I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsproposisjon om forsøk med gratis riksveifergesamband på strekningene:
-
– E39 Solevåg-Festøy i Møre og Romsdal
-
– E6 Bognes-Skarberget i Nordland
-
– E39 Lote-Anda i Sogn og Fjordane
-
– Rv 544 Sunde-Ranavik-Skjersholmane (Hodnanes/Jektevik)i Hordaland.
II
Stortinget ber Regjeringen innarbeide nødvendige bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett, slik at prøveprosjektene kan igangsettes i andre halvår 2007."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 9. mai fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Flertallet viser til at statsråden vil komme tilbake til spørsmålet om gratis ferje i budsjettproposisjonen for 2008, og at dette etter hennes mening er det tidligste realistiske tidspunkt for en eventuell forsvarlig avklaring av budsjettmessige og andre forhold rundt forsøk med gratis ferje.
Flertallet har for øvrig ingen merknader og foreslår at Dokument nr. 8:54 (2006-2007) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser til rapport fra Møreforskning Molde AS, rapport 0614 "Gratis bruk av ferjer - mulige varianter" skrevet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og ferdigstilt 2. februar 2007.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil gjøre bruken av riksvegferjer gratis og ser på riksvegferjene som en del av vegen. Disse medlemmer er derfor fornøyd med at oppdraget med å utrede gratis bruk av ferjer nå er ferdig, og at den gir en nokså inngående kvantitativ analyse av hvordan gratis ferjer kan slå ut på etterspørselen og følgelig også på kostnadene.
Disse medlemmer har riktignok også merket seg at forskerne mener gratisferje på alle ca. 100 riksvegferjestrekninger vil gi en etterspørselsøkning på rundt 45 pst. Disse medlemmer stiller seg kritisk til denne antagelsen, som også medfører en merkostnad på nesten 500 mill. kroner av en samlet anslått kostnad på 1,7 mrd. kroner. Disse medlemmer antar at trafikkveksten pga. gratisferje vil bli betydelige. En trafikkvekst på 10 pst. vil gi en samlet prislapp på ca. 1 350 mill. kroner på årsbasis for samtlige riksvegferjer dersom disse skal gjøres gratis.
Disse medlemmer har videre merket seg Møreforsknings klare anbefaling om å iverksette prøveordning for å få erfaringsbakgrunn for fullskala gjennomføring av et opplegg med gratis riksvegferjer. Det heter i rapporten: "Vi vil derfor tilrå at man setter sammen et knippe av samband med litt ulike karakteristika for å få en bredere erfaring med gratis bruk av ferjer."
Disse medlemmer vil peke på at det er denne anbefalingen forslagsstillerne har fulgt. Disse medlemmer ønsker igangsatt et prøveprosjekt med gratis riksvegferjer på 4 ulike samband i 4 fylker. Det blir god geografisk spredning og utprøving av ferjesamband av ulik type. Disse medlemmer mener at det for Fremskrittspartiet er viktig å komme i gang alt høsten 2007 for å få den erfaringen som trengs for å kunne innføre gratis riksvegferjer over hele landet så fort som råd er. Disse medlemmer har merket seg statsrådens kommentar til forslaget i brev av 9. mai 2007 til komiteen der det bl.a. heter:
"Forslaget må karakteriseres som noe lettvindt, da man vil starte opp uten å sikre at de utvalgte samband gir mest erfaringsgrunnlag i forhold til de ressurser som settes inn. Det må også lages et praktisk opplegg for gjennomføring av forsøk, herunder for forsøkets varighet og opplegget for evaluering. Dette er forhold som ikke er berørt i ovennevnte Dok. 8 forslag."
Disse medlemmer viser igjen til Møreforsknings rapport 0614 og til anbefalingen der om prøveordning. Disse medlemmer har den oppfatning at de foreslåtte ferjesambandene vil gi godt erfaringsgrunnlag gjennom en prøveordning. Disse medlemmer mener at en prøveordning bør startes opp i inneværende år.
Disse medlemmer viser til representantforslagets ordlyd I og II.
Del I ber om egen proposisjon om forsøk, der praktisk opplegg og opplegg for evaluering selvsagt må inngå. Dette er det Samferdselsdepartementets oppgave å utrede og legge frem i en proposisjon.
Del II viser til finansiering i revidert statsbudsjett. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2007 der det legges inn penger til oppstart av forsøk fra høsten 2007. Disse medlemmer registrerer derfor at statsrådens omtale av forslaget fremstår som noe lettvint, særlig fra en statsråd som kommer fra Senterpartiet som i likhet med Fremskrittspartiet ønsker innført gratis riksvegferjer.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen:
-
-
– E39 Solevåg-Festøy i Møre og Romsdal
-
– E6 Bognes-Skarberget i Nordland
-
– E39 Lote-Anda i Sogn og Fjordane
-
– Rv 544 Sunde-Ranavik-Skjersholmane (Hodnanes/Jektevik)i Hordaland.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen:
– E39 Solevåg-Festøy
i Møre og Romsdal
– E6 Bognes-Skarberget i Nordland
– E39 Lote-Anda i Sogn og Fjordane
– Rv 544 Sunde-Ranavik-Skjersholmane
(Hodnanes/Jektevik)i Hordaland.
Komiteens innstilling fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:54 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Harald T. Nesvik, Kenneth Svendsen og Arne Sortevik om å igangsette prøveprosjekt med gratis riksveiferger på én strekning i hvert av fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal samt Nordland - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 16. april 2007
fra Transport- og kommunikasjonskomiteen der Dokument nr. 8:54 (2006-2007)
er vedlagt.
I ovennevnte forslag foreslås det at
regjeringen skal:
1. Legge fram en egen
stortingsproposisjon om forsøk med gratis riksvegferje
på strekningene:
– E39
Solevåg - Festøy i Møre og Romsdal
– E6 Bognes - Skarberget i Nordland
– E39 Lote - Anda i Sogn og Fjordane
– Rv 544 Sunde - Ranavik - Skjersholmane (Hodnanes/Jektvik)
i Hordaland.
2. Innarbeide nødvendige bevilgninger
i revidert nasjonalbudsjett, slik at prøveprosjektet kan
igangsettes 2. halvår 2007.
Jeg registrerer at representantene Hoksrud,
Nesvik, Svendsen og Sortevik er positiv til å prøve
ut ordninger med gratis ferje. Jeg har imidlertid merket meg at
det i forslaget legges opp til å ta stilling til hvilke
samband som skal inngå i en prøveordning med gratis
ferje, før det tas stilling til kostnadene forbundet med
dette. Forslaget må karakteriseres som noe lettvindt, da
man vi starte opp uten å sikre at de utvalgte samband gir
mest mulig erfaringsgrunnlag i forhold til de ressurser som settes
inn. Det må også lages et praktisk opplegg for gjennomføring
av forsøk, herunder for forsøkenes varighet og
opplegg for evaluering. Dette er forhold som ikke er berørt
i ovennevnte Dok. 8 forslag.
Som kjent har jeg lagt opp til å komme
tilbake til spørsmålet om gratis ferje i budsjettframlegget
for 2008. Jeg mener at dette er det tidligste realistiske tidspunkt,
dersom det skal foretas en forsvarlig avklaring av budsjettmessige
og andre forhold rundt forsøk med gratis ferje.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. mai 2007
Per Sandberg
leder |
Jan Sahl
ordfører |