Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og
Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Torill Ø.
Hanssen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Saxi, har merket seg at forslagsstillerne er bekymret
for tryggheten i norske byer. Komiteen er enig i
at vi har som mål at vi i Norge skal føle oss
trygge både i bygd og by. Storbyene har allikevel særlige
utfordringer. Spørsmålet blir hvilke tiltak vi
skal satse på for å nå målet.
Komiteen mener at for å nå målsettingen
om tryggere byer, er forebyggende arbeid viktig. Komiteen viser
til prosjektet Sammen lager vi et trygt Oslo (SaLTo) i noen bydeler
i Oslo - som er 1 av 4 prosjekter som til sammen utgjør
tiltaket "Oppfølgingsteam", der staten samfinansierer de
4 prosjektlederne med kommunene. (De 3 andre prosjektstedene er
Kristiansand, Stavanger og Trondheim.) SaLTo er basert på erfaringene
fra SLT-arbeidet (Samarbeid om Lokale kriminalitetsforebyggende
tiltak) som er et samarbeid mellom kommune og politidistrikt, nå innført
i ca. 170 kommuner/bydeler. SLT-samarbeid er etablert i
alle Oslos bydeler. Det er tilsatt SaLTo-koordinatorer i hver bydel og
barnevernskonsulenter ved hver politistasjon. Dette arbeidet fører
til at ulike instanser som er i kontakt med utsatt ungdom koordinerer
sine aktiviteter, og kan komme inn med ulike forebyggende tiltak
og annen oppfølgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at enkelte av de fremlagte forslagene er regulert i lov allerede
i dag. Flertallet viser til at kommunene har et selvstendig
ansvar for skjenkepolitikken, og at det eksisterer lovhjemler for å begrense antall
skjenkesteder og åpningstider. Flertallet vil derfor
oppfordre aktuelle bykommuner til å ta i bruk lovverket
for om nødvendig å redusere antall skjenkesteder
og åpningstidene i utsatte områder.
Politiet har en viktig rolle i dette arbeidet,
og flertallet ser at en økt satsing på politiet
generelt samt økt opptak på politihøyskolen
hvor vi også har fokus på å få inn
elever med minoritetsbakgrunn, er rette veien å gå.
Flertallet viser i denne sammenheng
til statsrådens svarbrev til komiteen (jf. vedlagte brev
av 16 april 2007) og statsrådens kommentar til
de enkelte forslag. Flertallet støtter statsrådens
tilnærming til de ulike forslagene og anbefaler at forslagene
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den klare oppfatning at når forvaltning
av skjenkeloven er tillagt kommunene, er det opp til kommunene selv å bestemme
hvordan loven skal forvaltes innenfor de rammer som loven tilsier. Disse
medlemmer mener derfor at en inngripen i skjenkeloven som
forslagsstillerne legger opp til, vil være en overstyring
av lokaldemokratiet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at lovverket er godt nok som det er i dag, og det er opp til kommunene å bruke
lovverket på en hensiktsmessig måte.
Disse medlemmer mener et godt
prinsipp er at en skjenkebevilling skal være lett å få og
lett å miste.
Disse medlemmer vil henvise til
riksadvokatens rundskriv nr. 2/2000 når det gjelder
bruk av provokatører. Disse medlemmer mener
at bruk av barn og unge som provokatører i skjenkekontroll
vil være svært uheldig, og disse medlemmer vil
ikke støtte et slikt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser store problemer med forslag nr. 7
der forslagsstillerne vil at inndraging av skjenkebevilling også skal
gjelde for lokalet/adressen der skjenking foregår.
En skjenkebevilling er knyttet opp mot bevillingshaver, og eier
av lokalet har ingen kontrollmyndighet overfor denne. Eier av lokalet
vil med dette forslaget bli straffet for forhold som ligger utenfor
eiers kontroll. Disse medlemmer kan ikke under noen
omstendighet gå inn for en ordning der noen straffes for
det andre har gjort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å tilrettelegge for mer tilstedeværende
politi, samtidig bør man vurdere å justere politiets
måleparametere slik at det kan legges større vekt
på det forebyggende arbeidet.
