Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og
Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, ser
viktigheten av at Ombudsmannsnemnda har det formål å bidra
til å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets
personell og behandle sakstema av prinsipiell karakter eller som
har allmenn interesse. Videre er komiteen opptatt
av at nemnda ved sin virksomhet skal bidra til å effektivisere
Forsvaret. Komiteen erindrer at dette formål
og resultat har fremkommet gjennom tidligere års dokumenter
fra nemnda.
Komiteen ser med bekymring på at
det under nemdas 5 befaringer i 2006 har fremkommet reaksjoner på at
de økonomiske/regnskapsmessige prosedyrene i Forsvaret
ikke synes å fungere tilfredsstillende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
vil her vise til St.meld. nr. 10 (2005-2006) om Økonomisk
styring i Forsvaret, og Innst. S. nr. 176 (2005-2006), og de tiltak
som er gjennomført for å bedre økonomistyringen
i Forsvaret. Flertallet vil også vektlegge
betydningen av at midlene som tildeles over forsvarsbudsjettet,
forvaltes på en totaløkonomisk god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at dette først og fremst er fremført av avdelingene
som hevder at de økonomiske ressursene ikke dekker oppgavene
som skal løses. Videre legger disse medlemmer merke
til at det fremkommer synspunkter om at det altfor lenge har vært drevet
etter prinsipper som betegnes som "bedriftsøkonomi på avveier".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at det gjennom befaringer og informasjonsbesøk
har fremkommet at det knytter seg en del problemer til horisontal
samhandel. Flertallet viser her til at systemet med
horisontal samhandel i Forsvaret blant annet har bidratt til reduserte
kostnader, samtidig som det har gitt enkelte dysfunksjonelle utslag. Flertallet viser
til at Forsvarsdepartementet derfor har gjennomført en
evaluering av systemet og avdekket forbedringspotensial knyttet
til hvordan samhandelen er blitt praktisert. Flertallet viser
i denne forbindelse til St.prp. nr. 1 (2006-2007), hvor Regjeringen
ga en tilbakemelding på evalueringen og gjorde rede for
at det er iverksatt forbedringstiltak, samt at flere tiltak vil
bli fulgt opp i 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
til etterretning at dette særlig synes å brukes
om en åpenbar og generell misnøye med oppleggene
med horisontal samhandling. Disse medlemmer er bekymret
over disse signaler. Horisontal samhandling har vært en
av kjerneomleggingene innen logistikk i Forsvaret, og disse
medlemmer er undrende til at en slik innføring
fortsatt vekker misnøye. Disse medlemmer forutsetter
at Forsvarsdepartementet foretar en kontinuerlig kvalitetssikring
og vurdering av de innførte rutiner og kvalitetsverktøy,
og at dette derfor ikke vil fremstå som en utfordring i fremtiden.
Komiteen merker seg
at mange avdelinger har vakante stillinger som ikke blir besatt. Komiteen er i
denne sammenheng bekymret over at reduksjonene i årsverk
kan gjøre organisasjonen sårbar i forhold til vernebestemmelsene
Helse-Miljø-Sikkerhet (HMS). Komiteen ser
problemstillingen i synspunktet om at det har vært for
stor fokus på "antall hoder" i Forsvaret, og for liten
fokus på arbeidsoppgavene som skal løses. Komiteen er
derfor tilfreds med at det her synes som om det er en bedret situasjon.
Samtidig er det vesentlig at det fortsatt holdes god kontroll med
utviklingen i Forsvarets driftskostnader.
Komiteen merker seg at problemer
med tilgang på leger, sykepleiere og sykevoktere fortsatt
ikke er helt tilfredsstillende løst. Komiteen er
i likhet med nemnda opptatt av at soldatene skal få et
tilfredsstillende legetilbud under tjenesten. Komiteen setter pris
på at temaet "senskader etter internasjonale operasjoner"
også i 2006 har stått sentralt i nemndas arbeid.
Komiteen viser til at det er
etablert en Nasjonal millitærmedisinsk poliklinikk som
skal gi medisinsk oppfølging og sørge for at veteraner
som har fått fysisk og/eller psykisk skade, blir
henvist til videre relevant behandling ved behov. Komiteen viser
videre til prøveprosjektet for psykiatrisk/psykosomatisk
oppfølging av soldater som har fått psykiske belastningsskader
etter internasjonale operasjoner, som videreføres i 2007,
jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007). Prøveprosjektet skal dokumentere
behov for helsetjenester blant Forsvarets veteraner og soldater,
i tillegg til at effekten av behandlingen skal evalueres. Komiteen mener
det er viktig at dette følges opp videre. Komiteen viser
samtidig til at det er det sivile helsevesenet som må ha
hovedansvaret for helsetjenester i Norge, og at det verken er mulig
eller ønskelig å etablere et eget helsevesen i
Forsvaret, parallelt med det sivile. Komiteen viser
for øvrig til at Forsvarsdepartementet har et samarbeid med
Helse- og omsorgsdepartementet for å sikre at tiltak overfor
veteraner er godt samordnet mellom det sivile helsevesen og Forsvaret. Komiteen viser
til at det, så langt nemnda kan se, har vært en
positiv utvikling hva angår medisinsk personell i internasjonale operasjoner.
Komiteen er bekymret over at
det fortsatt er en mangel på sanitetsressurser og mangel
på medisinsk personell med tilstrekkelig kompetanse. Komiteen ser
i likhet med nemnda de negative implikasjoner dette kan ha for Forsvarets
medisinske kvalitet og kapabilitet.
Komiteen tar til etterretning
at mangelfull rapportering om disiplinærsituasjonen også i
2006 har vært urovekkende. Komiteen er her
enig med nemnda i at den mangelfulle rapporteringen er uakseptabel,
er bekymret for denne situasjonen og forutsetter at dette er forhold
som rettes opp.
Komiteen merker seg at Ombudsmannen
i 2006 har behandlet 78 registrerte klagesaker mot 106 saker året
før, og registrerer denne positive utviklingen.
Komiteen tar til orientering
at omstillingen og nedbemanningen i Forsvaret ikke har medført
noen økning i antallet skriftlige klagesaker fra befalet,
og det er heller ingen nevneverdig økning i antallet klager
fra det sivile personell i Forsvaret.
Komiteen merker seg at resultatene
fra Vernepliktsundersøkelsen 2006 viser en utvikling i
positiv retning og at førstegangstjenesten oppleves som meningsfylt,
og den enkeltes trivsel er generelt økende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at Vernepliktsundersøkelsen også har
avdekket at 18 prosent av soldatene helt eller delvis er uenig i
at sikkerheten blir ivaretatt til enhver tid og anledning. Flertallet vil
understreke at sikkerheten til personellet skal ha høy
prioritet, og at det er viktig at soldatene opplever at dette tas
på alvor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at det har vært avdekket kritikkverdige
forhold vedrørende de vernepliktiges arbeidssituasjon og
sikkerhet. Disse medlemmer forventer at dette vil
bli grepet fatt i og brakt i orden.
Komiteen er fornøyd
med at Norsk narkotikapolitiforening (NNPF) har trukket frem Forsvaret
som en virksomhet med suksess i sitt narkotikaforebyggende arbeid.