for kvinner enn for menn).
Sysselsetjingsprosenten fell frå midten
av 50-årsalderen. Det er først når ein
passerer 62 år, at sysselsetjingsprosenten fell særleg
sterkt. For 63-åringane var sysselsetjingsprosenten 50
for menn og 39 for kvinner i 2005. Personar med høg utdanning
er i større grad sysselsette enn personar med låg
utdanning. Effekten av utdanning på deltaking i arbeidslivet
synest å vere sterkare for kvinner enn for menn. Faktisk
arbeidstid varierer i mindre grad med alderen.
38 pst. av seniorane jobbar i offentleg sektor,
mot 32 pst. av dei under 55 år. Dette reflekterer både
liten vekst i offentleg sektor dei seinare åra og at fleire
står lenger i jobb i denne sektoren enn i privat sektor.
Det er lita arbeidsløyse blant seniorane,
men blant arbeidslause seniorar blir mange langtidsarbeidslause. Sjansen
for overgang frå arbeidsløyse til jobb er betre for
aldersgruppa 50-54 enn for gjennomsnittet for alle arbeidslause.
Etter dette fell overgangsraten til jobb med alderen. Spesielt kraftig
fell den etter passert 60 år.
Seniorar har noko høgare sjukefråvær
enn gjennomsnittet. Registrert sjukefråvær aukar
mykje for personar over 50 år. Gjennomsnittleg sjukefråvær
er sterkt påverka av ein mindre del med lange sjukefråvær.
Forventa pensjonerings-/avgangsalder
for ein 50-åring var 63,6 år i 2005 mot 64,5 år
i 1995. Både uførepensjonering og tidlegpensjonering
påverkar dette talet. Delen seniorar som er uførepensjonistar,
aukar frå 23 pst. i aldersgruppa 55-59 år til
36 pst. i aldersgruppa 60-64 år. Førtidspensjon,
og spesielt AFP, er likevel ein viktigare avgangsårsak
for personar over 62 år enn uførepensjonering.
Samanlikna med dei andre OECD-landa er yrkesdeltakinga
og sysselsetjinga til seniorane i Noreg høg, mens arbeidsløysa
er den lågaste i heile OECD-området. Den gjennomsnittlege
arbeidstida blant seniorane er lågare i Noreg enn i mange
andre land. Grunnen til det er at mange jobbar deltid, og at det
mellombelse fråværet frå arbeid er høgt
på grunn av sjukefråvær, permisjonar
o.a. Langvarig sjukefråvær blir ofte etterfølgt
av avgang frå arbeid gjennom uførepensjon og tilstøytande
ytingar. I forhold til mange andre land har derfor Noreg eit større
potensial til å auke arbeidstilbodet blant eldre arbeidstakarar
gjennom lengre arbeidstid til dei som er sysselsette, og ved å redusere
avgangen frå arbeidsmarknaden gjennom ulike helserelaterte ytingar.
Det kan òg sjå ut som om dei
demografiske utfordringane i Noreg er moderate i eit internasjonalt
perspektiv. OECD har rekna ut at nesten 25 pst. av innbyggjarane i
Noreg kjem til å vere 65 år eller eldre i 2050,
mens talet er om lag 30 pst. i dei europeiske OECD-landa. Tilsvarande
tal i 2000 var vel 15 pst. både i Noreg og i OECD-Europa.
Fleire land har gjennomført omfattande
reformer for å møte dei demografiske utfordringane.
Mange er retta mot pensjonssystemet med sikte på å auke
pensjoneringsalderen. Regjeringa meiner at det i tillegg til eit nytt
pensjonssystem er nødvendig med fleire andre reformer og
tiltak, både for å auke interessa blant seniorane
for å bli verande i arbeidslivet og for å auke
interessa blant arbeidsgivarane med omsyn til å tilsetje
og halde på seniorane.
Den enkelte verksemda har ei nøkkelrolle
både i seniorpolitikken og i arbeidet for eit meir inkluderande arbeidsliv
(IA-avtalen).
Erfaringar frå verksemder som har sett
fokuset på seniorpolitikken er at mange av dei har lykkast
godt både i form av auka trivsel og at seniorane ventar
lenger med å gå av med pensjon.
Norske leiarar oppfattar seniorar som stabile
og kompetente. Likevel er det få som ønskjer å tilsetje
ein eldre arbeidssøkjar dersom alternativet er ein yngre
person med erfaring på arbeidsområdet. Mange baserer
oppfatninga si av seniorane på lite underbygde synspunkt som
at seniorar har større motstand mot endring, at dei er
lite villige til å skaffe seg nye kunnskapar, at dei er mindre
risikovillige, mindre raske til å ta avgjerder og mindre
produktive og kreative. Ønsket om å ha eit homogent
(og ungt) miljø ser også ut til å spele
ei rolle.
Forsking tyder på at svekt fysikk som
følgje av auka alder kan kompenserast av erfaring knytt
til lengre tid i arbeid, slik at alder speler mindre rolle for produktiviteten.
Svært få seniorar opplever å ha problem
med å løyse arbeidsoppgåvene sine. Den
intellektuelle kapasiteten ser ikkje ut til å bli svekt,
og den sosiale kompetansen blir ofte styrkt med alderen. Ettersom
mange med sjukdomsproblem fell ut av arbeidsmarknaden når dei
kjem opp i åra, er ofte seniorgruppa ein selektert del av årskulla
med god arbeidsevne.
Haldningar til seniorane blant arbeidsgivarar
og andre underbyggjer behovet for ein seniorpolitikk som legg vekt
på informasjonsspreiing og haldningsendring. Regjeringa ønskjer å støtte
opp under tiltak som kan endre stereotype og negative haldningar
til seniorane.
Pensjoneringstidspunktet er avhengig av både
institusjonelle forhold som pensjonsalder, velferdssystem, arbeidsmiljø og
arbeidsmarknad og individuelle forhold som helse, haldningar, interesser
o.a. Utforminga av pensjonssystemet er den viktigaste forklaringsfaktoren
for kva tid arbeidstakarane vel å gå av.
Seniorane sitt ønske om pensjoneringstidspunkt
er avhengig av yrke. Akademikarar gir uttrykk for at dei ønskjer å jobbe
i gjennomsnitt tre år lenger enn til dømes arbeidarar
i prosessindustrien. Mange akademikarar vel likevel å gå av
med førtidspensjon dersom dei kan det. Den positive haldninga
til pensjonering synest å bli noko svakare når
pensjonsalderen nærmar seg. Ein del av dei som har gått
av med førtidspensjon, ønskjer seg ein jobb, men
helst berre ein deltidsjobb.
Uførepensjonering er den viktigaste
forklaringa på avgang frå arbeidslivet før
alderspensjon kan takast ut. Få har kome tilbake i arbeid
etter å ha fått uførepensjon. Delen av
eit årskull som er på uførepensjon, aukar med
alderen.
Svekt helse kan fungere som ein utstøytingsmekanisme.
Auka bruk av uførepensjon kjem likevel neppe av at den
allmenne folkehelsa forverrar seg. Folkehelsa er generelt blitt
betre, det fysiske arbeidsmiljøet har vore stabilt dei
seinare åra, samt at seniorar oftast har sikrare tilsetjingsforhold
og meir fridom i jobben enn yngre kollegaer. I fleire studiar finn
ein samanheng mellom nedbemanning eller omstilling og auka uførepensjonering.
Tidspunktet for når ein først
kan ta ut tidlegpensjon, er viktig, men kompensasjonsgraden har òg
mykje å seie. Norske studiar identifiserer betydelege effektar
av dei økonomiske rammevilkåra på tidlegpensjonering (AFP).
Likevel er det også mange som ikkje tek ut tidlegpensjon
sjølv om dei har rett til det. Studiar av AFP tyder på at
dårleg helse er viktig, men ikkje den viktigaste årsaka
til avgang med AFP. Enkelte studiar kan tyde på at det
er blitt meir akseptert å gå av med tidlegpensjon,
og at mange ser fram til ei lang pensjonstid. Dei som held fram
i arbeidet, grunngir det med interesse for arbeidet, gode kollegaer
eller at dei er ønskte på jobben.