Disse medlemmer ser nødvendigheten
av en differensiert politiutdanning, og viser til merknader i Innst.
S. nr. 145 (2005-2006), jf. St.meld. nr. 42 (2004-2005) Politiets
rolle og oppgaver.
Disse medlemmer er enige i at
det må satses på rekruttering til politiyrket,
men er derimot ikke tilhengere av å bruke kvotering som
virkemiddel. Disse medlemmer mener samtidig det er
viktig at politiet skaffer seg kompetanse i forhold til minoritetskriminalitet.
Disse medlemmer er også enige
i at det skal innføres en strategi for nulltolleranse og
rask bøtelegging og innføring av forenklede forelegg
for en del ordensforstyrrelser mv. Disse medlemmer viser
også her til Innst. S. nr. 145 (2005-2006).
Når det gjelder forslag 14 og 15 vil disse
medlemmer vise til Innst. O. nr. 72 (2004-2005), jf. Ot.prp.
nr. 90 (2003-2004) Lov om straff (straffeloven), og støtter
intensjonen i forslagene.
Disse medlemmer vil støtte
forslagene 9, 10, 11, 13, 14 og 15. Forslagene 1-8, 12 og 16 støttes
ikke.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
støtte forslagene 9, 10, 11, 12 og 15, men går
imot forslagene 1-8, 13, 14 og 16. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å tilrettelegge for trygge og
trivelige lokalsamfunn ved å satse bredt på tiltak
og områder som fremmer trivsel, trygghet og gode liv. Forsvar
av det lokale selvstyret innebærer respekt for at lokale
politikere vil kunne ta ulike beslutninger tilpasset muligheter
og utfordringer i den enkelte kommune. Disse medlemmer mener økt
grad av "fjernstyring" gjennom mer detaljerte lover ikke er en egnet
fremgangsmåte for å fange opp problemstillinger
som kan variere fra kommune til kommune. Derfor bør statlige
myndigheter avstå fra innføring av nye lover og
regelverk som frarøver lokalpolitikerne initiativ og uthuler
ansvaret for utvikling av eget lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er likevel positive til at den nye plan-
og bygningsloven utformes slik at den gir veiledning til lokalpolitikerne
om kriminalitetsforebyggende tiltak. Loven kan bli et nyttig verktøy
for fysisk planlegging der tanken må være å utforme
et oversiktlig og inkluderende lokalsamfunn uten voksentomme rom som
inviterer til uønsket atferd og kriminalitet.
Disse medlemmer erkjenner at økt
tilgjengelighet av alkohol og mange skjenkesteder kan være
kilde til økt uro. Det er derfor viktig at kommunenes skjenkepolitikk
er forankret i lokale planer som både har retningslinjer
for skjenkesteder og skjenketider og om den kontrollvirksomhet som
skal utøves for å sjekke at reglene for salg og
skjenking overholdes. Disse medlemmer mener forslaget
om bruk av ungdom under 18 år og provokasjon som metode,
er et helt uaktuelt virkemiddel i denne sammenheng. Kontrollvirksomhet
etter alkoholloven må ta utgangspunkt i etablerte aldersgrenser
for kjøp/salg av alkohol. Videre må det
være selvsagt at det ikke for dette formål kan introduseres
metoder som er på siden av hva selv norsk politi kan benytte
seg av. I tillegg er det viktig at kontrollørene på stedet
kan opptre med den nødvendige autoritet dersom lovbrudd
avdekkes. Disse medlemmer vil videre understreke
at effektive kontrolltiltak må suppleres med retningslinjer
om sanksjoner for de tilfeller der det avdekkes brudd på salgs-
og skjenkebestemmelsene. Det skal være like lett å miste bevilling
som å få bevilling. En mer effektiv salgs- og skjenkekontroll
vil kunne lede til flere inndragninger av salgs- og skjenkebevillinger. Disse
medlemmer mener dette vil virke oppdragende og ha en positiv
forebyggende verdi for hele lokalsamfunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
opptatt av at det etableres politiråd i kommunene. Dette
vil gi en møteplass for politiet og kommunen der det bl.a. vil
være naturlig å ta opp spørsmål
knyttet til forebyggende arbeid i bred forstand. Evaluering av lokal
alkoholpolitikk vil her høre naturlig hjemme. Som eksempel
på dette vil disse medlemmer spesielt peke
på det samarbeidet som er innledet i Oslo mellom byrådet,
politiet og serveringsnæringen for å få bukt
med de useriøse i bransjen, skjerpe kontrollen med at skjenkebestemmelsene
overholdes og for å motvirke sammenstimling av store folkemengder
ved stengetid. Mindre konsentrasjon av skjenkesteder og en kombinasjon
av utesteder med ulike aldergrenser i samme område, kan
ifølge politiet være en vei å gå for å dempe
gemyttene.
