2.1 Flytryggleiken i norsk luftfart under omstillingsprosessar

Sammendrag

Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen greie for oppfølging av tilrådingane i rapport frå Statens havarikommisjon for transport om flytryggleiken i norsk luftfart i samband med dei omstillingsprosessane som fann stad.

Rapporten inneheld 15 tilrådingar som gjeld flytryggleik. Fire tilrådingar er retta mot Luftfartstilsynet, fire gjeld Avinor AS, ein gjeld både Luftfartstilsynet og Avinor, tre gjeld flyselskap samstundes som ein av dei også femnar om Luftfartstilsynet. Tre tilrådingar refererer seg til Samferdselsdepartementet.

Departementet har kome til at 13 av dei 15 tilrådingane frå Statens havarikommisjon for transport er følgde opp av dei aktørane som tilrådingane er retta mot, på ein slik måte at dei kan bli lukka. Samferdselsdepartementet har utarbeidd ein "oppfølgingsrapport" om si behandling av dei 15 tilrådingane i rapporten. Fire av desse er omtala i proposisjonen.

Departementet vil elles følgje opp ein del av tilrådingane som ledd i den ordinære budsjettprosessen og etatsstyringa.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,mener det var viktig å få foretatt en helhetlig gjennomgang av flysikkerheten i forbindelse med at det ble satt i gang flere omstillingsprosesser parallelt i norsk luftfart.

Flertallet viser til at det normalt er Luftfartstilsynet som skal vurdere om tilrådinger fra Statens havarikommisjon for transport er fulgt opp og kan lukkes. Fordi Luftfartstilsynet selv ble undersøkt i forbindelse med flyttingen til Bodø, ble det fastsatt at Samferdselsdepartementet skulle overvåke oppfølgingen av de 15 tilrådingene i rapporten fra Havarikommisjonen. Samferdselsdepartementet har i hovedsak lagt til grunn samme praksis som Luftfartstilsynet normalt nytter.

Flertallet viser til oppfølgingsrapporten fra departementet om behandlingen av de 15 tilrådingene samt eierskapsmeldingen for Avinor, St.meld. nr. 15 (2006-2007) Om verksemda i Avinor 2006-2008, jf. Innst. nr. 142 (2006-2007).

Flertallet mener Regjeringen har valgt en forsvarlig framgangsmåte som ivaretar det overordna hensynet til sikkerheten i norsk luftfart på en god måte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at den vanlige praksisen for oppfølging av tilrådinger fra Havarikommisjonen for transport, ved at tilrådinger følges opp og klarmeldes for lukking av Luftfartstilsynet, ikke er fulgt for rapporten av 5. august 2005.

Disse medlemmer merker seg videre at flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø foruten å bli langt dyrere enn forespeilet, har medført sikkerhetsmessige forhold som Havarikommisjonen har funnet grunn til å påtale med sikkerhetstilrådning nr. 2 i rapporten. Disse medlemmer viser til foranstående om egenklarering av om sikkerhetstilrådinger er tilstrekkelig fulgt opp når departementet lukker tilrådingen begrunnet i at midler er bevilget.

Disse medlemmer noterer seg at Samferdselsdepartementet har oppnevnt seg selv som oppfølgingsinstans for tilrådingene, som også omfatter tilrådinger rettet mot departementets eget arbeid. Disse medlemmer har merket seg at dette konkret resulterer i at departementet selv kunne ha lukket tilråding nr. 15, og egenhendig lukker tilråding nr. 14, om å evaluere gjeldende modell/løsning for statlig eierskap/styring av flysikringstjenester og lufthavndrift, uten at annet organ, eller Havarikommisjonen, selv vurderer forholdet. Disse medlemmer peker på at dette viser behov for en evaluering og mulig endring av rutinene for lukking av tilrådinger fra Havarikommisjonen, slik at en enhets egen vurdering av tilrådinger alene ikke skal kunne godtgjøre lukking av sikkerhetstilrådinger. Disse medlemmer legger til grunn at godkjent lukking av sikkerhetstilrådinger bør gjøres av et uavhengig organ, ev. av påleggsmyndigheten/Havarikommisjonen selv.

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen først i mai 2007 melder til Stortinget om oppfølging av Havarikommisjonens rapport SL 35/2005 avgitt 5. august 2005 - om Flysikkerhet i norsk luftfart under omstillingsprosesser. Det har altså tatt nesten 2 år å gi Stortinget tilbakemelding om dette viktige arbeidet. Disse medlemmer hadde forventet raskere oppfølging og tilbakemelding.

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen ved departementet selv har valgt å "lukke" sikkerhetsmessige tilrådinger, inkludert tilrådinger som gjelder departementet selv. Disse medlemmer er kritisk til denne oppfølgingsmåten. Disse medlemmer ønsker en avmelding til Stortinget om oppfølgingen av sikkerhetstilrådingene i rapport SL 3572005 fra hhv. Luftfartstilsynet om Avinor og flyselskap, og fra Havarikommisjonen om Luftfartstilsynet og departementet.

2.2 Helikoptertrafikken til plattformene i Nordsjøen

Sammendrag

Det blir orientert om helikoptertrafikken til plattformene i Nordsjøen og høvet til EU-forordning (EF) nr. 2320/2002 om felles føresegner om tryggleik i sivil luftfart.

Desse føresegnene gjeld som norsk rett, og inneheld tiltak som gjeld flyselskap, passasjerar, tilsette ved lufthamnene, frakt, inkl. post, m.m. Finansieringa av tryggingstiltak skjer i Noreg ved brukarvederlag.

Etter gjeldande rett blir ikkje helikoptertrafikken til plattformene i Nordsjøen omfatta av forordninga, fordi ei "lufthamn" er definert som eit område i ein medlemsstat som er ope for "kommersiell lufttransport".

Forordninga blir no revidert av EU, og helikoptertrafikken til plattformene kan bli omfatta av EU-forordninga. Lovframlegget er framleis til behandling i EU-rådet og EU-parlamentet. Det er grunn til å tru at forordninga kan bli vedteke av organa i EU i 2007.

Komiteens merknader

Komiteen legg til grunn at Regjeringa arbeider gjennom EØS-organ for å skape forståing for at denne trafikken bør haldast utanfor forordninga.

Komiteen har elles ingen merknader.