Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen
greie for oppfølging av tilrådingane i rapport
frå Statens havarikommisjon for transport om flytryggleiken
i norsk luftfart i samband med dei omstillingsprosessane som fann
stad.
Rapporten inneheld 15 tilrådingar som
gjeld flytryggleik. Fire tilrådingar er retta mot Luftfartstilsynet, fire
gjeld Avinor AS, ein gjeld både Luftfartstilsynet og Avinor,
tre gjeld flyselskap samstundes som ein av dei også femnar
om Luftfartstilsynet. Tre tilrådingar refererer seg til
Samferdselsdepartementet.
Departementet har kome til at 13 av dei 15 tilrådingane
frå Statens havarikommisjon for transport er følgde
opp av dei aktørane som tilrådingane er retta mot,
på ein slik måte at dei kan bli lukka. Samferdselsdepartementet
har utarbeidd ein "oppfølgingsrapport" om si behandling
av dei 15 tilrådingane i rapporten. Fire av desse er omtala
i proposisjonen.
Departementet vil elles følgje opp
ein del av tilrådingane som ledd i den ordinære
budsjettprosessen og etatsstyringa.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet,mener
det var viktig å få foretatt en helhetlig gjennomgang
av flysikkerheten i forbindelse med at det ble satt i gang flere
omstillingsprosesser parallelt i norsk luftfart.
Flertallet viser til at det normalt
er Luftfartstilsynet som skal vurdere om tilrådinger fra
Statens havarikommisjon for transport er fulgt opp og kan lukkes. Fordi
Luftfartstilsynet selv ble undersøkt i forbindelse med
flyttingen til Bodø, ble det fastsatt at Samferdselsdepartementet
skulle overvåke oppfølgingen av de 15 tilrådingene
i rapporten fra Havarikommisjonen. Samferdselsdepartementet har
i hovedsak lagt til grunn samme praksis som Luftfartstilsynet normalt
nytter.
Flertallet viser til oppfølgingsrapporten
fra departementet om behandlingen av de 15 tilrådingene samt
eierskapsmeldingen for Avinor, St.meld. nr. 15 (2006-2007) Om verksemda
i Avinor 2006-2008, jf. Innst. nr. 142 (2006-2007).
Flertallet mener Regjeringen
har valgt en forsvarlig framgangsmåte som ivaretar det
overordna hensynet til sikkerheten i norsk luftfart på en
god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at den vanlige praksisen for oppfølging av tilrådinger
fra Havarikommisjonen for transport, ved at tilrådinger
følges opp og klarmeldes for lukking av Luftfartstilsynet,
ikke er fulgt for rapporten av 5. august 2005.
Disse medlemmer merker seg videre
at flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø foruten å bli
langt dyrere enn forespeilet, har medført sikkerhetsmessige forhold
som Havarikommisjonen har funnet grunn til å påtale
med sikkerhetstilrådning nr. 2 i rapporten. Disse
medlemmer viser til foranstående om egenklarering
av om sikkerhetstilrådinger er tilstrekkelig fulgt opp
når departementet lukker tilrådingen begrunnet
i at midler er bevilget.
Disse medlemmer noterer seg at
Samferdselsdepartementet har oppnevnt seg selv som oppfølgingsinstans
for tilrådingene, som også omfatter tilrådinger rettet
mot departementets eget arbeid. Disse medlemmer har
merket seg at dette konkret resulterer i at departementet selv kunne
ha lukket tilråding nr. 15, og egenhendig lukker tilråding
nr. 14, om å evaluere gjeldende modell/løsning
for statlig eierskap/styring av flysikringstjenester og
lufthavndrift, uten at annet organ, eller Havarikommisjonen, selv
vurderer forholdet. Disse medlemmer peker på at
dette viser behov for en evaluering og mulig endring av rutinene for
lukking av tilrådinger fra Havarikommisjonen, slik at en
enhets egen vurdering av tilrådinger alene ikke skal kunne
godtgjøre lukking av sikkerhetstilrådinger. Disse
medlemmer legger til grunn at godkjent lukking av sikkerhetstilrådinger
bør gjøres av et uavhengig organ, ev. av påleggsmyndigheten/Havarikommisjonen
selv.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen først i mai 2007 melder til Stortinget om
oppfølging av Havarikommisjonens rapport SL 35/2005 avgitt
5. august 2005 - om Flysikkerhet i norsk luftfart under omstillingsprosesser.
Det har altså tatt nesten 2 år å gi Stortinget
tilbakemelding om dette viktige arbeidet. Disse medlemmer hadde
forventet raskere oppfølging og tilbakemelding.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ved departementet selv har valgt å "lukke"
sikkerhetsmessige tilrådinger, inkludert tilrådinger
som gjelder departementet selv. Disse medlemmer er kritisk
til denne oppfølgingsmåten. Disse medlemmer ønsker
en avmelding til Stortinget om oppfølgingen av sikkerhetstilrådingene
i rapport SL 3572005 fra hhv. Luftfartstilsynet om Avinor og flyselskap,
og fra Havarikommisjonen om Luftfartstilsynet og departementet.
Det blir orientert om helikoptertrafikken til
plattformene i Nordsjøen og høvet til EU-forordning
(EF) nr. 2320/2002 om felles føresegner om tryggleik
i sivil luftfart.
Desse føresegnene gjeld som norsk rett,
og inneheld tiltak som gjeld flyselskap, passasjerar, tilsette ved
lufthamnene, frakt, inkl. post, m.m. Finansieringa av tryggingstiltak
skjer i Noreg ved brukarvederlag.
Etter gjeldande rett blir ikkje helikoptertrafikken
til plattformene i Nordsjøen omfatta av forordninga, fordi ei
"lufthamn" er definert som eit område i ein medlemsstat
som er ope for "kommersiell lufttransport".
Forordninga blir no revidert av EU, og helikoptertrafikken
til plattformene kan bli omfatta av EU-forordninga. Lovframlegget
er framleis til behandling i EU-rådet og EU-parlamentet.
Det er grunn til å tru at forordninga kan bli vedteke av
organa i EU i 2007.
Komiteen legg til grunn at Regjeringa
arbeider gjennom EØS-organ for å skape forståing
for at denne trafikken bør haldast utanfor forordninga.
Komiteen har elles ingen merknader.