Disse medlemmer er videre kjent
med at politiet, gjennom sin statistikk, har påvist en
tendens der det i byer og større sentra er stor hyppighet
av bl.a. voldsepisoder i tilknytning til salgssteder for mat som holder åpent
etter at steder med alkoholservering har stengt. Dette er også bakgrunnen
for at lokalpolitikere har ytret ønske om en løsning
der åpningstider etter serveringsloven og skjenketider
etter alkoholloven kan harmoniseres; eventuelt at serveringssteder
for mat kan stenge tidligere for å unngå at folk
fristes til å bli værende igjen i sentrum etter
at puber og barer er stengt. Disse medlemmer vil
vise til at Stortingets utredningsseksjon i en utredning av 17. april
2007, på oppdrag fra André Oktay Dahl, har påpekt
at den enkelte kommune har en videre adgang til å utvide
eller innskrenke skjenketider for serverings- og utesteder etter
alkoholloven enn etter serveringsloven. Med bakgrunn i dette vil disse
medlemmer be Regjeringen foreta en gjennomgang av henholdsvis
serveringsloven og alkoholloven for å rydde av veien formelle
hindre for at kommuner kan beslutte differensierte stengetider for
mat og alkohol og fremmer dette forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av serveringsloven og alkoholloven med sikte på å legge
til rette for at kommuner som ønsker det kan få adgang
til å praktisere åpnings-/stengetider
på en måte som kan forebygge kriminalitet og minske
risikoen for voldsbruk på steder der dette er et problem."
Disse medlemmer deler forslagsstillernes bekymring
over at det ikke har lyktes å rekruttere flere studenter
fra innvandrermiljøene til politihøyskolen fordi
dette svekker politiets evne i dag og i fremtiden til god kommunikasjon
med slike miljøer, samtidig som dette vanskeliggjør
et mer målrettet forebyggende politiarbeid.
Disse medlemmer vil vise til
justisministerens svarbrev av 16. april 2007 til komiteen
der det fremgår at politihøgskolen skal gjennomføre
prosjektet "Ut i felten". Målet er å markedsføre
politiutdanningen overfor unge innvandrere i utvalgte miljøer.
Det er en utbredt oppfatning at politiet vil stå bedre
rustet til å takle kriminalitet med et større
innslag av politistudenter med minoritetsbakgrunn. Det er derfor
nødvendig å etterlyse flere og mer kreative tiltak
for å nå ut i innvandrermiljøer med nødvendig
informasjon som kan motivere innvandrerungdom til å ta
utfordringen og søke politiutdanning.
Disse medlemmer vil vise til
at spørsmålet om en mer differensiert politiutdanning
ble grundig drøftet da Stortinget behandlet St.meld. nr.