Enkelte analysar kan tyde på at mange
seniorar opplever å bli sette på sidelinja og
gjorde usynlege, noko som kan vere ein utstøytingsfaktor
sjølv om det ikkje skjer i form av direkte diskriminering.
Diskriminering ser særleg ut til å skje i samband
med tilsetjingar, fordeling av oppgåver og innføring
av ny teknologi eller nye arbeidsmetodar. Delen som har opplevd
aldersdiskriminering, er omtrent like stor som delen som har opplevd
kjønnsdiskriminering. God leiing er ein nøkkelfaktor
for å halde seniorane lenge i arbeid.
Seniorpolitikken skal fremje yrkesdeltakinga
til den eldre delen av personar i arbeidsfør alder der
den enkelte kan delta med sin arbeidsinnsats etter evne og eige ønske.
Høg yrkesdeltaking kan ein berre oppnå om arbeidstakarar
og arbeidsgivarar har felles interesse for dette. Styresmaktene
si rolle er å legge til rette for rammevilkår
som fremjar avgjerder av arbeidstakarar og arbeidsgivarar som gir
høg yrkesdeltaking. Økonomiske insentiv knytte
til arbeid samanlikna med uttak av pensjon er viktige. For å fremje
utsett pensjon blant dei som har helse til dette, er det derfor
nødvendig med eit breitt sett med tiltak, herunder vedvarande
haldningsarbeid.
Arbeidsmiljølova er viktig da ho inneheld
mellom anna forbod mot aldersdiskriminering, krav om tilrettelegging
og tilpassing av arbeidet for dei som har behov for det og krav
om sakleg grunngiving for oppseiing. Men ikkje minst skal arbeidsmiljølova
sikre eit godt og forsvarleg arbeidsmiljø som ikkje slit
ut arbeidstakarane eller får dei til å slutte
fordi dei er misnøgde med arbeidsmiljøet. Styresmaktene ønskjer
at arbeidsmiljølova betre skal legge til rette for at seniorar
kan stå lenger i arbeid. Regjeringa vurderer å auke
aldersgrensa på 70 år i arbeidsmiljølova
til for eksempel 72 år. Dersom det er grunnlag for det,
vil Regjeringa fremme ein odelstingproposisjon med forslag om auka
aldersgrense.
Ferielova gir arbeidstakarar som fyller 60 år
før 1. september i ferieåret, rett til
ei ekstra ferieveke.
Det er fleire seniorar som har kort utdanning
og dårlege lese- og skrivekunnskapar enn yngre arbeidstakarar.
Kompetansereforma har som mål å gi vaksne betre høve
til opplæring og vidareutdanning. Erfaringa er likevel
at det ikkje har vore nokon auke i talet på vaksne med
lite utdanning som tek vidareutdanning. Ei årsak kan vere
at verkemidla ikkje er gode nok, men det er også mykje
som tyder på at denne gruppa er lite motivert for vidareutdanning.
God tilgang på ny eller oppdatert kompetanse
gjennom heile yrkeskarrieren kan gjere det lettare for mange å halde
fram i arbeidslivet. Utdannings- og arbeidsmarknadspolitikken legg
til rette for det. Regjeringa ønsker å sjå nærmare
på om ein òg bør setje i verk ytterligare
tiltak for å styrke kompetansen til seniorar som treng
det.
Senter for seniorpolitikk har gjort eit omfattande arbeid
med å spreie informasjon om seniorpolitikken og fremje
meir positive haldningar til seniorane i arbeidslivet, jf. "Nasjonalt
krafttak for seniorar i arbeidslivet ". Krafttaket har vore eit
samarbeid mellom styresmaktene og arbeidsgivar- og arbeidstakarorganisasjonane.
Samarbeidet senteret har med arbeidslivssentera
til Arbeids- og velferdsetaten, skal auke fokuset på seniorpolitikken
i Arbeids- og velferdsetaten. Regjeringa meiner tiltaket har vore
vellukka og ønskjer å vidareføre aktiviteten
under Krafttaket i ei meir permanent form. Senteret har fått
ei viktig rolle knytt til oppfølginga av IA-avtalen gjennom
ansvaret for haldnings- og informasjonstiltak som viktige innsatsområde
for å auke den reelle pensjoneringsalderen.
Statens seniorråd er eit rådgivande
organ for sentrale styresmakter i spørsmål som
gjeld levekåra for seniorar og eldre. Eitt av måla
til Statens seniorråd er å arbeide for at det
kan bli lettare for seniorar å stå lenger i arbeid.
Samarbeidet med partane i arbeidslivet er viktig
for seniorpolitikken. Eitt av måla for intensjonsavtalen
for eit meir inkluderande arbeidsliv (IA-avtalen) er å auke den
faktiske pensjoneringsalderen. Redusert arbeidsgivaravgift for arbeidstakarar
over 62 år blei innført som eit verkemiddel for å oppnå dette.
Dei to andre måla er knytte til redusert sjukefråvær
og arbeid for å få fleire med redusert funksjonsevne
i arbeid. Desse er også relevante for seniorpolitikken
ettersom mange seniorar inngår i målgruppene.
Etter fornyinga av IA-avtalen har styresmaktene
og partane i arbeidslivet drøfta nye mål og tiltak.
Den seniorpolitiske delen av avtalen er blitt bygd ut med meir konkrete
målsetjingar. Det overordna målet er å auke
forventa pensjoneringsalder for personar over 50 år med
minst seks månader i perioden 2001 til 2009. Arbeidsgivaravgifta
blir redusert med tre prosentpoeng i staden for fire, og dei frigjorde
midlane skal nyttast målretta mot ei rekkje spesifiserte
område som vil kunne fremje yrkesdeltakinga til seniorane.
Arbeidsgivarpolitikken i staten er viktig for
seniorpolitikken, fordi staten er den største enkeltarbeidsgivaren
i landet og mange eldre tilsette. Staten kan òg vere eit
førebilete for andre arbeidsgivarar. Dei fleste verksemdene
i det statlege arbeidsgivarområdet deltek i IA-arbeidet.
I tillegg er det ein del eigne seniorpolitiske tiltak i den statlege
tariffavtalen.
Den framtidige personalpolitikken i det statlege arbeidsgivarområdet
skal leggje auka vekt på tiltak som kan motivere den enkelte
arbeidsgivaren til å halde på seniorane. Erfaringar
frå mange kommunar og private verksemder er at når
arbeidsgivaren må bere kostnadene knytte til eigne arbeidstakarar
som går av med AFP, stimulerer det til ein meir aktiv seniorpolitikk.
Tenestemannslova skal gjennomgås og den statlege ventelønnsordninga
vurderast. Det er krav om å vere reell arbeidssøkjar
for å kunne få ventelønn. Mange blir
likevel verande svært lenge i ordninga. Særaldersgrensene
i staten er eit anna område ein ønskjer å sjå nærare
på.
Arbeidslause seniorar skal møtast med
det same tilbodet og dei same krava som andre arbeidssøkjargrupper.
Alder er ein faktor det skal takast omsyn til, men er sjeldan den
viktigaste.
Langtidsarbeidslause er ei prioritert gruppe
ved tildeling av tiltak, noko langtidsarbeidslause seniorar også har
nytte av. Arbeidslause seniorar har likevel vore underrepresenterte
på tiltak samanlikna med andre aldersgrupper. Det kan ha
samanheng med at anna oppfølging blir vurdert som eit like
relevant tilbod som å delta på tiltak. Men det
kan òg forklarast med at ein del av dei eldste arbeidssøkjarane
er lite motiverte for tiltak og oppfattar seg sjølve som
tidlegpensjonistar. Det gjeld typisk dei eldste som har rett til
dagpengar eller ventestønad til dei når pensjoneringsalderen.
Arbeids- og velferdsetaten har ei viktig rolle å spele
for å motverke passivitet blant eldre arbeidssøkjarar.
Opprettinga av Arbeids- og velferdsforvaltninga, NAV,
skal mellom anna gi arbeidslause med helseproblem ei betre og meir
heilskapleg oppfølging. Ein del seniorar høyrer
til i denne gruppa. Mange seniorar er også avhengige av
ulike offentlege stønader i kortare eller lengre tid. Departementet
omtaler stønadssystem og verkemiddel i ei eiga melding
om arbeids-, velferds- og inkluderingspolitikken, jf. St.meld. nr.
