EØS-komiteen vedtok 8. desember
2006 å endre vedlegg XXII til EØS-avtalen til å omfatte
direktiv 2006/43/EF av 17. mai 2006 om
lovfestet revisjon av årsregnskaper og konsernregnskaper
mv., Direktivet endrer rådsdirektiv 78/660/EØF
og 83/349/EØF og opphever rådsdirektiv
84/253/EØF. Direktiv 2006/43/EF
har til formål å sikre at investorer og andre
interessenter kan stole på riktigheten av reviderte regnskaper.
Ettersom gjennomføringen av rettsakten
i norsk rett krever lovendring, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt
med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse i samsvar
med Grunnloven § 26 annet ledd.
Beslutningen i EØS-komiteen og direktiv
2006/43/EF i uoffisiell norsk oversettelse følger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
Direktivet fastsetter krav til nasjonale regler
om offentlig godkjenning av revisorer. Disse direktivkravene viderefører
i det vesentlige tilsvarende krav i direktiv 84/253/EØF,
som nå oppheves.
Direktivet inneholder utvidede og strengere
krav til medlemsstatenes system for kvalitetssikring av godkjente
revisorer. Kvalitetssikring av godkjente revisorer skal skje minst
hvert sjette år. Det skal foretas kvalitetssikring minst
hvert tredje år av revisorer som reviderer foretak av allmenn
interesse. Kvalitetssikringen må være underlagt
offentlig tilsyn. Direktivet innfører nye krav til registrering
av revisorer og krav til revisjonsutførelsen, herunder
bruk av internasjonale revisjonsstandarder. Direktivet skal klargjøre
revisors plikter og fastsetter visse etiske prinsipper for å sikre revisors
uavhengighet og objektivitet, blant annet i situasjoner der et revisjonsselskap
også yter andre tjenester til revisjonsklienten. Direktivet
stiller videre krav til revisors taushetsplikt, revisjonsberetningen,
tilsyn og sanksjoner og bytte av revisor.
Direktivet fastsetter tilleggskrav for revisjon
av børsnoterte foretak og andre foretak av allmenn interesse. Andre
enn børsnoterte foretak kan unntas fra tilleggskravene.
Revisorer og revisjonsfirmaer som reviderer slike foretak, skal
utarbeide en årlig rapport om åpenhet og innsyn
i revisjonsforetaket. Foretak av allmenn interesse skal pålegges å opprette
en revisjonskomité. Revisjonskomiteen skal blant annet
overvåke at selskapets internkontroll, internrevisjon og
systemer for risikohåndtering er effektive og gi anbefaling
til styret om valg av revisor. Revisor skal rapportere til revisjonskomiteen
om vesentlige forhold i revisjonen, og særskilt om vesentlige
svakheter i internkontrollen av selskapets prosess for finansiell
rapportering. Foretakene skal pålegges å skifte
ut ansvarlig revisor eller, dersom foretaket revideres av et revisjonsfirma,
oppdragsansvarlig revisor minst hvert syvende år.
Direktivet setter krav til nasjonale regler
om godkjenning av revisorer fra andre medlemsstater og om godkjenning
av revisorer fra tredjeland.
Direktivet har egne bestemmelser som legger
til rette for samarbeid mellom tilsynsmyndighetene i de respektive
EØS-statene og mellom EØS-statene og tredjeland
slik som for eksempel USA.
Direktivet erstatter direktiv 84/253/EØF
om godkjennelse av personer med ansvar for lovfestet revisjon av
regnskaper.
Den norske revisorlovgivningen oppfyller i stor
grad allerede kravene etter det nye revisjonsdirektivet. Det vil
likevel være nødvendig med endringer i den gjeldende
revisorlovgivningen for å gjennomføre de krav direktivet
krever stilles til børsnoterte foretak og andre foretak
av stor samfunnsmessig betydning og til den som reviderer slike
foretak. Lovendring er også nødvendig for å gi
grunnlag for et krav om å følge internasjonale
revisjonsstandarder. Det kan videre være behov for justeringer
i gjeldende lovregler om vilkår for godkjenning, om taushetsplikt,
om revisjonsberetningen, om tilsyn og sanksjoner og om bytte av
revisor. Kredittilsynet er gitt i oppdrag å vurdere nødvendige
lovregler til gjennomføring av direktivets regler.
Det legges til grunn at gjennomføringen
av EØS-komiteens beslutning på noen punkter vil
ha økonomiske og administrative konsekvenser for næringslivet og
revisorene. Krav om revisjon i samsvar med internasjonale revisjonsstandarder
kan ventes å medføre at revisjonen må bli
mer omfattende. Tilleggskravene for børsnoterte foretak,
særlig kravet om å opprette revisjonskomité,
må antas å medføre økte kostnader
og behov for endring av rutiner for disse.
De økonomiske og administrative konsekvensene
for myndighetene er ennå ikke endelig avklart. Det må antas
at kravet om kvalitetssikring minst hvert tredje år av
revisorer som reviderer foretak av allmenn interesse og minst hvert
sjette år for andre revisorer, kombinert med kravet om
at det skal være offentlig tilsyn med kvalitetssikringssystemet,
vil kunne medføre behov for økte ressurser til
Kredittilsynets revisortilsyn. Finansdepartementet vil eventuelt
komme tilbake til endringer i ressursbehovet for Kredittilsynet
ut fra de forholdene som er nevnt her i de årlige budsjettforslagene.
Finansdepartementet anser at de utvidede og
strengere kravene til nasjonale regler om revisjon og revisorer
i direktivet bør kunne bidra positivt til å styrke
tilliten til regnskapsrapportering og revisorenes rolle innen EØS-området.
Direktivet innebærer at fellesskapslovgivningen på dette
viktige området kommer mer på linje med de kravene
som allerede har vært gjeldende i Norge i flere år.
Finansdepartementet tilrår at Norge
godkjenner beslutningen i EØS-komiteen om endring i EØS-avtalen
vedlegg XXII om innlemmelse av direktiv 2006/43/EF
av 17. mai 2006 om lovfestet revisjon av årsregnskaper
og konsernregnskaper, om endring av rådsdirektiv 78/660/EØF
og 83/349/EØF og om oppheving av rådsdirektiv
84/253/EØF.
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Espen Torsteinsbø Hansen, Alf
E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen og lederen
Reidar Sandal, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf
Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og
Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim,
viser til at EØS-komiteens beslutning nr. 160/2006
av 8. desember 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2006/43/EF av 17. mai 2006
om lovfestet revisjon av årsregnskaper og konsernregnskaper
m.v. krever samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26
annet ledd og EØS-avtalen art. 103. Komiteen har
forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som i uttalelse
av 7. juni 2007 opplyste at den ikke hadde merknader til
innstillingsutkastet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 160/2006 av 8. desember 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2006/43/EF av 17. mai 2006 om lovfestet revisjon av årsregnskaper og konsernregnskaper m.v.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. juni 2007
Reidar Sandal
leder |
Svein Flåtten
ordfører |