42 (2004-2005) våren 2006. Høyre tok den gang
til orde for å få utredet saken for å kartlegge
hvordan en mer differensiert utdanningsmodell kan frigjøre
verdifulle politiressurser til det høyest prioriterte politiarbeidet,
dvs. at mindre krevende oppgaver tenkes ivaretatt av personell med
kortere utdanning/kurs, der også denne type opplæring
foregår i Politihøyskolens regi. Disse
medlemmer kan bare konstatere at en slik utredning ble avvist
av de rødgrønne regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter forslagsstillerne når
det tas til orde for en mer offensiv politistrategi bygget på nulltoleranse
og rask reaksjon. Skal vi skape trygghet må vi reagere
raskt og tydelig slik at ingen tror at kriminalitet lønner
seg. Samfunnet må tydelig signalisere at lovbrudd er uakseptabelt
og ikke kan få passere uten at det får konsekvenser
for lovbryteren. Enhver lovbryter uansett alder og livssituasjon
må møtes med en tilpasset reaksjon med utgangspunkt
i lovbruddets art. Slik grensesetting har særlig stor verdi
i forhold til å forhindre at unge mennesker innleder en
kriminell karriere.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
fremheve Høyres forslag om "nulltoleranse mot narkotika" som
et klart signal om at alle lokalsamfunn, fra Oslo til Måsøy,
må ta opp kampen og slå tilbake mot miljøer der
narkotika omsettes og brukes fordi vi vet at selv beskjedent misbruk
kan få fatale konsekvenser. Samtidig er det viktig å understreke
at dette ikke innebærer nulltoleranse mot narkomane og
at disse medlemmer vil trappe opp satsingen på rehabilitering
og habilitering slik at narkomane og andre som trenger det, kan
få hjelp til å stable livet sitt på beina
igjen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er i likhet med forslagsstillerne opptatt
av et tilstedeværende politi, og deler den oppfatning at
synlig politi samtidig er en god forebyggende strategi. Utviklingen
i distriktene med utstrakt bruk av reservetjeneste som for eksempel
i Kirkenes nå i 2007, vil sannsynligvis medføre
at politiet skal over på en tjenestemodell som betyr sovende
politifolk på hjemmevakt. Dette vil slik politiet lokalt
ser det, gi lengre utrykningstid og svekke beredskapen og er klart
i utakt med lokalsamfunnets forventninger. Høyre og Fremskrittspartiet
har varslet at disse partiene i Revidert nasjonalbudsjett våren
2007, vil foreslå en vesentlig økning til politiet
slik at ledige politistillinger kan besettes og bidra til en mer
tilfredsstillende politiberedskap i så vel Oslo som resten
av landet.
Et slagkraftig politi er en grunnleggende forutsetning for å kunne
ta opp kampen mot alvorlig organisert kriminalitet og den uverdige
handelen med mennesker som også involverer Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
her også henvise til Dokument nr. 8:39 (2006-2007) "Om å gi
hjemmelsgrunnlag til politiet for å gripe inn overfor frembydelse
av seksuelle tjenester, organisert tigging, m.v." Saken inneholder
ulike forslag til tiltak for å gjøre Oslo til
en tryggere og triveligere by å bo og ferdes i for alle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener frivillig innsats i lokalsamfunnet
har en egenverdi. Samtidig representerer frivillig sektor store
ressurser som engasjerer mange og representerer et uvurderlig bidrag
til å holde lokalsamfunnet i gang både sosialt
og kulturelt. Engasjement i forhold til medmennesker, enkeltpersoner
og grupper i lokalmiljøet bidrar til et rikere liv og fremmer
sosialt ansvar og tilhørighet. Disse medlemmer vil
peke på at frivillige gjør en stor jobb i forhold
til besøkstjenester i fengslene, hos funksjonshemmede og
på eldreinstitusjoner. Frivillige er tungt engasjert i
forebyggende arbeid blant barn og unge som f.eks. natteravning og
rusfrie ungdomstiltak samt ulike lavterskel-tiltak som inkluderer
rusmiddelmisbrukere og psykisk syke. Disse medlemmer mener
det er viktig at kommunene anerkjenner verdien av frivillig arbeid.
Kommunen må komme i dialog med de frivillige kreftene for å få til
best mulig samarbeid og tilrettelegging slik at den frivillige innsatsen
kan videreføres i årene fremover. Samtidig må vi
erkjenne at trygghet ikke alene er kommunenes ansvar. Trygge lokalsamfunn
handler om samfunnsansvar og om at hver og en av oss tar vår
del av ansvaret for at lokalsamfunnet er et godt sted å bo
for alle.
Disse medlemmer viser for øvrig
til justisministerens svarbrev til komiteen 16. april 2007
og mener forslag som innebærer endringer i straffenivå med
fordel kan sluses inn i det pågående arbeidet
i Justisdepartementet om den spesielle delen av straffeloven.