9 (2006-2007).
Seniorpolitikken kan summerast opp i desse hovedpunkta:
1. Seniorane er ein
ressurs for verksemdene og samfunnet.
2. Arbeid og aktivitet skal vere leietråden
i seniorpolitikken. Det er viktig for samfunnsutviklinga at seniorane
blir verande lenger i arbeidslivet.
3. Eit berekraftig og godt pensjonssystem
som stimulerer til arbeid og opnar for å kombinere arbeid
og pensjon, er sentralt i seniorpolitikken.
4. Like nødvendig er det å sikre
eit godt arbeidsmiljø, ikkje-diskriminering av seniorar,
utjamning av helseskilnader mellom grupper og løpande påfyll
av kompetanse for den enkelte.
5. Leiarane må signalisere tydeleg
til den einskilde senioren at innsatsen blir verdsett.
6. All tidlegavgangskultur på arbeidsplassane
må motarbeidast.
7. Gradvis nedtrapping av arbeidsinnsatsen
bør i større grad bli mogleg. Mange av fordelane
med å vere pensjonist kan ein oppnå gjennom redusert arbeidstid.
8. Statlege og private arbeidsgivarar må leggje
til rette for dei som ønskjer nedtrapping eller meir fleksibel
arbeidstid.
9. Seniorane må også sjølve
ta eit ansvar for å tilpasse kompetanse og stilling til
arbeidsevna. Det bør bli vanlegare for seniorar å byte
arbeidsoppgåver og jobb.
10. Både styresmaktene, arbeidsgivarane
og arbeidstakarane må ta inn over seg at grunnlaget for
yrkesdeltakinga i seniorperioden i stor grad blir lagt i åra før
ein blir senior.
Komiteen har parallelt behandlet Dokument nr. 8:47 (2006-2007), et representantforslag fra Fremskrittspartiet om at arbeidstakere over 67 år får utbetalt full opptjent pensjon uavhengig av hvor mye de har i arbeidsinntekt, jf. Innst. S. nr. 201 (2006-2007). Komiteens merknader og forslag er innarbeidet i denne innstilling, jf. Innst. S. nr. 200 (2006-2007).
I forbindelse med komiteens behandling av meldingen ble det 5. februar 2007 avholdt høring. Følgende deltok på høringen:
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til St.meld.
nr. 6 (2006-2007) - Om seniorpolitikk - ein ressurs i norsk arbeidsliv.
Komiteen viser til at behovet
for arbeidskraft i samfunnet i dag er stort. Med dette perspektivet
har det aldri vært bedre mulighet for inkludering av eldre arbeidstakere
i arbeidslivet. Samfunnet er avhengig av at tilgangen på arbeidskraft økes.
Samfunnet er også avhengig av at arbeidskraften ikke er
ensidig sammensatt aldersmessig, fordi eldre arbeidstakere representerer
stabilitet, kompetanse og erfaring. En aktiv og god seniorpolitikk
må således være innrettet for å bygge opp
under verdiskapingen i samfunnet.
Komiteen viser til at seniortiltak
i arbeidslivet har det grunnleggende formål at gjennomsnittlig
avgangsalder skal stige. For å nå dette formålet
er det nødvendig med strukturelle endringer på makronivå samt
målrettede tiltak i den enkelte virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen, i tråd med Soria Moria-erklæringen,
vil arbeide for en seniorpolitikk som fører til at eldre
blir oppfattet som en positiv ressurs for arbeidslivet. Spesielt
legges det vekt på at pensjonssystemet oppmuntrer til høy arbeidsdeltakelse,
enten på fulltid eller på deltid. Gjennom den
foreliggende stortingsmeldingen om seniorpolitikk har Regjeringen
gitt en beskrivelse av situasjonen og hvilke utfordringer vi står
overfor. De konkrete virkemidlene for å oppnå ønskede
resultater er fremmet i St.meld. nr. 5 (2006-2007) om opptjening
og uttak av alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168
(2006-2007). Når det gjelder tiltak for å fremme
et inkluderende arbeidsliv, også for seniorene, viser Regjeringen
til St.meld. nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering,
jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener den
foreliggende stortingsmeldingen er god hva gjelder å beskrive
virkeligheten og skissere hvilke utfordringer vi står overfor
på seniorpolitikkens område. Når det
gjelder forslag til konkrete tiltak og forpliktende signaler om
hvilke politikkendringer Regjeringen kan tenke seg å gå inn
for, er imidlertid stortingsmeldingen meget tynn.
Komiteen vil vise
til at det også i seniorpolitikken er en rekke dilemmaer.
På den ene side kan myndighetene ønske å etablere
"ordninger" som isolert skal bidra til at eldre arbeidstakere står
lenger i jobb. På den annen side kan summen av slike tiltak
i møte med virkeligheten bidra til at eldre arbeidstakere
får problemer på arbeidsmarkedet fordi den eldre
arbeidskraften blir for dyr. Komiteen er derfor av
den oppfatning at velferds- og pensjonspolitikken må legges
opp slik at den stimulerer den enkelte aktivt til å stå lenger
i jobb. Samtidig bør de ulike insentivsystemer av økonomisk art
legges opp slik at det lønner seg for den enkelte arbeidsgiver å ta
godt vare på sine eldre arbeidstakere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.meld.
nr. 5 (2006-2007) om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden,
hvor Regjeringen varsler at den vil invitere partene i arbeidslivet
til en bred prosess om utforming av en tilpasset ordning for avtalefestet
pensjon - AFP. I dette arbeidet vil Regjeringen legge vekt på at
AFP-ordningen også i fremtiden skal bidra til et godt tidligpensjonssystem
fra 62 år. En tilpasset ordning skal understøtte
målene for et nytt pensjonssystem. AFP skal kunne kombineres
med arbeidsinntekt uten avkorting i pensjonen. Det gis pensjonsopptjening
i folketrygden for eventuell arbeidsinntekt, men ikke for pensjon. Flertallet er
enig i at det er viktig med endringer i dagens AFP-ordning slik
at den understøtter målene i meldingen om at eldre
oppfattes som en positiv ressurs for arbeidslivet og om å få flere
til å stå lenger i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener videre at det alltid må være
det enkelte individs og dets kompetanse, evner og muligheter som
setter grenser for yrkesdeltakelse, og ikke hvor gammel en er.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremheve
at dersom det skal lykkes å få flere eldre i arbeid,
må både myndighetene og arbeidsgiverne bidra.
Det er et stort dilemma at ansettelseskostnadene i dag ofte er langt
større enn utgiftene bedriften påføres
når ansatte presses ut av arbeidslivet. Etter disse
medlemmers mening er det helt nødvendig å gjøre
noe med dette dilemmaet for at målet om at færre
utstøtes og flere inkluderes i arbeidslivet, skal nås. Disse
medlemmer mener også det er helt nødvendig å endre
ordningene med Avtalefestet pensjon slik at AFP bygger opp under
det som blant annet er pensjonsreformens målsetting, nemlig
at flere skal stå lenger i arbeid.
Komiteen er glad for at Regjeringen
i stortingsmeldingen slår fast at "diskriminering av arbeidstakarar
på grunn av alder er uetisk og ulovleg i forhold til arbeidsmiljølova …".
Komiteen viser til at dersom
dette skal kunne bli noe mer enn en passiv målsetting uten
reelt innhold, må den konkrete politikken endres på en
rekke områder.
Komiteen peker på at
seniorforskningen viser at eldre arbeidstakere ofte er mer effektive
enn sine yngre kolleger. Der yngre arbeidstakere jobber raskt eller betjener
flere henvendelser enn seniorene, kompenserer seniorene med bedre
menneskekontakt, mer strukturert arbeid og ved at arbeidskraften
er mer pålitelig. Et mangfold på arbeidsplassen,
hvor også seniorer inkluderes i virksomheten, vil være
til fordel både for den enkelte arbeidstaker, arbeidsmiljøet,
arbeidsgiveren og for samfunnet.
Komiteen viser til at Regjeringen
understreker at den ønsker å videreføre
aktiviteten til Senter for seniorpolitikk og også arbeidet
med å skape bedre holdninger og motvirke diskriminering.
