6.1 Kvalitetssikring

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at retningslinjene for ekstern kvalitetssikring av store statlige investeringsprosjekter er endret, og at flere store prosjekter som har vært under planlegging i flere år, av denne grunn kan få en forsinkelse. En slik forsinkelse kan bli avgjørende for om prosjektene kommer med i kommende NTP 2010-2019.

Disse medlemmer ber Regjeringen vurdere tiltak for å sikre at store vegprosjekt som har vært under utredning og planlegging i langt tid, og som har stor regional betydning for fremkommelighet, sikkerhet og miljø, ikke forsinkes på en måte som gjør at prosjektene ikke kan komme med i neste NTP (2010-2019).

6.2 Merknader fra fraksjoner til ulike vegprosjekter

Jondalstunnelen

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at det nå er viktig at Jondalstunnelen får sin endelige politiske avklaring for å sikre byggestart så snart som mulig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at fremdriften av Jondalstunnelen i Hordaland som er et viktig regionalt vegprosjekt i Hardanger og i Hordaland, er stoppet opp. Disse medlemmer ber Regjeringen sørge for fortgang i saksbehandlingen slik at saken kan legges frem for Stortinget tidlig høsten 2007.

Disse medlemmer understreker at det er ønskelig å starte arbeid med anbudsutlysning parallelt med at saken legges frem for Stortinget. Disse medlemmer viser til at det bare er anbud etter anbudskonkurranse som kan avklare eventuell uklarhet vedrørende byggekostnader for hovedprosjekt og eventuell alternative tunnellengder.

Disse medlemmer peker på at prosjektet er ferdig utredet, politisk ferdigbehandlet på lokalt og fylkeskommunalt plan og at finansieringen av prosjektet er på plass.

Rv 23 i ytre Lier

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at hovedvegsystemet på rv 23 i ytre Lier har svært stor trafikk som medfører trafikksikkerhetsproblemer, miljøproblemer og dårlig fremkommelighet. I påvente av en avklaring av trasé for rv 23 mellom Dagslet i Røyken og Lier, er det nødvendig med ytterligere trafikksikkerhetstiltak av hensyn til skolebarn og lokalbefolkningen for øvrig. Disse medlemmer vil peke på at områdene for utbygging fra Dagslet mot Lier har vært båndlagt i mange år. Staten må legge til rette for innløsning av de 11 båndlagte boligene i området snarest.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser for øvrig til felles forslag om innløsning fra Fremskrittspartiet og Høyre i innstillingen til revidert nasjonalbudsjett.

Komiteens medlemmer fra Høyre har foreslått at det bevilges 10 mill. kroner til trafikksikkerhetstiltak på strekningen Lahell-Spikkestadbakkene på rv 23.

Rv 7 Ramsrudhellingene ved Hønefoss

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er bekymret over signaler fra Vegvesenet om at oppstart av utbyggingen av rv 7 Ramsrudhellingene ved Hønefoss kan bli utsatt til 2009. Disse medlemmer vil derfor understreke at oppstart må skje i 2008 som forutsatt, og at innløsning av eiendommer kommer i gang så snart som mulig.

E18 i Bamble

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at E18 gjennom Bamble i Telemark er sterkt ulykkesbelastet. I påvente av ny E18 må trafikksikkerhetstiltak gjennomføres.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiethar merket seg at E18 i Bamble har dokumenterte og akutte behov for trafikksikringstiltak som ikke er fulgt opp fra Regjeringen. Disse medlemmer mener det er helt nødvendig å bevilge disse midlene nå, og har foreslått en bevilgning på 30 mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett.

Komiteens medlemmer fra Høyre har foreslått at det bevilges 10 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett for å bedre trafikksikkerheten for skolebarn og lokalbefolkningen for øvrig.

Sotrasambandet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til det pågående planarbeid for nytt samband mellom Bergen og Sotra, Sotrasambandet. Disse medlemmer har merket seg at det er fare for pålegg om stans i det lokale planarbeidet i påvente av ekstern kvalitetssikring, såkalt KS1-utredning, av prosjektet. Disse medlemmer understreker at tidsbruken med det vil kunne hindre at prosjektet kommer med i neste Nasjonal transportplan, noe som er kritisk på grunn av allerede sprengt kapasitet. Disse medlemmer har merket seg at det lokalt er lagt til rette for at disse prosessene kan få gå samtidig, og ber derfor samferdselsministeren sørge for at det lokale planarbeidet får fortsette parallelt.

6.3 Nasjonalt kompetansesenter for adferdsstudier i trafikken

Komiteen viser til at SINTEF eier og driver sammen med NTNU kjøresimulatoren som er hovedkomponenten i et "Nasjonalt atferdsanalytisk laboratorium for studiet av samspillet mellom menneske, kjøretøy og veg". Kjøresimulatoren omfatter følgende utstyr: Videobasert simulator, kombinert grafisk personbil- og lastebil-simulator, utstyr for registrering av sjåførens atferd (blikkpunkts-kamera, videoopptaker og utstyr for måling av puls).

Komiteen viser til gjennomført besøk hos SINTEF med demonstrasjon av utstyr og redegjørelser for muligheter og utfordringer. Sammen med trafikkteknisk laboratorium og instrumentert bil representerer kjøresimulatoren et komplett laboratoriemiljø for studier av forholdet mellom menneske, kjøretøy og veg.

Komiteen har merket seg at kjøresimulatoren anvendes innen følgende områder:

  • Utdanning og grunnforskning

  • – Utdanning på universitets- og høgskolenivå

  • – Mastergrad og PhD / Dr.grads studier

Anvendt forskning

  • – Sjåføratferd

  • – Opplæringsmetoder

  • – IKT-løsninger i bil

  • – Trafikkregulering og vegutforming

  • – Trafikkmedisin

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er positivt til arbeidet som foregår ved SINTEF/NTNU om adferdsstudier i trafikken, men tar ikke stilling til kompetansesenters status i denne omgang.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkepart og Venstre viser til at et nasjonalt senter kan ha stor betydning for trafikksikkerhetsarbeidet, og at et kompetansesenter av internasjonalt format bør sikres stabil og forutsigbar utvikling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre ber om at Regjeringen kommer tilbake til hvordan dette kan sikres ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2008.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem vurderinger om Nasjonalt kompetansesenter for adferdsstudier i trafikken i forbindelse med statsbudsjettet for 2008."