Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at retningslinjene for ekstern kvalitetssikring av store
statlige investeringsprosjekter er endret, og at flere store prosjekter
som har vært under planlegging i flere år, av
denne grunn kan få en forsinkelse. En slik forsinkelse
kan bli avgjørende for om prosjektene kommer med i kommende
NTP 2010-2019.
Disse medlemmer ber Regjeringen
vurdere tiltak for å sikre at store vegprosjekt som har
vært under utredning og planlegging i langt tid, og som
har stor regional betydning for fremkommelighet, sikkerhet og miljø,
ikke forsinkes på en måte som gjør at
prosjektene ikke kan komme med i neste NTP (2010-2019).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at det nå er
viktig at Jondalstunnelen får sin endelige politiske avklaring
for å sikre byggestart så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at fremdriften av Jondalstunnelen i Hordaland som er
et viktig regionalt vegprosjekt i Hardanger og i Hordaland, er stoppet
opp. Disse medlemmer ber Regjeringen sørge
for fortgang i saksbehandlingen slik at saken kan legges frem for
Stortinget tidlig høsten 2007.
Disse medlemmer understreker
at det er ønskelig å starte arbeid med anbudsutlysning
parallelt med at saken legges frem for Stortinget. Disse
medlemmer viser til at det bare er anbud etter anbudskonkurranse
som kan avklare eventuell uklarhet vedrørende byggekostnader
for hovedprosjekt og eventuell alternative tunnellengder.
Disse medlemmer peker på at
prosjektet er ferdig utredet, politisk ferdigbehandlet på lokalt
og fylkeskommunalt plan og at finansieringen av prosjektet er på plass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at hovedvegsystemet på rv 23 i ytre Lier har svært
stor trafikk som medfører trafikksikkerhetsproblemer, miljøproblemer
og dårlig fremkommelighet. I påvente av en avklaring
av trasé for rv 23 mellom Dagslet i Røyken
og Lier, er det nødvendig med ytterligere trafikksikkerhetstiltak
av hensyn til skolebarn og lokalbefolkningen for øvrig. Disse
medlemmer vil peke på at områdene for
utbygging fra Dagslet mot Lier har vært båndlagt
i mange år. Staten må legge til rette for innløsning
av de 11 båndlagte boligene i området snarest.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser for øvrig til felles forslag om
innløsning fra Fremskrittspartiet og Høyre i innstillingen
til revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
foreslått at det bevilges 10 mill. kroner til trafikksikkerhetstiltak
på strekningen Lahell-Spikkestadbakkene på rv 23.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er bekymret
over signaler fra Vegvesenet om at oppstart av utbyggingen av rv 7
Ramsrudhellingene ved Hønefoss kan bli utsatt til 2009. Disse medlemmer vil
derfor understreke at oppstart må skje i 2008 som forutsatt,
og at innløsning av eiendommer kommer i gang så snart
som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at E18 gjennom Bamble i Telemark
er sterkt ulykkesbelastet. I påvente av ny E18 må trafikksikkerhetstiltak
gjennomføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiethar merket seg at E18 i Bamble har dokumenterte
og akutte behov for trafikksikringstiltak som ikke er fulgt opp
fra Regjeringen. Disse medlemmer mener det er helt
nødvendig å bevilge disse midlene nå, og
har foreslått en bevilgning på 30 mill. kroner
i Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
foreslått at det bevilges 10 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett
for å bedre trafikksikkerheten for skolebarn og lokalbefolkningen
for øvrig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til det pågående
planarbeid for nytt samband mellom Bergen og Sotra, Sotrasambandet. Disse
medlemmer har merket seg at det er fare for pålegg
om stans i det lokale planarbeidet i påvente av ekstern
kvalitetssikring, såkalt KS1-utredning, av prosjektet. Disse
medlemmer understreker at tidsbruken med det vil kunne hindre
at prosjektet kommer med i neste Nasjonal transportplan, noe som
er kritisk på grunn av allerede sprengt kapasitet. Disse
medlemmer har merket seg at det lokalt er lagt til rette
for at disse prosessene kan få gå samtidig, og
ber derfor samferdselsministeren sørge for at det lokale
planarbeidet får fortsette parallelt.
Komiteen viser til at SINTEF
eier og driver sammen med NTNU kjøresimulatoren som er
hovedkomponenten i et "Nasjonalt atferdsanalytisk laboratorium for
studiet av samspillet mellom menneske, kjøretøy
og veg". Kjøresimulatoren omfatter følgende utstyr:
Videobasert simulator, kombinert grafisk personbil- og lastebil-simulator,
utstyr for registrering av sjåførens atferd (blikkpunkts-kamera,
videoopptaker og utstyr for måling av puls).
Komiteen viser til gjennomført
besøk hos SINTEF med demonstrasjon av utstyr og redegjørelser
for muligheter og utfordringer. Sammen med trafikkteknisk laboratorium
og instrumentert bil representerer kjøresimulatoren et
komplett laboratoriemiljø for studier av forholdet mellom
menneske, kjøretøy og veg.
Komiteen har merket seg at kjøresimulatoren anvendes
innen følgende områder:
Utdanning og grunnforskning
– Utdanning på universitets-
og høgskolenivå
– Mastergrad og PhD / Dr.grads
studier
Anvendt forskning
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er positivt til arbeidet som foregår ved SINTEF/NTNU
om adferdsstudier i trafikken, men tar ikke stilling til kompetansesenters status
i denne omgang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkepart og Venstre viser til
at et nasjonalt senter kan ha stor betydning for trafikksikkerhetsarbeidet,
og at et kompetansesenter av internasjonalt format bør
sikres stabil og forutsigbar utvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ber om at Regjeringen kommer tilbake til
hvordan dette kan sikres ved fremleggelsen av statsbudsjettet for
2008.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem vurderinger om Nasjonalt kompetansesenter for adferdsstudier
i trafikken i forbindelse med statsbudsjettet for 2008."