Regjeringen viser i denne sammenheng spesielt til trepartssamarbeidet mellom
myndighetene og partene i arbeidslivet. Komiteenstøtter Regjeringens oppfatning
av at det trengs kontinuerlig forskning om seniorer i arbeidslivet og
seniorpolitikken generelt, i og med at samfunnet og arbeidslivet
er i stadig endring.
Komiteen vil understreke at det
må være et ansvar for enhver arbeidsgiver, både
i privat og offentlig sektor, å legge forholdene slik til
rette for de eldre arbeidstakerne at flest mulig blir i stand til å stå i
jobb lengst mulig. Det å ha en jobb å gå til,
føle at en får brukt seg selv og sin kompetanse
samt være del av et faglig og sosialt fellesskap, har en
betydelig egenverdi som strekker seg langt utover fordelene for
den enkelte arbeidstaker. Komiteen mener at dette
er verdifullt også sett i et større folkehelseperspektiv
ved at arbeid generelt sett har en helsefremmende effekt og forhindrer
ensomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at ventelønn er en ordning som ofte er brukt ved omstillinger
i offentlig sektor. Ordningen ble blant annet brukt da Vegvesenets
anleggsvirksomhet ble utskilt til Mesta AS. I slike prosesser er
det dessverre ofte eldre arbeidstakere som mister arbeidet. Disse
medlemmer mener ordningen praktiseres på en aldersdiskriminerende
måte, og bidrar til at eldre arbeidstakere blir skjøvet
ut av arbeidsstyrken for tidlig.
Disse medlemmer viser til merknad
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006-2007), hvor det ble foreslått å fjerne
ordningen med ventelønn for nye tilfeller.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at ordningen med ventelønn
avvikles for nye tilfeller."
Komiteen viser til at 60 pst.
av alle arbeidstakere er omfattet av avtalen om et inkluderende
arbeidsliv - IA-avtalen - hvor ett av tre fastsatte mål
er å øke den faktiske pensjonsalderen. En undersøkelse
fra Rikstrygdeverket, som det refereres til i meldingen, viser at mens
40 pst. av IA-bedriftene har utarbeidet konkrete seniorpolitiske
tiltak, var denne delen bare 9 pst. for bedrifter som ikke inngår
i avtalen.
Komiteen viser til at ordningen
med redusert arbeidsgiveravgift for arbeidstakere over 62 år,
etter avtale mellom partene i IA-avtalen og vedtak i Stortinget,
er fjernet og overført til andre tiltak, men understreker
betydningen av at det arbeides aktivt med andre tiltak som kan virke
bedre for å holde seniorene lenger i arbeidslivet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i denne sammenheng blant annet
til opplysningene om at Regjeringen vil fremme forslag til endringer
i arbeidsmiljøloven som gir arbeidstakere over 62 år
rett til redusert arbeidstid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flertallet på Stortinget har fjernet lavere arbeidsgiveravgift
for arbeidstakere over 62 år, og bare deler av dette går
til seniortiltak, noe disse medlemmer gikk imot. Disse
medlemmer mener det fortsatt bør være
en ordning med redusert arbeidsgiveravgift som et incitament for
arbeidsgivere til å beholde arbeidstakere over 62 år
lengst mulig i arbeid. Disse medlemmer viser til
at det er usikkert om en slik ordning vil få flere av dem
som over lang tid har stått utenfor arbeidslivet, tilbake
til arbeid. Disse medlemmer ønsker derfor
at Regjeringen sammen med partene i arbeidslivet og Senter for seniorpolitikk
utreder ordninger som kan få arbeidstakere over 62 år
som har stått ut over dagpengeperioden utenfor arbeidslivet,
tilbake til jobb. Dette kan være ordninger med lavere arbeidsgiveravgift
eller direkte lønnstilskudd.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sammen
med partene i arbeidslivet og Senter for seniorpolitikk utrede ordninger
som gir langtidsarbeidsledige arbeidstakere over 62 år
muligheten til å gå tilbake til arbeidslivet,
herunder skal lavere arbeidsgiveravgift og lønnstilskudd
utredes."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2008 fremme forslag om å tilbakeføre satsen
for arbeidsgiveravgift for personer over 62 år til samme
nivå som for budsjettåret 2006."
Komiteen vil understreke viktigheten
av at det lokalt, på den enkelte arbeidsplass, legges opp
til en aktiv og målrettet seniorpolitikk med en "meny"
av konkrete tiltak som kan settes inn overfor eldre arbeidstakere
for å bidra til at den enkelte blir i stand til å stå lenger
i jobb. Slike konkrete tiltak kan være kortere arbeidsdag
i perioder, mer fritid, fleksibel arbeidstid, inntak av ekstrahjelp,
færre kvelds-, natte- eller helgevakter, mindre rengjøringsarealer,
ansvar for et mindre antall brukere og mentoroppgaver overfor yngre
ansatte.
Komiteen mener offentlig sektor,
både på statlig nivå og kommunalt nivå,
bør være et forbilde innen seniorpolitikken, men
konstaterer at dette generelt ikke er tilfellet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, peker på at det i meldingen vises
til at arbeidsgivere i staten mangler økonomiske insentiver
for å holde på seniorene, slik de for eksempel
har i kommunal sektor. Slik budsjettsystemet i staten er bygd opp,
berøres den enkelte virksomhet verken av gevinstene eller
kostnadene ved endringer i uttak av AFP. I kommunene kommer kostnadene
ved bruk av AFP direkte til uttrykk etter hvor mange som benytter
ordningen. Det har ført til at mange kommuner har iverksatt
tiltak for å motvirke tidligavgang for sine ansatte. Flertallet viser
i denne sammenheng til at to av tre kommuner har innført
personalpolitiske virkemidler for å holde på seniorene
(spørreundersøkelse fra Senter for seniorpolitikk). De
vanligste tiltakene er økonomisk premiering for å stå i
jobb etter 62 år, milepelsamtaler med vekt på seniorkarrieren,
ordninger med fleksibel arbeidstid for seniorer og tilbud om redusert
arbeidstid med full lønn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker betydningen av å utvikle målrettede
seniortiltak også i statlig sektor og slutter seg til de
vurderinger som gjøres av dette i meldingen. Det vises
blant annet til at en ved lønnsoppgjøret 2006
innførte rett for eldre arbeidstakere til tjenestefri med
lønn. Dette flertalletmener
at seniorpolitikken i statlig sektor vil være tjent med
at enhetene i større grad opplever direkte sammenheng mellom
egne budsjetter og de tiltak som gjennomføres for å stimulere
arbeidstakere til stå i jobb etter 62 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstremener det er bekymringsfullt at det innen offentlig
sektor er et særlig stort antall mennesker i arbeidsfør
alder som går av med avtalefestet pensjon. I dag deler
mange kommuner på kostnadene ved tidligpensjonering gjennom
kollektive pensjonskasser som KLP. For disse fører dette
til at kostnadene utjevnes mellom kommuner med høy andel
tidligpensjonister og kommuner med lav andel tidligpensjonister. Disse medlemmer mener
dette bidrar til at kostnadene ved tidligpensjonering for den enkelte
enhet ikke kommer frem, slik at det mangler et økonomisk
insentiv for virksomhetsledere til å holde seniorene i
arbeid fremfor å gå av med tidligpensjon.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag, slik at kostnadene ved tidligpensjonering
i offentlig sektor skal synliggjøres i den enkelte offentlige
enhetens virksomhetsbudsjett."
Disse medlemmer peker videre
på at det finnes eksempler på en rekke kommuner
som har tatt gode grep i seniorpolitikken, og hvor man nå kan
si noe om hvilke tiltak som fungerer og ikke fungerer.
Komiteen har registrert
at Stavanger kommune i 2004 igangsatte en rekke tiltak for å redusere
avgangen til avtalefestet pensjon, deriblant en senioravtale mellom
den enkelte arbeidstaker og virksomheten. Senioravtalen utløsertilretteleggingstilskudd på 35 000
kroner i året knyttet til hver ansatt som fra fylte 62 år
ikke tar ut AFP, dersom videre arbeid medfører kostnader
til tilrettelegging. I tillegg gis det et seniorvederlag til den enkelte
senior, som innebærer at alle ansatte som først ved
fylte 63 år får et årlig seniorvederlag
på 18 000 kroner.
Komiteen konstaterer at det er
mange forhold som kan spille inn ved hvorvidt en eldre arbeidstaker
vil stå i arbeid fremfor å velge avgang med AFP,
men registrerer samtidig at Stavanger kommunes forsøk med
tilretteleggingsvederlag og sluttvederlag har gitt økonomiske
insentiver som gjør det interessant både for den enkelte
arbeidstaker og for virksomheten å jobbe frem til normal
avgangsalder. Det vises også til at andelen AFP-pensjonister
er redusert etter at tiltakene ble iverksatt i 2004.
Komiteen registrerer at tiltakene
i Stavanger kommune har vært vellykkede, idet nær
40 pst. av arbeidstakerne i aldersgruppen 62-67 år har
tegnet senioravtale i løpet av de første to årene
ordningen har eksistert. For å gjøre ordningen
enda bedre foretok Stavanger kommune flere forbedringer av ordningene
i 2006.
Komiteen peker på at
disse tiltak som er gjennomført i Stavanger kommune, har
et stort samfunnsøkonomisk potensial. Dersom samtlige ansatte
i aldersgruppen 62-67 år i Stavanger kommune (ca. 258 årsverk) går
av med AFP, medfører dette en samlet kostnad for kommunen
på nærmere 44 mill. kroner. Tilsvarende vil kostnaden
ved at samtlige i aldersgruppen fortsetter i arbeid være
samlet om lag 11 mill. kroner, altså en besparelse på 33
mill. kroner. Eksempelet fra Stavanger og andre kommuner viser etter komiteens mening
godt hvordan kommuner og andre virksomheter i offentlig sektor bør
innrette sin seniorpolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge
for at offentlig sektor kan redusere avgangen til AFP, gjennom konkrete
tiltak for å holde den enkelte arbeidstaker i arbeid."
Disse medlemmer mener at dagens
praktisering av AFP etter hvert har blitt en allmenn ordning for
alle som har en tariffavtale, og spesielt for dem med offentlige
pensjonsordninger. Disse medlemmer viser til at AFP-ordningen
slik den praktiseres i dag delfinansieres av alle skattebetalere,
mens det er kun ca. 60 pst. av skattebetalerne som kan delta i ordningen. Disse
medlemmer mener at det ikke er riktig at de øvrige
40 pst. skal være med å finansiere en pensjonsordning
de selv ikke har rett til å delta i.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor at alle arbeidstakere
bør gis mulighet til å slutte seg til en AFP-ordning. Disse
medlemmer viser videre til at det vil være vanskelig å definere
tunge yrker, samtidig som slike yrker på grunn av teknisk
utvikling og holdninger i samfunnet vil forandre karakter over tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at AFP-ordningen bør fortsette, men at det må iverksettes
tiltak som gjør at den først og fremst blir et
tilbud til arbeidstakere som er "slitne" etter et langt yrkesaktivt
liv i fysisk krevende yrker, slik den opprinnelig var tenkt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede,
vurdere og legge frem forslag til en ny AFP-ordning basert på følgende:
– AFP-ordningen
tilbakeføres til å gjelde de "tunge" yrkene
– vurderer hvilke kriterier som
skal legges til grunn for "tunge" yrker
– utreder kostnadene ved at ordningen
skal gjelde alle arbeidstakere som har "tunge" yrker
– utreder om, og hvordan de som
i dag er omfattet av særaldersreglene, kan innbefattes
i en ny AFP-ordning"
Komiteens medlem fra Venstre ønsker å åpne
for mer midlertidige ansettelser for dem over 62 år for å stimulere
arbeidsgivere til å ansette eldre arbeidstakere. Dette
medlem ønsker generelt et mer fleksibelt arbeidsliv
for seniorer. Dette innebærer å åpne
for å lage mer individuelle avtaler for dem over 62 år. Dette medlem ønsker å åpne
for svært fleksible løsninger rundt arbeidstid
for personer over 62 år. Særlig for kvinner i
tunge omsorgsyrker vil dette være av betydning sammen med
mer individuell tilrettelegging på den enkelte arbeidsplass.
Arbeidstakere i omsorgsyrker er spesielt utsatt for skader og belastningslidelser,
og for å møte utfordringene knyttet til en aldrende
befolkning vil det være av betydning å beholde
folk i disse yrkene i arbeid så lenge som mulig. Dette
kan blant annet innebære fleksible turnusordninger og mer
vekt på tekniske hjelpemidler for å unngå tunge
løft. Hver enkelt ansatt over 45 år i tunge omsorgsyrker
bør derfor kunne få en vurdering av sin arbeidssituasjon
med vekt på individuell tilrettelegging.
Dette medlem viser til Bærum
kommune hvor alle ansatte over 62 år kan velge mellom uttak
av bonus på kroner 20 000 i året, redusert arbeidstid
med 80 pst. jobb for 100 pst. lønn, økt fritid
med 10 dager pr. år og 15 dager etter fylte 64.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge
for en statlig prøveordning slik at kommuner med dårlig økonomi kan
søke å finansiere tiltak for arbeidstakere over
62 år."
Komiteen registrerer med bekymring
at det fortsatt synes å være altfor enkelt å skyve
eldre arbeidstakere ut av arbeidslivet ved omstillinger, nedbemanninger
og fusjoner. Nylig har vi sett dette i forbindelse med fusjonen
mellom Statoil og Norsk Hydros olje- og gassdivisjon. Her tilbys
alle ansatte over 58 år meget lukrative sluttpakker til
en samlet kostnad på 3,4 mrd. kroner.
Komiteen mener dette er i strid
med intensjonene i avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen), som
skal sørge for at eldre blir lenger i jobb, og gjennom
det å legge til rette for at avgangsalderen i arbeidslivet
kan økes. Det er også et brudd med hovedintensjonene
i det nylig inngåtte pensjonsforliket, hvor hovedmålet
er å skape et økonomisk bærekraftig pensjonssystem
gjennom at flest mulig står lengst mulig i jobb.
Komiteen mener det ut fra disse
hensyn bør vurderes tiltak mot aldersbestemte sluttpakker
da dette er aldersdiskriminerende, svekker veksten i arbeidsstyrken
og dessuten kan virke normdannende for hva som er naturlig avgangsalder
fra arbeidslivet. Det vil være naturlig å ta dette
opp innenfor rammene av IA-avtalen og dennes målsetting
om å øke yrkesdeltakelsen fra eldre arbeidstakere.
Komiteen er av den oppfatning
at god seniorpolitikk må ses i sammenheng med pensjonssystemene, seniorenes
lyst og evne til å delta i yrkeslivet og nasjonens behov
for kvalifisert arbeidskraft. Komiteen mener derfor
at det må være det enkelte individ og dets kompetanse,
evner og muligheter som setter grensene for yrkesdeltakelsen.
Deler av dagens pensjonssystemer bidrar til
lav avgangsalder. Derfor er komiteen positiv til
at Senter for seniorpolitikk nå har startet planleggingsarbeidet
for en opplysningskampanje overfor næringslivet og offentlige
etater, med det formål at det legges til rette for at eldre
arbeidstakere kan stå lenger i arbeid. For komiteen er
det viktig at det bevilges tilstrekkelig med penger til opplysningskampanjen
slik at den blir gjennomført etter intensjonene for at
den skal gi de ønskede resultater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre finner det
kritikkverdig at det i et selskap hvor staten selv har aksjemajoriteten,
legges opp til en seniorpolitikk som bryter med en politikk som
regjering og storting har stilt seg bak.
Komiteener
kjent med at tre av ti menn i staten går av på særaldersgrenser
og at stadig flere seniorer i staten ser på det som vanlig å gå av
ved 62 år. Hovedtyngden av pensjonering i staten skjer
mellom 55 og 65 år. Bare tre av ti i arbeideryrker var
fremdeles yrkesaktive i staten etter fylte 62 år. Gjennom
særaldersgrenser og AFP-ordningen har det dannet seg en
ny norm for avgang. Komiteen er meget bekymret for
denne utviklingen, både av hensyn til de eldre som ressurs
i arbeidslivet og av hensyn til samfunnet totalt sett. Dersom det
ikke lykkes å snu denne utviklingen, vil dette undergrave
både hovedmålet i det inngåtte pensjonsforliket
og fremtidens velferd.
Komiteen viser til at ordningen
med særaldersgrenser gjelder innenfor både offentlig
og privat virksomhet, men at omfanget er spesielt stort innen kommunal
sektor, hvor 40 pst. av arbeidstakerne er omfattet av slike ordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er av den oppfattning at særaldersgrenser
kan være nødvendig ut fra høye krav til
fysisk kapasitet.
Komiteen viser til
at slike grenser imidlertid også vil kunne virke ekskluderende
på arbeidstakere som må tre ut av stilling uten
at de får vurdert sine fysiske forutsetninger for å stå i
arbeidsforholdet. I denne sammenhengen vises det blant annet til
at komiteen har mottatt reaksjoner fra grupper som på grunn
av særaldersgrensene blir presset ut av arbeidslivet.
Komiteen viser til at Regjeringen
i St.meld. nr. 5 (2006-2007) om opptjening og uttak av alderspensjon
i folketrygden, varsler at den vil ha en gjennomgang av de ulike
særaldersgrenser i staten. En del av dem som fratrer sin
stilling ved oppnådd særaldersgrense, fortsetter å arbeide
i omtrent samme omfang som tidligere, men i andre stillinger. En
undersøkelse av Midtsundstad (2005) viste at drøyt
50 pst. av de pensjonerte innen politi og forsvar med en særaldersgrense
på 60 år, var i arbeid. Dette viser at mange arbeidstakere
som har gått av ved særaldersgrense, fortsatt
har en arbeidsevne. Komiteen er kjent med at særaldersgrenser reguleres
både gjennom lov og gjennom fremforhandlede avtaler. Endring
i bestemmelsene om særaldersgrenser vil således
være et ansvar som hviler på både den
lovgivende myndighet og på partene i arbeidslivet.
Komiteen har store forventninger
til den forestående gjennomgangen av særaldersgrensene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil spesielt
trekke frem et eksempel på hvordan intensjonen i ordningen
med særaldersgrenser misbrukes. For en politifullmektig
eller lensmann er pensjonsalderen i utgangspunktet 70 år.
Grunnet den såkalte 85-årsregelen (summen av antall år
i jobb og egen alder blir 85) kan de gå av med full pensjon
ved fylte 67 år. Dette tilsvarer jo da også den
ordinære pensjonsalderen i folketrygden. For en politibetjent,
derimot, er pensjonsalderen i utgangspunktet 60 år, men grunnet
85-årsregelen vil de kunne gå av ved fylte 57 år.
Ifølge FAFO var imidlertid gjennomsnittlig pensjonsalder
i politi- og lensmannsetaten 54,7 år i år 2000.
Politiansatte med skrivebordsarbeid har vanlig
pensjonsalder på 67 år. Det kommer stadig flere
eksempler på at mange av disse søker seg over
til patruljerende tjeneste noen få måneder før
de fyller 57 år, bare for å kunne gå av
med fulle pensjonsrettigheter like etter. Disse medlemmer er
av den oppfatning at en slik utvikling neppe kan ha vært
intensjonen med ordningen med særaldersgrenser, og forventer
at Regjeringen sørger for en kritisk gjennomgang av alle
de ulike særaldersgrensene i staten og kommer tilbake til
Stortinget med dette på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil peke på at særaldersgrenser
som system bygger på den prinsipielt uholdbare forestilling
at grupper av arbeidstakere, sett under ett, ikke kan fortsette
i arbeid ut over en gitt alder. Et slikt system tar overhodet ikke
hensyn til at det er store individuelle variasjoner når
det gjelder fysisk og psykisk helse. Systemet tar heller ikke hensyn
til at kravene til tjenesten, innholdet i jobben og arbeidets art,
kan endre seg betydelig over tid. I fremtiden må det være
slik at det blir arbeidets art og risiko, ikke en bestemt alder,
som avgjør behovet for tidligpensjonering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en lovsak for Stortinget med det siktemål å fjerne
lovbestemte særaldersgrenser for ulike grupper. Stortinget
ber Regjeringen videre om å gjøre det nødvendige
arbeid for at aldersgrenser i arbeidslivet i fremtiden skal baseres
på individuelle forhold."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag under punktet om Seniorpolitikk på den
enkelte arbeidsplass.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at Stortinget gjennom behandling av St.meld. nr. 5 (2006-2007)
om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden, har gitt
tilslutning til Regjeringens forslag om at det i framtiden skal
kunne tas ut hel eller delvis alderspensjon fra fylte 62 år,
og at alderspensjon og arbeidsinntekt skal kunne kombineres uten
at pensjonen avkortes, jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007). Regjeringen
tar sikte på at dette skal innføres fra 2010.
Hvordan dette skal gjennomføres, må utredes nærmere,
heter det i svarbrevet fra arbeids- og inkluderingsminister Bjarne
Håkon Hanssen av 23. april 2007 til arbeids- og sosialkomiteen
i tilknytning til Stortingets behandling av Dokument nr. 8:47 (2006-2207).
Brevet følger vedlagt innstillingen.
I svarbrevet vises det videre til at gjeldende
regler om avkorting av alderspensjon mellom 67 og 70 år
har vært forbedret flere ganger gjennom årene
for å gi eldre arbeidstakere mer igjen for arbeidsinnsatsen.
Merutgiftene for folketrygden ved å oppheve ordningen med avkorting
av pensjon mot arbeidsinntekt er anslått til å utgjøre
i alt 500 mill. kroner på årsbasis.
Komiteen understreker
betydningen av at det blir lettere å kombinere arbeid med
pensjon og at det er viktig å fjerne de regler som begrenser
dette i dagens pensjonssystem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at spesielt ordningene for avtalefestet pensjon
er utformet slik at de virker begrensende på kombinasjon
av arbeid og pensjon. Flertalletdeler Regjeringens
oppfatning av at saken må utredes for å kartlegge
både økonomiske konsekvenser og følgene av å endre
pensjonsregelverket, men legger vekt på at dette arbeidet
gis høy prioritet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er et paradoks at den reelle pensjonsalderen i Norge i dag er godt
under 60 år og synkende, samtidig som levestandarden og
levealderen i Norge øker for hvert år. Samfunnet
har behov for at seniorer forblir i arbeid så lenge som
mulig. Disse medlemmer mener derfor det er behov
for å gjøre det mer lønnsomt for eldre
arbeidstakere å jobbe heltid eller deltid ved å fjerne
kutt i pensjonene for dem som er mellom 67 og 70 år og
som arbeider.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre registrerer at regjeringspartiene
vil gi Regjeringen mer tid til utredning av spørsmålet
om avkorting av pensjon for arbeidstakere mellom 67 og 70 år. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Regjeringen burde tatt
dette ansvaret og gjort denne utredning i den foreliggende stortingsmelding
om seniorpolitikk. Saksområdet har vært høyt oppe
på dagsordenen i flere år, hvor nettopp avkorting har
vært blant de mest omtalte tiltakene som skal gjøre det
mer lønnsomt å arbeide for seniorer, og slik stimulere
mennesker i aldersgruppen 67-70 år til å bidra
til verdiskapingen i samfunnet. Det er et paradoks at dette spørsmålet
ikke har vært prioritert i stortingsmeldingen som skal
foreslå tiltak for å holde eldre arbeidstakere lenger
i arbeidslivet. Disse medlemmer peker på at
provenytapet ved å fjerne avkortingen er kjent, og at alle
forhold ligger til rette for å fjerne avkortingen dersom
det er politisk vilje til å prioritere dette.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom pensjonsreformen og modernisert folketrygd gis anledning til å kombinere
alderspensjon med lønnsinntekt fra fylte 62 år.
Det skapes inntrykk av at det gjennom pensjonsreformen allerede
nå er endelig avklart at dette vil være gjeldende
for alle fra 2010, det året modernisert folketrygd innføres. Disse
medlemmer vil understreke at dette ikke er en imøtekommelse
av behovet for å fjerne avkorting i pensjon for dagens
67-70-åringer. Modernisert folketrygd innføres
fra 2010, vil gjelde fullt ut kun for dem som er født etter
1965, og det er videre ikke endelig avklart i hvilken fasong overgangsordningen
mellom eksisterende og modernisert folketrygd vil se ut for dem
som er født mellom 1950 og 1965. På denne bakgrunn
finner disse medlemmer grunn til å minne
om at de som er født i 1965, ikke vil være alderspensjonister
før i 2032 dersom en regner med en avgangsalder på fylte
67 år. Dersom en skal imøtekomme behovet for å gjøre
det mer lønnsomt å arbeide for dagens 67-70-åringer,
må regelen om avkorting i pensjonen for aldersgruppen 67-70 år
fjernes nå. For disse er det ingen løsning å vente
på innføringen av modernisert folketrygd, da denne
ikke vil gjelde for dagens 67-70-åringer. Med tanke på den akutte
mangel på arbeidskraft det norske samfunnet opplever i
dag, er det etter disse medlemmers oppfatning helt
nødvendig å fjerne denne regelen nå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det framgår av St.meld.
nr. 5 (2006-2007) Opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden,
at Regjeringen tar sikte på at muligheten for fleksibelt
uttak av alderspensjon innføres fra 2010 også for
personer som får pensjonen beregnet etter gjeldende regelverk.
Hvordan dette skal gjennomføres, må utredes nærmere.
Det er foreløpig ikke tatt stilling til overgangsregler
for det nye alderspensjonssystemet i folketrygden og hvem det skal
gjelde for. Eksemplet over som tar utgangspunkt i at de som vil
omfattes av nytt system ikke er alderpensjonister før 2032,
er følgelig misvisende. Det er lagt opp til at fleksibilitet
fra 62 år skal gjelde fullt ut etter gammelt system fra
2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til sine merknader og forslag i forbindelse med
behandlingen av St.meld. nr. 5 (2006-2007) Opptjening og uttak av
alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det med tanke på den
akutte mangel på arbeidskraft som Norge opplever, er det
etter disse medlemmers oppfatning ingen grunn til å vente
med dette til 2010.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endringer i lov om folketrygd, slik at alle over 67 år
får utbetalt full opptjent pensjon uavhengig av hvor mye de
har i arbeidsinntekt."
Komiteen viser til at Regjeringen
varsler at den vil vurdere å øke den nåværende
aldersgrensen i arbeidsmiljøloven fra 70 til 72 år
(§ 15-7 fjerde ledd):
"Regjeringen vurderer å øke aldersgrensen
på 70 år i arbeidsmiljøloven, for eksempel
til 72 år. Regjeringen vil utrede dette spørsmålet
og drøfte det med partene i arbeidslivet og andre med interesse
i saken. Dersom det er grunnlag for det vil Regjeringen fremme en odelstingsproposisjon
med forslag om øket aldersgrense."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til hensvisningen til Arbeidslivslovutvalgets
vurderinger av å oppheve arbeidsmiljølovens bestemmelser
om aldersgrense ut fra ønsket om at seniorer kan delta
i arbeidslivet så lenge som mulig, og mener ut fra dette
det er riktig å få vurdert en økning
fra 70 til 72 år. Flertallet deler vurderingene
som er gjengitt i meldingen fra så vel arbeidstaker som arbeidsgiverhold,
om at det er rett å beholde en aldersgrense for å sikre
at ansattes arbeidskarriere kan avsluttes på en verdig
måte. Dette ble også framhevet fra flere i komiteens
høring i forbindelse med dens behandling av seniormeldingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre deler Regjeringens vurdering av at det å heve
aldersgrensen i arbeidsmiljøloven vil føre til
at flere står lenger i arbeid, og at det blir et insitament
for arbeidsgiverne til å legge til rette for at arbeidskapasiteten
til seniorene kan nyttes så lenge som mulig. I den vurdering
som Regjeringen skal gjøre av dette spørsmålet,
mener disse medlemmer det er grunn til å vurdere
grundig hvorvidt det faktisk er formålstjenlig å ha
en særskilt aldersgrense i arbeidsmiljøloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det ikke er grunnlag for en aldersgrense for å delta i
arbeidslivet. Dagens 70-årsgrense virker stigmatiserende
overfor seniorer og er direkte aldersdiskriminerende. Disse
medlemmer vil vise til det faktum at det er store variasjoner
mellom enkeltmennesker i alle aldersgrupper, også for dem
som har passert 70 år. Disse medlemmer mener
det er den faktiske medisinske tilstanden som må avgjøre
når en arbeidstaker skal ut av arbeidslivet, derfor bør
det ikke være en øvre aldersgrense for å delta
i arbeidslivet. Det bør være de samme reglene
for deltagelse i arbeidslivet uansett hvilken alder den enkelte
har.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om fjerning av alle lovbestemte aldersgrenser for yrkesdeltakelse."
Komiteen understreker betydningen
av at eldre arbeidstakere blir en høyere prioritert målgruppe
i arbeidslivets og myndighetenes tiltak for etterutdanning og kompetanseheving.
Arbeidstakere med 10-15 års muligheter for videre yrkeskarriere
opplever for ofte å ikke bli likeverdig vurdert med yngre
når det gjelder tiltak for å øke eller
oppdatere arbeidstakeres kompetanse. Meldingen viser til at seniorene
i arbeidslivet sier at det viktigste tiltaket for utsettelse av
pensjonering, er arbeidsgivere som ønsker at de skal jobbe videre.
Arbeidsgivere som legger til rette for kompetanseutviklingstiltak
for seniorene, gir positive signaler om at de fortsatt anses som
viktig arbeidskraft. Investering i kompetanse for eldre arbeidstakere
vil derfor mer enn betales tilbake i form av utsatt avslutning av arbeidsforholdet
ved siden av mer kvalifisert innsats. Komiteen viser
i denne sammenheng til meldingens understreking av at offentlige
virkemidler knyttet til kompetanse og livslang læring,
ikke må være diskriminerende overfor seniorene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at ordningen med ventelønn for nye tilfeller avvikles.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag, slik at kostnadene ved tidligpensjonering i offentlig sektor skal synliggjøres i den enkelte offentlige enhetens virksomhetsbudsjett.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge for at offentlig sektor kan redusere avgangen til AFP, gjennom konkrete tiltak for å holde den enkelte arbeidstaker i arbeid.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i lov om folketrygd, slik at alle over 67 år får utbetalt full opptjent pensjon uavhengig av hvor mye de har i arbeidsinntekt.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen sammen med partene i arbeidslivet og Senter for seniorpolitikk utrede ordninger som gir langtidsarbeidsledige arbeidstakere over 62 år muligheten til å gå tilbake til arbeidslivet, herunder skal lavere arbeidsgiveravgift og lønnstilskudd utredes.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 fremme forslag om å tilbakeføre satsen for arbeidsgiveravgift for personer over 62 år til samme nivå som for budsjettåret 2006.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen utrede, vurdere og legge frem forslag til en ny AFP-ordning basert på følgende:
-
– AFP-ordningen tilbakeføres til å gjelde de "tunge" yrkene
-
– vurderer hvilke kriterier som skal legges til grunn for "tunge" yrker
-
– utreder kostnadene ved at ordningen skal gjelde alle arbeidstakere som har "tunge" yrker
-
– utreder om, og hvordan de som i dag er omfattet av særaldersreglene, kan innbefattes i en ny AFP-ordning
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om fjerning av alle lovbestemte aldersgrenser for yrkesdeltakelse.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen fremme en lovsak for Stortinget med det siktemål å fjerne lovbestemte særaldersgrenser for ulike grupper. Stortinget ber Regjeringen videre om å gjøre det nødvendige arbeid for at aldersgrenser i arbeidslivet i fremtiden skal baseres på individuelle forhold.
Forslag fra Venstre:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge for en statlig prøveordning slik at kommuner med dårlig økonomi kan søke å finansiere tiltak for arbeidstakere over 62 år.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 6 (2006-2007) - om Seniorane - ein viktig ressurs i norsk arbeidsliv - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 20. mars 2007
fra arbeids- og sosialkomiteen der komiteen ber om departementets vurdering
av forslag fremmet i Dok. nr. 8:47 (2006-2007) som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer
i lov om folketrygd, slik at alle over 67 år får utbetalt
full opptjent pensjon uavhengig av hvor mye de har i arbeidsinntekt."
Et tilsvarende forslag ble fremmet av stortingsrepresentantene
Robert Eriksson, Kenneth Svendsen, Kari Kjønnås
Kjos, Siv Jensen og Harald T. Nesvik i Dok. nr. 8:61 (2005-2006).
Stortinget fattet 7. juni 2006 følgende vedtak
(nr. 387), jf. Innst. S. nr. 178 (2005-2006):
"Dokument nr. 8:61 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene
Robert Eriksson, Kenneth Svendsen, Kari Kjønnås
Kjos, Siv Jensen og Harald T. Nesvik om å belønne
dem som ønsker å bidra med sin arbeidskraft etter
fylte 67 år, slik at opptjent pensjon ikke avkortes mot
arbeidsinntekt - vedlegges protokollen."
I forbindelse med ovennevnte sak fra i fjor
ga jeg i brev av 27. april 2006 til arbeids- og sosialkomiteen følgende
redegjørelse for gjeldende regler:
"Folketrygdloven § 19-6 har regler
for alderspensjon mellom 67 og 70 år. Pensjonen ytes uavkortet
dersom pensjonisten i tillegg til pensjonen har en årlig
pensjonsgivende inntekt mindre enn to ganger grunnbeløpet,
dvs. 121 398 kroner med gjeldende grunnbeløp.
Er inntekten høyere enn to ganger grunnbeløpet,
går 40 pst. av overskytende inntekt til fradrag i pensjonen.
Det opptjenes pensjonspoeng av pensjonsgivende inntekt i årene
pensjonisten fyller 67, 68 og 69 år.
Reglene
om avkortning av alderspensjon mellom 67 og 70 år har vært
forbedret flere ganger gjennom årene for å gi
eldre arbeidstakere mer igjen for arbeidsinnsatsen. Formålet
har vært å stimulere denne arbeidsgruppen til å stå lenger
i arbeid. Dagens regler fører til at de aller fleste vil
tjene på å arbeide etter fylte 67 år."
Med dagens grunnbeløp kan man ha pensjonsgivende
inntekt opp til 125 784 kroner før alderspensjonen
avkortes.
Som jeg ga uttrykk for i ovennevnte brev, er
det viktig å fortsette arbeidet med å legge til
rette for at alle skal stå lenger i arbeid enn i dag, samtidig
som pensjonssystemet bør være fleksibelt.
Jeg viser til St.meld. nr. 5 (2006-207) der
Regjeringen har lagt fram forslag til fleksibel alderspensjon i folketrygden.
Det foreslås blant annet at det skal kunne tas ut hel eller
delvis alderspensjon fra fylte 62 år, og at alderspensjon
og arbeidsinntekt skal kunne kombineres uten at pensjonen avkortes.
Det framgår av meldingen at Regjeringen tar sikte på at
mulighetene for fleksibelt uttak av alderspensjon innføres
fra 2010 også for personer som får pensjonen beregnet
etter gjeldende regelverk. Hvordan dette skal gjennomføres,
må utredes nærmere. I opplegget til ny fleksibel
alderspensjon vil pensjonisten "betale" for tidliguttak ved at pensjonen
blir lavere. Det vil alltid lønne seg å arbeide
og tjene opp pensjon i flere år. Etter dagens regelverk
er pensjonen derimot fullt opptjent etter 40 år, slik at videre
arbeid sjelden vil gi noe høyere pensjon.
Hvordan endringer i avkortningsreglene vil påvirke arbeidstilbudet,
er ikke entydig. Enkelte som ellers ville trukket seg helt eller
delvis tilbake fra arbeidsmarkedet, kan ønske å jobbe
noe mer dersom avkortningsreglene blir lempeligere eller faller
bort. På den andre siden blir det da mer lønnsomt å gå fra
full yrkesdeltaking til en kombinasjon av arbeid og trygd. I tillegg
kan en rekke andre faktorer enn avkortingsregler påvirke pensjonistenes
arbeidsatferd. For eksempel vil mange pensjonister i offentlig sektor
være omfattet av supplerende pensjonsordninger med andre
regler enn i folketrygden. Per 31.03.2007 tok 96,1 pst. av alle
67-69-åringer ut full alderspensjon, og rommet for økt
pensjonering i denne aldersgruppen er dermed relativt begrenset.
Det finnes en studie fra Stiftelsen for samfunns-
og næringslivsforskning i Bergen (SNF) som kan tjene som
illustrasjon. Den gjelder virkningene av en endring i avkortningsreglene
for alderspensjonister mellom 67 og 70 år som ble innført
fra 1997. Avkortningsprosenten ble da redusert fra 50 til 40 pst.
av inntekt over grunnbeløpet, og en regel om at summen
av pensjon og arbeidsinntekt ikke skulle overstige tidligere arbeidsinntekt
ble fjernet.
Analysen viste at andelen alderspensjonister
med arbeidsinntekt var relativ stabil før og etter regelendringen.
Det var imidlertid en viss økning i antall alderspensjonister
som hadde arbeidsinntekt over 1G. Men selv etter regelendringen
hadde de fleste alderspensjonister som var i arbeid inntekt godt
under l G (60 pst. hadde inntekt under 1/2 G). SNF beregnet
også sannsynligheten for at alderspensjonister hadde arbeidsinntekt
før og etter regelendringen. Resultatene av denne analysen
viser at endringen i avkortingsreglene trolig resulterte i noe økt
arbeidstilbud blant alderspensjonistene.
I opplegget til ny folketrygd med fleksibelt
uttak av pensjon fra 62 år og alleårsopptjening
er det som nevnt ovenfor lagt til grunn at en fritt skal kunne kombinere arbeid
og pensjon. Dette vil ha positive effekter på arbeidstilbudet.
Effekten vil imidlertid trolig være størst for
yngre arbeidstakere der yrkesdeltakelsen blant dem som kan ta ut
pensjon, er høyere. Om lag halvparten av arbeidstakere
mellom 50 og 66 år oppgir at mindre arbeidsmengde og redusert
arbeidstid har stor betydning for å kunne være
yrkesaktive fram til pensjoneringsalder.
Per 31.03.07 var det 106 400 alderspensjonister
i alderen 67-69 år i Norge. Av disse tok 96,1 pst. ut full alderspensjon,
mens 3,9 pst. (4 094 pensjonister) fikk pensjonen avkortet
på grunn av arbeidsinntekt. Gjennomsnittlig årlig
pensjon etter avkortning var om lag 122 500 kroner. Før
avkortningen var gjennomsnittspensjonen for denne gruppen 196 500
kroner. Merutgiftene ved fjerne avkortningsreglene anslås
på denne bakgrunn til 300 mill. kroner.
Ved en del tidligere beregninger har personer
i aldersgruppen 67-69 år uten pensjonsutbetaling ikke vært
tatt med. Dette gjelder i dag om lag l pst. av aldersgruppen (om
lag 1 050 personer). Det er anslått at disse personene
vil få en pensjon på gjennomsnittlig 189 000
kroner, dvs. i alt anslagsvis 200 mill. kroner på årsbasis
dersom avkortingsreglene fjernes. Merutgiftene for folketrygden
ved å oppheve ordningen med avkorting av pensjon mot arbeidsinntekt
kan dermed anslås å utgjøre i alt 500
mill. kroner på årsbasis.
Økt pensjon på i alt 500 mill.
kroner vil gi økte skatteinntekter, som kan anslås
til 165 mill. kroner. Isolert sett blir samlede merutgifter for
staten anslagsvis 335 mill. kroner.
Det har i denne omgang ikke vært mulig å anslå på en forsvarlig
måte hvor mye mer pensjonistene vil arbeide som følge
av en slik regel. Hvor mye skatteinntektene vil øke totalt
sett, avhenger videre av i hvilken grad økt arbeidstilbud
fra dem over 67 år vil fortrenge annen arbeidskraft.
Regjeringen arbeider fortløpende med
pensjonsreformen, herunder med å utrede de endringene som
er nødvendig innenfor dagens system. Dette er et omfattende
arbeid, og det et viktig å komme fram til gode og helhetlige
løsninger.
Avkortningsreglene for alderspensjonister i
aldersgruppen 67-69 år må vurderes i forbindelse
med statsbudsjettet. Spørsmålet må imidlertid
utredes nærmere før det tas stilling, og jeg ber
om at Regjeringen ikke pålegges å gjøre
endringer før saken er nærmere utredet og vurdert.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 15. mai 2007
Karin Andersen
leder |
Martin Engeset
ordfører |